Testpilot: Arctic Freezer 33

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Arctic Freezer 33

Prestanda kostar, både i värmeutveckling och den ljudnivå som medföljer kylningen. Arctic försöker råda bot på detta med sin semi-passiva CPU-kylare Arctic Freezer 33.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen väldigt bra ut !

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En vackrare artikel har jag aldrig beskådat!

Dags för nya kylare helt enkelt!

Permalänk
Inaktiv

Synd att den är plugg & play med biosen. Annars bra och billigare kylare behövs, speciellt nu när det går att bygga skapligt bra billiga datorer, där man kanske inte vill att bara kylaren ska kosta hälften så mycket som cpun..

Permalänk

Skulle nog själv gå på den nya TR varianten av denna;

https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-33-tr.html

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av liquisole:

Skulle nog själv gå på den nya TR varianten av denna;

https://www.arctic.ac/eu_en/freezer-33-tr.html

Helt rätt, det finns en TR-variant för sTR4, AM4 samt intels LGA2011(-3) och LGA2066 sockel.
Dessvärre snurrar fläkten som lägst i 200 RPM och tappar således lite av paradnumret. Dock skall värmeavledningsförmågan vara rejält bättre med 200 W som den rekommenderade TDP:n och 320 W maximal TDP om det kniper.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Klart mer kompetent kylare än jag hade väntat mig och ganska skapligt pris också.
Dock förstår jag inte riktigt grejen med semi passiv fläkt när det medför så mycket problem.
Borde väl duga om fläkten ligger mellan 200-400rpm för att det ska vara så gott som ohörbart.
Det gör enorm skillnad att ha en gnutta luftflöde jämfört med inget.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Riktigt bra kylare, kör den själv med goda resultat med en Ryzen 5.
En bra detalj är att den monteras "rätt" på AM4 moderkort. Många andra kylare roteras 90 grader så att fläkten inte blåser luften ut ur chassit.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

I en workstation skulle jag inte vilja att fläkten ibland stänger av sig. I en HTPC och annat utanför en produktionsmiljö visst men inte i en WS. Iaf inte med en så här "liten" kylare.

Säker drift > lågt buller.

Permalänk

Jag har en Arctic Freezer 7 Pro i en burk, den har nog vart med i tio år och har kört både AMD och Intel cpu på den problemfritt.

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Pudeln:

@DavidtheDoom:

I en workstation skulle jag inte vilja att fläkten ibland stänger av sig. I en HTPC och annat utanför en produktionsmiljö visst men inte i en WS. Iaf inte med en så här "liten" kylare.

Säker drift > lågt buller.

Nej, olika applikationer kräver ju olika typer av utformning.
I en serverhall är ju inte ens en tyst fläkt intressant utan det är ju bara pålitlighet som gäller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Höll på att mecka i BIOS när jag var 12-14 år. Det gick helt okej vill jag minnas!
Jag var nyfiken på vad alla inställningar gjorde, dessutom kändes det "häftigt" att ha BIOS menyn öppet, för det såg haxxigt ut.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har varit samkund på ACs produkter sedan 2005 eller så. Bra grejer.

Glöm inte att dagens twin freezer design som nästan är standard på alla "premium" VGA modeller har sitt ursprung från när enthusiaster började med att spänna fast 2 fläktar på ACs passive VGA kylare när det visade sig prestera mycket bättre and det mesta andra alternativ som fanns på den tiden.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!
Bra bilder, lagom med text.

Kan inte annat än bli imponerad, på ett negativt sätt, att Intels stockkylare är så kass. 17 graders skillnad! Jag kör en 2600 just nu, med Intels stockkylare. Kommer köpa 1600X när den blir för trött. Denna kylaren klarar båda! Ett givet köp tack vare den här recensionen.

Permalänk
Medlem

Fast, egentligen är kylaren "ointressant", det är fläkten som är "magin" här.
Så om man redan har et ok kyl, är det bara att få tag på en fläkt eller två

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel!

Har du möjlighet att testa med en 35W processor? Intresserad av att veta om den kan klara det utan att fläkten startar.

mvh

ps. även intressant med andra nivåer, 15W etc.

mvh igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, olika applikationer kräver ju olika typer av utformning.
I en serverhall är ju inte ens en tyst fläkt intressant utan det är ju bara pålitlighet som gäller.

Skulle säga att pålitlighet ligger rätt så högt även i arbetstationer.. De som ljudmixar prioriterar lågt buller högre än andra kunder visst men de är vanligtvis beredda att pynta för en Noctua eller annan premium kylning (för de vill särskilt ha lågt buller på load och inte bara idle) för övriga är lågt buller en bonus och ingen prio.

Byggde specialanpassade arbetsstationer för 10 år sen och det var bara ljudtekniker som frågade efter tyst kylning, alla andra ville bara ha säker drift (snålade). Men det kanske har ändrats sen dess..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Riktigt bra kylare, kör den själv med goda resultat med en Ryzen 5.
En bra detalj är att den monteras "rätt" på AM4 moderkort. Många andra kylare roteras 90 grader så att fläkten inte blåser luften ut ur chassit.

Nice, har själv en 1600 med stockkylaren. Har du också en 1600 och gjorde det isf stor skillnad efter bytet till Arctic?

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ice Frontier:

Trevlig artikel!

Har du möjlighet att testa med en 35W processor? Intresserad av att veta om den kan klara det utan att fläkten startar.

mvh

ps. även intressant med andra nivåer, 15W etc.

mvh igen.

Tjena,

Jag har ingen 35 W processor tillgänglig dessvärre. Kan trycka i en i3 2100. Det är en processor med 65 W TDP men drar ju markant mindre än 3570k (TDP 77 W).

