PostNord importdeklaration på ej tullpliktig förändelse

Permalänk
Medlem

PostNord importdeklaration på ej tullpliktig förändelse

Hej,

Har nyligen beställt lite spel från Japan som nu har anlänt, problemet är dock att PostNord verkar ha tagit sig lite friheter vad gäller importdeklaration och avgifter kring detta.

Så som jag har uppfattat det hela så är en försändelse med ett värde på under 1500:- befriad från tull och behöver således ej importdeklareras. Värdet på mitt paket understiger 300:- (inkl. frakt) vilket jag då endast skall betala moms på enligt http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriava...

Trots detta så har PostNord gjort en importdeklaration och vill nu ha en avgift på 125:- inkl. moms. Tullverket har dessutom tagit ut en avgift på 108:-, medans moms är beräknad till 0:-.

Är det någon annan som har råkat ut för detta? Hur har ni då gått tillväga?

/Jonathan

Permalänk
Medlem

@rufio: Det stämmer att du inte ska behöva betala tullavgift för de varorna om värdet understiger 1500 kr.

Däremot så ska du betala 25 % moms på varornas värde och frakten. Även den så kallade "importtulldeklarationsavgiften" på 125 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

@rufio: Det stämmer att du inte ska behöva betala tullavgift för de varorna om värdet understiger 1500 kr.

Däremot så ska du betala 25 % moms på varornas värde och frakten. Även den så kallade "importtulldeklarationsavgiften" på 125 kr.

Tack för ditt svar!

OK, det oklara i det hela för mig var mest huruvida en importdeklaration verkligen måste göras på en icke tullpliktig försändelse, men det verkar så enligt:

http://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/tullfriava...

Om jag hade föranmält det själv så verkar det gå att undvika detta (ansökan om tullfrihet).

Dock verkar det som att PostNord har beräknat Tullverkets avgifter helt fel, så lite ironi i att man måste betala för deras tjänst som kommer att behöva göras om via en omprövning!

Permalänk
Medlem

@rufio: Svar ja för du ska ju betala moms oavsett.