Strömsnål "torrentserver" ?

Permalänk

Strömsnål "torrentserver" ?

Hej!

Jag skulle vilja fixa en bitorrent-server separat från min vanliga server. Gärna så strömsnål som möjligt.
Går det att göra detta med exempelvis en rapsberry pi eller liknande, smidigt?

Permalänk
Medlem

Ja, det borde räcka med en Pi. Går väl att köra t.ex Transmission på Pi:n och styra via nätverket.

Permalänk
Medlem

Bara torrents funkar pi bra till, ska du tunnla också så orkar inte en RPI med när hastigheten stiger.
En billigare NAS är att rekommendera.

NAS (torrents, tunnel, lagring, plex) -> RPI (media spelare med fjärkontrollen).
Kör man ingen transcode på plex så kan även billigare NAS strömma 20GB filmer till en pi utan problem.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

En nuc låter som en vettig lösning då pi kanske är för slö

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Går säkert att få ihop nåt med en raspberry om du inte har några direkta krav på lagring och prestanda. Kompromisserna blir dock många med USB-lagring etc. Jag körde på ett mini itx-system till min filserver med integrerad atom-processor + en exta SATA-kontroller så jag kunde köra 4 diskar. Moderkortet drar väl 10 watt nånstans vid full belastning, så diskarna lär väl dra merparten av strömmen i daglig drift. CPU/moderkort kyls passivt, och har bara en stor chassifläkt som långsamt vispar runt luften lite över diskarna. Rullar på windows server och hanterar torrents utan bekymmer. Har gått 24/7 i ca 3 år nu tror jag, supernöjd med bygget. Enda dryga var att moderkortet enbart hade en 1x PCI-plats och SATA-kontrollern var 4x. Behövde således såga bort änden på porten, och får inte full sula till diskarna, men jag behöver inte den typen av prestanda i diskarna ändå. Diskarna är firmwaremoddade green-diskar så de inte parkerar huvudena vid inaktivitet för att minska slitage. Lagringen är uppsatt som mjukvaruraid i windows. (systemdisk är en 40gig SSD har jag för mig som körs direkt på moderkortets SATA-port)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4092202

Kungen av hemmafixarnas behov.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Tack för alla svar!

Ja tanken är alltså att den endast ska sköta torrents, samt att man ska kunna ha vpn på den. Sedan ska jag skicka datan för att lagra den på min server så att säga

Jag har en liten skruttig asustor nas liggandes som jag skulle kunna använda. Men tänkte mer om man kunde spara en slant på elräkningen om man körde raspberry pi istället?

Fast min asustor kanske inte drar mycket ström om den endast sköter torrents i alla fall?

Permalänk
Medlem

Kör en VM eller docker på din server kanske?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Kör en VM eller docker på din server kanske?

Inte en aning om vad du menar?

Permalänk
Medlem

@Rickykling: Själv kör jag en VM som har hand om allt det där. Kan ju köras på befintlig dator, installera VMware Workstation eller Player och skapa en Ubuntu VM, sen kan du följa denna guiden: https://www.techandme.se/install-rutorrent-plex-on-a-headless...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

@Rickykling: Själv kör jag en VM som har hand om allt det där. Kan ju köras på befintlig dator, installera VMware Workstation eller Player och skapa en Ubuntu VM, sen kan du följa denna guiden: https://www.techandme.se/install-rutorrent-plex-on-a-headless...

Vas blir fördelarna med att göra så då?

Alltså, jag kör Xpenology på min server, så kör för närvarande med download station. Men jag känner att när jag har många torrents på samma gång segas hela servern ner (inte andra enheter i nätverket).. Därför kom jag och tänka på en separat enhet som sköter torrent-delen så att säga!

Permalänk
Inaktiv

@Rickykling: När du säger att den segas ner, är det cpun som inte orkar eller är det så att nätverkskortets bandbredd inte räcker till? Om det är det senare kan du sätta i ett till nätverkskort och ge en egen nic till vm'et, så den inte påverkar/segar ner nätverkskommunikationen till servern. Men du kanske redan har gett vm'et egen nic?

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@Rickykling: När du säger att den segas ner, är det cpun som inte orkar eller är det så att nätverkskortets bandbredd inte räcker till? Om det är det senare kan du sätta i ett till nätverkskort och ge en egen nic till vm'et, så den inte påverkar/segar ner nätverkskommunikationen till servern. Men du kanske redan har gett vm'et egen nic?

Hm okej.. Inte en aning faktiskt.

Har detta Moderkort , men vet inte hurvida det inbyggda nätverkskortet är bra eller ej ;o
Nätverksstyrenhet Realtek RTL8111H om det säger något?

Permalänk
Inaktiv

@Rickykling Vad kör du för operativsystem? ESXi? Om jag får veta vilket operativ du kör kan jag nog hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@Rickykling Vad kör du för operativsystem? ESXi? Om jag får veta vilket operativ du kör kan jag nog hjälpa dig

Skrev i tidigare kommmentarer, men du kanske inte sett de
Kör med Xpenology

Permalänk
Skrivet av Rickykling:

Skrev i tidigare kommmentarer, men du kanske inte sett de
Kör med Xpenology

Använder servern för, torrents, lagring samt plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Vas blir fördelarna med att göra så då?

Alltså, jag kör Xpenology på min server, så kör för närvarande med download station. Men jag känner att när jag har många torrents på samma gång segas hela servern ner (inte andra enheter i nätverket).. Därför kom jag och tänka på en separat enhet som sköter torrent-delen så att säga!

Tänk dig att du får en dator/server inne i befintlig dator/server. På så sätt kan du begränsa hur mycket som får användas, och segar inte ner hela systemet för att en VM tar mycket kraft i guest OS. Läs på lite på hur virtuella maskiner funkar. Du behöver ingen ny hårdvara i alla fall. Viritualisera och utnyttja det du redan har, men lås ner just torrentmiljön på det sättet.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Tänk dig att du får en dator/server inne i befintlig dator/server. På så sätt kan du begränsa hur mycket som får användas, och segar inte ner hela systemet för att en VM tar mycket kraft i guest OS. Läs på lite på hur virtuella maskiner funkar. Du behöver ingen ny hårdvara i alla fall. Viritualisera och utnyttja det du redan har, men lås ner just torrentmiljön på det sättet.

Jaha aa okej! Tack
SKa kolla på det!

Permalänk
Medlem

Ser man inte belastningen på ett snyggt sätt inne i Xpenology? Det vill säga om det är nätverket, CPUn eller diskarna som är överbelastade?

Vad har du för hårdvara?

Permalänk
Medlem

En hardkernel hc1 borde räcka gott och väl för dina behov. Har en xu4 som har samma SOC som HC1, den servern kör open media vault utan några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240