CDON reklamera hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Är det ett ursprungsfel du hävdar eller är det produktfel inom garantitiden?
Hur lång garantitid har hårddisken enligt tillverkaren respektive CDON?

I och med att CDON kör med ett års garanti, så är det inte ett garanti ärende längre skriver dem.
Det har dock inte gått tre år än så de vill ha bevis på att detta är ett usprugsfel, om jag vill ha lösning på reklamationen.

Hårddisken är en NAS disk med tre års garanti, men den garanti har nu utgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carnhothep:

Jag fick samma svar av CDON när jag reklamerade ett grafikkort för ett bra tag sedan, det slutade med att jag skickade foton som visade att det inte var någon yttre åverkan. Samt hänvisning till att KKL alltid ger 3års reklamationsrätt. De tog sedan emot kortet och skickade det till sin leverantör för reklamation. Med varning att det kan ta 3-6månader.

När det sedan gått lite över en månad krävde jag pengarna tillbaka, varpå de menade att en reklamation kan ta många många månader.
Igen efter hänvisning till KKL "§26 Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)." så krediterade de kortet.

Så i kort stå på dig, KKL är på din sida, läs på och visa att de inte kan behandla folk hur som helst.

Jag var på väg att ge upp igår då jag inte orkade med skicka in till verkstad . ....
Sen startade jag denna tråd och då fick jag flera bra tips och inlägg, bla ditt här.

Kan man få rätt om ett grafikkort, borde man f-n kunna få rätt för en hårddisk
foton på hårddisken behöver de inte, den har de redan skickat till verkstaden som konstaterat att den är defekt, de har säkert sett att det inte är någon yttra åverkan heller.
Jag kommer stå på mig, frågan är vad man ska förklarade för CDON på mejl nästa vecka när de svarar, blir så trött på att det tar en vecka för varje svar man ska få av dem.
Jag kanske ska göra som dig, kräva tillbaks pengarna om jag inte får ett svar på flera veckor

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

jag håller inte alls med. Visst var hårddiskar känsliga 10 15 år sedan, det räckte med att den låg snett när dne var aktiv för att den skulle få problem, oftast med skivläsaren. Men det var då, nu klarar de sånt lätt, även skakningar. Jag har nämligen experimenterat på diskar vars garanti gått ut, haft de strömt och SATA kopplade, skrivit till dem samtidigt som jag skakat dem. Skakat en hel del, ändå har de överlevt !
Sen tappar man inte ett chassi som är igång med diskar.
Jag sitter med en coolermaster cosmos II. Det ska till rejäl kraft för att det chassit ska tipas över!
Men men, det är bara en parantes. Inget jag skulle använda hos ARN.

Det jag menade med att diskar är tåliga är att de inte är så SED känsliga som ramminnen, CPUer eller moderkort. inte heller sköra för den delen. De är ganska solida.
Om CDON inte väljer att ersätta disken och jag går vidare till ARN så kommer jag påpeka att jag har erfarenhet av datorbygget, köpt känsligare datorkomponenter hos just CDON och inte haft något problem med dem. Dvs att jag skulle ha lyckats orsaka fel i den mest tåliga datorkomponenten av de tidigare nämnda är så osannolik. Samtidigt som statistiken är tydlig och det är allmänt känt. Att hårddiskar dör, det är inte en fråga om de dör, utan när de dör ! Det är bland annat det jag kommer nämna för ARN.
Plus andra tips jag får av er

Sen vill jag nämna, jag sålde en 8 år gammal dator som jag använt som dator 24/7 och senare osm server.
Den fungerade FELFRITT, inte ett enda bitfel i ramminner (testade den innan) och allt annat flöt på. Var bara tvungen sätta in en ny hårddisk. Så visst är det extremt osannolikt att det inte är ett ursprungsfel i en hårddisk när allt annat funkar felfritt vill jag säga med detta

Rent tekniskt så är de skakningar du åstadkom något helt annat än att slå i en hård yta. Det utvecklas brutalt mycket mer g-krafter när en disk deccelererar från rörelse till stillastående på extremt kort tid i samband med att den exempelvis slår i ett golv av hårt material.

Permalänk
Medlem

Status

Så nu har CDON svarat igen, man får vänta ca en vecka på varje svar från dem numera.
De erkänner att hårddisken är defekt, det är bra.
De skriver att garanti har gått ut men inte reklamationsrätten på 3 år. De vill att jag återkommer med underlag på att jag defekten beror på tillverknings- eller fabriksfel. så hjälper vi dig vidare. "Exempel på sådant underlag kan vara en rapport från en serviceverkstad som har undersökt din vara."

Så vad föreslår ni ?
ta den till någon verkstad ? vet inte vad verkstaden skulle kunna tillföra i detta fall och det känns mest som att slösa pengar.
Ska man vända sig direkt till ARN efter att ha påpeka till CDON att de ser hårddisken, jag har inte fått tillbaks den än, och ser att det inte är någon yttre verkan på den. Samt tillföra lite statisk på hårddisk krashar och att detta med att diskar är ganska vanligt pga olika mekaniska fel.
Räcker det ?

Säger dem nej så gå vidare till ARN ?

Tips?
andra/bättre argument ?

Permalänk
Skrivet av arameen:

Så nu har CDON svarat igen, man får vänta ca en vecka på varje svar från dem numera.
De erkänner att hårddisken är defekt, det är bra.
De skriver att garanti har gått ut men inte reklamationsrätten på 3 år. De vill att jag återkommer med underlag på att jag defekten beror på tillverknings- eller fabriksfel. så hjälper vi dig vidare. "Exempel på sådant underlag kan vara en rapport från en serviceverkstad som har undersökt din vara."

Så vad föreslår ni ?
ta den till någon verkstad ? vet inte vad verkstaden skulle kunna tillföra i detta fall och det känns mest som att slösa pengar.
Ska man vända sig direkt till ARN efter att ha påpeka till CDON att de ser hårddisken, jag har inte fått tillbaks den än, och ser att det inte är någon yttre verkan på den. Samt tillföra lite statisk på hårddisk krashar och att detta med att diskar är ganska vanligt pga olika mekaniska fel.
Räcker det ?

