Granne kör drönare i bostadsområde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvickstick:

Jag har blivit filmad av en kund på jobbet utan min tillåtelse, såg sedan klippet på deras Facebook. Det togs aldrig ner heller. Det är bara att gilla läget.

Jupp, tyvärr har vi sådan lagstiftning att ditt ansikte, osv, ses som publik information. Tragiskt att man inte har rätten att bestämma vilkoren för hur man själv ska leva sitt liv. Visst att lagen reglerar sådant som påverkar andra negativt, men gör du ingen skada för annan.. Vad fan är poängen med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Skjut ner skiten

Det vore inte rätt, men jävligt kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jo, det är såklart bättre. Men AxMi verkar inte så sugen på att vara tydlig nog för att andra inte ska avfärda argumenten, som är rätt vettiga. Därför jag försökte förtydliga lite.
Men visst är det så att det inte var just dig jag riktade det till. Råkade mest vara så att du fick mig att vilja skriva det. Då du faktiskt verkar vilja begripa tankebanan snarare än att avfärda som trams/foliehatt.
Jo, jag har visst minne utav vad du själv skrivit. Det var mer generellt tänkt. Men det är i viss mån applicerbart även för dig. Gissningsvis är AxMi lika trött som jag själv på att behöva argumentera om dessa typer av ämnen.
Om en studie tydligt visar att folk förändrar sitt beteende när de känner sig övervakade bör det vara anledning nog att inte få folk att känna sig övervakade. Att någon tar sig den friheten är inte riktigt rimligt. Då kan vi lika väl tillåta att folk sätter upp kameror i andras hem. Så ja, det är inte en identisk handling, men det är samma princip. Någon tar sig friheten att frånta en ens rätt till att inte övervakas, eller känna sig övervakad, i sitt hem. Även om jag kan tycka att övervakning rakt av är negativt, så bör i alla fall hemmet vara en frizon från detta. Och det bör då ingen annan än en själv ha rätt att bestämma över. Typ så.. Men ämnet är brett. Om vi ska ta alla tänkbara problem med detta.. Tja, jag tror att du också förstår varför man kan vara lite kort.

Yes, jag är medveten. Råkar bara vara smidigare att skriva om jag klumpar ihop lite Men jag var som sagt sugen på ett lite mer övergripande inlägg. Var därför jag tillade att det inte var specifikt riktat till dig.

Uppfriskande med så trevlig ton på inlägget!

Jag kan förstå att det är samma princip. Och det är en helt annan sak än att säga att det är samma sak. Nu har jag förståelse för er synvinkel i alla fall även om jag inte håller med till 100% så förstår jag och håller delvis med. Tack för förklaringen!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Uppfriskande med så trevlig ton på inlägget!

Jag kan förstå att det är samma princip. Och det är en helt annan sak än att säga att det är samma sak. Nu har jag förståelse för er synvinkel i alla fall även om jag inte håller med till 100% så förstår jag och håller delvis med. Tack för förklaringen!

Skönt att det togs emot så. Var faktiskt lite osäker på om jag var lite för tjurgubbig Har tyvärr en tendens att bli lite trist i tonen i dessa ämnen. Men det är som sagt härligt att det gör någon nytta när jag försöker anordna lite självcensur.

Då har vi nog förstått varandra Jag håller med om att liknelsen utan förklaring blev lite tokig. Den var mer lämpad för de som redan var av den åsikten.
Det är helt ok. Men det är alltid kul när folk som minst försöker se det från andras perspektiv. Då blir det lite större chans till en givande diskussion. Istället för att alla bara ska skrika o gapa, och ingen går därifrån med något annat än dåligt humör.
Varsego

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Absolut fast det är det inte så kul att man ska behöva bli filmad i sitt eget hem hur han än gör för att flyga så kommer han flyga förbi fönster.

Men är det så att din granne fokuserar på dig och filmar "överdrivet" in genom dina fönster. Och du vet med säkerhet att det är grannen som flyger den.

Då borde det i mina ögon kunna klassas som trakasseri / hemfridsbrott whatever..

