Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Permalänk
Medlem

Hur har Fall Creators Update funkat för Er?

Fick till min förvåning upp samma dag som det släpptes en möjlig uppgradering på min gamingdator (se signaturen) till Win 10 ver. 1709, allmänt kallat Fall Creators Update. Lite lustigt då förra uppgraderingen dröjde flera månader på samma dator.

Körde på och började ladda ner vilket tog väldigt lång tid, samtidigt surfade jag på Ars Technica och hittade detta inlägg i forumet:

"Just a warning for those users with NVME boot drives (particularly Samsung 960 apparently), there have been issues reported with this update causing a BSOD on reboot (error code 0xc00000bb). The issue seems to occur when you have a NVME and SATA disks, and will happen with both the update assistant, and media creator.

Over on the Dell support site, they advise disabling all SATA controllers prior to attempting to install the update. I'm currently downloading the update again to try this method.

As a note, after the BSOD, if you manually go into BIOS and select the correct boot drive, you'll be able to get your system back to its pre-update state, so it's not an irrecoverable issue.

Apparently doing a clean Windows install is another way to avoid this, but it's not an option for me, as my product key is baked into the install media by our IT department. I'll have to wait for them to roll out the update to make this work if the SATA trick doesn't work."

Jag kör med en Intel 750 NVME PCIe 480GB SSD som bootdisk så mitt under nerladdningen drog jag ut strömmen för alla SATA-diskar och körde sedan igenom uppgraderingen. Allt funkade igenom uppgraderingen och efter att diskarna var återanslutna var datorn som den skulle.

Nu ett dygn senare kan jag konstatera att det var noll problem, kanske hade gått lika bra utan mitt panikryck av SATA-diskarna?

Nästa projekt är att uppgradera min Surface Pro 4 men där har allt alltid funkat (inte så konstigt) så det är lugna puckar.

Hur gick det för dig, några problem?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Fungerar perfekt för mig men jag märker ingen skillnad alls på utseendet. Jag trodde Fluent Design skulle bli som WIndows 7 aero. Besviken. Sen har jag märkt att jag måste logga in två gånger på Windows varje gång jag startar datorn istället för en gång som förut.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Jag kör med samsung 960 pro som systemdisk. Var inga problem alls att boota efter uppdatering.

Permalänk
Medlem

Sitter bara och väntar på att den första kunden ringer in och inte får igång datorn/ programmen/ kommer inte åt skrivare mm... Den första "Creators update" gjorde så det gick hett i telefonerna

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Fick till min förvåning upp samma dag som det släpptes en möjlig uppgradering på min gamingdator (se signaturen) till Win 10 ver. 1709, allmänt kallat Fall Creators Update. Lite lustigt då förra uppgraderingen dröjde flera månader på samma dator.

Körde på och började ladda ner vilket tog väldigt lång tid, samtidigt surfade jag på Ars Technica och hittade detta inlägg i forumet:

"Just a warning for those users with NVME boot drives (particularly Samsung 960 apparently), there have been issues reported with this update causing a BSOD on reboot (error code 0xc00000bb). The issue seems to occur when you have a NVME and SATA disks, and will happen with both the update assistant, and media creator.

Over on the Dell support site, they advise disabling all SATA controllers prior to attempting to install the update. I'm currently downloading the update again to try this method.

As a note, after the BSOD, if you manually go into BIOS and select the correct boot drive, you'll be able to get your system back to its pre-update state, so it's not an irrecoverable issue.

Apparently doing a clean Windows install is another way to avoid this, but it's not an option for me, as my product key is baked into the install media by our IT department. I'll have to wait for them to roll out the update to make this work if the SATA trick doesn't work."

Jag kör med en Intel 750 NVME PCIe 480GB SSD som bootdisk så mitt under nerladdningen drog jag ut strömmen för alla SATA-diskar och körde sedan igenom uppgraderingen. Allt funkade igenom uppgraderingen och efter att diskarna var återanslutna var datorn som den skulle.

Nu ett dygn senare kan jag konstatera att det var noll problem, kanske hade gått lika bra utan mitt panikryck av SATA-diskarna?

Nästa projekt är att uppgradera min Surface Pro 4 men där har allt alltid funkat (inte så konstigt) så det är lugna puckar.

Hur gick det för dig, några problem?

Har en 960 evo och har inte haft något problem med den nya uppdateringen.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Naa uppdateringen funkar skit i BF1, stuttering ifrån helvetet! Lite bättre än 1703 versionen.
Men var tvungen att gå tillbaka till 1607!

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

För er som får stutter i spel med nya uppdateringen, game mode måste stängas av på nytt efter installationen av 1709. Dock tog de bort reglaget för att stänga av game mode i inställningarna. Man får temporärt slå på game-bar och sen i spelet trycka win+G och därifrån stänga av game mode. Därefter kan man avaktivera game-bar igen.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Fungerade bra, inga problem eller buggar.

Dock har en gammal bug som kom med föra Creators update vilket är att Windows spotlight buggar ur helt, dvs visar samma bild på låsskärmen jämt, kan dock ändra med externt program..