Säger dem nej så gå vidare till ARN ?

Tips?
andra/bättre argument ?

Som jag sa tidigare, foton bör räcka för att visa att du inte skadat den rent fysiskt. Alltså yttre åverkan. Läs tex svaret här http://lawline.se/answers/15740 du kan även passa på att fråga vilken verkstad som kan göra en godkänd (i deras mening) undersökning. De lär inte kunna svara på detta. Det blir i så fall bra underlag för ett ARN ärende. Kotym i branschen är att säljaren tar på sig att undersöka varan och att konsumenten betalar eventuell undersökningsavgift om felet visar sig vara orsakat av konsumenten eller normalt slitage.

Ett annat sätt att bevisa det om foton inte räcker till är att läsa ut S.M.A.R.T datat från disken (alla tillverkare brukar ha program för det). Där syns det om disken utsatts för höga G krafter under drift. Det tillsammans med foton är nog så gott underlag. Men i min mening skall inte det krävas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Carnhothep: det var bra input

Foton på hårddisken har jag inte, tänkte aldrig tanken på att ta bilder innan jag skickade iväg den. Nu är hårddisken hos dem, tror de håller i den och skickar inte ut den beroende på vad jag ska svara

Jag kände på mig redan innan de inte kan rekommendera verkstad.

SMART data kan man inte läsa av, det går knappast att läsa av disken. Som är så gott som helt död. Försökte få fram seagate seatools RMA kod men lyckades inte. Även om det hade det, så tror jag inte att normala G kraft data hade räckt för CDON.
Kan göra något nytt försök att läsa av hårddisken OM de skickar tillbaks den, som sagt verkar de hålla i den i väntan på mitt nästa drag.

Det tråkiga här är, hallå konsuments syn på det hela. I telefon säger de att.
"foton (som du rekomenderar) och allt annat som jag lägger fram själv inte hjälper så mycket. Utan det måste till bevis/underlag från en tredje aktör, opartisk sådan (gissar på att tex komplett eller webhallen ej duger ) för att det ska sluta till min fördel hos ARN."

Permalänk
Medlem

Seriösa butiker hanterar garantiärenden i 3år, men strikt enligt lagen behöver cdon inte lämna någon garanti alls.

Rensade bort citat av raderat inlägg.
Permalänk
Inaktiv

Trist att läsa att vissa far med halvsanningar och direkta osanningar här.

Det är ursprungsfel som ska bekräftas av slutkonsumenten som sin bevisbörda. Ursprungsfel är precis vad det låter, ett fel som funnits där sedan kund mottagit produkt och som inte beror på kundens hantering. Det är i regel skitsvårt för en kund att bevisa ursprungsfel när det gäller vissa produktgrupper, likaså för företaget inom de första sex månaderna att påvisa att felet INTE är ursprung utan att det är åsamkat av kund t ex.

Det som är definitivt är att en defekt finns men hur den uppkom är ganska svårt. Nu är det lite lättare med elektronik eftersom man har mätverktyg man kopplar in den i för att avläsa data m.m.

Men, du som konsument får ur egen ficka bekosta en sådan undersökning. Det räcker absolut inte att dokumentera egna bilder. CDON är partisk i sina ärenden likadant som klagande konsumenten, det måste alltså vara en tredjepart. Om tredje parten anser att det är ett ursprungsfel så kan CDON kräva att annan verkstad kollar på felet också. Om parterna därefter inte är överens så är det läge att ta kontakt med ARN.

Men tar du kontakt innan du ens besökt en verkstad så kommer du garanterat få ditt mål nedlagt, detta då du inte på ett tillförlitligt sätt kunnat påvisa varför felet uppkommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Seriösa butiker hanterar garantiärenden i 3år, men strikt enligt lagen behöver cdon inte lämna någon garanti alls.

CDON behöver inte lämna ngn egen "butiksgaranti", men de kan ändå vara tvungna att hantera "tillverkargarantin", då denna normalt sett kan anses "lämnad för säljarens räkning" (se http://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-raknin....

Skrivet av anon131444:

Trist att läsa att vissa far med halvsanningar och direkta osanningar här.

Det är ursprungsfel som ska bekräftas av slutkonsumenten som sin bevisbörda. Ursprungsfel är precis vad det låter, ett fel som funnits där sedan kund mottagit produkt och som inte beror på kundens hantering. Det är i regel skitsvårt för en kund att bevisa ursprungsfel när det gäller vissa produktgrupper, likaså för företaget inom de första sex månaderna att påvisa att felet INTE är ursprung utan att det är åsamkat av kund t ex.

Det som är definitivt är att en defekt finns men hur den uppkom är ganska svårt. Nu är det lite lättare med elektronik eftersom man har mätverktyg man kopplar in den i för att avläsa data m.m.

Men, du som konsument får ur egen ficka bekosta en sådan undersökning. Det räcker absolut inte att dokumentera egna bilder. CDON är partisk i sina ärenden likadant som klagande konsumenten, det måste alltså vara en tredjepart. Om tredje parten anser att det är ett ursprungsfel så kan CDON kräva att annan verkstad kollar på felet också. Om parterna därefter inte är överens så är det läge att ta kontakt med ARN.

Men tar du kontakt innan du ens besökt en verkstad så kommer du garanterat få ditt mål nedlagt, detta då du inte på ett tillförlitligt sätt kunnat påvisa varför felet uppkommit.

Det är just för att det är skitsvårt som kraven på konsumenter inte är så högt ställda. Från http://lawline.se/answers/15740 som i sin tur citerar lagens förarbeten:
”Rent allmänt måste dock sägas att tillämpningen av denna bevisbörderegel är förhållandevis generös gentemot köparen. Så anses det vanligen att bevisfrågan inte bör kopplas direkt till frågan om varan varit felaktig vid avlämnandet. Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. Istället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet.”

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arameen:

CDON kan välja att inte följa ARN rekomendation ändå och då undrar jag vad som gäller om man ska vidare till rätten ?

ARN är just ett gratisalternativ till tingsrätten när det gäller små tvistemål som dessa. Tingsrätten kostar ca 1200kr att påbörja en förhandling på så jag vet inte riktigt om det är värt det.

Sedan är CDON ett renommerat bolag som inte tål hamna på svarta listan. Finns ingen anledning till att börja konspirera höger och vänster

När upptäckte du först felet? För du skriver lite högre upp att du borde vänt dig till Seagate tidigare men att det är för sent. Har felet funnits länge?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

CDON behöver inte lämna ngn egen "butiksgaranti", men de kan ändå vara tvungna att hantera "tillverkargarantin", då denna normalt sett kan anses "lämnad för säljarens räkning" (se http://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-raknin....

Det är lite tvetydigt svar som lämnas där.

Kort och gott så gäller fortfarande reklamationsrätten i tre år och då är det bra om företaget som sålt produkten erbjuder supporten som dem normalt skulle göra i en vanlig reklamation vad gäller kommunikation och hjälp med reklamation. Dock behöver dem inte bekosta en krona om felet inte är ett ursprungsfel. Bara för att garanti utfärdas av leverantören så innebär det inte att försäljaren ska stå med extra kostnader (frakt, "jag har varit hemma en hel dag för att möta upp era tekniker"- kostnader) t ex.

Säljaren blir alltså drabbad av kostnader som den inte ska bli drabbad av och det skyddas också av KKL.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

CDON behöver inte lämna ngn egen "butiksgaranti", men de kan ändå vara tvungna att hantera "tillverkargarantin", då denna normalt sett kan anses "lämnad för säljarens räkning" (se http://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-raknin....

Det är just för att det är skitsvårt som kraven på konsumenter inte är så högt ställda. Från http://lawline.se/answers/15740 som i sin tur citerar lagens förarbeten:
”Rent allmänt måste dock sägas att tillämpningen av denna bevisbörderegel är förhållandevis generös gentemot köparen. Så anses det vanligen att bevisfrågan inte bör kopplas direkt till frågan om varan varit felaktig vid avlämnandet. Ofta är det ju nämligen omöjligt för en enskild konsument att i efterhand bevisa att varan redan vid den tidpunkten haft det fel som först senare och efter en tids användning ger sig till känna. Istället brukar det anses att bevisfrågan bör avse huruvida felet har sin grund i köparens vanvård eller onormala användning av varan eller om felet beror på att varan varit utsatt för någon olyckshändelse. Om köparen kan uppfylla ett relativt lågt ställt beviskrav för att felet inte berott på någon sådan omständighet, anses han normalt ha fullgjort sin bevisskyldighet.”

Ja jag håller med det svaret men jag trodde vi pratade om ARN mål, dessa är ju inte riktigt ensidiga. Om konsumenten hamnar hos en aktör som nekar detta så hamnar man ju i ett läge där man får besvara ett ARN mål som företag. Kan man då bevisa själv att felet inte kan uppstå i normal hantering så är det omöjligt för kunden att motbevisa detta.

Jag har ett specifikt ärende i minnet där vi hanterat ett ärende där konsumenten hävdar att en dammsugare gått sönder under normalt bruk. Han visar även dokumentation som medföljde maskinen och dokumentation på att maskinen var väldigt rengjord, det var den också.

Vi krävde att få maskinen till oberoende verkstad utifrån angiven lista av tillverkaren själva. Vi rekommenderade kunden att köra den själv. Han ville prompt att vi skulle stå för frakten. Vi gick med på det men att vi efterdebiterar om felet inte är ett ursprungsfel.

När vi får maskinen på verkstad så finner vi grus, spik och annat i motorn. En dammsugare ska alltså suga damm förstås.

Det jag försökte säga med korta drag men som inte blev korta drag, är just att i ett ARN mål så får man ju faktiskt motbevisa också , vilket är betydligt lättare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Ja jag håller med det svaret men jag trodde vi pratade om ARN mål, dessa är ju inte riktigt ensidiga. Om konsumenten hamnar hos en aktör som nekar detta så hamnar man ju i ett läge där man får besvara ett ARN mål som företag. Kan man då bevisa själv att felet inte kan uppstå i normal hantering så är det omöjligt för kunden att motbevisa detta.

Jag har ett specifikt ärende i minnet där vi hanterat ett ärende där konsumenten hävdar att en dammsugare gått sönder under normalt bruk. Han visar även dokumentation som medföljde maskinen och dokumentation på att maskinen var väldigt rengjord, det var den också.

Vi krävde att få maskinen till oberoende verkstad utifrån angiven lista av tillverkaren själva. Vi rekommenderade kunden att köra den själv. Han ville prompt att vi skulle stå för frakten. Vi gick med på det men att vi efterdebiterar om felet inte är ett ursprungsfel.

När vi får maskinen på verkstad så finner vi grus, spik och annat i motorn. En dammsugare ska alltså suga damm förstås.

Det jag försökte säga med korta drag men som inte blev korta drag, är just att i ett ARN mål så får man ju faktiskt motbevisa också , vilket är betydligt lättare!

Absolut. Men hade ni inte undersökt dammsugaren och hittat skit i motorn så hade kunden sannolikt fått rätt eftersom denne kunde visa på en till synes välskött dammsugare som uppgavs ha använts på ett korrekt sätt. Kundens bevis flyttade alltså i praktiken över bevisbördan till er.

Motbevis är bara en typ av bevis (och är inte begränsat till ARN, funkar utmärkt i rätten också ), och precis som med alla bevis i målet kommer dessa värderas för att ett avgörande skall kunna nås. Genom ert (mot)bevis med skit i motorn så sänkte ni mycket effektivt värdet på köparens bevis (till synes välskött dammsugare och kundens utsaga om att den hanterats korrekt).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Eftersom att de är med i Trygg E-handel så kan du kontakta även dem! Det gjorde jag när ett företag inte skötte en reklamation på ett bra sätt. När Trygg E-handel kontaktade företaget ville företaget genast lösa reklamationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon131444: Att gå vidare med ärendet, skicka hårddisken till någon verkstad, kostar pengar. Förutom att det kommer kosta tid att hålla på med allt detta, det gör det redan Därför är det bra att veta vad nästa alternativ skulle vara OM CDON inte väljer att följa ARN. Jag menar SKULLE det behöva gå till tingsrätten så kommer det kosta mycket mera tid och pengar. Då skulle jag personligen inte tyckt att det är värt att gå vidare. Så inget konspiera höger eller vänster utan försöka undvika mera tids och pengarkostnader såklart. Men jag läser att du inte tror att CDON skulle välja ta det så långt.

Nu har CDON inte skickat tillbaks hårddisken, de håller i den. Jag tror de väntar och tror att jag inte går vidare, varför de inte skickat tillbaks hårddisken.
Går jag inte vidare med detta, så kommer jag antagligen bli debiterad för att Captach, CDONs försäljare av hårddisken, tagit in hårddisken och undersökt den. 400 kr + 99 kr + eventuella andra kostnader. Det har CDON inte sagt men det står i reklamationsvillkoren
Så det står lite mera än bara reklamationen på spel:
Antingen vinner jag reklamationen, får en ny hårddisk eller helst pengarna tillbaks samt eventuell ersättning för datat jag förlorat.
Eller så får jag inte ett sk-t förutom en faktura på kostnaderna ovan. Samt kan beklaga mig över att jag förlorat data när det var ett ursprungsfel som ej gick att bevisas.

CDON tillämpar köplagen strikt, då vill jag också tillämpa den strikt och få ersättning för förlorad data samt inte kunna använda produkten som tänkt, om jag har rätt till det enligt lagen.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Sen tycker jag det är lite märkligt att de skriver RMA villkoren:
Garanti innefattar ej följande: Fel på mjukvara; Fel som uppstått på grund av felaktig mjukvara; Felaktigt installerad
mjukvara; Skada som uppkommit genom felaktigt handhavande; Skada som uppkommit genom yttre påverkan;
Förbrukningsartiklar; Produkt som saknar giltigt garantibevis; Utrustning som testats utan anmärkning.

Det är väl reglerat i lagen och skulle det vara fel i mjukvara i någon produkt så ska de under första halvåret fixa det, oasvett vad de skriver här. Men det är en annan diskussion och inget vi behöver gräva oss i, reagerade bara lite på det. Antagligen är det mera generalla villkor de skrivit Tillbaks till hårddisken
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Fel har funnits en längre tid faktiskt än så, dock var det inget som Seagate Seatools kunde visa med någon felkod. Och har jag ingen tydlig felkod från Seagates Seastols, Seagates programvara för att undersöka hårddiskar, så väljer jag inte att reklamera hårddisken. Men serverprogramvaran klagade på disken länge om olika läs- och skrivfel samt bitfel. hade jag skickat den redan då till CDON så hade det varit ett annat mera komplicerat mål, med diskussion om ifall disken är defekt eller inte. Det hade varit mycket rörigare och svårare att vinna.
Istället fortsatte jag att använda hårddisken. Till slut så dog hårddisken helt och då var den uppenbart defekt när den inte ens startade eller hittades av något OS eller någon hårdvara.
Då hade jag två val, skicka den till Seagate då hårddiskens serienummer hade fortfarande garnati. Eller skickade den till CDON.

Jag såg ingen anledningn att bekosta frakten och skicka den till Seagate, utan låta CDON sköta det då de ska stå för frakten från mig. Som sagt var jag inte så insatt i dessa köpvillkor då de flesta andra försäljare har samma villkor.
Under tiden hårddisken har varit hos CDONs försäljare, Captech, så har Seagategarantin via serienumret utgått. Så får jag tillbaks disken nu så kan jag inte längre reklamera den till Seagate, det kunde jag från början. Det borde jag ha gjort då. Det spelar dock ingen roll varken nu eller till nästa gång då jag aldrig igen köper från CDON igen pga deras strika lagtolkning, eller mindre generösa garantivillkor jämfört med andra om man vill se det så

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arameen:

1

@Pixlchaser: Att gå vidare med ärendet, skicka hårddisken till någon verkstad, kostar pengar. Förutom att det kommer kosta tid att hålla på med allt detta, det gör det redan Därför är det bra att veta vad nästa alternativ skulle vara OM CDON inte väljer att följa ARN. Jag menar SKULLE det behöva gå till tingsrätten så kommer det kosta mycket mera tid och pengar. Då skulle jag personligen inte tyckt att det är värt att gå vidare. Så inget konspiera höger eller vänster utan försöka undvika mera tids och pengarkostnader såklart. Men jag läser att du inte tror att CDON skulle välja ta det så långt.

2

Nu har CDON inte skickat tillbaks hårddisken, de håller i den. Jag tror de väntar och tror att jag inte går vidare, varför de inte skickat tillbaks hårddisken.

3

CDON tillämpar köplagen strikt, då vill jag också tillämpa den strikt och få ersättning för förlorad data samt inte kunna använda produkten som tänkt, om jag har rätt till det enligt lagen.

4
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Sen tycker jag det är lite märkligt att de skriver RMA villkoren:
Garanti innefattar ej följande: Fel på mjukvara; Fel som uppstått på grund av felaktig mjukvara; Felaktigt installerad
mjukvara; Skada som uppkommit genom felaktigt handhavande; Skada som uppkommit genom yttre påverkan;
Förbrukningsartiklar; Produkt som saknar giltigt garantibevis; Utrustning som testats utan anmärkning.