Alternativt så ställer jag ner frekvenserna på min i5 3570k så det motsvarar:
i5-3570T 2.2/3.3 GHz - 45W TDP.

Dock kan jag inte match:a varken spänningen eller turbo-intervallen för T-modellerna.
Vilket är mest intressant? (Tror inte jag hinner med båda innan kylaren skall skickas tillbaka till Arctic).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tjena,

Jag har ingen 35 W processor tillgänglig dessvärre. Kan trycka i en i3 2100. Det är en processor med 65 W TDP men drar ju markant mindre än 3570k (TDP 77 W).

Alternativt så ställer jag ner frekvenserna på min i5 3570k så det motsvarar:
i5-3570T 2.2/3.3 GHz - 45W TDP.

Dock kan jag inte match:a varken spänningen eller turbo-intervallen för T-modellerna.
Vilket är mest intressant? (Tror inte jag hinner med båda innan kylaren skall skickas tillbaka till Arctic).

Hej! Inte så supernoga så 45 watt är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dibban: Jag har aldrig haft en stockkylare monterad så kan tyvärr inte svara på det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ice Frontier:

Hej! Inte så supernoga så 45 watt är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Bättre sent än aldrig va?

Har nu testat, jag ställde in min 3570k till:
Maximal effektuttag: 45 W
Maximal effekt-turbo: 65 W
Maximal turbo-tid: 20 sekunder
Standard-frekvens: 2600 MHz
Turbo-frekvens 3800 MHz

XMP - Ja, 1600 MHz
VCore-offset: -100 mV

Fläktinställningar i bios:
Ignorera 0 RPM
Max-temperatur: 75 °C (Högsta möjliga i bios).
Minimal-temperatur: 60 °C.

Körde Cinebench och fick:
55 °C max
499 Poäng (Sweclockers fick 507 Poäng i R15)

Då jag höjde fläktstart-temperaturen i bios så fungerade det passivt i en öppen testbänk. I ett chassi är jag inte lika övertygad men utan belastning på grafikkort och lite passivt luftflöde från chassifläktar kan det säkert fungera.
Processorn låg hela tiden på maximal turbofrekvens så på en klenare processor så borde det inte vara några bekymmer förutsatt du kan tänka dig trixa lite i BIOS.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej,

Bättre sent än aldrig va?

Har nu testat, jag ställde in min 3570k till:
Maximal effektuttag: 45 W
Maximal effekt-turbo: 65 W
Maximal turbo-tid: 20 sekunder
Standard-frekvens: 2600 MHz
Turbo-frekvens 3800 MHz

XMP - Ja, 1600 MHz
VCore-offset: -100 mV

Fläktinställningar i bios:
Ignorera 0 RPM
Max-temperatur: 75 °C (Högsta möjliga i bios).
Minimal-temperatur: 60 °C.

Körde Cinebench och fick:
55 °C max
499 Poäng (Sweclockers fick 507 Poäng i R15)

Då jag höjde fläktstart-temperaturen i bios så fungerade det passivt i en öppen testbänk. I ett chassi är jag inte lika övertygad men utan belastning på grafikkort och lite passivt luftflöde från chassifläktar kan det säkert fungera.
Processorn låg hela tiden på maximal turbofrekvens så på en klenare processor så borde det inte vara några bekymmer förutsatt du kan tänka dig trixa lite i BIOS.

Tack för det. Känns som att 35w utan turbo skulle funka ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ice Frontier:

Tack för det. Känns som att 35w utan turbo skulle funka ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, mycket hänger såklart på vilken temperatur man är bekväm med. I ett chassi gäller det såklart att man har lite luftflöde in och ut ur chassit. Det borde räcka mycket långt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att hitta en likadan fläkt från Arctic. Men jag hittar ingen. Det vore intressant med push pull med semi passiva fläktar.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Hur appliceras kylpastan när denna kylaren ska användas på en Intel LGA1151-processor, är det litet riskorns storlek i mitten av CPU som gäller även då denna kylare ska monteras då den inte är helt plan utan har lite mellanrum mellan heatpipes som kan motverka jämn spridning i alla riktningar? Såg i tillverkarens instruktion att man ska lägga strängar på heatpipes, men känns som det är omöjligt att portionera ut tillräckligt smala eller tunna strängar utan att få luftbubblor eller för mycket pasta.

Är det den optimala kylpastan för denna kylare som skickas med i paketet, alltså MK-4 eller är det fördelaktigt att använda annan kylpasta?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cyberheavy:

Hur appliceras kylpastan när denna kylaren ska användas på en Intel LGA1151-processor, är det litet riskorns storlek i mitten av CPU som gäller även då denna kylare ska monteras då den inte är helt plan utan har lite mellanrum mellan heatpipes som kan motverka jämn spridning i alla riktningar? Såg i tillverkarens instruktion att man ska lägga strängar på heatpipes, men känns som det är omöjligt att portionera ut tillräckligt smala eller tunna strängar utan att få luftbubblor eller för mycket pasta.

Är det den optimala kylpastan för denna kylare som skickas med i paketet, alltså MK-4 eller är det fördelaktigt att använda annan kylpasta?

Vilken kylpasta du använder spelar i princip ingen roll.

När man tittar på en modern processor så finns det inget behov av att täcka hela processorn med kylpasta utan det är kiselkretsen under den stora IHS:en (integrated heat spreader) som är den varma enheten.

Jag la på kylpasta i storleken av en okokt ärta i mitten på processorn. Då fick du resultatet erhållet på sidan 6:
https://www.sweclockers.com/testpilot/24293-testpilot-arctic-...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin