Köpte en dator på Sweclocker, CPUn fungerar inte.

Permalänk

Köpte en dator på Sweclocker, CPUn fungerar inte.

Hejsan gott folk!

Köpte häromdagen en dator till min flickvän i present.
Efter att kopplat ihop den så vägrar den att fungera som den ska, felsökte problemet genom att byta ut alla delar
och det visar sig till slut att CPUn inte vill vara med.

Personen som sålde datorn hävdar att allt fungerade ( sakerna var redan nedpackade i kartong) när vi träffades.

Säljaren hävdar att allt ska funka, men nu är inte så fallet.
Jag har likaså som säljare säger att han har packat upp och installerat med esd-armband.

Jag ville ha tillbaka pengar för CPUn för ett normalt pris, och hoppades att han ville gå med på detta.
Jag sa sedan att hälften är okej med, då jag inte orkar med massa tjabbel. Dock så vill han inte ge tillbaka en spänn.
Vem har rätten på sin sida? Känns som att jag enligt köplag har rätt att påstå att varan han sålde inte alls fungerar som den ska.
Tacksam för svar.

Mvh
Rev

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att CPU:n är trasig är mycket låg.
Sannolikheten att du har förstört moderkortet är mycket hög.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495390-intel-i5-4690k...

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FoxOne:

Sannolikheten att CPU:n är trasig är mycket låg.
Sannolikheten att du har förstört moderkortet är mycket hög.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495390-intel-i5-4690k...

hehe.

Kollat så att du inte råkat böja några pins på moderkortets socket? Det går att böja tillbaks dom om man är riktigt försiktig, fick själv göra det till min servers moderkort då jag klantade mig lite en sen kväll.

Permalänk

Finns inget direkt köpskydd vid affär mellan 2 privatpersoner.

För övrigt låter det väldigt skumt att just CPU går sönder/inte fungerar.

Har du själv monterat ihop datorn från lösa delar eller var den färdigbyggt?

För övrigt plocka ur CPU och undersök sockel efter bödja pins beroende på vad det är för plattform. Sedan kan du montera om CPU och prova starta funkar det inte då plocka ur CMOS Batteriet som sitter på moderkortet efter du tagit ur strömkontakten och tryck på startknappen ca 20 gånger låt datorn stå i ca 15 min sedan sätt I batteriet efter det kabeln och starta.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Finns risk för att du böjt någon pin på CPU-sockeln. Alltså skadat moderkortet. Kan även vara något minne som inte fungerar eller inte är ordentligt isatt. Hur vet du att CPU inte fungerar? Provat med en annan CPU eller provat CPUn i en annan dator?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Sitter en i3 från en annan dator jag har i moderkortet och det fungerar prima, så nej moderkortet är ej trasigt.
Saken var att jag köpte datorn, och alla delar var nedpackade. Cpun låg i sin kartong, moderkoret i sin etc etc.

Jag har felsökt som sagt, ALLT fungerar UTOM CPUn.

Permalänk
Avstängd

@Revolverjesus: prövat med att rengöra undersidan av cpun med kemisk ren bensin?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

@Revolverjesus: prövat med att rengöra undersidan av cpun med kemisk ren bensin?

Nej, jag har kemisk ren bensin hemma, men har aldrig använt det på undersidan. Skadar väl inte att prova förmodar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Nej, jag har kemisk ren bensin hemma, men har aldrig använt det på undersidan. Skadar väl inte att prova förmodar jag

Har du biosuppdaterat moderkortet till senaste bios, så att det inte bara är ett kompabilitetsproblem och även testat minnena med memtest?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Har du biosuppdaterat moderkortet till senaste bios, så att det inte bara är ett kompabilitetsproblem och även testat minnena med memtest?

Alltså, jag sitter på datorn just nu. Bara det att jag har en annan cpu en I3- 4130. Har gjort alla moderkorts uppdateringar. Testat alla minnen m.m. m.m.

Så fort jag sätter in den "nya" Cpun jag köpte med en i5- 4690K så blir skärmen svart vid boot.
Som sagt jag har provat ALLA delar fram och tillbaka (minnen, mb, gpu, psu och cpu)
och ja det är f6 senaste versionen av Bios.

Permalänk
Skrivet av Revolverjesus:

Alltså, jag sitter på datorn just nu. Bara det att jag har en annan cpu en I3- 4130. Har gjort alla moderkorts uppdateringar. Testat alla minnen m.m. m.m.

Så fort jag sätter in den "nya" Cpun jag köpte med en i5- 4690K så blir skärmen svart vid boot.
Som sagt jag har provat ALLA delar fram och tillbaka (minnen, mb, gpu, psu och cpu)
och ja det är f6 senaste versionen av Bios.

Olika CPU:er (speciellt I3 kontra I5) kan använda olika många pins i sockeln. Där av kan t.ex din I3:a fungera med en del böjda pins. Kolla pinsen som du blivit uppmanad flera gånger.

Sannolikheten att du har en trasig CPU är mycket låg.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Tjenare, är det så att du sitter med ett sabetooth mobo?
Isf måste du flasha med usb (i den röda porten bak, har för mig den e röd iaf) och burken avstängd, sen flashar du via bios knappen.
har sj vart ute för samma sak, så efter en viss bios version så va man tvungen att flasha så.

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Olika CPU:er (speciellt I3 kontra I5) kan använda olika många pins i sockeln. Där av kan t.ex din I3:a fungera med en del böjda pins. Kolla pinsen som du blivit uppmanad flera gånger.

Sannolikheten att du har en trasig CPU är mycket låg.

Jag har kollat över pins och dem ser riktigt bra och raka ut, jag vet att det kan bero på detta.
Jag har dessutom testat i-5an i ett annat moderkort, den där i3an brukar sitta. Samma visa i3 funkar prima, men i5an är stendöd.

Permalänk
Skrivet av malacai:

Tjenare, är det så att du sitter med ett sabetooth mobo?
Isf måste du flasha med usb (i den röda porten bak, har för mig den e röd iaf) och burken avstängd, sen flashar du via bios knappen.
har sj vart ute för samma sak, så efter en viss bios version så va man tvungen att flasha så.

Tack men nej, det är ett gigabyte mobo

Permalänk
Medlem

Vad säger säljaren? Du har ju inte samma skydd som om du köpt av en näringsidkare, men du är inte helt utan rättigheter (https://lagen.nu/1990:931#P19S1).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Vad säger säljaren? Du har ju inte samma skydd som om du köpt av en näringsidkare, men du är inte helt utan rättigheter (https://lagen.nu/1990:931#P19S1).

Givetvis påstår han att dem fungerade och att det är jag som har förstört den.
Begriper inte riktigt hur detta ska gått till bara.

Permalänk
Medlem

Köplagen är tillämpbar vid affär mellan privatpersoner, tyvärr tror jag att bevisbördan ligger på "anklagande" part. Vilket innebär att du ska bevisa att den var trasig när du fick den.
Det bästa vore såklart om ni kom överens om någon sorts förlikning, i annat fall tror jag tyvärr att du får stå ut med att köpa en ny CPU.

Permalänk
Skrivet av Smawia:

Köplagen är tillämpbar vid affär mellan privatpersoner, tyvärr tror jag att bevisbördan ligger på "anklagande" part. Vilket innebär att du ska bevisa att den var trasig när du fick den.
Det bästa vore såklart om ni kom överens om någon sorts förlikning, i annat fall tror jag tyvärr att du får stå ut med att köpa en ny CPU.

Ja det verkar tyvärr så, men rätt omöjligt att bevisa i detta fallet, försökte med en förlikning där vi kunde nå halvvägs ca 750:- för processorn. Men han vägrar helt, förstår inte hur en del personer är. Men ska försöka få tag på en ny processor nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Revolverjesus:

Ja det verkar tyvärr så, men rätt omöjligt att bevisa i detta fallet, försökte med en förlikning där vi kunde nå halvvägs ca 750:- för processorn. Men han vägrar helt, förstår inte hur en del personer är. Men ska försöka få tag på en ny processor nu.

Det är väl inte så konstigt. Ifall han är 100% säker på att allt verkligen fungerade finns det ingen anledning för honom att ge tillbaka pengar. Jag personligen hade aldrig gjort det för att vara snäll. Det är omöjligt för någon utomstående att avgöra vad som är rätt och fel.

Det blir självklart lite frågetecken när du ställer frågor i en annan tråd och passformen på CPU bara dagar innan. Har det något med den här datorn att göra?

Du skriver även i en annan tråd att datorn hänger sig vid installationen av Windows. Är det samma CPU som även ger svart skärm direkt vid boot?