Men att han bara lite "casual" flyger genom området, det går nog inte att göra så mycket åt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Jupp, tyvärr har vi sådan lagstiftning att ditt ansikte, osv, ses som publik information. Tragiskt att man inte har rätten att bestämma vilkoren för hur man själv ska leva sitt liv. Visst att lagen reglerar sådant som påverkar andra negativt, men gör du ingen skada för annan.. Vad fan är poängen med detta?

Fotograferandet är väl ändå ganska bra reglerat? Du får fota allt du vill, så länge du står på allmän plats.
Lagen styr lite hårdare vad du sedan får använda bilden till.
Nyhetsvärde = Publicera som du vill.
Tjäna pengar på någons ansikte (Reklam) skaffa tillstånd från personen ifråga. Oftast mot ersättning givetvis.
Det är ingen som inskränker på din rätt att leva som du vill. Ser du någon lyfta en kamera till ögat, så är det dennes rätt, precis som det är din rätt att höja din hand och skylla ditt ansikte. Om man har ont av att riskera bli fotad ute på stan, är jag rädd att ni missat tåget redan. Hela stan är full av övervaknings kameror.

Jag tycker inte man skall föra sådant väsen för om man skulle fastna på någon enstaka bildruta.
Det finns mycket farligare aspekter när det gäller drönare. Eftersom det är fritt fram för vilket pucko som helst att införskaffa.
Som redan nämnts, flygs det friskt över människor. Ramlar den ner tar det ont!
Men än värre är när folk flyger högt. Lägsta höjd (Rätta om jag har fel.) för flygplan, är 300m. Flyger man sin drönare över dessa höjder, riskerar man mao att dra ner ett riktigt flygplan, med människor i. Ett flygplan som ofta färdas 250km/h eller snabbare, har ingen möjlighet att väja för en liten drönare. Om piloten ens hinner se drönaren, så är det alldeles för sent. Jag har sett mängder med YouTube klipp, där folk tar upp drönare på flera tusen meters höjd.
Jag tror att det bara är en tidsfråga, innan folk dör pga felaktig drönar användning.
(Då räknar jag inte jänkarnas drönare som släpper bomber och skjuter raketer.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Hade vi haft drönare på tomten hade jag investerat i ett luftgevär med kolsyrepatron och börjat skjuta prick. Sedan kan ju fluktarna komma förbi och klaga om de vill göra sig till känna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Hade vi haft drönare på tomten hade jag investerat i ett luftgevär med kolsyrepatron och börjat skjuta prick.

Det finns inte. Luftgevär, eller kolsyregevär.
JAG hade antagligen försökt få tag på ett 5.5mm pumpgevär, men de är licensbelagda, allihopa.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Är ju kul att ni uppmanar till brott, då det är olagligt att skjuta ner drönare...

Börja skjuta med vapen i tättbebyggt område, låter ju också väldigt lagligt.. vart ska ni få det tillståndet?

När ni ställs inför rätta, tänker ni då åkalla nödvärnsrätt..?
- Var en drönare som filmade mina finnar på hakan.. Den var 50m bort och hade ett teleobjektiv på hela 20mm.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är ju kul att ni uppmanar till brott, då det är olagligt att skjuta ner drönare...

Ni? Vem uppmanar till brott? Killen hävdar förvisso att han tänker begå ett, vilket jag anser att han får stå för själv, jag yttrade mig om val av luft / kolsyre vapen, och deras eventuella licenskrav.

Skrivet av DaBone:

Börja skjuta med vapen i tättbebyggt område, låter ju också väldigt lagligt.. vart ska ni få det tillståndet?

För licensbefriade luft / kolsyrevapen behöver man så vitt jag vet inget tillstånd för att roa sig. Det går så klart att höra av sig till närmsta polis och höra sig för, men så vitt jag vet är det fritt fram för skytte på privat område, exempelvis egen tomt, så länge man är myndig.
Jag tror att licensbelagda luft och kolsyrevapen är ok, på samma premisser, om man har licensen.
Så vitt jag vet finns det inget som hindrar luft och kolsyrevapen från att brukas på allmän mark, däremot är det ordningslagen som gäller, så folk som känner sig hotade kan ringa polisen, och om polisen anser sig ha tid, ork, och fog för det, kan de begära att man slutar / avlägsnar sig. Och någon kommer garanterat ringa, och när de säger att någon går omkring med ett gevär, så har de säkert "tid" med...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Fotograferandet är väl ändå ganska bra reglerat? Du får fota allt du vill, så länge du står på allmän plats.
Lagen styr lite hårdare vad du sedan får använda bilden till.
Nyhetsvärde = Publicera som du vill.
Tjäna pengar på någons ansikte (Reklam) skaffa tillstånd från personen ifråga. Oftast mot ersättning givetvis.
Det är ingen som inskränker på din rätt att leva som du vill. Ser du någon lyfta en kamera till ögat, så är det dennes rätt, precis som det är din rätt att höja din hand och skylla ditt ansikte. Om man har ont av att riskera bli fotad ute på stan, är jag rädd att ni missat tåget redan. Hela stan är full av övervaknings kameror.

Jag tycker inte man skall föra sådant väsen för om man skulle fastna på någon enstaka bildruta.
Det finns mycket farligare aspekter när det gäller drönare. Eftersom det är fritt fram för vilket pucko som helst att införskaffa.
Som redan nämnts, flygs det friskt över människor. Ramlar den ner tar det ont!
Men än värre är när folk flyger högt. Lägsta höjd (Rätta om jag har fel.) för flygplan, är 300m. Flyger man sin drönare över dessa höjder, riskerar man mao att dra ner ett riktigt flygplan, med människor i. Ett flygplan som ofta färdas 250km/h eller snabbare, har ingen möjlighet att väja för en liten drönare. Om piloten ens hinner se drönaren, så är det alldeles för sent. Jag har sett mängder med YouTube klipp, där folk tar upp drönare på flera tusen meters höjd.
Jag tror att det bara är en tidsfråga, innan folk dör pga felaktig drönar användning.
(Då räknar jag inte jänkarnas drönare som släpper bomber och skjuter raketer.)

Medveten om att det finns andra negativa aspekter. Jag stör mig även på annat. Men det var inte vad som diskuterades vid det tillfället.

Lagen styr.. Lagen är öppen för förändring. Fint exempel på en dålig utveckling kring detta ser vi i australien.
Nu orkar jag dock inte argumentera mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Hade vi haft drönare på tomten hade jag investerat i ett luftgevär med kolsyrepatron och börjat skjuta prick. Sedan kan ju fluktarna komma förbi och klaga om de vill göra sig till känna.

Lite komiskt, när vi ena sekunden pratar om att förbjuda och lagstadga mera, för att i nästa andetag snacka om rena vilda västern fasonerna,där vi själva skiter i allt vad lag och ordning säger. För att inte ens tala om sunt förnuft?
Jag antar att du bor vid havet, eller en sjö? Så du kan garantera att ammunitionen du skickar iväg mot en drönare, inte träffar någon, eller någons egendom, ifall du skulle missa drönaren? För en projektil du skickar iväg från ett gevär, stannar inte vid din tomt gräns.
Och prickar du drönaren så den går sönder, var hamnar bitarna? Tänk om din granne får splitter i ögat och förlorar synen?

Skrivet av anon186252:

Medveten om att det finns andra negativa aspekter. Jag stör mig även på annat. Men det var inte vad som diskuterades vid det tillfället.

Lagen styr.. Lagen är öppen för förändring. Fint exempel på en dålig utveckling kring detta ser vi i australien.
Nu orkar jag dock inte argumentera mer.

Jag hör dej @anon186252, det är ju bara låta bli att skriva.
Vad gäller Australien och deras databas för ansiktsigenkänning, så skall de ju inte sälja databasen, bara sälja tillträde till den.

"Enligt det förslag som ligger hos justitiedepartementet i landet så skulle de privata företagen inte själva få tillgång till informationen, men man skulle däremot kunna använda sig av den för exempelvis identifiering. "

Sådan databas har vi väl här också? Alla som tagit ut ett pass de senaste tio åren har fått sin biometri dokumenterad.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Um, oroväckande många här som tycker det är okej att folk kör runt och filmar.

Hade nån gått runt på min gräsmatta med en kamera utan min tillåtelse hade jag snällt gått ut och sagt till personen att dra innan jag ringer polisen. Vet inte vad det gör för skillnad om det är några meter ovanför min gräsmatta eller inte.

Skillnad här är ju att han inte flyger på din gräsmatta eller din balkong heller.
Att flyga på en offentlig plats är okej.
Att stå utanför din tomt och fota in i ditt hus är okej. Att publicera bilder där man kan identifiera dig, online, är däremot inte okej.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är ju kul att ni uppmanar till brott, då det är olagligt att skjuta ner drönare...

Börja skjuta med vapen i tättbebyggt område, låter ju också väldigt lagligt.. vart ska ni få det tillståndet?

När ni ställs inför rätta, tänker ni då åkalla nödvärnsrätt..?
- Var en drönare som filmade mina finnar på hakan.. Den var 50m bort och hade ett teleobjektiv på hela 20mm.

Har aldrig sagt något om att skjuta med vapen, eller för den delen göra det i tätbebyggt område. Ett luftgevär får du avfyra var du så önskar, så länge som du inte är oaktsam. En drönare har inget centralt nervsystem, så om jag "råkar" döda den blir det inte direkt någon krigsrätt i Haag.

Säger inte att man inte skall få flyga med drönare. Men gör man det på min tomt gör man det på egen risk, det är allt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

För licensbefriade luft / kolsyrevapen behöver man så vitt jag vet inget tillstånd för att roa sig. Det går så klart att höra av sig till närmsta polis och höra sig för, men så vitt jag vet är det fritt fram för skytte på privat område, exempelvis egen tomt, så länge man är myndig.
Jag tror att licensbelagda luft och kolsyrevapen är ok, på samma premisser, om man har licensen.
Så vitt jag vet finns det inget som hindrar luft och kolsyrevapen från att brukas på allmän mark, däremot är det ordningslagen som gäller, så folk som känner sig hotade kan ringa polisen, och om polisen anser sig ha tid, ork, och fog för det, kan de begära att man slutar / avlägsnar sig. Och någon kommer garanterat ringa, och när de säger att någon går omkring med ett gevär, så har de säkert "tid" med...

Precis så.

Licensbelagt vapen lär knappast krävas för att budskapet skall gå fram till piloten bakom spakarna. Fast är man lagd åt det hållet finns det ju gott om lokala skytteföreningar.

Skrivet av Turbonisse:

Lite komiskt, när vi ena sekunden pratar om att förbjuda och lagstadga mera, för att i nästa andetag snacka om rena vilda västern fasonerna,där vi själva skiter i allt vad lag och ordning säger. För att inte ens tala om sunt förnuft?

Jag är ingen förbudsvän. Folk får flyga hur mycket de de vill, men på min tomt sker det på egen risk. Det är rimliga spelregler, eller "sunt förnuft", om du så vill. Sedan kan var och en få ha sin egen åsikt i ämnet.

Skrivet av Turbonisse:

Jag antar att du bor vid havet, eller en sjö? Så du kan garantera att ammunitionen du skickar iväg mot en drönare, inte träffar någon, eller någons egendom, ifall du skulle missa drönaren? För en projektil du skickar iväg från ett gevär, stannar inte vid din tomt gräns.
Och prickar du drönaren så den går sönder, var hamnar bitarna? Tänk om din granne får splitter i ögat och förlorar synen?

Du antar helt korrekt. Såvida man inte får besök av simstarka bergsklättrare är det fridfullt så det förslår. Den enda gången drönare har kommit hit har det varit stora as som låter som flygplan som kräver särskilt tillstånd. Förmodligen någon mäklare som vill ha överblicksbilder, vilket är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har aldrig sagt något om att skjuta med vapen, eller för den delen göra det i tätbebyggt område. Ett luftgevär får du avfyra var du så önskar, så länge som du inte är oaktsam. En drönare har inget centralt nervsystem, så om jag "råkar" döda den blir det inte direkt någon krigsrätt i Haag.

