Host names slutar fungera om jag ändrar DNS server i routern

Permalänk

Host names slutar fungera om jag ändrar DNS server i routern

Jag vill använda Googles Dns servrar 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 för att slippa bredbandsbolagets censur. Det funkar bra om jag tex ändrar servern direkt på en klient tex en annan PC. Men jag skulle vilja att all trafik på alla enheter ska använda samma dns servrar. Jag provade därför att ändra dns servrar direkt i routern och det funkar. Men jag kan inte längre komma åt mina host-names efter dns-bytet. Innan kan jag använda tex. vusolo2 direkt i webbläsaren istället för att mata in ip-adressen för att komma in på min Digitalbox webb gränssnitt. Men efteråt måste jag använda ip-adressen till allting.

Hur löser jag detta smidigast? Ska jag lämna ett fält tomt eller knappa in 127.0.0.0 eller något annat?

Routern är en Asus ac68u med senaste firmwaren av Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av burton666:

Jag vill använda Googles Dns servrar 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 för att slippa bredbandsbolagets censur. Det funkar bra om jag tex ändrar servern direkt på en klient tex en annan PC. Men jag skulle vilja att all trafik på alla enheter ska använda samma dns servrar. Jag provade därför att ändra dns servrar direkt i routern och det funkar. Men jag kan inte längre komma åt mina host-names efter dns-bytet. Innan kan jag använda tex. vusolo2 direkt i webbläsaren istället för att mata in ip-adressen för att komma in på min Digitalbox webb gränssnitt. Men efteråt måste jag använda ip-adressen till allting.

Hur löser jag detta smidigast? Ska jag lämna ett fält tomt eller knappa in 127.0.0.0 eller något annat?

Routern är en Asus ac68u med senaste firmwaren av Merlin

Du behöver konfigurera din router så att du inte skickar ut Google DNS till klienterna. Google DNS känner inte till dina enheter
som sitter på insidan.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Naturligtvis kan inte googles namnservrar hålla reda på dina mappings i ditt nätverk.
Antingen använder du din egen DNS-resolver (alltså att din router agerar namnserver åt värdarna i ditt nätverk) eller så använder du en extern DNS.

Är du orolig att någon tittar på dina namnuppslag rekommenderar jag att du tunnlar utgående namnuppslag över en VPN.

Ett fulhack är att du i host-filer mappar om ett värdnamn till en viss adress där du önskar använda funktionen.

Permalänk

Jo jag förstod nästan att så var fallet men hittade bara DNS inställningar på en plats i router-inställningarna och det var som sagt under LAN fliken. Men efter att ha grävt runt lite mer med förstoringsglas så hittade jag ett val i WAN inställningarna där efter att ha klickat I en grej så visade sig även DNS inställningarna där. Så nu funkar allt som jag vill.

Skickades från m.sweclockers.com