Permalänk
Skrivet av Pake:

Det är väl inte så konstigt. Ifall han är 100% säker på att allt verkligen fungerade finns det ingen anledning för honom att ge tillbaka pengar. Jag personligen hade aldrig gjort det för att vara snäll. Det är omöjligt för någon utomstående att avgöra vad som är rätt och fel.

Det blir självklart lite frågetecken när du ställer frågor i en annan tråd och passformen på CPU bara dagar innan. Har det något med den här datorn att göra?

Du skriver även i en annan tråd att datorn hänger sig vid installationen av Windows. Är det samma CPU som även ger svart skärm direkt vid boot?

Nej det kanske inte är så konstigt, men det är heller inte så roligt att köpa något som inte fungerar. Klart att han kan hävda att den fungerade för honom, men han kan lika gärna haft sönder den när han nedmonterade datorn, likaväl som att jag har haft sönder den.

Jag har 2 andra datorer en med intel 1155 socket och en med 1150 precis som den här, så satt och blev fundersam över varför det inte verkade kompatibelt, jag var trött och det var mitt i natten och missade socketstorleken. Jag läste 1150 men det stod egentligen 1155, men jag tvingar inte ned en cpu i en socket som inte passar.

Ja det är samma CPU som ger svart skärm direkt. De andra två funkar finfint.

Permalänk
Medlem

@Revolverjesus:

Kollat så det inte är nå smuts på själva kontakt ytan?
som nån annan föreslog i tråden, testa göra rent den.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

@Revolverjesus:

Kollat så det inte är nå smuts på själva kontakt ytan?
som nån annan föreslog i tråden, testa göra rent den.

Japp har nu provat att rengöra den, men utan någon framgång.
Kommer köpa en ny i morgon, så då får vi se

Permalänk

@Revolverjesus Intel lämnar 3 (?) års garanti. Har du seriernr på CPU:n så är det bara fylla i ett formulär och så får du fraktsedel.

Edit: Här kan du kolla garantistatus https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo?lang=en-US

Självklart ska du svara nej på frågor om överklock etc när du fyller i formuläret.

Permalänk
Medlem

Bootar datorn utan bild eller går den inte förbi post? Om den inte går förbi post, vilka felkoder ger moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@Revolverjesus Intel lämnar 3 (?) års garanti. Har du seriernr på CPU:n så är det bara fylla i ett formulär och så får du fraktsedel.

Edit: Här kan du kolla garantistatus https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo?lang=en-US

Självklart ska du svara nej på frågor om överklock etc när du fyller i formuläret.

Nej, Garantin gäller ej för TS då hen är tredjepartsägare.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Du skriver ju i en annan tråd att du kommer in i windows med i5:an när du bootar i felsäkert läge, så då känns det inte som att CPU:n är död, eller var det häromdagen i vart fall. Då låter det som att det är något annat fel. om CPU:n nu är helt död så har ju du lyckats med något vid din felsökning iom att den tidigare bootat i felsäkert läge. Då kan knappast säljaren lastas för detta tycker jag.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

@Revolverjesus Intel lämnar 3 (?) års garanti. Har du seriernr på CPU:n så är det bara fylla i ett formulär och så får du fraktsedel.

Edit: Här kan du kolla garantistatus https://supporttickets.intel.com/warrantyinfo?lang=en-US

Självklart ska du svara nej på frågor om överklock etc när du fyller i formuläret.

Tack! Det skadar ju inte att prova iaf

Permalänk

@Tommty: Jag köpte en CPU begagnad på marknaden som visade sig vara trasig för några år sedan. Gick utmärkt att använda garantin.

Permalänk
Medlem

@kangarooster: att dem är snälla och kör på goodwill om man har tur är inget man skall förknippa med garanti. Det är bara att kolla deras Warranty och Legal statement så skriver dem ut att garantin ej gäller tredje parts ägare.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Skrivet av Tommty:

@kangarooster: att dem är snälla och kör på goodwill om man har tur är inget man skall förknippa med garanti. Det är bara att kolla deras Warranty och Legal statement så skriver dem ut att garantin ej gäller tredje parts ägare.

Jo fast i mitt fall var det inte en fråga om good will då de inte ens visste om att jag inte var den ordinarie köparen av produkten. Jag behövde inte heller bevisa det.

Skickades från m.sweclockers.com