Det beror mycket på vilket förbund det gäller, ännu mera vilken handläggare man får.
För tio år sedan gick jag ur metall för att människorna på Gbg kontoret spottade och fräste, så snart man ville dem något. Man märker inget av deras atityd, så länge man knogar på och allt är frid och fröjd. Men dagen man blev arbetslös, ångrade jag bittert att jag betalat dessa as i över 15 år.
Jag gick ur med buller och bång!
Några år senare hamnade jag och en kompis hos en suspekt arbetsgivare som blåste oss båda två på våra semester pengar. kompisen gick till facket. Jag som inte var med, gick istället till kronofogden och via dem till tingsrätten, där jag fick mina pengar ett år försent.
När jag fått mina pengar, ringde kompisen till facket för att kolla hur det går med ärendet. Varpå handläggaren svarar.
- "Jag trodde att det hade löst sig, så jag har kastat pappren!"
Jag vet inte hur hans järncell arbetar. För om handläggaren inte gör nått, så lär det väl inte hända nått av sig själv heller.
Idag är kompisen INTE med i facket! Strax efter incidenten fick jag jobb som tjänsteman och gick med i Unionen. (Det är bara metall jag inte tål, pga egna erfarenheter.)
Som någon redan skrev, är det lagar och förordningar som styr, inte facket. Man kan kämpa själv.
Lite skillnad på avgiften också.
Om du jobbar över, så vill metall ha en bit av den pengen också. (?)
Medans där jag är med nu, kostar det en fast månads avgift, som dessutom inte är alls lika hög.
OCH när man snackar försäkringar som ingår i, eller man får förmånligt, bör man kontrollera att det verkligen är något som faller innanför ramarna för din situation. Det är ingen som säger att försäkringen inte kan tillämpas på din situation, så länge du betalar pengar till dem, det är först när skit händer och du skall ha ut pengar, som det kryper fram att det inte gäller...
Jag har jobbat med folk som läst på och konstaterat att INGEN av försäkringarna går att få ut på om nått händer.
Jag har själv ordnat en all-iclusive hemförsäkring med drulle och hela baletten, för billigare pengar än fackets försäkring.
Men det gäller givetvis min unika situation (Inte speciellt unik. Bor i lägenhet i centrala stan, ganska många som gör.)
Att vara med eller inte?
Solidaritet och sammanhållning, kan vara viktigt. Men många ställen där jag jobbat, har de fackliga representanterna ofta varit både lata och odugliga, satta där för att de inte duger till annat. Och då faller också hela idén med facket. Om det inte är "kämpar" som sitter där, så är det ju ingen som kämpar för mej. Vad är det då för idé?
Är det så TS känner? (Det gjorde jag.) Så gå ur, behåll bara A-kassan. (Blir jag arbetslös, räcker A-kassan inte till hyran en gång. Så man kan ju undra om det är någon idé med A-kassan idag. Den har ju inte följt med inflationen, i princip stått helt stilla i 40 år.)