Det är väl reglerat i lagen och skulle det vara fel i mjukvara i någon produkt så ska de under första halvåret fixa det, oasvett vad de skriver här. Men det är en annan diskussion och inget vi behöver gräva oss i, reagerade bara lite på det. Antagligen är det mera generalla villkor de skrivit Tillbaks till hårddisken
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

5

[b]Fel har funnits en längre tid faktiskt än så....

1. Tyvärr är detta som krävs då du förväntas uppfylla din del av reklamationens hantering. Din tid kostar ingenting i lagens mening, det är bara dina aktuella utgifter, om skäliga och om du gjort ditt yttersta för att hålla dem nere, som spelar roll. I detta sammanhang spelar det inte roll då din reklamationsrätt spelar in i ärendet och där är det du som ligger med bevisbördan, hur du än må bevisa det (gratis eller ej).

2.Du får begära hårddisken tillbaka då det är din egendom. Tror knappast dem håller i den som någon form av motvikt. Har du påtalat att du vill ha den? Obs, tappar dem bort den eller skadar den under transport eller förvaring så kan du kräva att få den ersatt.

3. Lag är lag. När den passar konsumenten så är man jättenöjd. När den inte passar konsumenten så måste man skriva om lagen. Jag jobbar tyvärr på andra sidan, där jag möter kunder i dina fall. Alla är likadana, och kommer aldrig handla hos oss igen. Men när vi hjälper dem och påtalar att lagen stödjer att vi hjälper dem, alltså utan att dem åberopar det, så är dem skitnöjda!

4. Man kan aldrig friskriva sig skyldigheter från KKL. Garanti får bara vara bättre än den grundläggande reklamationsrätten. Den texten går dock att tolka på flera olika sätt. Det kan t ex innebära virus, vilket inte företaget kan svara för. Eller att du installerar en mjukvara som inte är kompatibel och orsakar skada på hårddisken..ja som ett exempel.

5. Denna punkt håller ihop med nr 3 och 1 på ett sätt.
Du har som konsument ett krav att reklamera rätt också. Om du upptäcker felet år 2 månad 1, men reklamerar år 2 månad 9, så har du verkligen skjutit dig i foten...ja förutsatt att du nämnt det till dem. Har du inte nämnt till dem när du upptäckte felet så ska du ju definitivt inte göra det. Du har ett utrymme på 3 månader om jag inte missminner mig. Dvs du upptäcker felet år 2 mnd 1 och reklamerar senast år 2 mnd 4 (någon får gärna rätta mig här om jag har fel).

I det stora hela som jag läser här så har CDON inte gjort fel mer än att du är missnöjd med hur dem tolkar lagen (vilket är helt korrekt hittills).
Att dem erkänner att disken dessutom är defekt är ingen skillnad då dem inte behöver säga varför den är defekt. Dem har nog säkerligen svaret på varför och vet med säkerhet att det kanske inte täcks av reklamationsrätten. Men om reklamationsrätten är över när du reklamerat så har du ingen reklamation att hämta, tyvärr. Annars spelar det ingen roll hur lång tid tvisten tar t ex. Så länge du har reklamerat inom 3 år så kan du alltid retroaktivt påpeka att du anmält inom rätt tid för att kunna driva ditt mål. Men då gäller det ju förstås att du har rätten på din sida om att felet är ett ursprungsfel och inget annat.

Special erbjudande only 4 u:

Om du har någon mail konversation med så tar jag gärna en titt på detta och se om jag kan hjälpa dig eller inte. Lägg dem i PM isåfall.

Permalänk
Medlem

@anon131444: Håller med om 1

2 jag menade inte att det skulle vara motvikt, utan snarare att CDON räknar med att jag lägger ner reklamationen och inte begär tillbaks min hårddisk, därför avvaktar med att skicka tillbaks den.

Apropå 5 så tänker jag att det är meningslöst att reklamera en produkt om inte felet kan påvisas tydligt eller återskapas enkelt.
Om min serverprogramvara klagar på disken men inte mitt Operativsystem eller Seagates egna programvara, för att de inte är lika känsliga för alla sorters fel som serverprogramvaran, då blir det ett väldigt komplicerat mål menar jag där det inte går att tydligt visa att det är fel eller återskapa felet lätt. Därför agerar jag så.
Nej, CDON vet inte om detta. Jag valde istället att reklamera hårddisken så snart det var uppenbart att den är defekt. Och då slipper jag diskussioner där de påstår att hårddisken inte är defekt och jag säger att den är defekt enligt min serverpogramvaran samtidigt som tillverkarens, Seagates, felsökningsprogramvara visar att hårddisken är ok
En hårddisk kan klara flera tester och ändå då plöstligt

Nej, du har helt rätt.
CDON har inte gjort något fel så här långt utan bara tillämpar en strikt tolkning av lagen.
Men med tanke på att detta är en hårddisk, som jag tror det flesta som hanterat flera hårddiskar vet är en produkt som förr eller senare dör, inte p.g.a. felhantering eller yttre åverkan utan för att diskar dör helt enkelt. CDON har produkten och ser att det inte är några fysiska skador på den alls.
Ja då kunde CDON, efter att defekten konstaterats, valt att godkänna reklamationen av en trogen kund som handlat länge och många gånger hos dem. Men istället väljer man att följa lagen strikt. Då väljer kunde såklart att handla hos en annan butik som har generösare garantivillkor och även tar hänsyn till att kunden handlat så länge, så mycket och för större summor en den lilla hårddiskkostnaden

