Permalänk
Medlem

windows 10 köp

Hej! Tänkte att köpa Windows 10.

Har köpt nya delar till min dator så det är i princip en ny dator.

Jag är ganska clueless när det gäller installering osv.

Jag tänkte köpa Windows 10 Home Svensk på inets hemsida.

Hur går allt till? Får jag en CD-skiva hemskickad? Läser att det är på USB nu förtiden?

tänkte köpa www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk

Eller ska jag köpa www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64-bit-oem ska bara installera på 1 dator.

Är det 64 bit på den första länken?

Confused. Tack på förhand

§7/piratkopiering (innehav) /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@heddrix:

om du trycker på specifikationer på den första du länka
så ser du där att det står

USB minne med 32- och 64-bitars version

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska inte köpa OEM. Köp fullversionen så får du precis som det står både 32 och 64-bitarsvarianter.

Permalänk

Annars så kan du köpa via MS egna sida, laddar ner det och installera via USB/CD. https://www.microsoft.com/sv-se/store/d/windows-10-home/D76QX...

Permalänk
Medlem

@Bärrich: Ah! Så jag får ett USB minne med W10 installation på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddrix:

Hej! Tänkte att köpa Windows 10.

Har köpt nya delar till min dator så det är i princip en ny dator.

Jag är ganska clueless när det gäller installering osv.

Jag tänkte köpa Windows 10 Home Svensk på inets hemsida.

Hur går allt till? Får jag en CD-skiva hemskickad? Läser att det är på USB nu förtiden?

tänkte köpa www.inet.se/produkt/9128219/windows-10-home-svensk

Eller ska jag köpa www.inet.se/produkt/9130015/windows-10-home-svensk-64-bit-oem ska bara installera på 1 dator.

Är det 64 bit på den första länken?

Confused. Tack på förhand

Skrivet av Andreaz1:

Du ska inte köpa OEM. Köp fullversionen så får du precis som det står både 32 och 64-bitarsvarianter.

32 (86) är en gammal döende standard som du knappast har någon nytta av om din dator inte är extremt gammal.

Personligen hade jag köpt en nyckel på kinguin, Sen gjort ett usbminne via microsoft programvara.
Startat om och installerat och allt är klart.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Köp Windows 10 via Ebay. Kostar inte många kronor.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, ni är ju sjukt snabba och hjälpsamma!

Permalänk
Medlem

@heddrix:

Ja det får du

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heddrix:

Den här diskussionen dyker upp hela tiden men du kan ju fundera på hur de där nycklarna kostar 100kr styck när äkta kostar runt 2000kr. Du sa att du ville stödja Windows och det gör du inte genom att köpa en sådan nyckel. Det är allt jag kommer säga om ämnet.

Permalänk
Skrivet av heddrix:

Som @hakd sa, du kan köpa en nyckel på en gråsida och hoppas att den fungerar. Men de flesta devs säger att du ska gå till piratebay och ladda ner den gratis där istället, då det skapar stora problem för devs med olagliga nycklar.

Dessa nycklar är högst troligen stulna OEM nycklar eller olagliga. Säger ju sig själv, skulle du köpa en 1080TI för 200kr på ebay eller 8000kr från inet/nvidia? Vad tror du är lagligt/säkert?

Själv skulle jag aldrig köpa något från en gråsida. Köper den när jag vet att den är äkta, annars så köper jag den inte.

Permalänk
Medlem

Uppgradera win 7 till win 10 är ju både gratis och smärtfritt så ett alternativ är ju att hitta en win 7 nyckel någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Som @hakd sa, du kan köpa en nyckel på en gråsida och hoppas att den fungerar. Men de flesta devs säger att du ska gå till piratebay och ladda ner den gratis där istället, då det skapar stora problem för devs med olagliga nycklar.

Dessa nycklar är högst troligen stulna OEM nycklar eller olagliga. Säger ju sig själv, skulle du köpa en 1080TI för 200kr på ebay eller 8000kr från inet/nvidia? Vad tror du är lagligt/säkert?

Själv skulle jag aldrig köpa något från en gråsida. Köper den när jag vet att den är äkta, annars så köper jag den inte.

Denna diskussionen kommer varje gång, någon avundsjuk som lagt 1200kr.

Nyckeln fungerar garanterat och du får en ny om det blir en dublett samt ringer du till Microsoft så är det fullt funktionella nycklar utan några problem.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panzerfister:

Uppgradera win 7 till win 10 är ju både gratis och smärtfritt så ett alternativ är ju att hitta en win 7 nyckel någonstans

Typ på undersidan av en gammal laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Typ på undersidan av en gammal laptop

Eller på återvinningsstationen om man är pirat light

Permalänk
Skrivet av hakd:

Denna diskussionen kommer varje gång, någon avundsjuk som lagt 1200kr.

Nyckeln fungerar garanterat och du får en ny om det blir en dublett samt ringer du till Microsoft så är det fullt funktionella nycklar utan några problem.

Har inte köpt Windows så kan säga att jag inte är avundsjuk. Men här har du lite källor.

TB med G2A/Gearbox fluff
Dev säger att ladda ner spelet istället att köpa det från gråsida
Scammad från g2a
Scammad från kinguin

Edit:
Glömde $450000USD skandalen med indidev Tinybuild som nästan satte dem i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har inte köpt Windows så kan säga att jag inte är avundsjuk. Men här har du lite källor.

TB med G2A/Gearbox fluff
Dev säger att ladda ner spelet istället att köpa det från gråsida
Scammad från g2a
Scammad från kinguin

Edit:
Glömde $450000USD skandalen med indidev Tinybuild som nästan satte dem i konkurs.

Wow, finns lika många trådar om Steam och folk som inte fått sina spel.
Det ingår Buyer protection och dom ersätter eller byter ut nycklar som inte funkar.

Fick själv problem med office, tog en dag sen fick jag en ny nyckel som fungerade galant.

Dessa moral kommentarer gång på gång. Din telefon Iphone/Google mm är gjord av barnarbete men du väljer att gråta över att Microsoft enbart får ut minimalt i vinst i en gråzon. Mysko prioriteringar om du frågar mig.

Om OTs nyckel inte fungerar kan jag köpa en ny till han, har snart 10.000 köp och 9st dubbletter än så länge (mellanhand). Alla nycklar med problem ersätter dom även om det kan ta en dag eller två.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Wow, finns lika många trådar om Steam och folk som inte fått sina spel.
Det ingår Buyer protection och dom ersätter eller byter ut nycklar som inte funkar.

Fick själv problem med office, tog en dag sen fick jag en ny nyckel som fungerade galant.

Dessa moral kommentarer gång på gång. Din telefon Iphone/Google mm är gjord av barnarbete men du väljer att gråta över att Microsoft enbart får ut minimalt i vinst i en gråzon. Mysko prioriteringar om du frågar mig.

Om OTs nyckel inte fungerar kan jag köpa en ny till han, har snart 10.000 köp och 9st dubbletter än så länge (mellanhand). Alla nycklar med problem ersätter dom även om det kan ta en dag eller två.

Har du källa på någon som har fått en invalid key från steam?

Fast Microsoft och andra får ju inte någon större summa än från region pricing, folk stjäl credit kort, köper nycklar och säljer på gråsidor, de som fick kortet stulet gör en chargeback och företaget som sålde nyckel får nu problem.

Devs vill att du ladda ner spelet olagligt än att köpa från dessa sidor då en chargeback gör skada på företaget och kan få dem att gå i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har du källa på någon som har fått en invalid key från steam?

Fast Microsoft och andra får ju inte någon större summa än från region pricing, folk stjäl credit kort, köper nycklar och säljer på gråsidor, de som fick kortet stulet gör en chargeback och företaget som sålde nyckel får nu problem.

Devs vill att du ladda ner spelet olagligt än att köpa från dessa sidor då en chargeback gör skada på företaget och kan få dem att gå i konkurs.

Microsoft kommer inte gå i konkurs och hade det varit problem för dom så hade dom stämt Kinguin för länge sedan.
Googla Steam och invalid key så får du ca 556 000 resultat, bara börja läsa.

Alla återförsäljare har problem med dubbletter och liknande då och då. Det som skiljer är om dom väljer att ersätta dom.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av heddrix:

Jag köpte via https://www.hrkgame.com/en/games/product/windows-10-professio...

Aktiverade sen koden på mitt microsoft konto bundet till outlook etc så har nu win 8.1 och win 10 svensk pro retail bundet till mitt microsoft account vilket känns smidigt ist för ha koder överallt.

Visa signatur

Xbox one X och i7 Vox pro 7700 ala 2018 samt Dell G5 15 SE Gaming Laptop, Oculus Rift S

Permalänk
Skrivet av hakd:

Microsoft kommer inte gå i konkurs och hade det varit problem för dom så hade dom stämt Kinguin för länge sedan.
Googla Steam och invalid key så får du ca 556 000 resultat, bara börja läsa.

Alla återförsäljare har problem med dubbletter och liknande då och då. Det som skiljer är om dom väljer att ersätta dom.

Inte Microsoft men andra indi devs.

Sökte på google, fick fram några som skrev in fel kod, spelets server var nere. Fast alla handlade om tredje parts nycklar och inte de som köpt via steam. Så de ca 556 000 resultat (kolla inte igenom alla) värkar vara bs.