Vad bra då.. då detta ämne tagits upp flertalet gånger i tråden. Problemet är om du skjuter ner en drönare, så blir du skadeståndsskyldig. Dels för drönaren och dels om den träffar något/någon när den trillar ner. Kan bli rätt dyrt om du har otur. En Svensson-drönare kostar väl från 5-15000kr... börjar den brinna och grannens kåk, skog etc. etc. börjar brinna........

Kan tycka det är lämpligare att leta upp piloten och prata med denne eller ringa polisen om de flyger under takhöjd på din tomt.

Nej, en drönare har inget centralt nervsystem, bara en IMU som styr allting i den.. Du kommer inte hamna i Haag, men kanske i Tingsrätten efter en stämningsansökan.

Skrivet av serdyllon:

Du antar helt korrekt. Såvida man inte får besök av simstarka bergsklättrare är det fridfullt så det förslår. Den enda gången drönare har kommit hit har det varit stora as som låter som flygplan som kräver särskilt tillstånd. Förmodligen någon mäklare som vill ha överblicksbilder, vilket är helt okej.

Då jag känner många drönarpiloter som har det som yrke, så kan jag meddela dig att många av dem använder sig av just Svensson-drönare. En drönare av typen DJI Phantom levererar tillräckligt bra bilder för de flesta ändamål t.ex. mäklarfotograf kan ha.
Själv har jag både en hexacopter och en DJI Inspire 2, vilka bägge kostar över 50000kr. Men har lite mer olika typer av uppdrag.. och vill kunna flyga även om det blåser en hel del.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@serdyllon: Gott det, då träffar du ingen om du missar!
Vill bara påminna om allemansrätten också. Flyger någon över din inhägnade trädgård, kan det falla under någon lag. Men om du äger mark som du inte hägnat in, har folk faktiskt vissa rättigheter. (Så och skyldigheter!) Får man promenera där, får man troligtvis också flyga drönare...
Men eftersom du bor i närheten av vatten, misstänker jag att du kanske bor inom Säve flygplats kontroll område. Då får ingen flyga drönare, varken över din tomt, eller någon annanstans utan flygtornets tillstånd.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det borde helt klart vara förbjudet.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Jag hör dej @Wille93, det är ju bara låta bli att skriva.
Vad gäller Australien och deras databas för ansiktsigenkänning, så skall de ju inte sälja databasen, bara sälja tillträde till den.

"Enligt det förslag som ligger hos justitiedepartementet i landet så skulle de privata företagen inte själva få tillgång till informationen, men man skulle däremot kunna använda sig av den för exempelvis identifiering. "

Sådan databas har vi väl här också? Alla som tagit ut ett pass de senaste tio åren har fått sin biometri dokumenterad.

Jo, det tänkte jag också Känner mig däremot skyldig att klargöra missförstånd och sådant.
Yupp, jag har läst. Poängen i att länka det var att de hade lovat att det inte skulle ges tillgång till, och nu har de bestämt sig för att ändra på det. Sälja och sälja tillträde är egentligen samma sak. Skillnaden är att de på (gissningsvis) myndigheten bestämmer vem och vad. Men vad säger att det inte är nästa Hitler/Stalin/younameit som sitter där? Hitler, osv, var folkvalda. Varför skulle inte en sådan kunna vara den beslutsfattande i frågan? (jag tänker potentiella risker, inte att det nödvändigtvis är negativt just nu)

Det har vi, i viss mån i alla fall. Vet inte hur pass bra den är. Kanske "bara" är vanlig bild och inte någon med djup? Alltså inte som med exempelvis Iphone X, där du har 2 bilder som bearbetas för att få någon form av djup i vad datorn "ser". Jag vet i för sig inte hur omfattande Australiens är heller. Det var ett exempel på att det redan börjar ändras på löftena/lagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@serdyllon: Gott det, då träffar du ingen om du missar!
Vill bara påminna om allemansrätten också. Flyger någon över din inhägnade trädgård, kan det falla under någon lag. Men om du äger mark som du inte hägnat in, har folk faktiskt vissa rättigheter. (Så och skyldigheter!) Får man promenera där, får man troligtvis också flyga drönare...
Men eftersom du bor i närheten av vatten, misstänker jag att du kanske bor inom Säve flygplats kontroll område. Då får ingen flyga drönare, varken över din tomt, eller någon annanstans utan flygtornets tillstånd.