Jag uppskattar och tackar JA till specialerbjudandet

Permalänk
Medlem

Nu när de flera är överens om att mina foton eller egna bevis inte kommer räcka hos ARN, tror inte de räcker för CDON heller för den delen innan det går vidare till ARN.
Då undrar jag vilken verkstad som kan ta in en hårddisk och konstatera att felet inte är orsakat av mig som konsument. Det är flera som redan inklusive mig inte tror någon verkstad här i sverige i alla fall kan konstatera till 100% om ett fel är orsakat av kunden eller inte.
De får mig in på tankarna, vad händer med ärendet om det inte finns en tredje part, som kan konstatera ett detta inte orsakat av konsumenten ?
Förlorar jag det ärendet bara för att det inte finns tillräckligt med avancerade utrustning eller kompetens för att fastställa att felet inte är mitt.
(innan någon skriver titta på SMART värden eller öppna disken och mät .... så visst går att konstatera vissa fel, men jag menar att det inte säkert går att konstatera i varje fall när det gäller hårddiskar. en del fel kan säkert vara uppenbara, en del andra inte. Skriver detta efter samtal med bl.a. Seagate)

Då blir den stora frågan, är jag dömd att förlora detta om det inte finns någon tredje part som kan ge ett underlag som visar att felet inte är orsakat av konsumenten? (har frågat 2 verkstäder redan)
Eller blir detta, i brist på underlag pga att ingen har expertisen för det, en bevisbörda för säljaren återigen ? (nu snackar vi lagtillämpningar / lagtolkningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

Nu när de flera är överens om att mina foton eller egna bevis inte kommer räcka hos ARN, tror inte de räcker för CDON heller för den delen innan det går vidare till ARN.
Då undrar jag vilken verkstad som kan ta in en hårddisk och konstatera att felet inte är orsakat av mig som konsument. Det är flera som redan inklusive mig inte tror någon verkstad här i sverige i alla fall kan konstatera till 100% om ett fel är orsakat av kunden eller inte.
De får mig in på tankarna, vad händer med ärendet om det inte finns en tredje part, som kan konstatera ett detta inte orsakat av konsumenten ?
Förlorar jag det ärendet bara för att det inte finns tillräckligt med avancerade utrustning eller kompetens för att fastställa att felet inte är mitt.
(innan någon skriver titta på SMART värden eller öppna disken och mät .... så visst går att konstatera vissa fel, men jag menar att det inte säkert går att konstatera i varje fall när det gäller hårddiskar. en del fel kan säkert vara uppenbara, en del andra inte. Skriver detta efter samtal med bl.a. Seagate)

Då blir den stora frågan, är jag dömd att förlora detta om det inte finns någon tredje part som kan ge ett underlag som visar att felet inte är orsakat av konsumenten? (har frågat 2 verkstäder redan)
Eller blir detta, i brist på underlag pga att ingen har expertisen för det, en bevisbörda för säljaren återigen ? (nu snackar vi lagtillämpningar / lagtolkningar)

Problemet är i grund och botten att det kan vara väldigt svårt att visa vad som orsakat fel på en disk. Säg att man får felaktiga sektorer - beror det på att läsarmen pga av allmänt slitage flyttat sig en aning och slagit i skivan, eller är det så att den fått en stöt som gjorde att armen slog i skivan? Om det visar sig vara fel på kretskortet - är det en defekt som orsakats av dålig lödning eller är det överbelastning pga ett defekt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Skicka in vad du har till ARN (konversationer, foton, dina argument etc.) och låt dem avgöra om det är tillräckligt eller ej. Det kostar inget.

Vad gäller förlorad data kommer du tyvärr inte kunna få ersättning även om du skulle få rätt i tvisten. Privatpersoners data anses normalt inte ha ngt annat än ett personligt värde. Om datan har ett ekonomiskt värde, dvs går att omsätta i pengar, så krävs att du agerar som näringsidkare för att göra detta. Näringsidkare omfattas ej av KKöpL.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

@anon114264 Tråd rensad på inlägg med dålig ton.

Till alla, tänk på tonen i era inlägg. Jag har nu rensat bort ett surt inlägg och några halvtråkiga svar ur tråden. Ser ni något inlägg som inte håller god ton så anmäl inlägget i fråga och undvik att spä på genom att bemöta den dåliga attityden.

/Giplet, Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

@Klappis Tråd rensad på inlägg med dålig ton.

Till alla, tänk på tonen i era inlägg. Jag har nu rensat bort ett surt inlägg och några halvtråkiga svar ur tråden. Ser ni något inlägg som inte håller god ton så anmäl inlägget i fråga och undvik att spä på genom att bemöta den dåliga attityden.

/Giplet, Moderator

Tack så mycket för att du tog bort mitt inlägg! Hans inlägg är riktigt förvirrande. Jag tycker han borde förklara sig vad han menar med att han trots att tillverkargarantin gått ut (3år) ändå har rätt att reklamera hårddisken? Såvitt jag vet startar väl reklamationsrätten på 3 år samtidigt som han köper disken med (3år tillverkargaranti). Han vägrar förklara varför den ena gått ut men inte den andra.

Permalänk
Medlem

@Frispel: exakt.

Därför blir det lite svårt att komma med underlag när det generellt inte är 100% säkert att det går att faställa om orsaken till detta är konsumenten eller inte
Samtidigt så måste jag komma med underlag för att vinna reklamationen

Men finns det ingen annan tolkning av konsumentköplagen när man hamnar i ett sånt läge ?
det är det jag undrar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arameen:

Nu när de flera är överens om att mina foton eller egna bevis inte kommer räcka hos ARN, tror inte de räcker för CDON heller för den delen innan det går vidare till ARN.
Då undrar jag vilken verkstad som kan ta in en hårddisk och konstatera att felet inte är orsakat av mig som konsument. Det är flera som redan inklusive mig inte tror någon verkstad här i sverige i alla fall kan konstatera till 100% om ett fel är orsakat av kunden eller inte.
De får mig in på tankarna, vad händer med ärendet om det inte finns en tredje part, som kan konstatera ett detta inte orsakat av konsumenten ?
Förlorar jag det ärendet bara för att det inte finns tillräckligt med avancerade utrustning eller kompetens för att fastställa att felet inte är mitt.
(innan någon skriver titta på SMART värden eller öppna disken och mät .... så visst går att konstatera vissa fel, men jag menar att det inte säkert går att konstatera i varje fall när det gäller hårddiskar. en del fel kan säkert vara uppenbara, en del andra inte. Skriver detta efter samtal med bl.a. Seagate)

Då blir den stora frågan, är jag dömd att förlora detta om det inte finns någon tredje part som kan ge ett underlag som visar att felet inte är orsakat av konsumenten? (har frågat 2 verkstäder redan)
Eller blir detta, i brist på underlag pga att ingen har expertisen för det, en bevisbörda för säljaren återigen ? (nu snackar vi lagtillämpningar / lagtolkningar)

Nej du är inte dömd att förlora.

