Snabbtest: Grafikprestanda i Middle-earth: Shadow of War

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Äh, brukar alltid finnas någon inställning man kan sänka som inte synbart gör grafiken sämre men som ökar fps ganska markant.

Absolut, men hur kul är det?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Vega har 50% fps ökning med 17.10.1 drivrutinen vs den testade i 1080p
60>90fps
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...

Ser inget 50% i den länken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu, kära vänner, har jag testat om samtliga AMD-kort med den nya drivrutinen. För att se de uppdaterade diagrammen kan ni behöva köra en CTRL+F5, då de gamla ofta cachas av webbläsaren.

Jag lät de gamla resultaten för Vega 64/56 vara kvar för de som vill jämföra prestandaskillnaden mellan drivrutinerna. Störst skillnad gjorde det dock på RX 580/480 som klev upp i prestanda med närmare 10 procent högre bildfrekvens vid 1080p.

Har även talat med vår representant på AMD nu på morgonen om fadäsen med drivrutinen, och det handlar i slutändan om bristande intern kommunikation, där han inte fick reda på att en ny drivrutin var på gång innan den publicerades på företagets webbplats. Detta ska förhoppningsvis inte ske framöver!

EDIT: Gällandes prestandaartikeln som publicerades av tyska PCGH under gårdagen som uppvisade sensationsliknande prestandaökningar med den nya drivrutinen, så har de nu reviderat sina resultat. Tydligen hade de förinställda detaljnivåerna inte kickat ordentligt mellan körningarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

Vega har 50% fps ökning med 17.10.1 drivrutinen vs den testade i 1080p
60>90fps
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...

Länken saknar den uppgiften?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@JonasT: HBCC verkar för en gångs skull göra skillnad enligt tyskarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Nu, kära vänner, har jag testat om samtliga AMD-kort med den nya drivrutinen. För att se de uppdaterade diagrammen kan ni behöva köra en CTRL+F5, då de gamla ofta cachas av webbläsaren.

Jag lät de gamla resultaten för Vega 64/56 vara kvar för de som vill jämföra prestandaskillnaden mellan drivrutinerna. Störst skillnad gjorde det dock på RX 580/480 som klev upp i prestanda med närmare 10 procent högre bildfrekvens vid 1080p.

Har även talat med vår representant på AMD nu på morgonen om fadäsen med drivrutinen, och det handlar i slutändan om bristande intern kommunikation, där han inte fick reda på att en ny drivrutin var på gång innan den publicerades på företagets webbplats. Detta ska förhoppningsvis inte ske framöver!

EDIT: Gällandes prestandaartikeln som publicerades av tyska PCGH under gårdagen som uppvisade sensationsliknande prestandaökningar med den nya drivrutinen, så har de nu reviderat sina resultat. Tydligen hade de förinställda detaljnivåerna inte kickat ordentligt mellan körningarna.

Har du möjlighet att även lägga ut värdena för 480/580 i tabellerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mellan 960 och 570, ligger närmare 570 än 960.

Tack, då är jag med!

Skrivet av Dreijer:

I 1440p? Blir nog fint med ett GTX 1070.

Får kika på ett 1070, men har inte det varit på marknaden ett tag nu, är när släpper Nvidia nästa gen?

Skrivet av jOnÄTÄn:

GTX 960 skulle jag tro. Det presterar ungefär som ett gtx 680 och 7970 presterade mellan 680 och 770 när de kom.

Tack, då är jag med!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av X_Load:

Har du möjlighet att även lägga ut värdena för 480/580 i tabellerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Fixat, kör en CTRL+F5 bara!

Permalänk
Medlem

Intressant o se att testerna med 1600X och 8600 iaf. Det visar tydligt att Intels 4C4T verkligen är flaskhals med snabbare kort även i 1440p (om mått liten). 6-trådar är verkligen värt att titta på för framtida system idag, speciellt för hög FPS 1080p. Ska du dock spela 1080p 60Hz så klarar du dig med rätt klen CPU än.

Och man ser att prisvärda 1600X faktiskt är mer än nog för även 1080, om man anser att 6600k@ 4,2Ghz är det, med skillnaden att du troligen har marginal över till lite annat än bara spelet på alla trådarna där också (VOIP, chatt, osv). Och ska du ändå OCa så kan tex 1600 (icke X) vara ett bra prisvärt alternativ för pengarna, med lite OC.

