Hur får jag kanaler till min TV? Helst utan box.

Permalänk
Medlem

Hur får jag kanaler till min TV? Helst utan box.

Känner mig som min mormor troligtvis skulle göra vid ett datorbygge, helt jävla vilse...

Jag har ganska nyligen flyttat till ett hus och vill nu ha gratiskanaler till min TV (TX-55CXC725).

Det jag har:
En parabol på ytterväggen
Satellitkablar som går in genom väggen, ser ut så här
En TV som enligt manualen klarar av DVB-T, DVB-T2, DVB-C och DVB-S

Om jag inte är ute och snurrar ska jag väl kunna ta emot kanaler via DVB-T/T2 utan någon box? Eller gäller det bara om jag har en antenn och inte parabol?

Om det nu är lite speciellt med en parabol, kan jag då köpa ett CI-kort och få det att fungera? Vill gärna slippa extra lådor i TV-bänken.

Det jag gjort är att stoppa in kabeln i TV:n och testat söka efter kanaler utan framgång.

(Jag vet att det finns en liknande tråd som är aktiv idag, funderade först på att låna den men valde att göra en egen då vi det skiljer något.)

Edit: Kan tillägga att någon form av TV via internet inte är aktuellt, sitter på ett skakigt mobilt internet.

Permalänk
Medlem

Det ska fungera men du måste nog ha CA modul med programkort och detta innebär kostnader, satelit kodar allt material.
KabelTV och marksänt (via anten) har ofta 3-6 gratiskanaler digitalt, resten är låst bakom programkort.

Ibland måste man söka på olika frekvenser, marksänt har andra frekvenser än kabel eller satelit.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trunk:

Känner mig som min mormor troligtvis skulle göra vid ett datorbygge, helt jävla vilse...

Jag har ganska nyligen flyttat till ett hus och vill nu ha gratiskanaler till min TV (TX-55CXC725).

Det jag har:
En parabol på ytterväggen
Satellitkablar som går in genom väggen, ser ut så här
En TV som enligt manualen klarar av DVB-T, DVB-T2, DVB-C och DVB-S

Om jag inte är ute och snurrar ska jag väl kunna ta emot kanaler via DVB-T/T2 utan någon box? Eller gäller det bara om jag har en antenn och inte parabol?

Om det nu är lite speciellt med en parabol, kan jag då köpa ett CI-kort och få det att fungera? Vill gärna slippa extra lådor i TV-bänken.

Det jag gjort är att stoppa in kabeln i TV:n och testat söka efter kanaler utan framgång.

(Jag vet att det finns en liknande tråd som är aktiv idag, funderade först på att låna den men valde att göra en egen då vi det skiljer något.)

Edit: Kan tillägga att någon form av TV via internet inte är aktuellt, sitter på ett skakigt mobilt internet.

Din tv har ju mottagare både för S och T så det är ju "bara" att fixa en passande dekoder för de kanaler du vill skaffa och trycka in i tvn, det brukar finnas nån modul som passar men allt kanske inte går att få in direkt via tvn beroende på hur operatörerna vill att du ska få ta emot dem.
Tex för Viasat gäller detta https://www.viasat.se/produkter/parabol-tv/tv-modul

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.