Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Anledningen till att jag har det kopplat så, är helt enkelt för att alla sladdar är dragna till en central punkt, där fibern kommer in och routern också sitter. Känns meningslöst att ställa ytterligare en switch där när portarna ändå finns där i routern och den också har funktionen inbyggt.

Hur vet jag om portarna är bryggade?
Jag ska testa ditt förslag vid tillfälle med hårdvaruaccelerationen och återkoppla

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att man då har ett interface som heter BR0.

Vilka portar är grejerna kopplade på?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Jag tror att man då har ett interface som heter BR0.

Vilka portar är grejerna kopplade på?

Sry, men jag är nybörjare på det här. Testade det du skrev med offload. Ingen skillnad i hastighet och jag vet för övrigt inte vad det innebar eller hur jag ställer tillbaka.

Kopplat så här:
eth0 wan, fiber.
eth1 till switch med bl.a. server.
eth2 till en dator.
eth3 AP med PoE påslaget.
eth4 till switch med två datorer och en AP.

Eftersom jag är sådan noob vet jag inte var jag ska kolla efter interface BR0.

Tack för att du/ni orkar med mina korkade frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Hej

Hoppas det är ok att jag kastar in en noob-fråga och det handlar om EdgeRouter PoE.
Hastigheten på mitt Lan har sjunkit drastiskt sedan jag för en vecka sedan kopplade in routern. Mellan min server och dator, trådat, så här:
Server -> switch -> router -> dator.
Allt är GB med Cat6.
Tidigare D-link router låg hastighet runt 100mbps.
Nu med Ubiquiti-router runt 20mbps.

Jag kör det mesta på routerns default pga bristande kunskap, men vill gärna lära mig.
Vad kan tänkas vara anledningen till hastigheten?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Novalucol:

Sry, men jag är nybörjare på det här. Testade det du skrev med offload. Ingen skillnad i hastighet och jag vet för övrigt inte vad det innebar eller hur jag ställer tillbaka.

Kopplat så här:
eth0 wan, fiber.
eth1 till switch med bl.a. server.
eth2 till en dator.
eth3 AP med PoE påslaget.
eth4 till switch med två datorer och en AP.

Eftersom jag är sådan noob vet jag inte var jag ska kolla efter interface BR0.

Tack för att du/ni orkar med mina korkade frågor

Skickades från m.sweclockers.com

Endast eth2,3,4 går på "hårdvaruswitch" i ERPOE. Så eftersom du kopplat din server på eth1 och du tycker hastigheten är dålig mellan dator och server så beror det med största sannolikhet på att trafiken switchas mjukvarumässigt.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Endast eth2,3,4 går på "hårdvaruswitch" i ERPOE. Så eftersom du kopplat din server på eth1 och du tycker hastigheten är dålig mellan dator och server så beror det med största sannolikhet på att trafiken switchas mjukvarumässigt.

Där är kanske förklaringen, tack.
Kan jag sätta min AP AC LITE, på eth1 istället, eller hur hade ni gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Novalucol: Jag hade, som många tidigare föreslagit, satt en switch som jag kopplat på eth2 t.ex. Därifrån hade jag sen kopplat resten av nätverket. Sen kan du t.ex. koppla din AC Lite på eth3 och mata PoE från din ERPoE.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

@Novalucol: Jag hade, som många tidigare föreslagit, satt en switch som jag kopplat på eth2 t.ex. Därifrån hade jag sen kopplat resten av nätverket. Sen kan du t.ex. koppla din AC Lite på eth3 och mata PoE från din ERPoE.

