EVGA 1080 Ti Kingpin eller 1080 sli?

Permalänk
Inaktiv

EVGA 1080 Ti Kingpin eller 1080 sli?

Hej!

Har haft många GTX 1080 kort för att testa mig fram hur bra dessa kylare är och jag är helt såld
för EVGA GTX 1080 SC2, ICX kylaren imponerar på mig väldigt mycket. Kör stabilt ca 2100 i core utan att spelet krashar samt sjukt fina grader på full load.

Tanken är att jag ska vänta till black friday och hoppas att kortet går ner i pris. Haft 1080 Sli och funkar helt okej med
Acer X34A så jag klagar inte på sli. Min fråga är om jag ska lägga pengarna och köpa ett kort till som jag har eller att sälja mitt kort
och lägga pengarna på EVGA GTX 1080 Ti Kingpin?
Någon som äger ett sånt kort?

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon254573:

Hej!

Har haft många GTX 1080 kort för att testa mig fram hur bra dessa kylare är och jag är helt såld
för EVGA GTX 1080 SC2, ICX kylaren imponerar på mig väldigt mycket. Kör stabilt ca 2100 i core utan att spelet krashar samt sjukt fina grader på full load.

Tanken är att jag ska vänta till black friday och hoppas att kortet går ner i pris. Haft 1080 Sli och funkar helt okej med
Acer X34A så jag klagar inte på sli. Min fråga är om jag ska lägga pengarna och köpa ett kort till som jag har eller att sälja mitt kort
och lägga pengarna på EVGA GTX 1080 Ti Kingpin?
Någon som äger ett sånt kort?

Mvh

Har ett 1080ti kort, men inte den modellen du efterfrågar. Jag hade själv gått till 1080ti kortet då NVIDIA officiellt har upphört med SLI stöd. Det finns bara rudimentärt och det är upp till speltillverkarna att skapa stödet i sina spel. Det innebär en del merarbete och man kan tyvärr nog räkna med att dom inte är så sugna på det. Risken med 2 1080 kort är att du kommer få inaktivera det ena innan du spelar många spel, och då hade nog 1080ti varit mer värt i det läget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Unknown:

Har ett 1080ti kort, men inte den modellen du efterfrågar. Jag hade själv gått till 1080ti kortet då NVIDIA officiellt har upphört med SLI stöd. Det finns bara rudimentärt och det är upp till speltillverkarna att skapa stödet i sina spel. Det innebär en del merarbete och man kan tyvärr nog räkna med att dom inte är så sugna på det. Risken med 2 1080 kort är att du kommer få inaktivera det ena innan du spelar många spel, och då hade nog 1080ti varit mer värt i det läget.

När gick Nvidia ut med det att dem har upphört SLI? De har man missat :S
Jag har haft GTX 1080 Ti Strix vart nöjd med kortet men har vart sugen på Kingpin under längre period jag är dock mest nyfiken hur mycket man kan klocka upp dessa kort? Sök efter review men hittade inte så mycket när det gäller överklockning.

Billigaste Kingpin kostar idag 10.490kr hos Proshop ända butiken som säljer i dags läget. Jag hoppar på strax under 10k.

Edit: Kollade lite på EVGA 1080 Ti FTW 3 verkar också vara intressant då korten har ICX kylare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

När gick Nvidia ut med det att dem har upphört SLI? De har man missat :S
Jag har haft GTX 1080 Ti Strix vart nöjd med kortet men har vart sugen på Kingpin under längre period jag är dock mest nyfiken hur mycket man kan klocka upp dessa kort? Sök efter review men hittade inte så mycket när det gäller överklockning.

Billigaste Kingpin kostar idag 10.490kr hos Proshop ända butiken som säljer i dags läget. Jag hoppar på strax under 10k.

Klockar oftast inte bättre än nått annat kort, iaf inte på luft.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Jag hade själv gått till 1080ti kortet då NVIDIA officiellt har upphört med SLI stöd.

Det är väl SLI över två kort som de slutat stödja? Och det har väl att göra med att det är onödigt och att DX12 samt Vulkan har inbyggd hantering för multi GPUs så om en utvecklare vill ha det så kan de själva sköta det?

Eller sitter du på något jag missat helt att de ska döda all SLI?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta, klantigt uttryckt när man skriver snabbare än man hinner tänka efter.
SLI stödet är begränsat till 2, men i och med DX12 så har (som jag förstått det) det övergripande ansvaret för att ge spel SLI stöd övergått till spelutvecklarna som ska kunna arbeta mycket närmare hårdvaran med DX12. Det vill säga NVIDIA ger inget SLI stöd för spelen som släpps. Därmed blir det mer tveksamt till om SLI stöd finns till nya spel då det blir efter utvecklarens gottfinnande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Unknown:

Ursäkta, klantigt uttryckt när man skriver snabbare än man hinner tänka efter.
SLI stödet är begränsat till 2, men i och med DX12 så har (som jag förstått det) det övergripande ansvaret för att ge spel SLI stöd övergått till spelutvecklarna som ska kunna arbeta mycket närmare hårdvaran med DX12. Det vill säga NVIDIA ger inget SLI stöd för spelen som släpps. Därmed blir det mer tveksamt till om SLI stöd finns till nya spel då det blir efter utvecklarens gottfinnande.

Mhm intressant, då faller det 50/50 om spel utvecklarna orkar lägga ner tid på SLI arbetet. Skulle nog säga att det är mindre än 50/50....
Tack för informationen och din tid!

Edit: Klarar mig ändå rätt bra med ett GTX 1080 3440x1440. Kanske skippa skaffa om man kan hålla sig eller så köper man ett EVGA 1080ti och skippar kanske SLI. Får se hur det blir. Väntar och ser på Black Friday först..

Permalänk
Medlem

Varför just kingpin kortet? Känns ju lite overkill om du inte ska klocka skiten ur det?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

@anon254573: Kingpin är mäktigt, men då ska du ha ett brinnande intresse för OC för det ska vara värt det. Kör själv på Gigabyte 1080 TI med vatten och samma upplösning som dig. Skulle rekomendera dig starkt då vi kör en väldigt minneskrävande upplösning så hellre 1 x 1080 TI än 2x1080.

Många 1080 TI kort idag kan du få upp strax över 2 Ghz utan problem.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tandborste:

Varför just kingpin kortet? Känns ju lite overkill om du inte ska klocka skiten ur det?

Köper självklart för att klocka korten men kanske inte skiten ur den men 2250minst i core är målet skulöe vara nöjd men vill ha mer information om review hittade knappt med överklockning på dessa kort

Permalänk
Avstängd

Jag har ett EVGA GTX 1080TI FTW3 och är sjukt nöjd med mitt kort!Dock inte klockat det än

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av auToeXeC:

@SilverB01: Kingpin är mäktigt, men då ska du ha ett brinnande intresse för OC för det ska vara värt det. Kör själv på Gigabyte 1080 TI med vatten och samma upplösning som dig. Skulle rekomendera dig starkt då vi kör en väldigt minneskrävande upplösning så hellre 1 x 1080 TI än 2x1080.

Många 1080 TI kort idag kan du få upp strax över 2 Ghz utan problem.

Mhm brinner för överklockning nånting jag pillar med mycket. Gillar temp, bra flöde mm...
Haft ett 1080 Ti Strix OC klarade stabilt om jsg minns rätt runt 2030-2040Mhz.

Alltid velat ha Kingping och är jätte nyfiken vad dessa kort går för.
Jag vill uppnå minst 2200mhz stabilt de e tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Köper självklart för att klocka korten men kanske inte skiten ur den men 2250minst i core är målet skulöe vara nöjd men vill ha mer information om review hittade knappt med överklockning på dessa kort

Skrivet av anon254573:

Mhm brinner för överklockning nånting jag pillar med mycket. Gillar temp, bra flöde mm...

Jag förstår! Ja men om det är ett stort intresse så äre väl bara att köra på, dom är väl rätt hårt cherry picked va? Kingpin kortet släpptes bara för några veckor sen väl? Såg att Jayztwocents satte nytt rekord med kingpin himself rätt nyligen, iofs på ln2 men ändå.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Är ju ingen ide att köpa kingpin kortet om du inte håller på med LN2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiruz:

Jag har ett EVGA GTX 1080TI FTW3 och är sjukt nöjd med mitt kort!Dock inte klockat det än

Klocka "skiten ur den en gång" )
Nää kul att du är nöjd. Ser också att du har 1950x också nöjd med cpun? Bättre än väntad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Det kan du glömma direkt.
Klarar kortet 2100 har du haft tur, oftast bonnar dem vid 2063-2088

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon254573:

Tja vad ska man säga det finns några trådar på EVGA:s forum om kingpin 1080 ti en del av dem har pajat precis som 980ti kingpin jag brände sönder 3 st utan något märkvärdigt. Fick nya genom RMA.

Skrivet av Gurkanfilen:

Precis de är overkill FTW är ett bättre val.

Permalänk
Medlem

kingpin är nog endast värt det om du kör ln2. Har du en EVbot?

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurkanfilen:

LN2 är det biosen du syftar på? Tror jag läste att det inte fanns någon "No temperature protection"
Alltså ska man välja LN2 om man vill maxa kortet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grimboso:

kingpin är nog endast värt det om du kör ln2. Har du en EVbot?

Nej har inte EVbot, får googla upp det mer om detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Defender:

Det kan du glömma direkt.
Klarar kortet 2100 har du haft tur, oftast bonnar dem vid 2063-2088

Jasså då menar du väl utan LN2 right?

Permalänk
Skrivet av anon254573:

LN2 är det biosen du syftar på? Tror jag läste att det inte fanns någon "No temperature protection"
Alltså ska man välja LN2 om man vill maxa kortet?

Du skall verkligen inte köpa ett kingpin kort

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Tja vad ska man säga det finns några trådar på EVGA:s forum om kingpin 1080 ti en del av dem har pajat precis som 980ti kingpin jag brände sönder 3 st utan något märkvärdigt. Fick nya genom RMA.

Precis de är overkill FTW är ett bättre val.

Börjar kännas lite för mycket mek med Kinping, gick igenom lite EVGA forum då vissa kommer inte högre i core vad dem hade förväntat sig, men många är jätte nöjda med kortet iallafall.
Ska läsa mer om FTW 3 kanske får blir ett sånt kort istället. Vad tycker du om 1080 Ti SC2?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurkanfilen:

Du skall verkligen inte köpa ett kingpin kort

Jasså? Är jag ute o cycklar nu eller vad?

Edit: Hittade länken
https://xdevs.com/guide/1080ti_kpe/

Permalänk
Skrivet av anon254573:

Ingen idé att köpa KP kortet om du inte ska köra på LN2. Vill du däremot bara ha kortet för att du vill det så köp.

Det som ger mest prestanda på Pascal är lägre temps, så vattenkylning är det som gäller isf. Har väldigt svårt att tro att det alls går att få ut 2200Mhz stabilt på luft. På vatten går det nog med rätt kort(bra chip, tur) och kanske powertarget mod.

Vilket Pascal kort som helst mer eller mindre gör 2200Mhz, allt handlar bara om att ha låg nog temp för att det ska gå dit. Pascal korten är såpass jämna så det som skiljer absolut mest är vilken kylar lösning man använder.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon254573:

Börjar kännas lite för mycket mek med Kinping, gick igenom lite EVGA forum då vissa kommer inte högre i core vad dem hade förväntat sig, men många är jätte nöjda med kortet iallafall.
Ska läsa mer om FTW 3 kanske får blir ett sånt kort istället. Vad tycker du om 1080 Ti SC2?

Har inte testat 1080ti SC2 så jag kan inte uttala mig om det. Vi hade förut en 980ti överklockningstråd på SWEC har inte sett någon på 1080ti.
Mitt kingpin var med där lite meck att OC:a men gillar man det så tar man den tiden det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ingen idé att köpa KP kortet om du inte ska köra på LN2. Vill du däremot bara ha kortet för att du vill det så köp.

Det som ger mest prestanda på Pascal är lägre temps, så vattenkylning är det som gäller isf. Har väldigt svårt att tro att det alls går att få ut 2200Mhz stabilt på luft. På vatten går det nog med rätt kort(bra chip, tur) och kanske powertarget mod.

Vilket Pascal kort som helst mer eller mindre gör 2200Mhz, allt handlar bara om att ha låg nog temp för att det ska gå dit.

Länka några 1080TI som gör 2200 på vatten

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Vilket Pascal kort som helst mer eller mindre gör 2200Mhz, allt handlar bara om att ha låg nog temp för att det ska gå dit.

Läst mer på hemsidan jag länkade, wow mycket mek för att nå 2200mhz. Tror nog att
jag kanske står över. Måste läsa lite mer så får vi se. Men det lutar sig åt FTW3 korten.
Aldrig haft eller själv monterat en vatten kylning på GPU dock har jag vart intresserad under längre period. Men om jag bestämmer mig för att göra det då kvittar det egentligen vilket 1080 ti kort man väljer då... Sen de du nämnde bra chip o tur behövs det också om man vill uppnå höre i core.

Tack för tipset uppskattas!

Permalänk
Skrivet av Defender:

Jag vet inget på rak arm, men med Powertarget mod. så bör det ju under optimala förhållanden funka på vatten. (då menar jag låga temps även för vatten)

Skrivet av anon254573:

Läst mer på hemsidan jag länkade, wow mycket mek för att nå 2200mhz. Tror nog att
jag kanske står över. Måste läsa lite mer så får vi se. Men det lutar sig åt FTW3 korten.
Aldrig haft eller själv monterat en vatten kylning på GPU dock har jag vart intresserad under längre period. Men om jag bestämmer mig för att göra det då kvittar det egentligen vilket 1080 ti kort man väljer då... Sen de du nämnde bra chip o tur behövs det också om man vill uppnå höre i core.

Tack för tipset uppskattas!

Turbo boost 3.0 funkar väl så att det går högre ju lägre temp du har bara, och alla kort gör 2200Mhz vid rätt temp, sen gäller det bara att ha tur att få ett chip som är såpass bra att det fixar 2200Mhz vid den temp du kan få ner det till. På luft, är det ju i princip omöjligt vad jag vet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Defender:

Det går om du har bra kort och rätt BIOS.
Mitt 1080 klarar 2150MHz på vatten.
Allt är ju rent tur med chip, och PASCAL skalar med temp.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240