Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Jag hade en episod av kraftig inkompetens.

Tackar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

@mrqaffe:

Jag hade en episod av kraftig inkompetens.

Tackar..

Ok Jag tog bort min post med dina bilder när din blev fixad så bilderna syns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@Karaff: Du är för hård mot dig själv. Med så söta katter ligger du på kraftigt plus ändå.

Jag måste definivt läsa på om rasen, blev akut sugen.

Grammatik
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Karaff: Du är för hård mot dig själv. Med så söta katter ligger du på kraftigt plus ändå.

Jag måste definivt läsa på om rasen, blev akut sugen.

Haha.. ja de små skrällena

Pysen myser:

En trevlig ras, Selkirk Rex. Han är rätt tung bit med sina ca 8kg, dock på lite diet just nu
Hade på foder åt en uppfödare, avelskatt, blev dock ingen avel och vi tog över honom efter periodens slut.
Så han är fortfarande okastrerad. Uppfödaren försökte få till en kastrering men eftersom han inte pinkar inne tyckte vi det var synd då han är så fin, kanske vill man avla på honom någon gång. Dock har vi inte fått stamtavla o hela den där faderullan från avelshemmet än. De vill väl inte att vi ska börja tjäna på honom. What ever En ganska allergivänlig ras.

En lugn och väldigt tänkade katt, vill gärna vara med, men inte för nära. Hellre golvet än vid sidan i soffan. Iakttar och funderar.
Helt uppslukad av att undersöka vattenslangar och avlopp som det rinner ner i och försöker förstå vad vattnet tar vägen t ex.
Gillar inte andra katter men helt ok med barn. Tar lång tid innan man blir godkänd av honom.

Maja, andra katten vi skaffade, hon vet att man inte får vara på bordet:

Ett par år äldre än Pysen, en ganska rakhårig La Perm. Tidigare avelshona men steriliserad efter komplikationer.
Bodde hos kattuppfödare men kom på kant med de andra katterna, vi tog över henne och då va hon ett sönderstressat nervknippe med hälften så mycket päls. Superkänslig för "otäcka" ljud osv. Hon bet o högg när man höll henne. Men vi har fått henne mycket mer harmonisk, hon går nästan inte provocera till att bita längre. Supersocial. Ett totalt energiknippe som kan köra race så huset vibrerar. Minst lika lång o hög som Pysen, men halva vikten. Ingen underpäls, mycket allergivänlig.
Superduktig jägare, har tagit fiskar i vår damm och även i förra hemmets damm. En fågel som kommit in på vår altan släpade hon in genom kattluckan och hade som lekkamrat inne. Frugan undrade vad som lät. Tur jag var på jobbet så fågeln inte fick hagel. Den återhämtade sig trotts blodgivning.

Vill vara kompis med alla. Även tokiga hundar försöker hon mäkla fred med. Ogillar barn och tonårskillar.

Katten som inte gick att hantera utan risk för blodvite, sover gärna på sin människa i fåtöljen när chans ges.

Justering av bildhost
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Fina kissar!

Jag vill verkligen inte vara otrevlig eller arrogant men jag undrar varför du poängterar det faktum att de flesta av dina katter är omplaceringskatter. Menar du att det är mer moraliskt korrekt att ha en omplaceringskatt än en katt från en vanlig uppfödare? Nu spekulerar jag men din tanke är att alltså att du är en bättre människa än de som köper katter på vanligt vis för ditt engagemang för omplaceringskatter?

Rätta mig om jag har fel, jag har ett gäng kompisar som plockat katter från Djurskyddet och det är givetvis beundransvärt men jag har aldrig hört dem framhålla det så hårt som du gör.

Tack för berömmet vad beträffar mina katter!

Syftade enbart på att man som blivande kattägare bör tänka efter mer än en gång innan man införskaffar en katt. Ingen som helst kritik mot någon av alla på detta forum som skaffat en katt och lagt upp bilder. Var man sedan får tag i katten... uppfödare (vanligtvis sk rasrena katter), bonde (vanligtvis sk huskatter) eller katthem (vanligtvis sk omplaceringskatter eller katter som blivit förvildade) har naturligtvis ingen som helst betydelse.

Här är en bild på den enda av mina katter som inte är en sk omplaceringskatt. Också den äldsta. Den kom till mig hungrig och mager tidigt oktober 2005 och har sedan dess fått stanna hos mig. Hur gammal han är vet jag inte men jag har haft honom i 12 år. Troligen någon som bara dumpat honom i naturen när sommaren tog slut sommaren 2005.

Här leker han med en av sina yngre kompisar > LÄNK

Permalänk
Avstängd

Katter tål kyla hyfsat men går tempen under 10 minusgrader så bör de inte vara ute mer än 1 timma i taget. Den mest utsatta kroppsdelen på en katt är öronen som lätt fryser om de får vara ute för länge. Även trampdynor/tår och svansen är utsatta.

Här är en bild en solig och kall vinterdag för några år sedan.

Permalänk
Medlem

De verkar sköta de rätt bra bara de har kattlucka.

Chockade min katt lite idag. Hon visar normalt inget intresse alls för att gå ut hemma i lägenheten vilket är mysko för de första hon gör när hon är ute på landet är att hon ska ut och hon är bara inne för att äta och sova. Men i lägenheten är hon rädd för att gå ut? Men hon visa lite intresse för balkongen igår och nu i morse var hon och krafsa och visa tydligt att man skulle släppa ut henne. Öppnar balkongdörren och hon springer ut och landar i snön :D. Den var hon inte med på kan man säga. Försökte gå därifrån utan att röra snön men de var lite svårt. Sen var hon ultraspeedad ett bra tag efteråt.

Aluminiumfolie har tyvärr ingen direkt avskräckande effekt för övrigt. Skulle hitta någon slags avskärmning att bygga på ovanpå monitorn bakåt då hur man nu fäster något sånt snyggt. Måste också fixa kåpa för rörförstärkaren för rören står åt alla håll och kanter emellanåt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

De verkar sköta de rätt bra bara de har kattlucka.

Chockade min katt lite idag. Hon visar normalt inget intresse alls för att gå ut hemma i lägenheten vilket är mysko för de första hon gör när hon är ute på landet är att hon ska ut och hon är bara inne för att äta och sova. Men i lägenheten är hon rädd för att gå ut? Men hon visa lite intresse för balkongen igår och nu i morse var hon och krafsa och visa tydligt att man skulle släppa ut henne. Öppnar balkongdörren och hon springer ut och landar i snön :D. Den var hon inte med på kan man säga. Försökte gå därifrån utan att röra snön men de var lite svårt. Sen var hon ultraspeedad ett bra tag efteråt.

Aluminiumfolie har tyvärr ingen direkt avskräckande effekt för övrigt. Skulle hitta någon slags avskärmning att bygga på ovanpå monitorn bakåt då hur man nu fäster något sånt snyggt. Måste också fixa kåpa för rörförstärkaren för rören står åt alla håll och kanter emellanåt.

Katter skiljer inte på ute och inne. De går efter revir. Det som ligger utanför lägenheten ingår inte i reviret - alltså inget intresse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Katter skiljer inte på ute och inne. De går efter revir. Det som ligger utanför lägenheten ingår inte i reviret - alltså inget intresse.

En katt som har för vana att vistas både inom- och utomhus har troligen ett "inre revir" dvs lägenheten/bostaden och ett "yttre revir" dvs tomten som bostaden ligger på som den vaktar väldigt noga. I det inre reviret finns mat och dryck och platser att sova på i lugn och ro samt strikta regler vad katten får göra. Ex aldrig kissa och bajsa inomhus. I det yttre reviret är det fritt fram att göra allt vad katten har behov att göra ex kissa och bajsa. Inom det yttre reviret ska alla främmande katter skrämmas bort. Om sedan katten går utanför det yttre reviret så tror jag att "störst går först" när det gäller konfrontation med främmande katter.

Mina egna teorier bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

En katt som har för vana att vistas både inom- och utomhus har troligen ett "inre revir" dvs lägenheten/bostaden och ett "yttre revir" dvs tomten som bostaden ligger på som den vaktar väldigt noga. I det inre reviret finns mat och dryck och platser att sova på i lugn och ro samt strikta regler vad katten får göra. Ex aldrig kissa och bajsa inomhus. I det yttre reviret är det fritt fram att göra allt vad katten har behov att göra ex kissa och bajsa. Inom det yttre reviret ska alla främmande katter skrämmas bort. Om sedan katten går utanför det yttre reviret så tror jag att "störst går först" när det gäller konfrontation med främmande katter.

