Skillnaden mellan Dynamisk och statisk, samt public och privat IP adress

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Dynamisk och statisk, samt public och privat IP adress

Hejsan, min lokala bredbandleverantör kör med dynamisk ip, tänkte byta till Bredband2 för kostnadens skull
Bredband2 kör med privat ip, men kan få med public om man så önskar, men vilket är att föredra? public ip eller dynamisk ip ?

Korr rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Hejsan, min lokala bredbandleverantör kör med dynamisk ip, tänkte byta till Bredband2 för kostnadens skull
Bredband2 kör med privat ip, men kan få med public om man så önskar, men vilket är att föredra? public ip eller dynamisk ip ?

Dynamisk och Public IP är 2 olika saker.

Public IP eller Privat IP

Dynamsik IP eller Fast IP

Vad är du ute efter?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Menade mer för och nackdelar med public vs dynamisk ip

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

Menade mer för och nackdelar med public vs dynamisk ip

Publikt IP är det som visas utåt. Motsvarenheten är Privat IP, det du har i ditt LAN.
Dynamiskt är ett IP som ändras. Motsvarenheten är Statiskt IP, fast IP som inte ändras. (DHCP eller hardcoded)

Det är nog det föregående talare frågar dig OP

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

@DeGreeZ: Ok, men vilket hade du föredragit? stannar kvar på dynamisk ip, eller byta till public ip ? Privat ip vill jag nog inte ha för jag har hört att man ej kan köra med server osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@DeGreeZ: Ok, men vilket hade du föredragit? stannar kvar på dynamisk ip, eller byta till public ip ? Privat ip vill jag nog inte ha för jag har hört att man ej kan köra med server osv

du kommer att ha både public och privat ip när du har bytt . det har du redan nu också... dynamisk eller statisk ip adress är det du ska kolla på, rörlig eller fast ip kan man säga. det är dynamisk som är krångligt/dåligt om du ska köra nån server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@DeGreeZ: Ok, men vilket hade du föredragit? stannar kvar på dynamisk ip, eller byta till public ip ? Privat ip vill jag nog inte ha för jag har hört att man ej kan köra med server osv

Sätt Server IP statiskt lokalt. Sen så funkar både dynamiskt och statiskt på publikt IP, använd typ dynDNS så ansluter du mot domänamnet istället för IP så märker du inte av när IPt ändras.

EzPz

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Han har en poäng dock.

Dynamisk IP = Du får en slumpässigt vald IP från din ISP när du startar routern.
Statisk IP = Du har alltid samma IP då den är reserverad av dig.
Dessa är publika IP.
exempel 15.212.41.213

Privat IP = Din interna IP på ditt nätverk.
exempe. 192.168.1.3

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så menar du att Bredband2 kör med Carrier-grade NAT (CGN) alltså du blir tilldelad en privat ip-adress som inte går att nås via internet (du har fortfarande åtkomst till internet, men det finns ingen möjligt route utifrån internet till t.ex. en server lokalt hos dig). Det är operatören i fråga du bör höra av dig till och fråga om man har möjlighet att få en publik ip-adress tilldelad.

Jag vet att Bahnhof kör Carrier-grade NAT (CGN), man kan logga in på en portal hos basefarm och aktivera en publik ip-adress.

Men du blandar ihop två saker dynamsik ip säger bara hur du blir tilldellad en ip-adress, detta innebär att IP-adressen till nätverkshårdvara eller en nätverksansluten dator inte är fast utan kan variera över tiden utan särskilda åtgärder. Adressen tilldelas automatiskt, oftast av en DHCP-server.

En privat/intern ip-adress kan likväl vara en dynamsik ip-adress.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om B2 har några särskilda restriktioner. Själv har jag Bahnhof med fasta IP-nr.

Har du en switch i lägenheten får du då ditt fasta (publika) IP som är bundet till en speciell dator och om du har fler datorer får den/de en dynamisk adress (som ibland ändras av leverantören - i ditt fall B2).

Med fast (publikt) IP kan du köra en server mot internet utan kostnad för en DNS-tjänst typ den här:

https://www.noip.com

Själv föredrar jag fasta (publika) IP-nummer men jag vet ju att många skyr dem som pesten men inte varför de gör det.

Jag vet inte om du blir klokare av mitt försök till svar men jag hoppas att det i alla fall inte blir rörigare.

Permalänk
Medlem

@gonace: så med en privat ip kommer inte utomstående komma åt till exempel en plex server?

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt är publikt vs dynamiskt IP något som inte går att jämföra. Det är lite som att fråga om man hellre skulle ha en kombi eller en diesel.

Du har alltid ett publikt IP, detta kan vara dynamiskt eller statiskt. Du har även privata IP, och dessa kan vara dynamiska eller statiska.

Ett statiskt publikt IP innebär att du alltid har samma IP-adress som aldrig ändras och som du programmerar in i din router. Det innebär att du kan ha t.ex en FTP-server, och om ditt externa IP är 1.2.3.4 så kan man ansluta till det IP-numret och komma åt FTP-servern.

Ett dynamiskt publikt IP innebär att du får ett nytt IP av din internetleverantör lite då och då, så att om man ska ansluta till din FTP-server kan man inte knappa in 1.2.3.4 utan man måste då ständigt veta ditt nya IP-nummer, eller prenumerera på en dynamisk DNS-tjänst som kollar av ditt externa IP och omvandlar en internetadress till ditt IP. Krångligare.

Ska du ha en server hemma bör du nog ha ett statiskt privat IP på den servern för att kunna routa trafiken.

Hoppas det klargjorde skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Som många redan sagt är publikt vs dynamiskt IP något som inte går att jämföra. Det är lite som att fråga om man hellre skulle ha en kombi eller en diesel.

Du har alltid ett publikt IP, detta kan vara dynamiskt eller statiskt. Du har även privata IP, och dessa kan vara dynamiska eller statiska.

Ett statiskt publikt IP innebär att du alltid har samma IP-adress som aldrig ändras och som du programmerar in i din router. Det innebär att du kan ha t.ex en FTP-server, och om ditt externa IP är 1.2.3.4 så kan man ansluta till det IP-numret och komma åt FTP-servern.

Ett dynamiskt publikt IP innebär att du får ett nytt IP av din internetleverantör lite då och då, så att om man ska ansluta till din FTP-server kan man inte knappa in 1.2.3.4 utan man måste då ständigt veta ditt nya IP-nummer, eller prenumerera på en dynamisk DNS-tjänst som kollar av ditt externa IP och omvandlar en internetadress till ditt IP. Krångligare.

Ska du ha en server hemma bör du nog ha ett statiskt privat IP på den servern för att kunna routa trafiken.

Hoppas det klargjorde skillnaden.

Hade nog rekommenderat ett statiskt publikt IP för just den delen, men det är bara jag.

Permalänk
Medlem

Om du behöver kunna nå någon av dina enheter hemma från internet (dvs. när du inte är hemma, eller om någon av dina bekanta behöver nå något), exempelvis en server, så kan det bli struligt med en privat IP.

I övrigt kommer du nog inte märka någon skillnad.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Måste bara flika in. Är det någon med server hemma som inte också äger en domän? So what's the point of the discussion?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Måste bara flika in. Är det någon med server hemma som inte också äger en domän? So what's the point of the discussion?

Don't question it Vaako.
Take it as a matter of faith.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Maila eller ring Bredband2 så ser de till att du slipper CGNAT och kan komma åt dit nätverk utifrån. Tog max en timme efter jag kontaktat dem till det var ordnat.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ni alla som kan så mycket om nätverk som svarar här har ändå inte lyckats förstå TS egentliga fråga. Det är uppenbart att det är lite förvirring i begreppen men ni borde mycket enkelt ur den ursprungliga posten förstå att frågan är "PUBLIK VS PRIVAT IP".

Bredband2 kör med CGN. CGN betyder med korta ord att alla kunder är ansluten till en jättelik switch och får en PRIVAT ip-adress, och inte en publik adress. Precis som om du vore med i ett jättelikt LAN.

Från Bredband2" Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.

Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt."

Till TS: Det är uppenbart att du bor i ett av B2's områden som kör CG-NAT och det är därför du har fått frågan om Public vs Private IP. (Du kommer ha dynamisk IP i vilket fall som helst). För din del om du önskar att ha en server stående hemma hos dig som du kan nå utifrån skulle jag rekommendera att säga till B2 att du vill ha en publik adress. En privat adress inom ett LAN är inte nåbar utifrån, utan du måste ansluta dig till den publika adressen. En privat adress kan jämföras med ett kort-nr inom ett företag, dvs ett nr endast de inom företagets växel kan nå, medans den publika adressen är det fulla nr med riktnr och allt, som alla kan nå.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Begåvat inlägg verkligen. Istället för att vara spydig så kan man antingen informera och förklara eller välja att vara tyst. Om man inte frågar får man inget veta.

Det förutsätter att man läser svaren.

Permalänk
Inaktiv

*** raderat ***

Jag erkänner att jag vaknade fel men han fick två förklaringar som ignorerades helt och upprepade samma meningslösa fråga. Nu verkar han förstått i alla fall så det är klart bättre. CG-NAT är ett växande problem speciellt i kombination med att fler och fler program och saker som mobiler och konsoler inte har någon stödd för nätverksinställningar vilket leder till att de antingen kräver upnp eller kör sina låsta inställningar. Det kanske fungerar med ipv6 men stödet för det är ju inte bäst precis.

Citerat inlägg raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Ni alla som kan så mycket om nätverk som svarar här har ändå inte lyckats förstå TS egentliga fråga. Det är uppenbart att det är lite förvirring i begreppen men ni borde mycket enkelt ur den ursprungliga posten förstå att frågan är "PUBLIK VS PRIVAT IP".

Bredband2 kör med CGN. CGN betyder med korta ord att alla kunder är ansluten till en jättelik switch och får en PRIVAT ip-adress, och inte en publik adress. Precis som om du vore med i ett jättelikt LAN.

Från Bredband2" Vi håller på att lägga om våra nät till privata IP-adresser. Det här görs via CG-NAT och förändringen införs i väntan på IPv6. Utrullningen kommer ske efterhand och övervakas noggrant. En icke-publik IP-adress påverkar inte vanligt surfande.

Skulle du trots det ha ett genuint behov av en publik IP-adress kan du kontakta vår kundtjänst så ordnar vi det åt dig kostnadsfritt."

Till TS: Det är uppenbart att du bor i ett av B2's områden som kör CG-NAT och det är därför du har fått frågan om Public vs Private IP. (Du kommer ha dynamisk IP i vilket fall som helst). För din del om du önskar att ha en server stående hemma hos dig som du kan nå utifrån skulle jag rekommendera att säga till B2 att du vill ha en publik adress. En privat adress inom ett LAN är inte nåbar utifrån, utan du måste ansluta dig till den publika adressen. En privat adress kan jämföras med ett kort-nr inom ett företag, dvs ett nr endast de inom företagets växel kan nå, medans den publika adressen är det fulla nr med riktnr och allt, som alla kan nå.

Nej men se där då har man lärt sig något idag också

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag erkänner att jag vaknade fel men han fick två förklaringar som ignorerades helt och upprepade samma meningslösa fråga. Nu verkar han förstått i alla fall så det är klart bättre. CG-NAT är ett växande problem speciellt i kombination med att fler och fler program och saker som mobiler och konsoler inte har någon stödd för nätverksinställningar vilket leder till att de antingen kräver upnp eller kör sina låsta inställningar. Det kanske fungerar med ipv6 men stödet för det är ju inte bäst precis.

Helt klart katastrof att man gör så. De skyller på att det är på grund av den bristande ip-rangen i ipv4 men det är ju faktiskt ISP'erna som har varit väldigt, väldigt sega med att implementera ipv6 och göra det tillgängligt. Vet att Telia och flera andra också börjat med CG-NAT, speciellt i stadsnät. Lägg på att halva deras kundtjänst är helt ovetande om vad CG-Nat är och helt enkelt inte fattar vad det innebär. Senast jag hade stadsnät och behövde får en publik istället för privat adress fick jag gå igenom 6 st handläggare innan en fattade vad jag ens pratade om och kunde koppla mig till backoffice som gav mig en publik adress.

Förhoppningsvis kommer det bli bättre när fler släpper på vettiga system för ipv6.

Skrivet av DeGreeZ:

Nej men se där då har man lärt sig något idag också

Varje dag är en dag då man kan lära sig nya och mer eller mindre nödvändiga saker.
Idag fick jag lära mig hur McDonalds gör sina jättestora skivor med "ägg" till sina McMuffin egg n bacon. Känner på mig att just den kunskapen kommer göra mitt liv bättre!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grimboso:

Helt klart katastrof att man gör så. De skyller på att det är på grund av den bristande ip-rangen i ipv4 men det är ju faktiskt ISP'erna som har varit väldigt, väldigt sega med att implementera ipv6 och göra det tillgängligt. Vet att Telia och flera andra också börjat med CG-NAT, speciellt i stadsnät. Lägg på att halva deras kundtjänst är helt ovetande om vad CG-Nat är och helt enkelt inte fattar vad det innebär. Senast jag hade stadsnät och behövde får en publik istället för privat adress fick jag gå igenom 6 st handläggare innan en fattade vad jag ens pratade om och kunde koppla mig till backoffice som gav mig en publik adress.

Förhoppningsvis kommer det bli bättre när fler släpper på vettiga system för ipv6.

Som min ISP som kör ipv6 DS-Lite så man har ipv6 på något vänster men man kan inte använda den för att ansluta till så det hela slutar med att man har i effekt NAT och får vackert pröjsa 5€ för en vanlig IP som fungerar att ansluta till. Även detta var det lag som tvingade fram, och man ska inte ens nämna deras sketna router som inte får några uppdateringar för att de kör sin egen firmware version och har tagit bort de flesta inställningar. Så klart har de monopol på VDSL (ADSL är ända alternativet och det är seg som satan) i större delen av staden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Måste bara flika in. Är det någon med server hemma som inte också äger en domän? So what's the point of the discussion?

Ja, jag har kör server hemma (som jag har åtkomst till utifrån, regelbunden sådan dessutom) men äger ingen domän. Frågor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Ja, jag har kör server hemma (som jag har åtkomst till utifrån, regelbunden sådan dessutom) men äger ingen domän. Frågor på det?

Ja, why?

Loopia har 9:- för ett år

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg som var otrevliga och inte överensstämde med forumets tanke om gemenskap.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeGreeZ:

Måste bara flika in. Är det någon med server hemma som inte också äger en domän? So what's the point of the discussion?

Varför skulle man behöva äga en domän? Visst de tillåter också dynDNS men det går att få gratis med eller går köra med IP också. Det är knappast så att alla som har en server hemma kör en websida. Jag kör VPN och liknande. Kräver inte domän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Varför skulle man behöva äga en domän? Visst de tillåter också dynDNS men det går att få gratis med eller går köra med IP också. Det är knappast så att alla som har en server hemma kör en websida. Jag kör VPN och liknande. Kräver inte domän.

Det är ju lite upp till var och en. Men kan se fördelarna med en domän när man ansluter till sin egna VPN också. Jag med 0 sifferminne tycker att det är rätt skönt att komma ihåg en dns adress istället för IP när jag ansluter med ssh, vpn, ftp och de andra tjänsterna jag har på mina servrar.

Men skulle jag enbart ha tillgång till en numpad så är jag ju körd.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Ja, why?

Loopia har 9:- för ett år

9:- är alltid 9:-

För att vara seriös, har aldrig känt behovet av det då jag har väldigt bra sifferminne och har inte bytt IP-adress sen jag flyttade in i huset. Så än så länge behöver jag ingen DNS för att komma in på min server!