Ser också att... jag verkligen behöver nytt grafikkort

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ratatosk:

@JonasT: HBCC verkar för en gångs skull göra skillnad enligt tyskarna.

Jag slängde in Vega 64 igen för några snabba tester med HBCC nu, och får dessvärre negativ prestandaskalning genomgående med funktionen aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Absolut, men hur kul är det?

Jävligt kul skulle jag vilja påstå om det innebär att jag kan få upp spelet till 144 fps på min 1440-skärm utan att tappa synbar bildkvalité. Detsamma hade jag känt om jag istället körde 60fps@4k.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu, kära vänner, har jag testat om samtliga AMD-kort med den nya drivrutinen. För att se de uppdaterade diagrammen kan ni behöva köra en CTRL+F5, då de gamla ofta cachas av webbläsaren.

Jag lät de gamla resultaten för Vega 64/56 vara kvar för de som vill jämföra prestandaskillnaden mellan drivrutinerna. Störst skillnad gjorde det dock på RX 580/480 som klev upp i prestanda med närmare 10 procent högre bildfrekvens vid 1080p.

Har även talat med vår representant på AMD nu på morgonen om fadäsen med drivrutinen, och det handlar i slutändan om bristande intern kommunikation, där han inte fick reda på att en ny drivrutin var på gång innan den publicerades på företagets webbplats. Detta ska förhoppningsvis inte ske framöver!

EDIT: Gällandes prestandaartikeln som publicerades av tyska PCGH under gårdagen som uppvisade sensationsliknande prestandaökningar med den nya drivrutinen, så har de nu reviderat sina resultat. Tydligen hade de förinställda detaljnivåerna inte kickat ordentligt mellan körningarna.

Snygt gjort Jonas, ni hade lite otur där kan man säga med deras kommunikation, det såg konspiratoriskt illa ut på eran framsida, nvidea ny drivrutin sedan speltest och efter det AMD ny driver

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonasT:

Jag slängde in Vega 64 igen för några snabba tester med HBCC nu, och får dessvärre negativ prestandaskalning genomgående med funktionen aktiverad.

Trist, men kanske inte så oväntat, 8 GB borde räcka.
Tack för testet Jonas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av UncleDirty:

Snygt gjort Jonas, ni hade lite otur där kan man säga med deras kommunikation, det såg konspiratoriskt illa ut på eran framsida, nvidea ny drivrutin sedan speltest och efter det AMD ny driver

Vi har som praxis att alltid kontakta respektive tillverkare om specifikt optimerade drivrutiner saknas för den aktuella speltiteln som ska prestandatestas. Hade AMD flaggat för en ny drivrutin, så hade testerna för de korten lagts på is tills den fanns tillgänglig. Ibland blir det dock fel, som i det här fallet, och då var det ju åtminstone trevligt att omtestet gick smidigt.

Permalänk
Medlem

"spelaren har möjlighet att värva sin egen armé av orcer och uruks"
Helvete också att dom tar med det från SoM, så fort man kunde mindcontrolla fiender blev spelet på tok för jäkla lätt. Hade varit ett många gånger roligare spel i längden om dom skippat den skiten.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Tack, då är jag med!
Får kika på ett 1070, men har inte det varit på marknaden ett tag nu, är när släpper Nvidia nästa gen?
Tack, då är jag med!

Det vet vi inte ännu, men det är i alla fall ett schyst kort med en human prissättning. Vi får ju se om 1070 försvinner när 1070ti kommer, men i och med att du kan finna 1070 för 3000kr på marknaden här, så tycker jag att du skall köra på det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Datavetare

Ser man till prisvärdhet för spel finns ju en ny kung i form av i5-8400. Den modellen presterar väldigt nära stock i5-8600K, men i5-8400 håller sig under 2000 kr strecket.

i5-8400 fanns fram till igår faktiskt i lager på flera ställen, men tror det börjar gå upp för allt fler hur extremt prisvärd denna modell faktiskt är. Finns några enstaka exemplar kvar hos t.ex. Webhallen men slutsålt hos de flesta idag.