Tänkt göra en nyinstallation någon gång som bör rätta till detta, inga metoder att avhjälpa har hjälpt ett dyft.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har inte fått uppdateringen genom Windows Update av någon anledning, ens manuell sökning. Måste man ladda ner den separat från Microsofts hemsida?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Tartin:
Verkligen värdelöst att dom inte kan göra en lista på spelen man har installerade och sen gör man en profil på vilka inställningar som ska gälla som i Nvidia kontrollpanelen t.ex. Och ja gamemode är helt värdelöst i BF1, det rycker till hela tiden med det aktiverat. Avstängt flyter det på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Har inte fått uppdateringen genom Windows Update av någon anledning, ens manuell sökning. Måste man ladda ner den separat från Microsofts hemsida?

Jag ladda ner, orka vänta i kanske månader på Windows update orkar man ju inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

För er som får stutter i spel med nya uppdateringen, game mode måste stängas av på nytt efter installationen av 1709. Dock tog de bort reglaget för att stänga av game mode i inställningarna. Man får temporärt slå på game-bar och sen i spelet trycka win+G och därifrån stänga av game mode. Därefter kan man avaktivera game-bar igen.

Hjälper inte! inte för mig iallafall

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Nästa projekt är att uppgradera min Surface Pro 4 men där har allt alltid funkat (inte så konstigt) så det är lugna puckar.

Så länge du inte använder det virtuella tangentbordet som numera är en mobilapp, så lär det vara lugnt. Min platta av mer okänt märke blev dock värdelös efter uppdateringen. Går inte längre att flytta tangentbordet utanför skärmen eller få tillgång till fullt tangentbord (F-knappar, Ctrl, Alt, Del etc). Konstigt nog så är det tidigare tangentbordet kvar innan inloggning i systemet. Fluent design är ett skämt i Fall Creators Update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Hjälper inte! inte för mig iallafall

Testa att starta om datorn efter att du stängt av game mode genom game-bar. Hjälper inte det är mitt sista tips att blåsa rent drivrutinerna till grafikkortet med hjälp av DDU. Installera sedan nya drivrutiner igen. Har märkt att windows har en tendens att skriva över ens drivrutiner med sina egna när man gör större uppdateringar.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Inaktiv

Älskar uppdateringen, även om det mesta ser samma ut. Det enda som blev brickat är battlefront, vilket är lite synd då det är det spelet jag spelar överlägset mest av. Men det kommer väl fixas av EA antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Fungerar perfekt för mig men jag märker ingen skillnad alls på utseendet. Jag trodde Fluent Design skulle bli som WIndows 7 aero. Besviken. Sen har jag märkt att jag måste logga in två gånger på Windows varje gång jag startar datorn istället för en gång som förut.

Inställningar -> konton -> inloggningsalternativ -> Välj "aldrig" på kräv inloggning. Bara inställningar som ändrats efter Fall update.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Funkar bra för mig. Är dock väldigt överraskad att jag fick uppdateringen så tidigt. 1703 väntade jag två månader på.

Permalänk
Medlem

Gjorde en clean install med ISO:n igår kväll. Tyvärr upplever jag att FCU är segare på min dator än föregående version. Appar tar längre tid att starta och efter omstart fastnade datorn i post UEFI läge. Dvs, precis när Windows tar över boot-processen.
Jag fick göra en hard reset, alltså stänga av med strömbrytaren. Något som jag inte har behövt göra med Windows sedan XP:s dagar.

Jag hade samma problem med första versionen av Windows 10 fram till och med den omfattande november-uppdateringen 2015 och nu verkar det som om vissa problem dyker upp igen.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Relik 📜

Kört in på fyra maskiner, än så länge utan problem. Rullade Insider Preview på min Surface Pro 4 vilket från början var en jävla buggfest, men blev stadigt bättre och även den är glad nu med skarpa versionen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bedrövligt.
T.o.m. installationen strulade.
Makalöst att man fortfarande inte kan installera via en USB3 port.
Den fastnade direkt med felmeddelanden om att drivrutiner saknades.
Och medans jag försökte leta reda på vad som fattades så vips fortsatte det av sig själv.......

Och nu håller jag fortfarande på att försöka städa bort allt sk*t dom envisas med att lägga till.
"Game" läge ? "DVR" ? "spelfält" ? "trueplay" ? bort med skräpet ! =(
Har bokstavligt talat avinstallerat varenda förinstallerad "app" (det heter program ffs !) dom tvingat på en.
Och mixed reality (som körs oavsett om du har vr set eller inte) kräver som det mesta nu registertweaks för att tillåta en avinstallation.
Helt otroligt.

Och ny startmeny IGEN, varför i hela fridens namn fingra på saker det tar åratal att vänja sig vid ?

För varje uppdatering så spenderar man mer och mer tid med att återställa OS'et till nånting användbart.

Permalänk
Medlem

Slangar 1709 nu efter att manuellt ha sökt efter updates.