En hårddisk har i regel x antal drifttimmar enl. specifikationer hos dom flesta leverantörerna. Det går alltid att försöka luta sig på den. Hittar du en lokal aktör så hade jag ju bett dem att kolla igenom vad felet är och om du har talets gåva även be dem om skriftligt utlåtande som förklarar att felet inte kan ansvaras av slutanvändaren t ex.

Permalänk
Medlem

@anon131444: det har jag faktiskt redan gjort i fredags
De var lite fundersamma över frågan men gick med på det. Det skulle kosta en femhundring slant såklart.
Jag är bara lite orolig för att det inte ska räcka till, då skulle det bli ännu mera bortkastade pengar.
Visst kan man prova, men jag hör gärna med om det finns flera kloka förslag här i forumet innan jag går vidare med detta.
Eller tips på en verkstad som är bra att vända sig till i mitt fall, som kan bistå med detta

Permalänk
Skrivet av arameen:

jag tolkar det som att du var sarkatisk, jag jobbar inte på nordpost och ska inte försvara dem. Men jag är säker på att det finns mycket känsligare produkter än hårddiskar som inte mår bra av att kastas runt (glas, vas ....)

Jag menade vad jag skrev. Troligen är web-butikerna av samma åsikt som dig. De tror heller inte att den tunga metallklumpen kan vara känslig för hårda stötar. Glas paketeras mycket bättre och ibland även med "Aktas Glas" -klisterremsor.

Citat:

jag blir lite nyfiken på när du säger, hårddisken vibrerar och komplett ersätter den inte. Klart en hårddisk vibrerar lite, därför sätter man fast den. vad menar du är problem med om den vibrerar ? är det problem inget du kunde testa fram med tillverkarens programvara för felsökning ?

När hårddisken lämnar tillverkaren är disken helt vibrationsfri. Därefter kan skivorna komma att förskjutas något när den utsätts för hårda stötar och man får en skakande disk. En disk skall endast skaka svagt när den söker med läsarmarna över diskytorna. Där finns sätt att isolera dessa sökrörelser från chassiet. T.ex. där disken hängs upp via gummibussningar eller frihängande i gummiremmar. Ingen vill ha en dator eller diskserver (NAS) som står och brummar på skrivbordet/hyllan. Själv blir jag vansinnig över obefogat brum. Jag har kvar två diskar med svag obalans så dessa står på centimetertjock skumplast.

Citat:

När jag har en hårddisk som det är problem med, som dock ej går att reklamera, så har jag oftast ersatt den med en ny hårddisk och sen använt den istället till annat tills den förhoppningsvis dör så att man kan reklamera den. Så var det faktiskt med denna disk, den satt i en server som klagade på fel i disken men inget jag kunde bevis med seagate seatools. Så jag bytte ut den, använde den i PCn tills den så gott som inte gick att använda och reklamerade den till CDON

Med tanke på att läshuvudena skall hålla sig svävande över ett magnetiskt spår som är 75 nanometer brett (0.000075 mm !!!) så inser man att om disken vibrerar i sidled så krävs det kraft för att få huvudena att följa spåret.

Citat:

Det dära med seagate och WD är ungefär som AMD och INTEL var på sin tid, vissa perioder ser det bättre ut för WD andra är det seagate som gäller. Jag tror inte man kan utgå från att alla WD är bättre än alla SEAGATE eller vice verca. många år sedan hade jag problem med WD.

Som privatperson har vi inte stora chanser för jämförelse olika disk fabrikat. Jag lutar mig mot företagens statistik som finns att finna på nätet. Där framkommer att Seagate är bland de sämsta och att Western Digital och Hitachi hör till de bästa vad gäller livstid.

Citat:

hur gick det med ditt grafikkort då ?

Que ? (vilket av dem?)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av arameen:

Hej
Jag har varit kund hos CDON rätt länge, aldrig haft något större problem och varit ganska nöjd.
Tills idag då jag fått ett svar på min första elektronikreklamation.
Jag har reklamerat en Seagate NAS hårddisk som håller på att dö. Hårddisken försvinner tidsvis och data har korrumperats på disken vilket jag skrev i reklamationen till CDON som i sin tur skickar detta till Captech som tydligen sköter reklamationen.
Nu svarar de en månad senare att reklamationen nekats pga att garantitiden gått ut (verkar som att CDON kör 12 månaders garanti - Dock har det inte gått tre år sedan jag köpte hårddisken)
Vidare svarar de att jag får återkomma med underlag som styrker att denna defekt beror på ett tillverknings- eller fabriksfel så hjälper vi dig vidare. Exempel på sådant underlag kan vara en rapport från en serviceverkstad som har undersökt din vara.

De erkänner defekten tydligen, men vill inte göra något åt det och menar att ska återkomma med bevis.
Aldrig hört något sådant förut, en hårddisk brukar det aldrig vara problem att reklamera om det är fel på den. Varken till butik eller hårddisktillverkare.
Vill CDON att man kontaktar seagate som undersöker hårddisken för att konstatera att den inte fungerar och att JAG inte förstört den ? eller vad kan de tänkas förvänta sig ?
någon som har erfarenhet av en liknande situation ? hur har du agerat då ?