Mina egna teorier bara.

De fall jag har stött på gäller "inne i lägenhet i stan" och "ute vid sommarstuga".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

De fall jag har stött på gäller "inne i lägenhet i stan" och "ute vid sommarstuga".

Vart räknar du oss som bor på landet året runt?

Permalänk
Medlem

Vart räknar du oss som bor på landet året runt?

Tja, vill man missförstå så kan man. Jag har uttalat mig om katters revirbeteende. Vart du hör har jag ingen aning om.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina katter har alltid haft två olika revirbeteenden, precis som @vinylsamlaren föreslår. Ett inne och ett annat ute.

Gammel-Pytt är tyvärr lite krasslig senaste dagarna med feber och ingen aptit, hoppas det blir bättre:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Storkatten Happy har tappat rösten

Permalänk
Hedersmedlem

@anon42512: För mycket nattsudd?

Nuvarande #MeToo-älsklingen Timell introducerar i sann digitaliserad VHS-kvalitet:

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

@Loxus: För mycket nattsudd?

Nuvarande #MeToo-älsklingen Timell introducerar i sann digitaliserad VHS-kvalitet:

https://www.youtube.com/watch?v=a1YqBee93gk

Haha, kanske. Eller att han skällt på den lilla katten för mycket

Han är sig själv i övrigt så avvaktar ev veterinärbesök, men man blir ju lite orolig :/

Permalänk
Inaktiv

Man får ser upp när man vill mysa ner sig i soffan

Permalänk
Medlem

aw... amazing, Berrabub!

Permalänk

@N3P: Natures menu godispåsar med griskött och lever. Finns på Arkens zoo. Supergott. Thrive frystorkad vit fisk älskas också högt av mina katter, finns även det på Arkens zoo. Annat mkt gott är torkat vildsvins kött, brukar finnas hos butiker som säljer viltkött och som hundgodis men lika gott för katter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Gammel-Pytt är tyvärr lite krasslig senaste dagarna med feber och ingen aptit, hoppas det blir bättre:

https://i.imgur.com/fxbIkVJ.jpg?1

Ett problem med katter jämfört med barn är att de inte lika lätt kan tala om för oss vad som är fel. Dessutom kan katter vara sjuka utan att vi ens vet om det frånsett aptit och aktivitet.

Btw, hur tar du tempen på honom?

Hoppas att han blir frisk snarast.

Permalänk
Medlem

Ja katter kan tyvärr vara rätt duktiga på att dölja när något inte står rätt till. Råkade ut för det nyligen när min ena katt Tezla fick njursvikt och det enda tecken på att något var fel var att jag en dag tyckte att hon hade gått ner lite i vikt. Eftersom hon var rätt stor och "fluffig" var det inte så lätt av se direkt.

Hon åt, drack och gick på toan som vanligt annars. Inget förändrat beteende heller. Tog henne till veterinären för kontroll och efter provtagningar var det bara att konstatera njursvikt och att det inte fanns något att göra för det hade gått för långt.... :'(

Vila i frida lilla gumman <3

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wurpan:

Ja katter kan tyvärr vara rätt duktiga på att dölja när något inte står rätt till. Råkade ut för det nyligen när min ena katt Tezla fick njursvikt och det enda tecken på att något var fel var att jag en dag tyckte att hon hade gått ner lite i vikt. Eftersom hon var rätt stor och "fluffig" var det inte så lätt av se direkt.

Hon åt, drack och gick på toan som vanligt annars. Inget förändrat beteende heller. Tog henne till veterinären för kontroll och efter provtagningar var det bara att konstatera njursvikt och att det inte fanns något att göra för det hade gått för långt.... :'(

Vila i frida lilla gumman <3
http://hemler.se/public/Tezlagumman.jpg

Rent allmänt tror jag (utan att veta) att katter faktiskt är duktigare på att dölja ev sjukdomar än vad hundar är. Frånsett matlust och aktivitet som jag skrev tidigare så är det väl bara viktnedgång man har att gå efter. Märker man däremot att katten ex inte gillar att bli klappad eller smekt så är naturligtvis det i sig en varningsklocka.

Väldigt tragiskt med dödsfall samt sjukdomar som leder till dödsfall. Förlorade själv en katt för ett par månader sedan. Hon var tvilling med en av mina andra katter. Det tog säkert en dryg månaden innan den kvarlevande katten förstod att "tvillingsyrran" var borta för gott. Hon gick och letade och jamade "lockrop" i hela huset i flera veckor efter att hon fått "lukta farväl" av den döda katten jag lagt ute på terrassgolvet för att samtliga katter skulle få ta farväl av henne.

Permalänk
Medlem

Rent allmänt tror jag (utan att veta) att katter faktiskt är duktigare på att dölja ev sjukdomar än vad hundar är. Frånsett matlust och aktivitet som jag skrev tidigare så är det väl bara viktnedgång man har att gå efter. Märker man däremot att katten ex inte gillar att bli klappad eller smekt så är naturligtvis det i sig en varningsklocka.

Väldigt tragiskt med dödsfall samt sjukdomar som leder till dödsfall. Förlorade själv en katt för ett par månader sedan. Hon var tvilling med en av mina andra katter. Det tog säkert en dryg månaden innan den kvarlevande katten förstod att "tvillingsyrran" var borta för gott. Hon gick och letade och jamade "lockrop" i hela huset i flera veckor efter att hon fått "lukta farväl" av den döda katten jag lagt ute på terrassgolvet för att samtliga katter skulle få ta farväl av henne.

Otrotroligt tråkigt är det i alla fall. Speciellt när ens katter är det enda sällskapet man har där hemma. Har i alla fall kvar min andra katt Gizmo. Han verkar som tur är inte vara lika påverkad över Tezlas bortgång. Det jag märkt av är att han brukar lägga sig och sova i kattburen som Tezla transporterades i. Dom två brukde ligga och sova tillsammans så antar att han känner viss trygghet i att känna doften av henne.

Nu mer är han hemma hos morsan till och från på vardagarna och leker av sig med hennes katt så han inte behöver känna sig helt ensam om dagarna när inte jag är hemma.

Fick hem urnan med Tezlas aska förra veckan. Brukar tända ett ljus vid henne om kvällarna. <3

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Kara, the master of relaxation:

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Kompisar (för det mesta...):

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

hehe snäll kompis du får sova utan för. hehe

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@wurpan: Beklagar verkligen, bortgång är tyvärr en del av livscykeln. Ser inte fram emot när det är mina katters tur, men den tiden kan komma när som.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Ohem: Tack

Ja det är ju tyvärr oundvikligt, men tråkigt nog kom det tidigare än väntat för Tezlas del. Hon blev bara 5 år gammal. Men men... man får se tillbaka på den tiden man ändå fick tillsammans med dem.

Vila i frid gumman, du är otroligt saknad. <3

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

@Ohem: Tack

Ja det är ju tyvärr oundvikligt, men tråkigt nog kom det tidigare än väntat för Tezlas del. Hon blev bara 5 år gammal. Men men... man får se tillbaka på den tiden man ändå fick tillsammans med dem.

http://www.hemler.se/public/swec/Tezlacandles.jpg
Vila i frid gumman, du är otroligt saknad. <3

Har en sån urna i mitt hem då ena systern till min kvarlevande gick bort. Vad kostade för dig? minns inte riktigt vad mitt gick på då det är snart 8 år sedan min katt gick bort. Min Carmen blir 16 år nästa år så jag räknar inte att hon ska leva så länge till, men hoppas gör jag givetvis, men hon gnäller mycket mer nu för tiden precis som om hon har ont ibland

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har en sån urna i mitt hem då ena systern till min kvarlevande gick bort. Vad kostade för dig? minns inte riktigt vad mitt gick på då det är snart 8 år sedan min kan gick bort. Min Carmen blir 16 år nästa år så jag räknar inte att hon ska leva så länge till, men hoppas gör jag givetvis, men hon gnäller mycket mer nu för tiden precis som om hon har ont ibland

Fick betala 445kr för avlivningen och 1950kr för separat kremering inkl. urnan.

16 år, ja då börjar dom ju bli till åren tyvärr. Bästa man kan göra är väl att ta tillvara på tiden man får med dom och göra det bästa med den. Inte ta dom för givet för man vet aldrig när det värsta händer.

Hoppas min andra katt Gizmo lever minst så länge som Carmen... helst ännu längre.

Visa signatur

3dkatten.se