Permalänk
Bildexpert 📺

När jag läser igenom testet av MG279 inser jag igen/påminns om att det är en modell som har många funktioner som i praktiken bara försämrar bilden. Olika kombinationer av olika lägen tycks producera icke-önskvärt resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

MG279 beter sig korrekt vid Racing Mode och applicerar ingen skärpa. Reglaget "skärpa" ska inte behövas på en datorskärm eftersom det är fel funktion för fel situation. Som jag skrev i testet kan du behöva ändra Cleartype-inställningen eftersom subpixelrenderingen i Windows kan var fel. Upplevd oskärpa kan också bero på annat som att man kör fel upplösning, likt att driva skärmen i 1920x1080 eller liknande.

Att du upplever MG279Q som "gul" betyder inte nödvändigtvis att den är gul. Den MG279Q som jag testade (och de exemplar jag har sett utöver den) är synbart blåturkosa ur kartong med färgtemperatur runt 7000 - 7500 Kelvin. Så upplever du den som gul är något felskruvat i inställningarna. Eller så kan din U2515H vara alldeles för blå, men eftersom du är så van med den ser du den som "vit". Hur har du din Dell U2515H inställd? Dragit i skärpa och färgtemperatur på den? Det kan förklara vad du upplever i form av skillnader.

Ifall du går TFT-centrals inställningar ska du absolut inte använda deras icc-profil då det kan skapa den här typen av problem.

Detta är hur som helst en fråga om inställningar. Jag har kört båda skärmarna och vi har dem båda på redaktionen. Det är ingen enorm skillnad mellan dem i fråga om färg och bild.

OK, då är ju frågan om det är min skärm det är fel på? Jag kan knappt fokusera på min text med Racing Mode, väldigt suddigt. Känns ungefär som de gamla Dell-skärmarna som hade väldigt grov coating. Att justera ClearType hjälpte inte direkt. Det är väldigt spännande att era skärmar varit blåa/turkosa ur kartong, min är absolut inte blåtonig, vitt är gult utan inställningar, inget är felskruvat, som sagt, skärmen är gulaktig vid "reset all settings". Standardinställningar på U2515H förutom TFT-centrals rekommendationer. Ingen ICC-profil varken på U2515H eller MG279Q.

Ändrar jag till FPS-profilen som har Sharpness 50 så blir det klockrent, men då verkar färgerna åka på stryk istället. Förmodligen det där med att skuggnyanserna är uppljusade.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Bildexpert 📺

Hrrm - gick igenom en av de MG279Q som finns på redaktionen. Den fungerar bättre i "FPS-mode" med Sharpness på 50. Medan "Racing mode" ger precis en gnutta oskärpa. FPS-mode ger heller inte drastiska uppljusningen av bilden utan är snarlik Racing mode.

Intressant, för detta skiljer sig från det testade exemplaret. Men då är det också inköpta långt senare medan testeexemplaret var en av de allra första modellerna.

Dags att flika in uppdatering i texten!

Permalänk
Bildexpert 📺

@simonw: Ja, de blir uppljusade men inte så mycket som mina gamla mätningar av FPS-mode. Men jämfört med U2515H lär det vara en väldig skillnad. Problemet att det inte går att göra så mycket åt det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Intressant, för detta skiljer sig från det testade exemplaret. Men då är det också inköpta långt senare medan testeexemplaret var en av de allra första modellerna.

Jag sitter också på ett tidigt exemplar. Kanske har hänt något senare under produktionen som gör att nyare skärmar skiljer sig. Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hrrm - gick igenom en av de MG279Q som finns på redaktionen. Den fungerar bättre i "FPS-mode" med Sharpness på 50. Medan "Racing mode" ger precis en gnutta oskärpa. FPS-mode ger heller inte drastiska uppljusningen av bilden utan är snarlik Racing mode.

Intressant, för detta skiljer sig från det testade exemplaret. Men då är det också inköpta långt senare medan testeexemplaret var en av de allra första modellerna.

Dags att flika in uppdatering i texten!

Där ser man! Då får jag forska vidare med FPS-mode helt enkelt, vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur att den känns lite matt i färgerna.

EDIT:

System Setup -> All Reset -> YES GameVisual -> FPS Mode Blue Light Filter -> Level 0 Color -> Brightness -> 28 [detta är högst personligt, beror på vilken miljö man sitter i] Color -> Contrast -> 80 Color -> Saturation -> 45 Color -> Color Temp. -> User Mode -> R100 G96 B96 Color -> Skin Tone -> Natural Image -> Sharpness -> 50 Image -> Trace Free -> 60 Image -> VividPixel -> 0 Image -> ASCR -> OFF

Detta i kombination med TFT-centrals ICC-profil gav mig ett väldigt bra resultat faktiskt!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av simonw:

Det är väldigt spännande att era skärmar varit blåa/turkosa ur kartong, min är absolut inte blåtonig, vitt är gult utan inställningar, inget är felskruvat, som sagt, skärmen är gulaktig vid "reset all settings". Standardinställningar på U2515H förutom TFT-centrals rekommendationer.

Ifall du haft din U2515H ett längre tag och den har tuffat på tusen timmar eller mer så kommer den bli blåare. "Vit" lysdiod är blå diod med gult fosfor. Fosforn mattas med tiden av och skärmen blir blåare och blåare i fysikalisk mening ju mer den körs.

Blått och gult är varandras motsatsfärger eller komplementfärger. Så gör man en skärm mindre blå upplevs den "mer gul" eftersom hjärnan tar den relativa förändringen, baserat vad man har för referens om vad som är "rätt".

Förmodligen (?) har din U2515H körts ett tag och blivit blåare. Den nya MG279Q:n är färsk i fosforn och därför "mindre blå" eller "mer gul" baserat på din referenspunkt. Det går att justera med RGB-inställningarna. Gult är rött+grönt, så minska dessa och det blir "mer blått".

Den uppljusade tonkurva är dock svårt att göra något åt. Det är ju där man måste in med icc-profil och härja. Vilket är sådär. Men man kan åstadkomma en del med Windows kalibreringsverktyg för gamma. Värt att testa eftersom det inte finns någon annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du haft din U2515H ett längre tag och den har tuffat på tusen timmar eller mer så kommer den bli blåare. "Vit" lysdiod är blå diod med gult fosfor. Fosforn mattas med tiden av och skärmen blir blåare och blåare i fysikalisk mening ju mer den körs.

Blått och gult är varandras motsatsfärger eller komplementfärger. Så gör man en skärm mindre blå upplevs den "mer gul" eftersom hjärnan tar den relativa förändringen, baserat vad man har för referens om vad som är "rätt".

Förmodligen (?) har din U2515H körts ett tag och blivit blåare. Den nya MG279Q:n är färsk i fosforn och därför "mindre blå" eller "mer gul" baserat på din referenspunkt. Det går att justera med RGB-inställningarna. Gult är rött+grönt, så minska dessa och det blir "mer blått".

Den uppljusade tonkurva är dock svårt att göra något åt. Det är ju där man måste in med icc-profil och härja. Vilket är sådär. Men man kan åstadkomma en del med Windows kalibreringsverktyg för gamma. Värt att testa eftersom det inte finns någon annan lösning.

Intressant, tack för informationen! Jag gjorde en edit på mitt inlägg ovan detta ang. inställningar och att TFT-centrals ICC-profil hjälpta till med uppljusningen.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon78208:

Jag sitter också på ett tidigt exemplar. Kanske har hänt något senare under produktionen som gör att nyare skärmar skiljer sig. Intressant.

Det är inte helt ovanligt på produkter som lever länge. Nya panelrevisioner, nya kretsar etc. Det är rätt många komponenter som sitter i en skärm. Vad som fanns redo för tillverkningsbatchen våren 2015 skiljer sig högt sannolikt från våren 2017.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni, är detta fortfarande ett bra val för en 1440p 144 Hz IPS FreeSync skärm eller finns det något bättre alternativ nu när modellen är två år gammal (t.ex. Acer XF270HUA, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858900)? Funderar på att slå till på Webhallens erbjudande på 4990 kr till sambons dator.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Icte:

Det tycker jag. Det har kommit nyare och förmodligen något bättre skärmar, men problemet är att de kostar betydligt mer, och av den anledningen tycker jag MG279Q är relevant fortfarande.

Om du ska använda Freesync så föreslår jag att köra skärmen i 120hz och modifiera EDID så frekvens-spannet blir 44-120hz. Är inte riktigt vän med standard-spannet på 35-90hz personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Icte:

Det tycker jag. Det har kommit nyare och förmodligen något bättre skärmar, men problemet är att de kostar betydligt mer, och av den anledningen tycker jag MG279Q är relevant fortfarande.

Om du ska använda Freesync så föreslår jag att köra skärmen i 120hz och modifiera EDID så frekvens-spannet blir 44-120hz. Är inte riktigt vän med standard-spannet på 35-90hz personligen.

Aha, har de inte riktigt löst problemet med 35-90Hz Freesync? Tänkte att eftersom de återkallade skärmarna enl. artikeln nedan så kanske de nyare revisionerna har fått en uppdatering så de klarar upp till 144 Hz FreeSync?

https://www.sweclockers.com/nyhet/20463-asus-aterkallar-mg279...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Icte:

Du har missförstått artikeln. Den har ingenting att göra med Freesync.

För att köra Freesync som det är tänkt så måste skärmen normalt köras i 90hz. Det är helt enkelt så den är designad, och det är ingen bugg vi snackar om här.

Du kan kringgå detta genom att modifiera EDID och själv definiera ett frekvensspann inom vissa rimliga gränser. För mig har 44-120hz gett den optimala upplevelsen, men jag vet även att 57-144hz fungerar om man nu vill köra det.

Notera också att AMD har en funktion i sin grafikdrivrutin som kallas LFC eller Low Framerate Compensation som kan dubblera bildrutor upp till tre gånger för att sänka den undre gränsen, så om skärmen klarar ner till exempelvis 44hz så fungerar Freesync ner till 44/3 = 14,7fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Icte:

Du har missförstått artikeln. Den har ingenting att göra med Freesync.

För att köra Freesync som det är tänkt så måste skärmen normalt köras i 90hz. Det är helt enkelt så den är designad, och det är ingen bugg vi snackar om här. Du kan kringgå detta genom att modifiera EDID och själv definiera ett frekvensspann inom vissa rimliga gränser. För mig har 44-120hz gett den optimala upplevelsen, men jag vet även att 57-144hz fungerar om man nu vill köra det.

Insåg detta. Lite tråkigt att man behöver modifiera EDID för detta, speciellt då det finns andra 1440p FreeSync skärmar som klarar av att köra FreeSync i bl.a. 45-144 Hz men antar att det är en begränsning p.g.a. IPS-panelen.

Har tittat runt lite på andra skärmar men verkar endast finnas 1440p 144 Hz TN FreeSync skärmar och dessa kostar 1000-1500 kr mindre. Samtidigt har dessa bättre FreeSync spann. Men man får TN istället för IPS vilket är inte lika vackert. Har bl.a. tittat på denna:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3858906

23.8" 1440p 144 Hz FreeSync men TN för 3990 kr på Webhallen. Är 1000 kr mer värt priset för en IPS skärm men sämre FreeSync-range?

Skrivet av anon78208:

Notera också att AMD har en funktion i sin grafikdrivrutin som kallas LFC eller Low Framerate Compensation som kan dubblera bildrutor upp till tre gånger för att sänka den undre gränsen, så om skärmen klarar ner till exempelvis 44hz så fungerar Freesync ner till 44/3 = 14,7fps.

Justja, detta hade jag missat. Hur fungerar detta om man ändrar på EDID för skärmen och får ett FreeSync-range mellan 57-144 Hz? Kan man aktivera LFC och få ner FreeSync till som lägst 19 Hz?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Låt inte Freesync-spannet skrämma bort dig från MG279Q. Att modifiera EDID är väldigt enkelt med ett litet program som heter CRU (Custom Resolution Utility). Tanka ner programmet, starta det, markera din skärm i listan, tryck "edit" och mata in önskat frekvensspann. Spara, och starta om datorn. Klart.

Tänk också på att 44hz undre gräns blir 14,7fps, så i verkligheten fungerar Freesync mellan 14,7fps till 120fps om du väljer att köra den i 120hz, vilket är mer än nog.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Justja, detta hade jag missat. Hur fungerar detta om man ändrar på EDID för skärmen och får ett FreeSync-range mellan 57-144 Hz? Kan man aktivera LFC och få ner FreeSync till som lägst 19 Hz?

Exakt! Det enda kravet är att övre frekvensen ska vara minst 2,5gånger högre än den lägre frekvensen, men detta klarar MG279Q så det är inga problem.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Perfekt! Men då blir det nog ett köp

Stort tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av simonw:

EDIT:

System Setup -> All Reset -> YES GameVisual -> FPS Mode Blue Light Filter -> Level 0 Color -> Brightness -> 28 [detta är högst personligt, beror på vilken miljö man sitter i] Color -> Contrast -> 80 Color -> Saturation -> 45 Color -> Color Temp. -> User Mode -> R100 G96 B96 Color -> Skin Tone -> Natural Image -> Sharpness -> 50 Image -> Trace Free -> 60 Image -> VividPixel -> 0 Image -> ASCR -> OFF

Detta i kombination med TFT-centrals ICC-profil gav mig ett väldigt bra resultat faktiskt!

Tog efter din guide där oxå, tyckte min skärm fick bättre bild faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Där ser man! Då får jag forska vidare med FPS-mode helt enkelt, vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur att den känns lite matt i färgerna.

EDIT:

System Setup -> All Reset -> YES GameVisual -> FPS Mode Blue Light Filter -> Level 0 Color -> Brightness -> 28 [detta är högst personligt, beror på vilken miljö man sitter i] Color -> Contrast -> 80 Color -> Saturation -> 45 Color -> Color Temp. -> User Mode -> R100 G96 B96 Color -> Skin Tone -> Natural Image -> Sharpness -> 50 Image -> Trace Free -> 60 Image -> VividPixel -> 0 Image -> ASCR -> OFF

Detta i kombination med TFT-centrals ICC-profil gav mig ett väldigt bra resultat faktiskt!

Jag tycker också att bilden blev mycket skarpare när man gick från racing mode till fps mode med dessa inställningar.

Permalänk
Medlem

Har testat att ändra vivid pixel fram och tillbaka mellan 25-50. Jag använder i princip samma inställningar som Thomas i recensionen i övrigt. Tittar man på en text och hoppar fram och tillbaka mellan 25-50 märker man att texten blir skarpare vid 50 och suddigare vid 25. Bilden rent allmänt, inklusive spel verkar också skarpare när 50 används. Dock så upplever jag att saker och ting verkar lite "grynigt" när 50 används.

Någon annan som mixtrat med detta?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem MG279Q från Webhallen till sambon. Har satt upp skärmen och kontrollerat den. Inga döda/defekta pixlar, minimal backlight bleeding (knappt synligt) och helt och hållet perfekt. Finns dock en liten färgskiftning när man kollar på skärmen från sidorna men jag är ganska säker på att det har att göra med IPS glow. Rakt framifrån ser allt bra ut dock!

Följde TFT Central's rekommendation efter att de kalibrerade sina skärmar och det ser bra ut! Kommer dock att experimentera lite då och då för att se ifall det går att få det att se lite snyggare ut, men än så länge är vi nöjda

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zaic: Vivid pixel gör inte bilden skarpare. Tvärtom gör den bilden oskarpare och minskar informationsmängden i bilden. Vad den gör är att lägga på en distorsion som blir ett eko i bilden, ofta ljusa kanter runt skarpa kanter. Detta sker alltid på bekostnad av innehåller i bilden. Faktiskt information i bilden måste tas bort för att kunna addera kantskuggorna och ekot.

Det kan vid ett första intryck se "skarpt" ut eftersom ögat får det lättare att se kontrastskillnaden nära kanterna - det är liksom det som är syftet. Men som du märkt kan det bli "grynigt" eftersom det adderas skräpinformation till bilden.

Med andra ord: man stänger av alla sådana funktioner.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Japp, stängde av den helt då det var för grynigt. Måste dock säga att dota 2 minimap såg väldigt bra ut med vividpixel på 50, men inte mycket mer än det.

Längtar nu tills jag kan köpa vega med eftermarknadskylare så jag kan njuta av riktig 144Hz smoothnes i bl.a. DOOM Mitt R9 390 la av i april och har väntat sedan dess på vega med vettiga kylare

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Hej igen!

Jag rapporterade för några månader [länk till inlägg].
Bytte sedan till en Deltaco från Inet DP till DP 2m och skrev att den fungerar som den ska. Självklart blev det problem efter ett tag [länk till inlägg].

Beställde nyligen från amazon. En kabel som garanterat skulle fungera utan problem med länkfel (svart bild som blinkar till och sen återkommer med 60hz).

Accell DisplayPort 1.2 Cable with Locking Latches - 6.6 Feet (2 Meters), DP 1.2 supports 4K UHD, 1080p, and 3D video up to 2560x1600@60Hz

Kan meddela ännu en gång (haha!) att jag inte fått tillbaka länkfelet sedan ett par veckor tillbaka.

Kan detta vara den gudomliga kabel alla behöver?!

Permalänk
Bildexpert 📺

@moodilic: Accell är en av få som jag minns har VESA-certifierat sina DP-kablar. Så hoppas det håller i sig den här gången.

Permalänk
Medlem

Jag får ganska ofta upp "The system has detected a link failure and cannot set the requested resolution and refresh rate on your DisplayPort display...", behöver jag också byta kabel? Kör med den som följde med skärmen.

En annan grej som jag upptäckt och som jag inte riktigt om det beror på grafikkort, moderkort, bildskärm eller Windows är att om följande inställningar är aktiverade i UEFI så kan jag endast få 90Hz på skärmen. Windows visar samtidigt upp att jag har en "extra display" inkopplad med riktigt låg upplösning.

- Secure Boot är aktiverat
- CSM inaktiverat

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dallen: AMD-kort är känsliga för detta och ger felmeddelandet påfallande ofta. Men kortfattat ja - kabeln kan ha betydelse och det finns det som fått det att fungera bättre med just en bättre kabel.

Permalänk
Medlem

Hur är den här skärmen om man har ett Nvidiakort? Bra pris på webhallen nu. Vill ha en 144Hz och IPS och känner inte att Gsync är värt pengarna för min del.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Hur är den här skärmen om man har ett Nvidiakort? Bra pris på webhallen nu. Vill ha en 144Hz och IPS och känner inte att Gsync är värt pengarna för min del.

Det funkar, men du kommer inte kunna använda dig av FreeSync. Annars funkar det precis som vilken annan skärm som helst.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@dool: Om jag måste välja så föredrar jag 1440p och 144hz framför f/g-sync