6% and counting...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bedrövligt.
T.o.m. installationen strulade.
Makalöst att man fortfarande inte kan installera via en USB3 port.
Den fastnade direkt med felmeddelanden om att drivrutiner saknades.
Och medans jag försökte leta reda på vad som fattades så vips fortsatte det av sig själv.......

Och nu håller jag fortfarande på att försöka städa bort allt sk*t dom envisas med att lägga till.
"Game" läge ? "DVR" ? "spelfält" ? "trueplay" ? bort med skräpet ! =(
Har bokstavligt talat avinstallerat varenda förinstallerad "app" (det heter program ffs !) dom tvingat på en.
Och mixed reality (som körs oavsett om du har vr set eller inte) kräver som det mesta nu registertweaks för att tillåta en avinstallation.
Helt otroligt.

Och ny startmeny IGEN, varför i hela fridens namn fingra på saker det tar åratal att vänja sig vid ?

För varje uppdatering så spenderar man mer och mer tid med att återställa OS'et till nånting användbart.

Varför i hela friden vill man installera via USB?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bedrövligt.
T.o.m. installationen strulade.
Makalöst att man fortfarande inte kan installera via en USB3 port.
Den fastnade direkt med felmeddelanden om att drivrutiner saknades.
Och medans jag försökte leta reda på vad som fattades så vips fortsatte det av sig själv.......

Och nu håller jag fortfarande på att försöka städa bort allt sk*t dom envisas med att lägga till.
"Game" läge ? "DVR" ? "spelfält" ? "trueplay" ? bort med skräpet ! =(
Har bokstavligt talat avinstallerat varenda förinstallerad "app" (det heter program ffs !) dom tvingat på en.
Och mixed reality (som körs oavsett om du har vr set eller inte) kräver som det mesta nu registertweaks för att tillåta en avinstallation.
Helt otroligt.

Och ny startmeny IGEN, varför i hela fridens namn fingra på saker det tar åratal att vänja sig vid ?

För varje uppdatering så spenderar man mer och mer tid med att återställa OS'et till nånting användbart.

Jag antar att du menar installation från USB-pinne i en USB 3 port? Det har jag inte haft några problem alls med och det är så jag alltid installerar. Låter konstigt överlag att Windows 10 skulle gnälla på just det. Den har naturligtvis stöd för USB 3 och den senaste Windows versionen som inte hade det vid installation var Windows 7.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Varför i hela friden vill man installera via USB?

Ja inte bränner jag en skiva om jag slipper.
Vad jag vet så kan man fortfarande inte installera W10 över nätverk.
Nånting som MS borde fundera på istället för allt annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Testa att starta om datorn efter att du stängt av game mode genom game-bar. Hjälper inte det är mitt sista tips att blåsa rent drivrutinerna till grafikkortet med hjälp av DDU. Installera sedan nya drivrutiner igen. Har märkt att windows har en tendens att skriva över ens drivrutiner med sina egna när man gör större uppdateringar.

Provat allt sånt det där Gjorde till och med en ny installation av Windows 10, men inget hjälper förutom rulla tillbaka till 1607! Kört bf1 nu i några timmar utan stuttering!
Vet inte om det är Windows 1709 eller Nvidias drivrutiner som spökar, med 1080ti och Gsync =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja inte bränner jag en skiva om jag slipper.
Vad jag vet så kan man fortfarande inte installera W10 över nätverk.
Nånting som MS borde fundera på istället för allt annat trams.

Du ominstallerar alltså från noll varje gång det kommer en uppgradering? Varför?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Du ominstallerar alltså från noll varje gång det kommer en uppgradering? Varför?

Har även bytt hårdvara.
Men ja, jag brukar installera om allting för att slippa de problem som uppstår vid enbart en uppdatering.
En dags svärande väger upp 3 månaders problem tycker jag.

Och väl installerat och konfigurerat så blockeras framtida uppdateringar.
Bara rena säkerhetsfixar slipper igenom.

Permalänk
Medlem

På stationära datorn, inga problem.
Den bärbara en del. Har nu, genom en ominstallation och en inplace uppgradering, senare o så ska vi se om den vill fungera utan problem, vilket den gjort fram tills nu, eller om vi ska gå ner till W7 på den. Vi får se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Rullar på bra för mig men var tvungen att installera grafikkorts drivrutinerna rent för av någon anledning så gillar Microsoft att tvinga på en gamla usla drivrutiner..

Uppdateringen fixade för en gångs skull ett problem man själv upplevt.
Ifall man hade flera skärmar med olika uppdateringsfrekvens inkopplade samtidigt så ändrades den högsta frekvensen för att matcha den lägsta. Inte det bästa ifall man vill ha någon serie eller stream uppe på ena skärmen medans man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har även bytt hårdvara.
Men ja, jag brukar installera om allting för att slippa de problem som uppstår vid enbart en uppdatering.
En dags svärande väger upp 3 månaders problem tycker jag.

Och väl installerat och konfigurerat så blockeras framtida uppdateringar.
Bara rena säkerhetsfixar slipper igenom.

OK, vi gör alla på vårt eget sätt. Kommer dock knappt ihåg när jag senast behövde svära i tre månader pga. en Windowsuppdatering.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO