Xiaomi äntrar den europeiska marknaden

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi äntrar den europeiska marknaden

Xiaomi är en av de största telefontillverkarna men har hittills haft liten närvaro utanför Kina. Nu expanderar företaget till Europa, där Spanien är första anhalten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om de gör tangentbord också :).
Kinesiska produkter känns inte så lockande just idag känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Värt att påpeka är att Android One endast är en linje telefoner som kör väldigt nära Stock-Android. OSet är alltså inte sämre på något sätt, snarare tvärt om då uppdateringar också tillhandahålls snabbt av Google själva. Länk till googles sida om one för den som vill läsa mer.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Kul för Spanien! Vi i Svea rike får väl fortsätta importera från Kina via Xiaomis Aliexpress-affär. För övrigt verkar Xiaomi A1 vara den mest prisvärda luren just nu, om de lanserar i Sverige tror jag Huawei skulle få det svettigt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Gött! Är lite sugen på en Xiaomi och kommer den till europa blir det ju ännu trevligare!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Härligt!

De ska bland annat sälja via Amazon.es, hoppas då att de även säljer tilll Sverige. Knappt 5000 kr för Mi Mix 2 utan tull osv. gör den ganska vass bland de billigare flaggskeppen.

Skrivet av Söderbäck:

Undrar om de gör tangentbord också :).
Kinesiska produkter känns inte så lockande just idag känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

De har ett mekaniskt tangentbord i Kina, ja.

Och om du tycker så har du nog inte provat Xiaomi...

Mvh person som äger/har provat laptop, mobil, powerbank och router från Xiaomi

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Mi Max med 128 Gb den kosta bara 4600 kr
Köpte den från https://www.xiaomi-mi.se/sv/mobiltelefoner/mi-max/

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Jag är nöjd med min Mi Max med 128 Gb den kosta bara 4600 kr
Köpte den från https://www.xiaomi-mi.se/sv/mobiltelefoner/mi-max/

4600 kr är sjukt mycket. Det jag betalade för min Mi Mix 256 GB.
Betalade runt 3200 för min Mi Max 128GB has den var relativt ny.

Den svenska sidan som inte har något med Xiaomi at göra skulle jag inte använda med tanke på priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Härligt att se att de expanderar, är supernöjd med min Mi Mix 2! Förutom att man inte kan vända på kameran i Snapchat.. Men det kanske kommer fixas i och med detta, eftersom Snapchat är betydligt populärare i Europa

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Undrar om de gör tangentbord också :).
Kinesiska produkter känns inte så lockande just idag känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha! Tänkte samma.. Inbyggd kelogger direkt i mobilen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Taskman:

4600 kr är sjukt mycket. Det jag betalade för min Mi Mix 256 GB.
Betalade runt 3200 för min Mi Max 128GB has den var relativt ny.

Den svenska sidan som inte har något med Xiaomi at göra skulle jag inte använda med tanke på priserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Får man fråga var du köpte din?

Permalänk
Skrivet av anon267242:

Får man fråga var du köpte din?

Här kanske:

https://m.lightinthebox.com/sv/xiaomi-max-2-6-44-tums-4g-smar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nä han köpte Mi Mix för 3200 kr, det var det jag undrade var han köpte

Permalänk
Medlem

Undrar vad priserna hamnar på, antagligen dyrare än i Kina men man slipper ju tull om man köper från Spanien.

Är super nöjd med min Remdi Note 3, köpte fyran till sambon och även hon är mycket nöjd, galet vad man får för 1300kr. Men i mina ögon krävs det att man blåser de rena och lägger in ASOP, Lineage eller något annat för att slippa MIUI eller vad det heter om man nu inte köper en Android One, då kanske det inte behövs för gemene man.

Skrivet av Ozzed:

Haha! Tänkte samma.. Inbyggd kelogger direkt i mobilen.

Precis som Windows 10 då.

Permalänk
Inaktiv

Personligen ser jag inget värde i ytterliggare en medioker kinesisk tillverkare med smittade produkter på marknaden. Illa nog att så mycket tillverkas där borta som det är redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Personligen ser jag inget värde i ytterliggare en medioker kinesisk tillverkare med smittade produkter på marknaden. Illa nog att så mycket tillverkas där borta som det är redan.

Medioker? Jag är beredd att säga att min Xiaomi Mi5 Pro är den bästa telefonen jag ägt!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Precis som Windows 10 då.

Om du tror att keylogging och telemetri (som man för övrigt godkänner i EULA och kan ställa in omfattningen av) är precis samma sak, så talar det för sig själv. Det var barnsligt skrivet av dig tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Nä han köpte Mi Mix för 3200 kr, det var det jag undrade var han köpte

Njae
Mi MAX för 3200 SEK
Mi MIX för 4600 SEK

Lätt att blanda ihop dem. Den ena köpter på Gearbest med någon kupong och den andra från ibuygou.
Kan rekommendera https://www.kimovil.com/en/ för att se vart det är billigt.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du tror att keylogging och telemetri (som man för övrigt godkänner i EULA och kan ställa in omfattningen av) är precis samma sak, så talar det för sig själv. Det var barnsligt skrivet av dig tycker jag.

Jag var ironisk. Det är precis lika mycket keylogging i dessa telefoner som i något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du tror att keylogging och telemetri (som man för övrigt godkänner i EULA och kan ställa in omfattningen av) är precis samma sak, så talar det för sig själv. Det var barnsligt skrivet av dig tycker jag.

Vill man känna sig trygg med sin dator så kan man slänga på Intel och deras OS inbyggt i deras processorer, inkluderar t.o.m. en webesrver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Vill man känna sig trygg med sin dator så kan man slänga på Intel och deras OS inbyggt i deras processorer, inkluderar t.o.m. en webesrver...

Huh, det kände jag inte till. Vet bara att Management Engine har en backdoor installerad som Intel ger till vissa parter, t ex NSA men det är ju ingen nyhet, gick ju att kringå det genom att flippa en enda liten bit någonstans om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

When you try Xiaomi you will never go back

Jag har en Xiaomi telefon och en Xiaomi drone och det kommer bli garanterat flera Xiaomi prylar.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Väldigt vad kina-rädd man kan vara då. Dom följer lagar precis som alla andra måste göra i det land dom säljer, dessutom har ju Xiaomi fått väldigt fina betyg. Har en Huawei och den är det inget fel på, varför skulle Xiaomi vara annorlunda?

Permalänk
Snusfri

När man talar om trollen..
Flashade alldeles nyss en "gammal" Redmi 3 med LineageOS då MIUI 7 Svengelskan var lite väl

Intressant att Xiaomi (Skall tydligen uttalas som "Show Me") kommer till Europa med, behövs fler som prispressar Samsung, Sony osv som OnePlus gjort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Huh, det kände jag inte till. Vet bara att Management Engine har en backdoor installerad som Intel ger till vissa parter, t ex NSA men det är ju ingen nyhet, gick ju att kringå det genom att flippa en enda liten bit någonstans om jag inte minns fel.

Läser även HardOCP som tagit upp ett par mindre sådana här artiklar och klagar på IME, bland annat var det ett företag som börjat sälja laptops utan den, vilket de gör genom att flasha om BIOS totalt, såg även en artikel hur de "strippade" bort IME som bestod av en jäkla omständlig process med bla. en raspberryPi och "klädnypa" for att fästa på kontakterna på BIOS chipset...

Men visst är det trevlig "överrasknings present"... Men sen är även frågan hur paranoid man orkar vara, orkar man köra QubeOS etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Läser även HardOCP som tagit upp ett par mindre sådana här artiklar och klagar på IME, bland annat var det ett företag som börjat sälja laptops utan den, vilket de gör genom att flasha om BIOS totalt, såg även en artikel hur de "strippade" bort IME som bestod av en jäkla omständlig process med bla. en raspberryPi och "klädnypa" for att fästa på kontakterna på BIOS chipset...

Men visst är det trevlig "överrasknings present"... Men sen är även frågan hur paranoid man orkar vara, orkar man köra QubeOS etc?

Jo, fast om man tänker sig att det saknas på 1% av all världens datorer, då är ju garanterat den procenten övervakad. Kanske bättre att "hide in plain sight" så att säga, även om det känns obehagligt.

On topic:

Jag tror nog man får räkna med priserna kommer gå upp eftersom Xiaomi måste erbjuda bättre service/support, översätta bättre, skicka med rätt (certifierade) laddare osv. Men det gör inte så mycket, det finnns ju fortfarande andra kinesiska märken som kommer vara billiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Härligt!

De ska bland annat sälja via Amazon.es, hoppas då att de även säljer tilll Sverige. Knappt 5000 kr för Mi Mix 2 utan tull osv. gör den ganska vass bland de billigare flaggskeppen.

De har ett mekaniskt tangentbord i Kina, ja.

Och om du tycker så har du nog inte provat Xiaomi...

Mvh person som äger/har provat laptop, mobil, powerbank och router från Xiaomi

Det är den här nyheten som han syftar på.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24707-keylogger-upptackt-i-...

Att Xiaomiprodukter är bra säger ingenting om säkerheten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Vill man känna sig trygg med sin dator så kan man slänga på Intel och deras OS inbyggt i deras processorer, inkluderar t.o.m. en webesrver...

wow, detta var väldigt intressant. Har swec skrivit någon artikel om detta? (hittar ingen)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag har lite blandade Xiaomi-produkter (mobil, laddare, datormus osv) och hoppas främst på certifierade laddare/andra anpassningar till den europeiska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Undrar om de gör tangentbord också :).
Kinesiska produkter känns inte så lockande just idag känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ozzed:

Haha! Tänkte samma.. Inbyggd kelogger direkt i mobilen.

"-Sharing is caring!"

Då LG verkar ta en halv evighet med att släppa v30 i Svedala, så ökar min beslutsångest vilken mobil jag ska uppgradera till. Finns en hel uppsjö med kandidater lagom till jul(avd. lyxproblemet "vad-ska-jag-ge-mig-själv-i-julklapp").

Kanske blir det en Xiaomi? En sak är säker, de är grymma sett till prestanda per krona!

Visa signatur

Me, Myself and I...