Att förstöra en annans person egendom (dvs eventuellt skjuta ned en drönare) är väl även egenmäktigt förfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då jag känner många drönarpiloter som har det som yrke, så kan jag meddela dig att många av dem använder sig av just Svensson-drönare. En drönare av typen DJI Phantom levererar tillräckligt bra bilder för de flesta ändamål t.ex. mäklarfotograf kan ha.
Själv har jag både en hexacopter och en DJI Inspire 2, vilka bägge kostar över 50000kr. Men har lite mer olika typer av uppdrag.. och vill kunna flyga även om det blåser en hel del.

Låter kul, lägg upp lite bilder eller filmer på dem.

Du har väl försäkring på dem?

Surt annars om de kraschar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Att förstöra en annans person egendom (dvs eventuellt skjuta ned en drönare) är väl även egenmäktigt förfarande?

Stämmer pricksis det. Som någon skrev tidigare, så kan skytten hamna i Tingsrätten för ett sådant tilltag. Och bara för att ett luftgevär råkar vara licens befriat, så slutar det inte vara ett vapen för det. Så chansen är stor att det blir frågan om flera åtalspunkter.
Vem tror ni åker dit mest?
I ett sådant scenario finns inga vinnare. Drönar piloten kan klara sig från åtal, eller inte, beror lite på vad som utspelat sig. Men den som skjuter ner drönaren lär få problem.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Vet inte om det nämnts i tråden men det finns något som kallas CTR (kontrollzon för flygplan).
Bor man i en sådan zon så får man inte lyfta alls.

Så, ligger bostadsområdet inom CTR?

Man får flyga i kontrollzonerna också men då krävs det tillstånd från det aktuella kontrollcentret.
För i princip hela Stockholm (minus de sydligaste förorterna) gäller flygning först efter tillstånd
från flygledartornet på Bromma flygplats.

Det är lätt att stirra sig blind på enbart Transportstyrelsens krav men alla drönare är som vilken
luftfarkost som helst och då gäller naturligtvis även luftfartsverkets regler.

http://lfv.se/tjanster/informationstjanster/lfvs-dronarkarta
https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Låter kul, lägg upp lite bilder eller filmer på dem.

Du har väl försäkring på dem?

Surt annars om de kraschar!

Då jag har som yrke att flyga drönare, så måste jag ha en försäkring. Annars blir jag av med tillståndet..
Dock gäller den bara 3:e person, så skulle drönaren bli skrot, är det bara att köpa en ny.
Är dock inte så rädd för det, då jag flyger på ett kontrollerat och säkert sätt.

Skulle någon dumgök skjuta ner den, så är det ju den som för stå för en ny..

Här är hexacoptern.. En drönare med 6st propellrar och byggd av Pitchup i Göteborg.

Min förra Inspire 1, som jag sålde i somras. Nu kraschad av nya ägaren.. snyft.

Min nya Inspire 2 som jag köpte sedan.

Sen har jag haft ett par Phantoms också..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@serdyllon: Gott det, då träffar du ingen om du missar!
Vill bara påminna om allemansrätten också. Flyger någon över din inhägnade trädgård, kan det falla under någon lag. Men om du äger mark som du inte hägnat in, har folk faktiskt vissa rättigheter. (Så och skyldigheter!) Får man promenera där, får man troligtvis också flyga drönare...
Men eftersom du bor i närheten av vatten, misstänker jag att du kanske bor inom Säve flygplats kontroll område. Då får ingen flyga drönare, varken över din tomt, eller någon annanstans utan flygtornets tillstånd.

Säve flygplats är "nerlagd". Ingen kommersiell trafik alls får använda flygplatsen eftersom start och landningsbanan är för dålig. Bara några små flygklubbar & pilotutbildningar som håller till där nu. Av någon anledning så får man därför köra drönare omkring där. Kolla kartan över förbjudna områden på https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
Runt Göteborg så är det numera bara flygförbud runt Landvetter flygplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Säve flygplats är "nerlagd". Ingen kommersiell trafik alls får använda flygplatsen eftersom start och landningsbanan är för dålig. Bara några små flygklubbar & pilotutbildningar som håller till där nu. Av någon anledning så får man därför köra drönare omkring där. Kolla kartan över förbjudna områden på https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
Runt Göteborg så är det numera bara flygförbud runt Landvetter flygplats.

