Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Gtx 1080 ti black friday

Hej alla!
Undrade om någon har nån sorts uppskattning på hur mycket GTX 1080 ti eller 1080 kommer att gå ner under Black friday? Hur mycket har grafikkort gått ner i liknande pris klass under tidigare år? Syftar mest på inet men även andra svenska butiker.
Vet att jag är lite tidig men gillar att förbereda
Tack,
Linus

Permalänk
Medlem

Som alltid. Det är svårt att garantera att just DET grafikkortet kommer säljas med rabatt.

Ex förra året var det väl 1060 3GB för 1800 som var det stora fyndet. Tror även något 1070 såldes billigt men minns inte riktigt.

Så. Det är inte direkt så att alla kort kommer säljas med -20%

För att svara mer direkt på din fråga: ingen vet just nu. Möjligen dagen innan finns det lite hints.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

brukar vara rätt kassa reor på datorkomponenter, men om det är något är det nästan alltid mellanklasskorten som tidigare nämnt.

om det är en sak som är säker så är det att harman kardon onyx studio högtalaren kommer vara på rea.

Permalänk
Medlem

En artikel från Nordic Hardware som skriver lite om detta:
https://www.nordichardware.se/nyheter/svensk-datorbutik-black...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Okej, tack för allas respons

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Som alltid. Det är svårt att garantera att just DET grafikkortet kommer säljas med rabatt.

Ex förra året var det väl 1060 3GB för 1800 som var det stora fyndet. Tror även något 1070 såldes billigt men minns inte riktigt.

Så. Det är inte direkt så att alla kort kommer säljas med -20%

För att svara mer direkt på din fråga: ingen vet just nu. Möjligen dagen innan finns det lite hints.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer du ihåg vilken märke det var?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

känns ju lite tråkigt om NH har rätt ang detta att det inte blir så stort i år.
Hade siktet inställt på att köpa 2st 1080ti kort under den rean

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Kommer du ihåg vilken märke det var?

Rätt säker på att det var detta kort på webhallen
https://www.komplett.se/product/896396/datorutrustning/pc-kom...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Sällan att dom går ner så jättemycket, just den marknaden är väl som TV marknaden, återförsäljarna har extremt små marginaler att tumma på

Permalänk
Medlem

Om du har tur kanske 15-20% typ

Permalänk
Medlem

@SAnDis: Elgiganten hade också rea på samma kort fast med 6gb versionen för 1790kr. Jag köpte den till min dotter. Förra black friday köpte jag i5 4690k för 1590 på komplett, evo 250gb för 590kr och annat smått och gott.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Netonnet hade även asus 1070 dual OC för 3990..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@SAnDis: Elgiganten hade också rea på samma kort fast med 6gb versionen för 1790kr. Jag köpte den till min dotter. Förra black friday köpte jag i5 4690k för 1590 på komplett, evo 250gb för 590kr och annat smått och gott.

Elgiganten hade väl rea på 1060 6gb för 1790 i somras där folk beställde så pass mycket att de skickade ut en annan, dyrare, modell för att fylla efterfrågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

@SAnDis: Elgiganten hade också rea på samma kort fast med 6gb versionen för 1790kr. Jag köpte den till min dotter. Förra black friday köpte jag i5 4690k för 1590 på komplett, evo 250gb för 590kr och annat smått och gott.

Jo jag kommer ihåg det. Satt och funderade på om jag skulle köpa ett.
Men tänkte "vad ska jag med det till, mitt RX460 håller".. nu har jag ett 1060. haha

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En artikel från Nordic Hardware som skriver lite om detta:
https://www.nordichardware.se/nyheter/svensk-datorbutik-black...

Är väl lite som väntat. Talade med folk på Ingram Micro som menade att säljer man inte bra på Black Friday så är det kört, julhandeln är inte i närheten lika viktig längre. Samtidigt så tvingas man, precis som din artikel säger, i princip att sälja produkter till förlust för att inte tappa marknadsandelar och sitta med kostsamma lager som inte säljer alls.

Permalänk
Medlem

Fattar dock inte varför det är kört om man bommar BF?
Förra året var det säkert 5 produkter jag ville köpa som hann ta slut i lager.
Hade någon ÅF sänkt till samma pris en vecka eller två senare när produkten var åter i lager hade jag gladeligen handlat.

Tror jag gjort typ 90% av min julklappshandel under BF sen den kom till sverige, så jo, den kananaliserar rätt hårt på julhandeln.

