Permalänk
Inaktiv

Projekt: Kabeldragning i huset!

Efter mycket om och men ska äntligen en nätverkskabel dras genom huset, från min kära speldator till routern!

Inköpslista:

1x 30-meters Cat6-nätverkskabel

1x större antal kabelclips/hållare

Projektet inleds på lördag, följ gärna med på min resa!

Farväl, ping-spikes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

Farväl, ping-spikes!

Welcome short circuit!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Welcome short circuit!

???

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

När det finns elektriker som inte ens klarar av att pressa nätverkskablar så... Mitt råd är att köpa färdigpressad nätverkskabel om möjligt, eller anlita kabeldragare som kan mäta att installationen är 100% korrekt utförd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem

Det här kan nog bli årets projekttråd!

Visa signatur

<3

Permalänk
Inaktiv

@Dr.Mabuse: Nu menar jag en helt vanlig nätverkskabel som ska sättas längs väggar, kan inte vara så advancerat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cappe97:

Det här kan nog bli årets projekttråd!

Är riktigt spänd på att sätta upp den!

Permalänk
Medlem

Om du orkar så köp en handöverfräs för 499:-, bänd bort socklarna och fräs ett spår på baksidan och sätt tillbaka.
Blir galet osynligt och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261279:

@Dr.Mabuse: Nu menar jag en helt vanlig nätverkskabel som ska sättas längs väggar, kan inte vara så advancerat.

Trodde du skulle använda en helt ovanlig kabel, men då är det ju OK.

Nu var det kontakteringen jag syftade på, inte själva dragningen, och gav en rekommendation bara att köpa färdigpressat för nästan garanterat perfekt resultat.
Nu är det såklart ingen big deal. Det gäller en kabel och misslyckas du så är det bara att klämma om... förutsatt att det finns tillräckligt med kabel kvar såklart Detta är ju årets projekt så vi måste ha med lite drama!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låt dig inte skrämmas av att kontaktpressa rj45'or. Inte så värst svårt efter lite övning. Köp fler kontakter än vad du tror dig behöva. Sätta nätverksuttag i varsin ände och köpa färdigpressade nätverkskablar mellan uttagen funkar också om du känner dig lat, är svårt att misslyckas med uttagen.

Biltema har några snygga små kabelkanaler som passar perfekt för cat.6. Använde själv dem då jag drog nätverkskabel härom året. Spika den är svårt att få snyggt. (I min mening)

Lycka till!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Avstängd

Jag har till och med tryckt samman en med en skruvmejsel vid något tillfälle, trodde inte det skulle fungera länge, men den håller faktiskt än idag...

Köp ett kronverktyg annars, det duger om du bara skall göra några stycken, även om det inte är lika bra som en tång.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Trodde du skulle använda en helt ovanlig kabel, men då är det ju OK.

Nu var det kontakteringen jag syftade på, inte själva dragningen, och gav en rekommendation bara att köpa färdigpressat för nästan garanterat perfekt resultat.
Nu är det såklart ingen big deal. Det gäller en kabel och misslyckas du så är det bara att klämma om... förutsatt att det finns tillräckligt med kabel kvar såklart Detta är ju årets projekt så vi måste ha med lite drama!

Haha, precis!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av didde31:

Låt dig inte skrämmas av att kontaktpressa rj45'or. Inte så värst svårt efter lite övning. Köp fler kontakter än vad du tror dig behöva. Sätta nätverksuttag i varsin ände och köpa färdigpressade nätverkskablar mellan uttagen funkar också om du känner dig lat, är svårt att misslyckas med uttagen.

Biltema har några snygga små kabelkanaler som passar perfekt för cat.6. Använde själv dem då jag drog nätverkskabel härom året. Spika den är svårt att få snyggt. (I min mening)

Lycka till!

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Lycka till :), vet att när min nästa kabeldragning genom huset sker så kommer det vara fiber som gäller :). Kan vara nice att skaffa en patch panel som du sedan kopplar in kortare kablar till routern/switchen så du slipper en fet kabelhärva i slutet

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

När det finns elektriker som inte ens klarar av att pressa nätverkskablar så... Mitt råd är att köpa färdigpressad nätverkskabel om möjligt, eller anlita kabeldragare som kan mäta att installationen är 100% korrekt utförd.

Alltså, inga som arbetar i branschen håller på att pressa kontakter, man drar kabel som är gjord för fast installation och sätter uttag, och har sedan färdiga patchkablar i olika längder färdiga att användas för beställare.

Självklart pressas kontakter i många olika miljöer, men då kontrollmäts alltid kablaget innan användning, en en god vana hos personen som gör kontakterna finns oftast..

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Avstängd

Det finns billiga grejer att mäta med som fungerar tillräckligt bra till ett hemmanätverk.
Mätte upp hemma med en multimeter, jo underlättar om man gör detta innan man monterar...
Men finns grejer för monterade kablage också.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Alltså, inga som arbetar i branschen håller på att pressa kontakter, man drar kabel som är gjord för fast installation och sätter uttag, och har sedan färdiga patchkablar i olika längder färdiga att användas för beställare.

Självklart pressas kontakter i många olika miljöer, men då kontrollmäts alltid kablaget innan användning, en en god vana hos personen som gör kontakterna finns oftast..

Ok, du begrep inte ett ord av vad jag skrev alltså...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kabeltestare med sond kostar några hundralappar. Har använt den för 500 men tror nog att den billigare funkar nog fint. (Inte den billigaste, inte för detta)
https://www.kjell.com/se/sok?query=Kabeltestare

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, vad är det för puckon som inte kan pressa en kontakt på en nätverkskabel och inte får det att fungera? Det är enkelt och märkligt att påstå att det skulle var svårt. Inte ens en solid kabel är svår att pressa på en kontakt och få det att hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Allvarligt talat, vad är det för puckon som inte kan pressa en kontakt på en nätverkskabel och inte får det att fungera? Det är enkelt och märkligt att påstå att det skulle var svårt. Inte ens en solid kabel är svår att pressa på en kontakt och få det att hålla.

#FakeNews såklart. Det man inte vet om har inte hänt, eller hur? Även om du är förskonad från tomtarna så borde det inte krävas speciellt mycket fantasi för att förstå vad som kan gå fel... för att inte nämna den skiftande kvalitet på kontakterna.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bozzeta:

I praktiken är det svårt eftersom så många gör sådana fel att många hempressade kablar fungerar dåligt pga kontakteringen, folk kombinerar fel delar och har ingen kännedom om partvinning och varför det är viktigt, en del kopplar ju "rakt" men bryter paren, en del sätter hanar på installationskabel (som du själv verkar göra utan att förstå varför det är en dålig lösning ?)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stjäl tråden lite här då jag nyligen köpt ett hus som det ska flyttas in i snart.

I garaget kommer ett rack stå tillsammans med switch etc (fiber kommer även in i garaget)

Från garaget ska sedan kablar dras till ovanvåningen, dels för TV och dels för en Unifi AP AC pro. Jag tänkte mig då borra genom golvet med en 20-22mm borr (ev två hål)
Har borrat en hel del betongväggar men aldrig golv. I taket på garaget ser det ut som betong men vad kan man vänta sig efter det? Spån eller? Huset är byggt -74 som om någon har erfarenhet av detta så får ni gärna svara...

Har köpt cat6 kabel på rulle, som är skärmad (jag vet men fick den billigt, kommer inte köra skärmade kontakter)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Avstängd

Är det såpass nytt är det troligen styrolitskivor (cellplast) eller någon form av hårdare pressad glasull.
Troligen är det ett tunt bjälklag av trä ovanpå om det är ett vanligt bostadsrum ovanpå, typ sovrum eller liknande där man velat ha varmare golv.

Har man byggt med äldre metod kan det vara ett lager fin sand ovanpå och ett tunnare ytskikt.
Men det skall inte vara några problem att borra vad jag vet, är det utreglat bör ni dock försöka kolla att man inte borrar i en regel ovanför, fast de är inte bärande här om så är fallet.

Mest troligt är det sand och ett tunt cementskikt om det inte är cellplast.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Stjäl tråden lite här då jag nyligen köpt ett hus som det ska flyttas in i snart.

I garaget kommer ett rack stå tillsammans med switch etc (fiber kommer även in i garaget)

Från garaget ska sedan kablar dras till ovanvåningen, dels för TV och dels för en Unifi AP AC pro. Jag tänkte mig då borra genom golvet med en 20-22mm borr (ev två hål)
Har borrat en hel del betongväggar men aldrig golv. I taket på garaget ser det ut som betong men vad kan man vänta sig efter det? Spån eller? Huset är byggt -74 som om någon har erfarenhet av detta så får ni gärna svara...

Har köpt cat6 kabel på rulle, som är skärmad (jag vet men fick den billigt, kommer inte köra skärmade kontakter)

Svårt att gissa, kör med skydd för ögon och öron är rekommendationen garage brukar dock inte vara välisolerat (om det inte är planerat att vara varmgarage).

Själv har jag dragit installationskabel, när det ska dras som fast installation. Men funkar ju även med mjuk kabel (även om det inte är rekommenderat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chichin:

Du borde få igenom 2 kablar i ett så stort hål och använder du switchar i båda ändar och vlan så kan du ha flera nät i samma kabel om du skulle upptäcka ett behov för det i stället för att borra 2 hål om det är olämpligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är nog skillnad på ett hemmanätverk och industriapplikationer och liknande där allt måste fungera perfekt i årtionden under hårda förhållanden med känslig utrustning som kan ge värre följder än att kontorsdokumentet man skrev inte sparades, eller att WoW matchen dör...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Svårt att gissa, kör med skydd för ögon och öron är rekommendationen garage brukar dock inte vara välisolerat (om det inte är planerat att vara varmgarage).

Själv har jag dragit installationskabel, när det ska dras som fast installation. Men funkar ju även med mjuk kabel (även om det inte är rekommenderat).

Tack😀 Garaget har uppvärmning, kommer satsa på typ 18-19 grader.
Kabeln är nog inte sådär supermjuk skulle jag säga, köpte från Kjell Company när de hade rea, 100m för 250:-

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

UPPDATERING

Nu är prylarna införskaffade! På lördag ska jag och farsan kötta upp denna skönhet! Häng gärna kvar tills dess!

https://i.imgur.com/uR9hgAl.jpg[IMG]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chichin:

Tack😀 Garaget har uppvärmning, kommer satsa på typ 18-19 grader.
Kabeln är nog inte sådär supermjuk skulle jag säga, köpte från Kjell Company när de hade rea, 100m för 250:-

Ja, det var väl givet.

(Inte riktat till Broken-arrow)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, det var väl givet.

(Inte riktat till Broken-arrow)

Givet med 18-19 grader eller?

Eller med kabeln där😀

Kabeln är installationskabel på rulle så tror den ska funka fint, vet du hur det är med att böja denna kabel?

Och, jag har införskaffat en 22mm borr som jag kommer borra ner med, hur mycket TP kabel får plats med den storleken? 2-3 TP kablar?

Visa signatur