Jag bytte bara plats på eth1 och eth2 och direkt kom jag upp i över 100mbps.
Det är i alla fall en temporär lösning, tills det att jag ev köper en switch.
Stort tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fast jag kan ändå inte låta bli att vara lite besviken, att den säljs som en router med fem st lan-portar på 1000 mbps...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Novalucol:
Jo det är rätt lurigt att lista ut hur de olika routrarnas portar kan användas.
ETH1 porten är tänkt att använda för t.ex. DMZ zone eller något annat som ligger utanför LAN.
Man kan bara använda de tre switch portarna till LAN.
Det går inte heller att slå isär de tre switch portarna och köra olika nät på dem.
Så PoE modellen verkar vara en Lite där man har gjort om LAN porten till en switch med 3 PoE portar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

@Novalucol:
Jo det är rätt lurigt att lista ut hur de olika routrarnas portar kan användas.
ETH1 porten är tänkt att använda för t.ex. DMZ zone eller något annat som ligger utanför LAN.
Man kan bara använda de tre switch portarna till LAN.
Det går inte heller att slå isär de tre switch portarna och köra olika nät på dem.
Så PoE modellen verkar vara en Lite där man har gjort om LAN porten till en switch med 3 PoE portar.

Om jag skulle hoppa på IP-telefoni, vore eth1 en bra port att koppla dosan till då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Fast jag kan ändå inte låta bli att vara lite besviken, att den säljs som en router med fem st lan-portar på 1000 mbps...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en router med några switchportar, inte en switch och routar gör den snabbt

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Det är en router med några switchportar, inte en switch och routar gör den snabbt

Jo, jag har förstått det nu. Men så står det inte hos återförsäljarna. Det står faktiskt ordagrant fem stycken 1000 Mbit-portar.
Sedan har alla min tidigare "normalkonsument-routrar" haft fyra portar, fem om man räknar in wan-porten.
Därav min förvåning.
Men det är tydligt att om jag ska behålla denna, så behöver jag införskaffa ytterligare switch.

Jag gillar den, men herregud vad mkt inställningar det finns. Lite för mycket för en mindre avancerad användare som mig...
Just nu vet jag knappt hur jag har den inställd, men den lirar på bra ändå.

Hoppas ni kan leva med att jag då och då kastar in lite nybörjarfrågor, trots att tråden egentligen berör Lite... (vet inte om det är ngn skillnad dem emellan förutom antalet portar?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Jo, jag har förstått det nu. Men så står det inte hos återförsäljarna. Det står faktiskt ordagrant fem stycken 1000 Mbit-portar.
Sedan har alla min tidigare "normalkonsument-routrar" haft fyra portar, fem om man räknar in wan-porten.
Därav min förvåning.
Men det är tydligt att om jag ska behålla denna, så behöver jag införskaffa ytterligare switch.

Jag gillar den, men herregud vad mkt inställningar det finns. Lite för mycket för en mindre avancerad användare som mig...
Just nu vet jag knappt hur jag har den inställd, men den lirar på bra ändå.

Hoppas ni kan leva med att jag då och då kastar in lite nybörjarfrågor, trots att tråden egentligen berör Lite... (vet inte om det är ngn skillnad dem emellan förutom antalet portar?)

Det stämmer ju - den HAR 5st Gbit-portar så du får ju Gbit-länk och beroende på vilka funktioner man använder (QoS t ex disablar hårdvaruacceleration) så kan den ju routa i Gbit-hastigheter.

Det är långt ifrån alla normala konsumentrouters som klarar att skyffla data i Gbit-hastigheter även om dom kan switcha i Gbit.

Alla är vi nybörjare någon gång och kanske borde handlarnas info vara tydligare Jag tror att tanken är lite "om du köper den här så vet du vad du söker".

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Jag köpte mig EdgeRouter PoE och två stycken AP-AC-Lite. Jag har så här i efterhand förstått att på UniFi Controller (jag använder web browser) kan man inte använda en del utav funktionerna, så som "historical Latency" och "Throughput Charts". Men hur är det med DPI?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske ingen här som kör samma setup och kan svara på frågan...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Jag köpte mig EdgeRouter PoE och två stycken AP-AC-Lite. Jag har så här i efterhand förstått att på UniFi Controller (jag använder web browser) kan man inte använda en del utav funktionerna, så som "historical Latency" och "Throughput Charts". Men hur är det med DPI?

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär står det i min controller (Jag kör en edgerouter och några AP)

DPI data is missing Please verify the DPI feature is enabled and that the Gateway supports it.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Såhär står det i min controller (Jag kör en edgerouter och några AP)

DPI data is missing Please verify the DPI feature is enabled and that the Gateway supports it.

Exakt så är det hos mig.
Frågan är då om man missar något vitalt då dessa två produkter inte lirar hundra procent med varandra vad gäller dessa funktioner?
Sedan vet jag att dom funkar bra tillsammans för det enskilda syfte de har. Jag menar just att man inte får den samlade bilden i Unifi Controller alltså.

Det hela kanske inte spelar någon som helst roll, utan att man bara får leva med att kolla på respektive pryls egna "sida", eller?

Hoppas ni förstår mitt noob-raljerande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Exakt så är det hos mig.
Frågan är då om man missar något vitalt då dessa två produkter inte lirar hundra procent med varandra vad gäller dessa funktioner?
Sedan vet jag att dom funkar bra tillsammans för det enskilda syfte de har. Jag menar just att man inte får den samlade bilden i Unifi Controller alltså.

Det hela kanske inte spelar någon som helst roll, utan att man bara får leva med att kolla på respektive pryls egna "sida", eller?

Hoppas ni förstår mitt noob-raljerande

Ja det är som sagt olika approacher. Är man ute efter att köra allt i Controllern så är nog inte Edgeroutern rätt produkt.
UNMS är nått nytt som är på g, men det verkar inte gälla Unifi
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115012195187-UNMS-Get...
Där ska det dock finnas Edgerouter stöd så som jag förstått det.

Här finns en onlinedemo på UNMS
https://unms-demo.ubnt.com/devices

Permalänk
Medlem

@Novalucol: Men du har ju DPI i EdgeRouterns mjukvara, räcker inte det?

Edit: Eller jaha... du vill ha allt samlat på "ett" ställe, då förstår jag.
Nej, då får du köpa deras USG-enhet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ja det är som sagt olika approacher. Är man ute efter att köra allt i Controllern så är nog inte Edgeroutern rätt produkt.
UNMS är nått nytt som är på g, men det verkar inte gälla Unifi
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115012195187-UNMS-Get...
Där ska det dock finnas Edgerouter stöd så som jag förstått det.

Här finns en onlinedemo på UNMS
https://unms-demo.ubnt.com/devices

Den där demon ser ju helt fantastiskt ut.
Förstår inte helt, då det står: "except our UniFi family which has its own centralized controller".
Men när jag kollar på demon så visar dom UniFi AP...

Skrivet av backspace:

@Novalucol: Men du har ju DPI i EdgeRouterns mjukvara, räcker inte det?

Edit: Eller jaha... du vill ha allt samlat på "ett" ställe, då förstår jag.
Nej, då får du köpa deras USG-enhet.

Jodå, jag klarar mig gott med att mjukvarorna inte samlas på ett ställe.
Frågan är bara om man missar något viktigt med denna, något splittrade lösning, eller är det helt oväsentligt...?

Permalänk
Medlem

@Novalucol: Sist jag tittade på detta så var tl;dr för mig att det handlar om det kosmetiska, gröna cirklar är finare än röda.
Det kan ju ha ändrat sig en hel del sen våren 2017 och som det är nu har jag inte ork att sätta mig och läsa igenom deras forum.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Är det ngn som använder den där kartfunktionen i UniFi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Edgerouter och USG är såvitt tjag förstår:

# ER har eget GUI (USG har tydligen ett mycket förenklat GUI för att sätta IP i princip och i övrigt är man beroende av CLI eller Unifi Controller).
# ER ligger någon/några generationer före vad gäller funktioner.
# USG måste man ta till CLI på för att kunna använda lite mera avancerade funktioner då dessa inte är åtkomliga från GUI i Unifi Controller.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Är det ngn som använder den där kartfunktionen i UniFi?

Skickades från m.sweclockers.com

jag har lekt med den för jag har ritning på mitt hus ser ut så här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Skillnaden mellan Edgerouter och USG är såvitt tjag förstår:

# ER har eget GUI (USG har tydligen ett mycket förenklat GUI för att sätta IP i princip och i övrigt är man beroende av CLI eller Unifi Controller).
# ER ligger någon/några generationer före vad gäller funktioner.
# USG måste man ta till CLI på för att kunna använda lite mera avancerade funktioner då dessa inte är åtkomliga från GUI i Unifi Controller.

jag har haft båda ER Lite och nu kör med USG. jag kan inte se att det finns någon klart skillnad som gör att jag inte kan använda USG som jag använde ER utom det du skriver om Unifi Controller behövs. det är dock enkelt att ha de på vilken dator som helst och när du confat allt behöver du inte det längre.
jag har 4 Vlan med olika ip adresser som är separerade från varandra och i brandväggen har jag lagt lite router rules som är lika dom man har i ER. kör med IPTV fungerar utan problem (inte testat än att det går direkt via USG men det ska inte vara problem), har en VPN hem som jag kopplar upp mig på men säker kan ER mer än USG men för mina behov fungerar det. DPI är tycker jag bättre än ER lr iaf snyggare ;).
vilka mer avancerade funktioner skulle behövas för dig? kanske jag kan kolla om det funkar direkt i Controller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbeg:

jag har lekt med den för jag har ritning på mitt hus ser ut så här
https://i.imgur.com/dHtWH3L.jpg
https://i.imgur.com/DbyvVyF.jpg
https://i.imgur.com/pyzOdp4.jpg

Ser inte ut som att skalan är rätt på den kartan. Du borde kunna ställa den i gränssnittet. Har dock inte jobbat i Ubiquitis gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ser inte ut som att skalan är rätt på den kartan. Du borde kunna ställa den i gränssnittet. Har dock inte jobbat i Ubiquitis gränssnitt.

nej det är skalenligt men själva unifi ikoner är inte skalenliga. Jag minskade bilden på mitt hus för att få den med. om jag hade 100% skulle inte jag få plats på skärmen

Permalänk

Jag har kommit så pass långt att jag hittat mitt hus via Google Maps, men jag har ingen riktig ritning av huset. Är det ens värt att hålla på att försöka få fram det, eller vilken funktion fyller det?

PS, hur gör jag för att kunna stoppa in skärmdump (bild) här i mina svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Jag har kommit så pass långt att jag hittat mitt hus via Google Maps, men jag har ingen riktig ritning av huset. Är det ens värt att hålla på att försöka få fram det, eller vilken funktion fyller det?

PS, hur gör jag för att kunna stoppa in skärmdump (bild) här i mina svar?

Det fyller inte så stor funktion om jag förstått det. Man kan hålla koll på var man placerat accesspunkterna.

Du laddar upp din bild på valfri bilduppladdningstjänst typ imgur eller forumbilder. Sedan tar du bildlänken och infogar med bild-ikonen ovanför redigeringsrutan ovanför textfältet i det avancerade redigeringsläget här på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novalucol:

Jag har kommit så pass långt att jag hittat mitt hus via Google Maps, men jag har ingen riktig ritning av huset. Är det ens värt att hålla på att försöka få fram det, eller vilken funktion fyller det?

PS, hur gör jag för att kunna stoppa in skärmdump (bild) här i mina svar?

jag använder den för att se om jag har placering på mina AP rätt. alltså hur täckningen ser ut. i övrigt är det bara coolt ;). jag råkar ha min ritning så därför kunde jag lägga till den.

använder imgur för att lägga bilder här.

Permalänk

Tack för alla era svar, men jag skippar nog allt arbete med kartan, om det bara handlar om att "se" hur mina APs placering funkar. Jag har tyvärr inget val annat än där de sitter ändå och det verkar funka bra utan ngr döda punkter i huset...
Jag hoppades mest att man med hjälp av kartan skulle kunna se om wifi signalernas nivåer är bra eller bör ändras.
Apropå möjligheten att lägga in bilder här i forumet känns lite omständigt