Permalänk
Medlem

Klocka 8700k på asus prime z370-a?

Jag börjar bli smått galen nu och det är alldeles för sent så jag ska lägga mig, men kan inte låta bli att skriva detta... Jag har inte klockat sedan 2700k-tiden men jag lyckas inte efter timmar av letande lista ut hur man i biosen ska klocka 8700k. Jag försökte hitta någon bra guide, men det var i princip "stäng av MCE, ställ multiplier på något lämpligt, ändra spänningen..." det vanliga. Men i bios så hittar jag inte alls var man kan ändra multiplier (under "advanced mode" så finns det ju en del inställningar och t.ex. MCE hittar jag och kan stänga av t.ex.) och inte går det att ändra några spänningar för allt verkar stå på auto (och inte hittar jag lämpliga saker här heller). Känns som att jag saknar en meny som jag inte hittar... Jag ändrade till XMP och då hoppade iaf RAM-minnet upp till sina 3000 MHz men dessa inställningar för att klocka cpu verkar bortblåsta... Hjälp?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@haijen: Under rubriken AI TWEAKER kan du ställa in core ratio till sync all cores och välja muiltiple och lite längre ner ställa spänningen(Volt) från auto till manuell t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

@haijen: Under rubriken AI TWEAKER kan du ställa in core ratio till sync all cores och välja muiltiple och lite längre ner ställa spänningen(Volt) från auto till manuell t.ex.

Jag måste titta igen sedan, jag hittade den där sync all cores men kunde liksom inte ändra någonting. Kan det finnas någon inställning i någon annan meny man måste aktivera?

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av hyperbol:

@haijen: Under rubriken AI TWEAKER kan du ställa in core ratio till sync all cores och välja muiltiple och lite längre ner ställa spänningen(Volt) från auto till manuell t.ex.

Sätter han den på manuell så kommer väll volten alltid ligga på samma? Är väll bättre o sätta på adaptive

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

@haijen: Under rubriken AI TWEAKER kan du ställa in core ratio till sync all cores och välja muiltiple och lite längre ner ställa spänningen(Volt) från auto till manuell t.ex.

Detta är ju lite pinsamt, men det var väl för sent igår... Det gick ju liksom inte att välja något i menyerna men jag trodde det var drop down listor som på många andra ställen, men det var ju bara att markera och skriva in siffror själv... Får se om det går bättre nu haha 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Sätter han den på manuell så kommer väll volten alltid ligga på samma? Är väll bättre o sätta på adaptive

Nej spänningen ligger inte alltid på max bara för att man kör manuell, så länge du aktiverar speedstep/TPU/C-states så kommer manuell bara fungera som en max-gräns.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Bara som lite återkoppling så verkar som att jag fått till en stabil 4.9 GHz iaf (inga långtester än men kört Realbench och prime95 2.66 utan problem en stund samt spelat några timmar pubg). Hamnade där med Vcore ca 1.33V (visar Vcore under load till 1.28V) och ligger på ca 80 grader vid stresstesterna. Får fortsätta prova mig fram Tog ett tag innan jag fattade varför CPU:n trottlade trots låga temperaturer (60-70 grader) men det var inställningar för turbo boost power throttling...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk

@haijen: Väntar på min 8700k för tillfället. Blev taggade på att klocka lite nu... lycka till men finjusteringen!