Minimalistisk Android-launcher

Permalänk
Medlem

Minimalistisk Android-launcher

Idag bytte jag från iPhone till Android, specifikt från iPhone 7 till Samsung Galaxy S8. Hittills är jag väldigt nöjd, men tycker att alla launchers (utom möjligtvis ASAP Launcher) jag har testat hittills är alldeles för grötiga, dvs inte för avancerade för mig utan för ovänliga att använda. Jag vill att arbetsflödet ska vara så strömlinjeformat som möjligt och att launchern ska vara så lätt på telefonens resurser som möjligt.

På min iPhone hade jag de appar jag använde mest på den första hemskärmen, resten på de andra hemskärmarna. Om jag ville starta någon app som inte fanns på första hemskärmen swipade jag neråt på skärmen och fick upp sökfunktionen där jag började skriva namnet på appen och startade den på det sättet.

Finns det någon launcher som låter mig åstadkomma ett liknande flöde på Android?

Sedan undrar jag också om det finns något sätt att "bläddra framåt och bakåt" genom att swipa in från sidorna av skärmen? Så man slipper klicka på bakåt-knappen där nere.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Nova Launcher. Var inte svårt att lära sig heller. Där kan du söka appar i app drawern.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

Använder mig själv av Lightning launcher, väldigt lättdriven och väldigt anpassningsbar
http://www.lightninglauncher.com

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Det blir som du vill om du ändrar Samsungs egen launcher att vara visa hemskärm. Display > hemskärm > hemskärmens layout > endast hemskärm.

Gick även jag från iPhone till S8+ och med den inställningen gjord med Samsungs TouchWiz så är det som på IPhone även "Dra ner sök" finns då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är ny på Android och ville ha enklast cleanast möjligt.
Testade lite men fastnade för Evie Launcher som är mycket enkel
Evie Launcher

Visa signatur

En såndär datormaskin

Permalänk
Medlem

Prova Z-launcher.. lite annorlunda, men kan kanske fungera. Skriv appens namn på skärmen...

Permalänk
Medlem

Som Vanillaist så slår jag ett slag för Pixel Launcher. Finns inte på Play Store (för icke-pixel enheter) men finns tillgänglig hos APKMirror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Idag bytte jag från iPhone till Android, specifikt från iPhone 7 till Samsung Galaxy S8. Hittills är jag väldigt nöjd, men tycker att alla launchers (utom möjligtvis ASAP Launcher) jag har testat hittills är alldeles för grötiga, dvs inte för avancerade för mig utan för ovänliga att använda. Jag vill att arbetsflödet ska vara så strömlinjeformat som möjligt och att launchern ska vara så lätt på telefonens resurser som möjligt.

På min iPhone hade jag de appar jag använde mest på den första hemskärmen, resten på de andra hemskärmarna. Om jag ville starta någon app som inte fanns på första hemskärmen swipade jag neråt på skärmen och fick upp sökfunktionen där jag började skriva namnet på appen och startade den på det sättet.

Finns det någon launcher som låter mig åstadkomma ett liknande flöde på Android?

Sedan undrar jag också om det finns något sätt att "bläddra framåt och bakåt" genom att swipa in från sidorna av skärmen? Så man slipper klicka på bakåt-knappen där nere.

Lawnchair finns det en launcher som kallas men tror inte den finns på play store än, den är tänkt att vara lite som pixel launcher.
https://forum.xda-developers.com/android/apps-games/lawnchair...

GMD GestureControl kanske fixar det där med att svepa från höger till vänster. Finns säkert andra appar också. Skulle dock inte rekommendera detta då menyer osv sveps ut från vänster sida rätt ofta. Ska väl vara isf om man ställer in så man sveper med 2 fingrar eller nått.
På S8:an går det väl att ändra ordningen på knapparna längst ner? Isf byt så tillbakaknappen är till vänster om hemknappen som det är tänkt att vara på android.

Kör du tex nova som har stöd för gestures så kan du ju ha tex galleriappen på hemskärmen och ställa in så om du sveper upp på den så startar kameran tex. Eller om du har en mapp så kan du ställa in så den gör något om du sveper upp på denna. Ställer man in en grid size som gör att man får plats med lite mer appar osv på hemskärmen(man minskar ju ikonerna såklart lite) så säg att du har 25 ikoner på hemskärmen så kan du i princip starta 50 appar. Har du en väderwidget som det finns en uppsjö av så kan man som tex som med beautiful weather starta kalendern om man trycker på datumet, klockan om man trycker på tiden, vädret på väderikonen. Går ju såklart ställa in något annat som ska öppnas om man vill det.