Permalänk
Medlem

Stora fördelen med smart-TV är att man slipper en extra burk och fjärrkontroll att hålla reda. Själv har jag bara en strömkabel och en nätverkskabel inkopplad, och en fjärrkontroll från vilken jag styr android-TV (mest youtube och plex, lite svt-play). Android-TV funkar rätt bra, men jag skulle önskat fler inställningsmöjligheter för att bespara mig en del onödigt menyhoppande. Dock så händer det att TVn spontan-bootar om sig (krash?), vilket jag tycker är rätt pinsamt att man inte kan få den robustare än så. Irriterande när man behöver vänta några extraminuter på att få starta sin film.

Permalänk
Avstängd

Det ända som är guld är Samsung tv guide.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 75" Smart-TV som har olika appar. Använder dock apparna rätt sällan (förutom SmartView), då TV'n är rätt seg i apparna. Kör det mesta via en liten och smidig HTPC med Ryzen 5 och RX560. Kör där Kodi som är kopplat till mitt mediaarkiv, funkar ypperligt! Sedan har jag Steam installerat så går alldeles utmärkt att spela i 1080p (TV'ns upplösning är 1920x1080). Sköter allt via tangentbord/mus samt Xbox One Wireless handkontroll.

Har även kört Google ChromeCast Gen1, men morsan hade större nytta av den.

Permalänk
Medlem

Ser ingen poäng alls med smart-tv, kommer bara som vanligt sluta med att det blir utdaterat och saknar uppdateringar långt innan man tänkt byta tv...
Kör själv med projektor + hemmabioförstärkare. Ps3 som mediaspelare och dator för streams m.m.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Har en LG OLED 55eg920v som är underbar men Netflix kan inte styras från mobilen som har appen.

Riktigt korkat, castar man från telefonen så startar inte appen på tvn men går man in manuellt i TVn och väljer Netflix DÅ hoppar laddningsfönstret.

Visa signatur

A lot of fellows nowadays have a B.A., M.D., or Ph.D. Unfortunately, they don't have a J.O.B.

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony smart tv med Android, inbyggd chromecast och 4k.riktigt bra.. Iaf i tanken för den är riktigt seg! Alltså hela tvn är seg, vad man än ska göra, så jag kör ARC med en ps4a, det enda som inte fungerar där är SVT play, men det är inte hela världen. Men jag förstår ändå inte tanken med smart tv om man inte underhåller systemet. Smart tv kommer ju dö om det inte fungerar bra..

Ps. 4k netflix fungerar inte genom ps4an men genom tvn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att ordet smarttv kommer att försvinna och det kommer vara självklart.
Jag ser det lite som att ytterst få säger att de ska köpa en färgtv idag eller frågar om det finns texttvfunktion på tvn när de handlar?

Det finns några väsentliga programvaror på tvn som många vill ha:
1: En riktig bra webbläsare, jag har ingen aning om detta finns ännu. Jag tänker såklart typ google där all javascript stöds.
2: Appar för de vanligaste film/musiktjänsterna som Netflex, det finns väl på typ alla idag.
3: Styrning från mobil, klocka, dator.
4: Inspelningsapp
5: RDP klient, kanske lite mer prousers, men herre jävlar vad grymt det blir.

Typ allt annat behövs inte, väldigt mycket går ju köra från webbläsaren. Jag tror de övre 3 funktionerna en dag kommer bli lika självklart som färgtv är idag. De tvapparater som i framtiden får kalla smart får vara väldigt smarta, men det känns som en hel felaktig konfiguration. Liksom om tvn enbart har en grym webbläsare idag så kan man köra tyngre cadprogram på tvn genom rdp + websocket. Vad mer än att jobba med tyngre cadprogram behöver folk göra på sin tv? Så bygg rätt istället, där man använder tvn för att fjärrstyra ens dator.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr "Smart"-TV och skulle gärna betala extra för att slippa. Jag vill att min tv ska vara en bildskärm, inget annat (dvs egentligen heller inga högtalare eller annat onödigt krimskrams).

Har kört med htpc sen 2002 (men blev till slut less på strul med blurayskivspelande och köpte därför en stationär spelare för det).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

vem äger en tv 2017 ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Jag avskyr "Smart"-TV och skulle gärna betala extra för att slippa. Jag vill att min tv ska vara en bildskärm, inget annat (dvs egentligen heller inga högtalare eller annat onödigt krimskrams).

Har kört med htpc sen 2002 (men blev till slut less på strul med blurayskivspelande och köpte därför en stationär spelare för det).

Dvs en monitor, dessa blir vanligare. Orsaken till varför de var vanliga i sverige var radiotjänst.
Ja tror dock folk kommer få köpa tv länge och det handlar om massproduktion, det kostar inte mycket extra skicka med en enklare cpu för smartfunktionerna.

Permalänk
Medlem

Nöjd med min Nvidia Shield. Kör den till det mesta, kan dessutom streama spel från min dator så jag kan ligga i soffan och slöspela lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Byta ut dödstraff mot smart tv så vet ni vad jag tycker om saken.

Använder bara Chromecast till allt och rekommenderar det till alla mina vänner och familj. Det är den enda källan jag har till min tv, har varken antenn eller någon box(usch!). Absolut den pryl som är mest prisvärd och enklast att använda. Morsan och farsan som hatar ny teknik t ex slipper lära sig något nytt krångligt gui på sin tv, som sedan har ändrats till nästa gång de köper en ny.

Permalänk
Medlem

Har en TV från Sony med bl.a. Netflix och skärmspegling. De inbyggda funktionerna är dock så långsamma och kraschbenägna att de är oanvändbara. Några uppdateringar har jag inte sett komma till mjukvaran sedan jag köpte tv´n för några år sedan heller.

Använder istället en kombination av PS4 och Raspberry Pi med OSMC.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Använder bara TV för film och vanliga tv-kanaler då vi har bra ljudanläggning. Om vi behöver någonting mer komplicerat drar man antingen igång chromecasten eller så pluggar man in en hdmi kabel och styr tyngre grejer med en laptop, att ha en HDMI kabel + en aux->rca för ljud liggandes hemma är mycket smidigt jämfört med att göra saker svårt för sig själv.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Shield TV. Min samsung från 2016 har inte kodi.

Permalänk
Medlem

Använder TVns "smartfunktioner" men skulle allra helst ha en monitor, dvs utan TV-mottagare och istället använda HTPCn - den iaf möjlig att anpassa när TV-tillverkaren slutar släppa uppdateringar av firmware eller appar. Känns helt meningslöst att betala för "smartfunktioner" som antagligen inte får några uppdateringar när TVn är äldre än 2 år.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vi en Sony, men netflix är så fruktansvärt segt på den så vi inskaffade oss istället en Apple TV.

Väldigt skönt att kunna installera appar likt Cmore, Netflix etc

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Stora fördelen med smart-TV är att man slipper en extra burk och fjärrkontroll att hålla reda. Själv har jag bara en strömkabel och en nätverkskabel inkopplad, och en fjärrkontroll från vilken jag styr android-TV (mest youtube och plex, lite svt-play). Android-TV funkar rätt bra, men jag skulle önskat fler inställningsmöjligheter för att bespara mig en del onödigt menyhoppande. Dock så händer det att TVn spontan-bootar om sig (krash?), vilket jag tycker är rätt pinsamt att man inte kan få den robustare än så. Irriterande när man behöver vänta några extraminuter på att få starta sin film.

HDMI CEC styrning gör att jag inte använt tv dosan sedan jag köpte teven.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

Jag har en Sony 4K smart-tv, den är långsam men fyller sin funktion, jag föredrar att starta och bläddra bland apparna på mobilen istället och casta till tv:n, det går snabbare då.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal TV som inte är smart:D

Permalänk
Medlem

Smart TV är inget jag förespråkar. Inget applefan men mamsen och pappsen är nöjda med apple tv. Morfar har skaffat en också och han är även nöjd. Så det känns som ett smidigt val att rekommendera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Vissa funktioner gör sig riktigt bra i dagens TV's dock.

Tex så har jag sett extremt bra återgivning av många codecs när man spelar upp diverse videofiler från extern disk. Det är precis rätt avvägd postprocessing för att få bort så mycket blockiness, banding och andra artefakter som möjligt. Även superbt i färgåtergivning.

Därför lägger jag en del vikt vid bra filstöd i en smart-tv. Pillade på en 5 år gammal smarttv från samsung här om veckan, och den var just så där superb i videofils playback. Har själv haft en del problem med att confa codecs på hem PC'n till att nå något som äns kommer i närheten av den bildkvaliten.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd

Min tv är en smart tv,men lite äldre.(Helt värdelös)
Så min mediaspelare från 2014 rullar på fint ännu.
En Minix Neo X8_Har varit supernöjd med den sen dag 1.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Nyare "smart-TV" har förmodligen någon form av internet anslutning som underlättar uppgradering av mjukvaran och det är nog den enda riktiga nyttan, allt annat sköter separata mediaspelare bättre. Det kanske finns en och annan tv som har kraftfulla processorer för strömmande media men som artikeln nämnde dessa komponenter föråldras fortare gentemot själva bild delen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Htpc ftw. För mig är tvn bara en större datorskärm.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Chromecast ftw!

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Håller med angående Smart-TV, i många fall kommer nog funktionerna dö ut, de är inte så snabba och buggiga. Det är den erfarenhet jag har. Men det har nog blivit bättre när de byggt in Android och processorerna blivit snabbare. Men ingen vet hur länge de har support.

Jag kör en HTPC idag där jag kör allt, även TV-signal. Fungerar bra, men antennen behöver bytas så funderar lite över IPTV från zappa eller en Apple-TV med play-kanaler typ cmore. Vi ska kunna se de vi ser idag utan strul, i ett smidigt gränssnitt utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag hoppas verkligen smart-TV är en trend som dör ut inom kort. En TV ska vara helt dum i huvet. Hatar hur allt försöker göra allt numera. Gäller både hård- och mjukvara.

Ska det finnas smart-TV så måste det vara snabbt och fungera längre än i ett år, vilket inte lär hända med inbyggda lösningar. Gillar inte Chromecast heller. Telefonen som fjärrkontroll är värdelös. Alldeles för klumpigt. Det ska vara en dedikerad lösning som styrs med dedikerad fjärrkontroll, eller ännu hellre, befintlig TV-fjärrkontroll. Nu kollar jag aldrig på "TV", men Raspberry Pi (eller kanske en NUC) + Kodi + Flirc är min favoritlösning.

Tycker Chromecast är överlägsen när det gäller sökning och mycket annat, det är skit enkelt. När man har vänner över så kan man turas om att välja musik, är sjukt "nice". Att skriva med TV-fjärrkontrollen är ju sjukt segt. Testade även en Apple tv också men det var ju sjukt jobbigt att mata in text med den, ville kasta fjärrkontrollen i golvet när man skulle söka...

HTPC är också bra men då måste man ha trådlös mus och tangentbord, har testat ett tangentbord som har all-in-one men av någon anledning kommer jag åt pekplattan hela tiden så det blir helt fel och den började klicka på massa andra ställen.

Har en äldre Sony Smart-TV och där slutade Youtube att fungera.

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker att en TV enbart ska vara en bildskärm.
Extrafunktioner såsom tjänster vilka bara är aktiva tills de har sålt prylen, kameror (varför?!) och säkerhetsrisker går bort.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Smart tv är helt meningslöst, Kör Apple TV 4

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700