Det jag även kan köpa, det är att handeln nu redan 1,5 månad innan sinar ut för att folk börjar vänta på rean, det är rätt sjukt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fattar dock inte varför det är kört om man bommar BF?
Förra året var det säkert 5 produkter jag ville köpa som hann ta slut i lager.
Hade någon ÅF sänkt till samma pris en vecka eller två senare när produkten var åter i lager hade jag gladeligen handlat.

Tror jag gjort typ 90% av min julklappshandel under BF sen den kom till sverige, så jo, den kananaliserar rätt hårt på julhandeln.

Det jag även kan köpa, det är att handeln nu redan 1,5 månad innan sinar ut för att folk börjar vänta på rean, det är rätt sjukt!

5 Teknikprodukter är ju typ vad medelsvensson köper på hela året. Det är inte så att folk köper 1 eller flera tv-apparater och/eller datorer om året.

Permalänk
Medlem

Hur i helsike kunde de tro att bara för att de sålde bra på black friday så skulle julhandeln i princip också slå rekord?

Man skulle nog jobba som inköpsplanerare och produktkoordinator för det behövs tydligen bättre sådana...

Permalänk
Medlem

OBS DETTA ÄR EN SPEKULATION !

Är det bara jag som är rädd att 1070ti kommer skapa kaos på marknaden ?
Åf kommer bli mer låsta till prissättning än vad dom var innan.

Jag sitter och väntar på att köpa ett 1080 men det skulle inte förvåna mig om korten nått sin prisbotten redan

Permalänk
Medlem

Tja jag köpte mitt Asus 1070 STRIX för 3700 förra black friday, kostar 4800:- nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

5 Teknikprodukter är ju typ vad medelsvensson köper på hela året. Det är inte så att folk köper 1 eller flera tv-apparater och/eller datorer om året.

Absolut, men nu var det inte det som var min frågeställning.
Butikerna säger att det är "kört" om dom missar BF, jag frågar, vad hindrar dom från att själva förlänga BF rean i en vecka eller två?

Eller att införa BF-priser under julhandeln?

Tittar man här på SWEC så har det ju redan börjat bombas med trådar kring "Vad kommer produkt XYZ kostar under BF tror ni?".
Mao, det är ju priserna som lockar, inte själva datumet BF råkar infalla på.
Därför menar jag att det är ett konstigt uttalande att säga att man torskar hela årets försäljning om man missar BF.

Utöver det så vet jag inte varför du förutsätter att det var teknikprodukter? I stort sett varje produktområde var representerat på förra årets BF.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Som alltid. Det är svårt att garantera att just DET grafikkortet kommer säljas med rabatt.

Ex förra året var det väl 1060 3GB för 1800 som var det stora fyndet. Tror även något 1070 såldes billigt men minns inte riktigt.

Så. Det är inte direkt så att alla kort kommer säljas med -20%

För att svara mer direkt på din fråga: ingen vet just nu. Möjligen dagen innan finns det lite hints.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var väl GTX1060 6GB för 1799:- via Elgiganten.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det var väl GTX1060 6GB för 1799:- via Elgiganten.

Ptja någon påstår att det var det priset i somras

Men under BF var det 1060 med 3GB på webhallen för cirka 1800.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett 1080 nu till BF hade såklart suttit fint, kommer inhandla ny skärm strax, så behöver ett fetare kort... Får spela nerskalat sålänge haha.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag hade inte investerat i så dyrt kort som 1080ti så här sent i sin livscykel.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag hade inte investerat i så dyrt kort som 1080ti så här sent i sin livscykel.

Dröjer säkert till volta kommer och det är ju bara pengar ändå, får nya var månad.
Ska ha ett 1080TI men väntar till BF, dock ska jag ha ett speciellt kort så tror inte det blir nått billigare direkt, skulle inget reas ut så köper jag ett till fullpris ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Jag hade inte investerat i så dyrt kort som 1080ti så här sent i sin livscykel.

Sent? Kortet släpptes för typ 6 månader sen och nya modeller släpps fortfarande, t.ex. MSI Gaming X Trio släpptes förra veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Sent? Kortet släpptes för typ 6 månader sen och nya modeller släpps fortfarande, t.ex. MSI Gaming X Trio släpptes förra veckan.

Snart 8 månader sedan, GTX 1080 Ti släpptes i början av mars.
Det är relativt sent (men antagligen inte för sent) i dess cykel att köpa GTX 1080 Ti nu.

Det var ungefär 11 månader mellan GTX 980 Ti och GTX 1080, och ungefär 10 månader mellan GTX 780 Ti och GTX 980, så om tidsschemat är detsamma (vilket det kanske inte blir) så borde GTX 1180 komma om ca. 3 månader.
Är själv sugen på att uppgradera men jag väntar nog till 1100-serien.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.