Även energieffektiviteten är på topp i den modellen. Till och med i7-5775C får nu lämna över spelprestand/W titeln!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jävligt kul skulle jag vilja påstå om det innebär att jag kan få upp spelet till 144 fps på min 1440-skärm utan att tappa synbar bildkvalité. Detsamma hade jag känt om jag istället körde 60fps@4k.

Jodå, visst är det så. Orkar dock inte sitta och jämföra vad varje inställning får för påverkan i varje spel, så jag slänger upp allt på ultra och så får det bli den fps det blir (dvs oftast hög med 1080 SLI som jag kör med). Jag hoppas på att nästa värsting (1180 Ti eller 2080 Ti eller vad den nu kan komma att kallas) kan ersätta mina två 1080, så jag slipper SLI.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jodå, visst är det så. Orkar dock inte sitta och jämföra vad varje inställning får för påverkan i varje spel, så jag slänger upp allt på ultra och så får det bli den fps det blir (dvs oftast hög med 1080 SLI som jag kör med). Jag hoppas på att nästa värsting (1180 Ti eller 2080 Ti eller vad den nu kan komma att kallas) kan ersätta mina två 1080, så jag slipper SLI.

Sådan information brukar dock bara vara en googling bort, åtminstone för lite mer populära spel. Vanligtvis brukar det räcka att bara ändra en eller två saker från absolut max för att få en rejäl ökning. Och oavsett hur snabba grafikkorten blir så kommer det alltid finnas speltillverkare som slänger in något som drar ner prestandan enormt mycket. Nvidia Hairworks är ju ett bra exempel på detta, så vare sig man vill eller inte så får man allt kolla runt lite om man vill kunna ha bra fps i höga upplösningar.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Fixat, kör en CTRL+F5 bara!

Tack!

En fråga, i vilken mode kördes Vegakorten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Av de trippel-A spelen jag lirat det senaste (tex RotTR, AC:U, W_D 2 osv så jag har alltid varit tvungen att sänka inställningar för att få det där 4K/60fps flytet jag värdesätter så mycket.

Jag körde igenom Tombraider utan problem i 4K/60 och hade alla viktiga reglage på max - väl optimerat och fantastiskt snyggt spel.

Permalänk
Avstängd

Många sitter idag med en i5-6500K i burken, hur står sig den processorn kombinerat med ett 1080 Ti i jämförelse med 8600K - i 4K?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag körde igenom Tombraider utan problem i 4K/60 och hade alla viktiga reglage på max - väl optimerat och fantastiskt snyggt spel.

Det där med "alla viktiga reglage" är svårtolkat. Du menar att du kunde sprina runt utomhus i Sovjet Installation i 4K med orörda Ultra settings och ha låst 60fps? Du kanske har 1080Ti SLI?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Många sitter idag med en i5-6500K i burken, hur står sig den processorn kombinerat med ett 1080 Ti i jämförelse med 8600K - i 4K?

Du kommer inte tjäna något på att byta CPU. I 4K är grafikkortet redan flaskhalsen med stor marginal.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Sådan information brukar dock bara vara en googling bort, åtminstone för lite mer populära spel. Vanligtvis brukar det räcka att bara ändra en eller två saker från absolut max för att få en rejäl ökning. Och oavsett hur snabba grafikkorten blir så kommer det alltid finnas speltillverkare som slänger in något som drar ner prestandan enormt mycket. Nvidia Hairworks är ju ett bra exempel på detta, så vare sig man vill eller inte så får man allt kolla runt lite om man vill kunna ha bra fps i höga upplösningar.

Absolut.

Själv föredrar jag att kasta hårdvara på problemet. Tillverkarna gillar nog mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av X_Load:

Tack!

En fråga, i vilken mode kördes Vegakorten?

Skickades från m.sweclockers.com

Balanced.

Permalänk

@JonasT

Skulle ni kunna testa något vegakort med 1600X? Jag har sätt att i vissas spel presterar vega bättre med AMD-prollar!

Permalänk
Avstängd

Dirge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Balanced.

Ok, men är det rättvist?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Du kommer inte tjäna något på att byta CPU. I 4K är grafikkortet redan flaskhalsen med stor marginal.

Tell that to the world!!

Skickades från m.sweclockers.com