Skrivet av arameen:

Ja det är på gränsen till tre år snart, har inte gått tre år än.
Däremot så har seagates RMA gått ut nu, visst kunde jag reklamerat den tidigare via Seagate, det kostar en liten extra slant att skicka den till seagate. Medans skickar man den till återförsäljare så står dem för den frakten, har inte haft probelm med komplett och andra i liknande situationer.
Jag hade ingen aning om att CDON håller på så här, hade jag vetat det hade jag reklamerat direkt till Segate. nu är det nog försent för det.

Skrivet av arameen:

ja alla vet vi hur att hårddiskar är ganska solida, det ska till mycket våld för att skada det yttre (vilket jag antar menas med yttre åverkan ?). En död hårddisk ser ut som en fungerande, inget man ser utifrån.
Har förklarat för CDON att hårddiskar dör oftare än andra datorkomponenter trots att de är mindre ESD känsliga.

Så en hårddisk som inte ser skadad ut till det yttre utan suttit monterad som vilken annan hårddisk i ett chassi kan räcka för att driva detta ?
Vill gärna se längre än ARN, CDON kan välja att inte följa ARN rekomendation ändå och då undrar jag vad som gäller om man ska vidare till rätten ? särskilt med tanke på kostnaderna ?

Känns som att du missuppfattat konsumentköplagen, köprätt, garanti mm.

Om Cdon ger 1 års garanti så åligger det dem endast 1 år att hjälpa till med garantiärenden, även om tillverkaren har längre garantitid.
Att konsumentköplagen ger dig reklamationsrätt i 3 års har inget med diskens garanti att göra. Oavsätt vad disken har för defekt skall du bevisa att det är ett fabrikationsfel, även om tillverkaren lämnar garanti.
Avsaknad av yttre våld eller yttre åverkan kan inte ses som "allt är okej". Utan diskar är utsatta för mekaniskt slitage och går sönder förr eller senare. Att du valde skicka det till CDON som reklamation istället för att yrka på garantin är olyckligt.

Att Cdon skulle neka garantiyrkan är helt okej, när du accepterade köpavtalet så gick du med på 1 års garanti via Cdon. Inget konstigt med det.

Dock hade en ÅF kunnat hanterat ärendet bättre. Men det har väl med Cdons avtal/samarbete med distributören att göra.

Inet hanterar t ex garantiärenden på RAM-stickor på följande sätt:
1 års garanti via butik.
Livstid via tillverkaren.
Om mer än 1 år har gått men exakt samma artikelnummer finns kvar i sortiment så tar Inet hand om garantiärendet utan att blanda in RAM-tillverkaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar försöka kolla runt om det är många diskar av samma serie som strular, ökända 3TB Barracuda. Där har vi ett ursprungligt fel där designen var dålig och diskarna dog i förtid. Mitt tips är att inte handla från CDON då de följer KKL strikt. Du som konsument har bevisbördan efter 6 månader att det är ett ursprungligt fel. Finns naiva forummedlemmar som tycker att svensk konsumenträtt är för bra. Vilket den inte är när det gäller garantier. Indoktrinerade naiva människor, men det är en annan diskussion. Som privatperson har du väldigt svårt att bevisa det ursprungliga felet när det gäller en hårddisk, såvida du inte har tillgång till ett labb och kan skruva isär disken och hitta defekter inuti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Känns som att du missuppfattat konsumentköplagen, köprätt, garanti mm.

Om Cdon ger 1 års garanti så åligger det dem endast 1 år att hjälpa till med garantiärenden, även om tillverkaren har längre garantitid.
Att konsumentköplagen ger dig reklamationsrätt i 3 års har inget med diskens garanti att göra. Oavsätt vad disken har för defekt skall du bevisa att det är ett fabrikationsfel, även om tillverkaren lämnar garanti.
Avsaknad av yttre våld eller yttre åverkan kan inte ses som "allt är okej". Utan diskar är utsatta för mekaniskt slitage och går sönder förr eller senare. Att du valde skicka det till CDON som reklamation istället för att yrka på garantin är olyckligt.

Att Cdon skulle neka garantiyrkan är helt okej, när du accepterade köpavtalet så gick du med på 1 års garanti via Cdon. Inget konstigt med det.

Det bör mer eller mindre räcka med att hårddisken är fysiskt hel och ren, samtidigt som kunden intygar att den suttit stabilt i datorn. Att en mekanisk disk slits och förr eller senare går sönder är väl egentligen exakt det konsumentköplagen skall skydda (i tre år) och inget som bör accepteras? Är den hel och går sönder av sig själv och inom tre år så räknas det i princip som ett ursprungsfel.

Hur menar du annars att en kund skall kunna reklamera en hårddisk efter sex månader och kunna bevisa ursprungsfel? Kanske ha en konstant övervakningskamera igång i ett halvår, som bevisar att hårddisken hela tiden suttit orörd och skyddad i datorn?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Shakermaker:

Det bör mer eller mindre räcka med att hårddisken är fysiskt hel och ren, samtidigt som kunden intygar att den suttit stabilt i datorn. Att en mekanisk disk slits och förr eller senare går sönder är väl egentligen exakt det konsumentköplagen skall skydda (i tre år) och inget som bör accepteras? Är den hel och går sönder av sig själv och inom tre år så räknas det i princip som ett ursprungsfel.

Hur menar du annars att en kund skall kunna reklamera en hårddisk efter sex månader och kunna bevisa ursprungsfel? Kanske ha en konstant övervakningskamera igång i ett halvår, som bevisar att hårddisken hela tiden suttit orörd och skyddad i datorn?

Mekaniskt slitage och slitage i övrigt täcks inte av reklamationsrätten. Såvida det inte är ett ursprungsfel vilket du skall bevisa. (det räcker inte med, "man kan inte se yttre påverkan" för det implicerar inte motsatsen explicit).

Att bevisa är väl egentligen troligast att:
Allt är rent och fint
+
Det är en serie som tillverkaren har erkänt har ett tillverkningsfel eller hög failure-rate.

Däremot täcks eventuella diskar inom garantin. Vilket inte var applicerbart i detta fallet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin