Får man göra såhär? [Nyttja ångerrätten för att testa överklockningspotentialen]

Permalänk
Inaktiv

Det är alldeles för många usla kunder i omlopp, även i detta forum.

Du har inom 14 dagar rätt att returnera produkten men inte rätt till full ersättning tillbaka nödvändigtvis. Om det gick att undersöka om överklockning har skett på produkterna så hoppas jag att företaget tar ut en värdeminskning om 100% alternativt låter dig köpa produkten till samma pris.

Hoppas dock företaget lirkar fram vem du är så du åker på lite skit du förtjänar uppenbarligen inte internet eller rättigheter att utföra köp via distans.

Permalänk
Medlem

Går det? Ja, fast i vissa fall får du pröjsa för öppnad förpackning.

Bör du göra det? Nej, för det är lite som att ta ut A-kassa när man jobbar svart, tigga på gatan fast du har stålar osv.

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Jo, ganska omoraliskt, men sen att dom säljer top binnade 8700k för 10000kr är ju det som orsakar det hela.

Fast top binnade processorer går att köpa direkt från tillverkaren. Kostar därefter. Eller tror du någonstans att högprofilerna sitter och köper in 50-pack tray ES och provar sig fram? Det är utvalda produkter till utvalda personer.

Ska du sitta som siliconlottery så hoppas jag verkligen du bara får kassa exemplar.... Karma

Permalänk
Medlem

Det är ingen som tänkt på aspekten av att man köper flera av samma produkt? Att köpa en processor, upptäcka att den inte motsvarar förväntningarna och returnera den är en sak, men att köpa t ex 10 likadana cpu:er och returnera 9 av dem använda kan väl knappast gå under att man ska kunna testa en produkt när alla har samma officiella specifikation? Likadant med att serieköpa samma cpu om och om igen.

Syftet med distansköplagens ångerrätt är att det ska ersätta den undersökning man kan göra genom att titta på produkterna i butik och det förefaller mig att massköp+retur är att gå för långt utanför lagens syfte och borde inte vara tillåtet.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Men va? Företag sig själva är omoraliska, bara och se hur dom höjer priser på Vega kort och 8700k när det släpptes. Dom förlorar samtidigt inget på en retur av 8700k när det säljs som smör.

Avstår väl då från att göra detta pga kritik.

Då kanske du kan försöka göra världen lite bättre själv genom att INTE vara omoralisk. Chansen är förövrigt rätt stor att det är någon av oss vänner här på SweC som skulle få en av dina använda CPUer, en stor andel som bygger egna datorer i Sverige finns ju här.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Man blir ju förbannad på TS att ens tänka tanken på att blåsa andra. Ärlighet varar längst.

Snacka om att vara EGO!!!

Permalänk
Medlem

Nej man får inte göra så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då du inte får delida cpuerna så vet du ändå inte vilken som är bäst. För ska du få ut maximal prestanda från Intel Cpuer så är det ett måste som du säkert redan vet.

Du får ut bra mycket info genom att testa vilken spänning som krävs vid en viss frekvens. T.ex testa alla 8700k vid 4,8/4,9 iom att princip alla klarar den hastigheten utan delid. Visst det finns undantag då exemplar som kan se bra ut vid lägre frekvens tar tvärstopp och inte skalar med spänning men du har def mer kontroll än om du bara skulle ta första bästa ex.

Sen är det mer eller mindre vad som redan sker från ett flertal butiker, ta overclockers.co.uk t.ex som säljer färdigbyggda system samt binnade processorer, vart tror du processorerna i deras prebuilt (utan stock OC) kommer ifrån? ;p

Själv så undviker jag tray processorer just av den anledningen, finns väldigt stor risk att någon redan gått igenom dom och plockat alla bra exemplar.

Permalänk
Medlem

Tycker det är skrämmande hur egoistiska vissa är. Sen att det finns personer som tror företag inom elektronikbranschen har gudomliga marginaler på produkter. Fast man gång på gång läser hur tuff marknaden är. Kollar man sen på resultaten företagen gör så måste man ju få svart på vitt hur tufft det är.

Vinstmarginal
Elgiganten 1.24%
Webhallen -0.24%
Inet 3.91%
Netonnet 1.75%
Komplett -2.08%

Skapar ju heller inte ett bättre klimat för företag eller konsumenter då konsumenter ska börja nyttja kryphål och frångå moralen. Blir ju då mer kostsamt för alla konsumenter om företagen gör sin kontring och börjar skjuta upp priserna för att kompensera denna typ av konsumenter. Bilda en fin kartell som missgynnar samtliga konsumenter.

Efter jobbat inom retail ett antal år (och speciellt elektronikbranschen) så har man insett att inte är det företagen som är svin. Är konsumenterna själva. Får man inte som man vill och ställer sina orimliga krav så gör man allt för att förstöra företaget. Helst via sociala medier så man får med sig en fin skara människor som vill ta del av häxjakten.

Är man missnöjd med prisbilden så inte är det ÅFs fel, med tanke på hur mycket som redan säljs till inköpspriser och t o m under. Knacka på hos tillverkarna istället och för agendan framåt.

Kan du sova gott om natten med nyttja din tänkta metod så varsågod. Viktigaste är ju att DU gynnas av det, eller? Men gråt då inte ut i media om du en dag skulle möta motstånd där företag tillslut blir less och börjar pumpa in pengar för dra kunder inför rätten. För att kompensera "svineriet" dom blir drabbade ekonomiskt av.

Permalänk
Medlem

hur lagen är formulerad och hur den tolkas i en eventuell tvist i domstol är inte exakt likadan.

I domstol använder man sig av flera rättskällor. Lagens formulering är såklart en av de tyngst vägande, men i ett sånt här fall skulle man säkerligen kolla på lagens förarbeten som anger syftet med lagen och andra liknande domar om det finns några (missbruk av ångerrätt) . Syftet, som har täckts mycket väl i denna tråd, är att man ska kunna beställa hem en vara för att se om den passar - känna hur hörlurar fungerar, kolla storlekar på kläder osv. Det ÄR INTE som syfte att köpa hem flera exemplar av en vara för att kolla vilken som är "bäst".

Jag tror om företaget skulle ta det till domstol så finns en stor risk att torska och sitta med skägget i lådan. så det är nog värt att innan du gör en investering att försöka missbruka något, kolla förarbetena, propositioner mm till relevanta lagar och om det finns liknande domstolsmål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Nu när 8700k i lager tänkte jag köpa flera stycken 8700k, testa dom för att se vilken som får högst överklock och sen returnera dom andra.

Frågan är om man får göra såhär?

Nej.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

@stanikz: LG OLED65B7V har inte gått att köpa för mindre än 26990:-och under sommaren har den legat på ca 37000:- i snitt.. skulle tro att du menar LG OLED65B6V vilket är förra årets modell och låg på 23k som lägst..

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stanikz:

Nej men kolla vad butiker gör istället så som alla de stora kedjorna inte för nämna någon butik vore inte schysst. Jag har kollat på en LG TV av modellen OLED65B7V jag har följt priset på TVn den har legat hela sommaren runt 23-24kkr plötsligt ligger den på 29kkr sen kommer Black friday och så sänker de 'gemensamt' priset till 22kkr vilket konsumenter anse som värsta fynd. Så snälla skyll inte på OT här butiker är det största svindlarna. Jag tkr du gör helt rätt då du vill ha de bästa så ska du kunna få det priset. Kör på!

Skickades från m.sweclockers.com

Argumentet två fel gör ett rätt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel#Tv.C3.A5_fel_...

Även om man i fallet skulle välja samma butik, så är många butiker vårdslösa med hanteringen av returer och man vet om att det finns en risk att produkten kan hamna hos en kund som ny produkt.

Och problemet är att offret inte är nödvändigtvis är samma person som gjorde det första felet. Det blir lite som att jag köpte ett grafikkort på blocket som fungerade dåligt, detta ger mig rätt att sälja ett instabilt moderkort som felfritt till någon annan person på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Ja, jag skulle köpt den för fullpris, CPUer förändras inte mycket på en veckas överklockning.

Fast det är ju inte riktigt sant. Du vill inte ens köpa en lott i silikonlotteriet, med normal vinst chans, så du hade definitivt inte betalat fullt pris för en CPU som redan testats, och lämnats tillbaka som en "inte vinstlott".

Skrivet av Stefflo:

Är väl samma tjafs när folk köper tv apparater och hittar bleeding eller annat för att sen skicka tillbaka. Finns väl folk som bytt både två och tre gånger.

Nja... På en TV med backlight bleed, har man en faktiskt defekt. TV'n uppfyller inte tillverkarens egna specifikationer. Här vill man använda CPU'erna på ett sätt som fimpar garantierna på dem, för att se vilken som "tar en längst" och sedan skicka tillbaka de man inte vill ha. Nästa köpare får inte bara en CPU som någon redan dömt ut som en dålig överklockare, utan även en CPU där garantin tekniskt sett inte längre gäller. Den har körts utanför spec, och tillverkarnas garantier gäller inte längre. Nu tvivlar jag på att Intel bryr sig om att kontrollera om en CPU varit överklockad eller ej, och butikerna har definitivt inte verktyg för att kontrollera det, så i praktiken spelar det ingen roll, men det är definitivt fult gjort.

Skrivet av anon159643:

Frågan är om man gör något fel genom att belasta en produkt över dens specifikation och lämna tillbaka den om den ej klarade det? Jag pratar rent generellt, där man kör utrustning/maskiner över deras godkända specifikation för att plocka ut de produkterna som klarar testet bäst. Att produkterna kan ta skada av testet, ja det är ej ens problem.

Kraven vid ångerrätt borde vara att man ej får belasta något utöver dens godkända specifikation och man måste använda fackmannamässigt godkänd utrustning. Vill man köpa en skylift eller whatever genom distansköplagen, så om det då står maxlast 200kg, ja då ska man ej få testa 300kg och se hur stabil den är och sedan lämna tillbaka den. (de har god säkerhetsmarginal)

När du "testar" en produkt på ett sådant sätt att garantivilkoren bryts, har du definitivt förverkat din rätt att returnera den. Bara för att det i det här fallet är omöjligt för butiken att bevisa att så skett, innebär inte att det är ok.

Skrivet av Albinfiskare:

En processor degraderas inte utan när den är trasig så är den helt död (om man inte fysiskt petat sönder någon enstaka pin/kontaktpunkt).

Jaså? De flesta är mer än väl medvetna om att överklockning förkortar livslängden på grejerna, så jag vet inte riktigt vad du menar här...

Skrivet av Albinfiskare:

Hade gärna köpt dessa processorerna för en billigare peng men med samma garanti såklart.

Självklart får du samma garanti som han har rätt till, om du köper dem begagnat. Ingen alls. De är körda utanför spec, och Intel säljer om jag inte minns fel, en specifik försäkring för K versioner CPU'er som man vill ha "garanti" på. Just för att det inte finns några som helst garantier efter att man överklockat.

Skrivet av Svensktiger:

Anledningen till att man inte köper CPU från "tray".

Jag har inga problem med att köpa tray / bulk, av Intels CPU'er. Det samma gäller antagligen Threadripper. (Otestat i dagsläget)
"Plattorna" på undersidan av CPU'n får så tydliga märken att det inte är ett problem och se om CPU'n är testad eller inte, och köper jag en bulk, och får en "testad" returnerar jag den, eller kräver ett prisavdrag. Men som regel, om jag bygger ett system där man är intresserad av överklockningspotentialen, så köper jag en retail förpackning.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är återförsäljare omoraliska för att de sätter andra priset när produkterna släppts? Fattar inte alls resonemanget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fromis:

På vilket sätt är återförsäljare omoraliska för att de sätter andra priset när produkterna släppts? Fattar inte alls resonemanget.

De syftar på AMD som skickade ut grafikkort till recensenter som sedan testade dessa och gjorde utvärderingar som baseras på deras pris. När sedan kunderna ville köpa grafikkorten så fanns det bara att köpa bulk med något dritt (troligvis spel) till ett mycket högre pris.

Ett annat exempel på fulheter som en skärmtillverkare gjorde för många år sedan (troligen runt 2008) , var att det fanns en skärm som fick toppbetyg nästan överallt, men efter ett tag kom tillverkaren på att de kunde sätta in ett billigare panel som visserligen var sämre och behålla produktnamnet på skärmen. När folk sedan valde skärm så gick de på gamla recensioner som gällde en annan bättre panel.

Ommärkningsskandalen som grafikkortstillverkare har gjort med nya versioner är också ett bra exempel.

Men som sagt, ska man ge igen, så finns det ingen moralisk rätt att göra det med en helt oskyldig part. Att tillverkare ibland för fulingar, så drabbas de inte ett av svensk lagstiftning angående ångerrätt. ( visst kanske fler reklamationsärende) Utan de som drabbas är butiker och kunder som får nya produkter som de tror är gamla.

Jag själv skulle för ett tag sedan ha min i7 7700K i sign, butiken tog typ 700kr för att montera den. (billig som tusan då datorn kostade över 30 000kr). Men jag tänkte på att även om monteringen är billig, så vet jag ej vad för klantar som gör den. Likaså är det ett ypperligt tillfälle att slänga in produkter som har varit ute hos kund men returneras.

Så p.g.a. ångerrätten och annat, vågar jag ej be våra största konsumentdatorbutiker montera ihop något åt mig, även när de i princip gör det gratis. Ibland har de dessutom gratis montering..

Skrivet av Helllodar:

Ja, jag skulle köpt den för fullpris, CPUer förändras inte mycket på en veckas överklockning.

Nu var det länge sedan du skrev detta, men en annan citerade detta inlägget ovanför.
Det är helt fel att utgå ifrån att andra inte gör något vettigt med datorn. Dataprylar som har varit vårdslös hanterade ska kasserar så att ingen råkar använda dem till något. Visst är det en processor för 100 000kr, så kan den användas som labb. Men en sådan skräp cpu som du nämnde är ej värt besväret.

Sedan är det såklart skillnad på överklockning och överklockning, en i7 8700K borde klara 4.80 GHz med rejäl kylning i 1000kr klassen, men börjar man närma sig gränsen till där cpun har fallerat så släng dritten för seriöst bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Själv så undviker jag tray processorer just av den anledningen, finns väldigt stor risk att någon redan gått igenom dom och plockat alla bra exemplar.

För oss som är lite noobs till och från. Vad innebär Tray i fallet processor? Tycker de oftast brukar ligga högre i pris?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

För oss som är lite noobs till och från. Vad innebär Tray i fallet processor? Tycker de oftast brukar ligga högre i pris?

Ingen Papperskartong även om det är en ganska kass klistermärkesproblemering på dessa.
Men att få med papperskartong minskar risken avskyvärt, då har någon dessutom begått en "kriminell handling" även om det ska mycket till att fälla en köpare som returnerar produkten. Och att butiker återansluter så är det inte troligt om man handlar från någon av våra större.

Även om man råkar ut för en återplomberad så går det ibland att se. Jag som jag tidigare nämnde är för bättre plomberingar, speciellt när man pratar om produkter som kanske för sig kostar över 10 000kr. (lägg då till någon krona på en bra plomberingen)

*edit*

Här har du bild på klistermärkerna, de är bättre än inget.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1440557-inet-fraktskad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

För oss som är lite noobs till och från. Vad innebär Tray i fallet processor?

Tray är bulk-pack för OEM-byggare. Kommer så här:

Skrivet av Chrisj:

Tycker de oftast brukar ligga högre i pris?

Det borde de inte göra. De kommer i princip utan garanti (OEM tillverkaren, i stället för Intel, står för garantin, som regel 1 år. Och eftersom vi som slutkund som regel inte har en aning om vilken OEM tillverkare som "köpt" de CPU'erna från början, så är det lite lotteri. Inet, borde köpa sådana som används när de bygger system åt kunder, men samtidigt tar de betalt för retail, så fan vet...)
"Problemet" med Tray är just att de kommer utan förpackning, så någon som är lite kreativ kan lätt "testa" en massa CPU'er i butikens felsökningslabb, och plocka bort de som klockar bäst, drar minst ström, osv.

Skrivet av anon159643:

Här har du bild på klistermärkerna, de är bättre än inget.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1440557-inet-fraktskad...

Fast det där är ju inte tray. Det är ju retail utan kylare. Intel använder samma klisterlapp på "alla" retail förpackningarna, så det gör ju varken till eller från.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det där är ju inte tray. Det är ju retail utan kylare. Intel använder samma klisterlapp på "alla" retail förpackningarna, så det gör ju varken till eller från.

Jag var otydligt, formulerade om mig i inläget.
Det jag syftade på var att man förlorade denna. Att sedan plomberingen suger är en annan femma, men risken att få en öppnad cpu som det ej syns på minskas. Och även om man får detta så har det förhoppningsvis varit en försiktig person, för annars borde man ju se på kartongen hur denna brukar hantera sina saker. -Visst försiktig vid kartong är inte detsamma som att personen tyckte cpun klockade dåligt med flytande kväve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

snip
Jag själv skulle för ett tag sedan ha min i7 7700K i sign, butiken tog typ 700kr för att montera den. (billig som tusan då datorn kostade över 30 000kr). Men jag tänkte på att även om monteringen är billig, så vet jag ej vad för klantar som gör den. Likaså är det ett ypperligt tillfälle att slänga in produkter som har varit ute hos kund men returneras.
snip

Fick just den tanken då jag läste tråden. Hur vet jag vad inet stoppat i min maskin? Känns åtminstone som om AIO kylaren varit begagnad från början. CPU'n i7 6700K funkar men har utsatts för höga temperaturer pga kylarstrulet. Vem vet om den varit överhettad innan hos en tidigare kund. Nästa dator får jag försöka bygga själv...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt smart egentligen (dumt att inte göra det). Varför ska du riskera att få en processor som presterar sämre än en annan för samma pris? Det om något är orimligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av chksix:

Fick just den tanken då jag läste tråden. Hur vet jag vad inet stoppat i min maskin? Känns åtminstone som om AIO kylaren varit begagnad från början. CPU'n i7 6700K funkar men har utsatts för höga temperaturer pga kylarstrulet. Vem vet om den varit överhettad innan hos en tidigare kund. Nästa dator får jag försöka bygga själv...

Ja, även seriösa butiker fular nog.
En kamrat beställde en 2.5" enterprise SAS 15k rpm hårdddisk, leverantören skickade fel modell som ej passade och kamraten fick en ny. Inga konstigheter hårddisken blev ej ens startad, frågan man ställer sig vad hände med den gamla? Glöm att de kasserade den, hårddisken sitter nog i någon kritisk system nu typ barsebäcks kärnkraftverk. (nja de säljer ej dit)

Min poäng är att viss hårdvara så är det en skandal om den ens har varit ute på vift och man ej har kontroll över vilka som har hanterat den. Nu behöver vi inte ta extremfallet utan vi kan ta en cpu som sitter i en dator i en fabrik, för vad kostar t.ex. en produktionsstopp i en lina på Volvo i timman? Det finns garanterat mängder av olika pc datorer där, de flesta märkesdatorer men säkerligen en och annan "White box" (egenmonterad). Att produktionslinan står nere säg en dag och butiken säger det är lugnt, ni får en ny cpu och en pingvingstång eller något annat som plåster på såret tror jag inte riktigt hjälper.

-Nu tillhör Inet de butiker som jag litar mer på, detta p.g.a att högre omsättning leder till att kostnaden för att sälja produkter som har varit ute på kund som nya minskas och de har många fynd cpuer, som tyder på att de hanterar återköp korrekt. Annat är det men ens lokala datorbutik, som kanske går back och kappt klarar sig det är då är det tufft att hantera förluster när folk ångrar sig.

Permalänk
Medlem

Att det finns människor som underminerar ångerrätten är knappast något nytt. Här följer ett exempel på detta:

Kompisen hittade en datorskärm i fyndhörnan och slog till. Skärmen visade sig fungera utmärkt - efter jag gått igenom min samling överblivna nätdelar, en tids lödande, modifikation av kontaktpinne och några tejpbitar. Någon skitstövel hade alltså köpt denna skärm, stulit tillhörande nätadapter, och sedan lagt i en ANNAN nätadapter som inte hörde till skärmen. Allt till sin egen fördel och någon annans nackdel.

Att utnyttja ångerrätten på detta sätt och på det sätt som TS förespråkar tycker jag är fel (Utnyttja till sin egen fördel så att någon annan får en nackdel). Processorer utan "k" kanske skulle vara mer acceptabelt, då nackdelen för någon annan blir mindre påtaglig. Men jag förstår att de processorerna inte ligger i TS intresse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Har inte ens tänkt i de banorna. Kanske beror det på att överklockning för mig handlar om att pressa ur maximalprestanda ur det aktuella exemplaret och på så sätt få "gratis"-prestanda. Överklockning är för enkelt idag, annat var det när man lödde på en potentiometer för att reglera spänningen till CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Har inte ens tänkt i de banorna. Kanske beror det på att överklockning för mig handlar om att pressa ur maximalprestanda ur det aktuella exemplaret och på så sätt få "gratis"-prestanda. Överklockning är för enkelt idag, annat var det när man lödde på en potentiometer för att reglera spänningen till CPU:n.

Det är ju inte speciellt många generationer sedan man gjorde det för att få mer utrymme på vissa moderkort. Ska du låta gammal, och erfaren får du dra till med "annat var det när man satt och bytte kristall, för att hitta gränsen för vad CPU'n klarade..."

Men jag förstår inte riktigt ditt uttalande om att överklockning i dag handlar om att pressa ut maximal prestanda ur det aktuella chippet, för att få en gratis boost. Det har det ju alltid gjort. Inte mycket som förändrats där...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.