2017-07-18 Nu är det klart att Säve Flygplats återfår flygtrafiktjänst med bemannat flygtorn. Arbetet med att ställa om flygplatsen kommer att påbörjas omgående och förhoppningen är att flygtrafiktjänsten är i drift till ingången av 2018.

http://www.goteborgcityairport.se/index.php

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

2017-07-18 Nu är det klart att Säve Flygplats återfår flygtrafiktjänst med bemannat flygtorn. Arbetet med att ställa om flygplatsen kommer att påbörjas omgående och förhoppningen är att flygtrafiktjänsten är i drift till ingången av 2018.

http://www.goteborgcityairport.se/index.php

Oj, hade helt missat den infon. Men fram tills dess verkar det iaf vara fritt fram att flyga med drönare närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja jag kommer ju få acceptera drönare men som sagt ska också skaffa drönare och hovra runt utanför folks fönster

Jag har inte läst hela tråden men funkar inte allmänt hyfs? Det låter som du vill tillta rättsliga åtgärder?

Har du provat att gå ut när han är ute och flyger och talat med honom? Berätta att du känner dig obekväm när han flyger i närheten av ditt hem och fråga om han möjligtvis kan flyga på en annan plats, t.ex. närliggande parken?
Finns det något intressant plats i närheten som du kan tipsa om som kan skapa intressanta bilder (t.ex. vattentorn, berg, skogsdunge, vattendrag etc) om det är fotografering han alls håller på med?

Jag tror de flesta brukar vara väldigt tillmötesgående och i värsta fall komma med någon kompromiss

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då jag har som yrke att flyga drönare, så måste jag ha en försäkring. Annars blir jag av med tillståndet..
Dock gäller den bara 3:e person, så skulle drönaren bli skrot, är det bara att köpa en ny.
Är dock inte så rädd för det, då jag flyger på ett kontrollerat och säkert sätt.

Skulle någon dumgök skjuta ner den, så är det ju den som för stå för en ny..

Här är hexacoptern.. En drönare med 6st propellrar och byggd av Pitchup i Göteborg.

Min förra Inspire 1, som jag sålde i somras. Nu kraschad av nya ägaren.. snyft.

Min nya Inspire 2 som jag köpte sedan.

Sen har jag haft ett par Phantoms också..

Grymma maskiner

Själv är jag alltid lite orolig när jag är ute och flyger. En för 50K hade jag varit väldigt orolig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Grymma maskiner

Själv är jag alltid lite orolig när jag är ute och flyger. En för 50K hade jag varit väldigt orolig med

Är oftast bara en vanesak.. Ju mer du flyger, ju säkrare kommer du känna dig. Åk till ett öppet fält, hage eller fotbollsplan och sätt igång och öva. Flyg i olika mönster, framåt, bakåt, mot dig, åt sidorna och t.ex. i olika bokstäver eller siffror.. en 8 t.ex..
På det sättet lär du dig att hantera drönaren bättre, oavsett åt vilket håll den åker/står. Själv övade jag på en fotbollsplan och körde genom och runt målen, som inte hade något nät. Det var lite mer precision och gick det fel, då rök det en propeller.. Sen ut över ängar och åkrar.. Ingen i närheten och man kan pressa sina och drönarens gränser bättre.. Då vet man vad både en själv och drönaren går för sedan.

Då jag knappt inte flög något då det var förbjudet att fotografera/filma.. så kände jag mig rätt rostig, när det blev lagligt igen.
Men ett antal övningsflygningar senare, så var det som vanligt igen.

Värt att notera kanske, för tråden.. är att kameran på den nedersta drönaren har ett 15mm objektiv. Phantom 4 tror jag har 20mm.
Alltså inget "tele"..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Du fåt bygga en sådan här och flyga utanför hans fönster.