Öppna webbsida genom att använda "sökord" i addresbar:en? (Javascript?)

Permalänk

Öppna webbsida genom att använda "sökord" i addresbar:en? (Javascript?)

Mitt problem är att jag anser att det är lite rörigt att komma åt alla urls mm från adressbar:en i chrome.
Vill jag tex komma åt torrent-klienten Deluge som körs på min server så skriver jag tex "diskstation:8112" och just det exemplet är ju inte jättesvårt att komma ihåg. Men jag har typ 20 olika grejjer som jag vill komma åt och det blir rörigt att komma ihåg servernamn + +portar ibland.

Sedan har jag ju även en massa externa sidor som tex blackboard där jag alltid får upp en massa gamla urls som jag inte vill använda, jag vill alltid komma till lms.hig.se tex. Men efter varje besök på den sidan så läggs det till en massa historik och det är dessa länkar som alltid kommer upp automatiskt.

Det kanske inte låter som något jätteproblem men det är lite irriterande så jag undrar om det är möjligt att fixa detta med javascript? så att om jag skriver in tex blackboard i addresbar:en så skippas alla förslag och jag kommer till "lms.hig.se" och är det möjligt att skicka med användarnamn+lösenord så skulle det vara guld.

Jag skulle altså vilja ha en "databas" med ord som öppnar upp nyckelordets sida.

Permalänk
Inaktiv

Skapa bokmärken och mata in dem. Jag kan alltså skapa bokmärket server som pekar på 192.168.1.20:8080 och söka på det så går det bra.

Permalänk
Medlem

som sagt så låter det som bokmärken du är ute efter. det är ju trotts allt därför dom finns

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jag provade att lägga in ett bokmärke på loginsidan och döpte bokmärket till Blackboard. Men jag måste ändå skriva in hela ordet "blackboard" i address-fältet samt bläddra ner fyra gånger för att komma till rätt ställe.

Jag inser att det här inte är något världsproblem jag är mest intresserad av om det är möjligt att få till det som jag vill ha det. Och jag vet också att jag kan trycka på själva bokmärkes genvägen.

Permalänk
Medlem

Ditt problem skulle eventuellt kunna lösas med cVim om du använder Chrome. I denna extension så kan du (utöver att få vim-bindings i Chrome) skapa egna kommandon som öppnar olika webbsidor, autocompletion finns också.

"command g tabnew google" skulle t.ex. öppna google i en ny tab varje gång du skriver in "g" i kommandorutan.

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Avstängd

Borde du inte kunna lägga in egna typ mappningar i hosts-filen? Så att exempelvis q.w pekar på din filserver eller vad du vill.