Permalänk
Medlem

Kyla ned RX 580

Hej, har nyligen skaffat mig ett ASUS Radeon RX 580 Strix OC 8GB som ersatte mitt GTX 960 OC.
Problemet jag har fått är att kortet blir varmt, betydligt varmare än mitt tidigare kort vilket även gör att fläktarna går på högvarv.
Så har gått ifrån en i stort sett helt tyst dator till en som för ett jäkla liv när det är dags för spel.
Jag sitter idag med ett Fractal design Mesify C chassi, som jag innan jag monterade RX 580 tyckte var rymligt men som nu känns lite trångt.
Hade bland annat corsairs vattenkylning till min processor som nu inte får plats (trots att det skulle gå enligt manualen till mitt chassi)
Har totalt 5 fläktar från Corsair (HD120) 2 i fronten för intag 2 i taket samt en i bak för utblås.
I idle så ligger kortet på 33 grader men sticker upp nästa direkt när man drar igång ett spel till 65 grader och fläktarna på max.

Min fråga, finns det något att göra angående fläkt ljudet och temperaturerna på kortet eller är det bara gilla läget, att det var bättre förr och skruva upp ljudet i spelet?

//Robert

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem

Bilder på hur det ser ut i chassit om det hjälper.
https://imgur.com/a/S87FP

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Avstängd

@robbz84:

hur är luft flödet, Vilka kastar ut och vilka kastar in luft ? om du har för många som trycker ut luft så kan det vara problemet. alltid bättre med lite för mycket inflöde än utflöde.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Installera MSI Afterburner, gör en egen fläktkurva och sätt maxvarv vid 80°.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Dom två i fronten trycker in luft. Resterande trycker ut.
Så 2 in och 3 ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnde, kolla in fläktkurvan, är inte säker på amds nya gpu:er men historiskt sett går dem väldigt varmt. Med detta menar jag att fläkten ska inte gå på max såpass tidigt. Hade ett msi r9 390 innan som inte ens låg på max fläktkurva vid 80 grader. (standard fläktkurva)

Permalänk
Medlem

Okej, får ta och kolla över hur det ser ut med kurvan.
Kortet blir som sagt väldigt vamt och enligt CAM så går fläkten nästan direkt upp på maxvarv vid belastning.
Var även i kontakt med netonnet där kortet är köpt då det även har "coilwhine" vid belastning och det var tydligen ok att lämna tillbaka det något jag tror jag kommer att nyttja.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Dom två i fronten trycker in luft. Resterande trycker ut.
Så 2 in och 3 ut.

Det känns inte riktigt optimalt, det betyder ju att fläktarna i toppen suger ut luften som de i fronten blåser in. Särskilt luften som den övre fläkten i fronten suger in lär ju direkt sugas ut igen utan att göra någon större nytta. Vad händer om du helt enkelt stänger av fläktarna i toppen och blockerar hålen där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det känns inte riktigt optimalt, det betyder ju att fläktarna i toppen suger ut luften som de i fronten blåser in. Särskilt luften som den övre fläkten i fronten suger in lär ju direkt sugas ut igen utan att göra någon större nytta. Vad händer om du helt enkelt stänger av fläktarna i toppen och blockerar hålen där?

Det har jag inte provat, men kan vara värt att testa. Får bli ett av morgondagens projekt

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av robbz84:

Det har jag inte provat, men kan vara värt att testa. Får bli ett av morgondagens projekt

Man kan också tänka sig att det blir en varm ficka av luft under kortet.
Testa att stänga av de i toppen, som du sa och testa att plocka bort de två plåtarna under kortet, då bör övertrycket i lådan ventilera ut varmluft den vägen.
Jag testade det på en PC med liten låda jag hade, med gott resultat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Vänta nu, får du 65 grader på full load med 100% på gpus fläkt kurva? Då är det nåt konstigt.
Vad händer om du inte rör fläkt kurvan, kollat tempen då?

Permalänk
Medlem

@robbz84:

65 grader är låg temp på 100% användning och inget du bör oroa dig över.

Om något så går fläktarna mycket snabbare än dom behöver. Så upp med en fläktkurva som håller temperaturen närmare 80 grader istället.

Börja med att se vad som händer om du kör 30% fläkt ända upp till 75 grader och går sen högre.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

3xx 4xx och 5xx serien pumpar tyvärr ut mycket varm luft och låter endel.
Mitt 480 nitro+ presterade grymt för pengarna med lät som en dammsugare även i ett ventilerat chassi.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det lutar mot att jag byter ut grafikkortet till ett GTX istället. Hoppas på lägre temperaturer i och med detta.
Sak dock se om det går att ändra om luftflödet i chassit enligt förslagen ovan, tack för all hjälp!

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Det lutar mot att jag byter ut grafikkortet till ett GTX istället. Hoppas på lägre temperaturer i och med detta.
Sak dock se om det går att ändra om luftflödet i chassit enligt förslagen ovan, tack för all hjälp!

Se till att ta något vettigt, ska du hålla dig i samma prisklass så gissar jag på att du kikar på GTX 1060, av erfarenhet så låter Asus Dual OC (vita) som fan då kylaren har svårt att hänga med och EVGAs vad den nu heter med en fläkt låter ungefär som en Airbus 320 oavsett hur man ställer in kurvan.

Fast även om 580 går varmt så bör kylaren på den du har klara av det lätt, gissar som andra på undertryck eller så kan det ju vara för mycket/lite pasta eller så har den torkat.

Permalänk
Hjälpsam

65 grader är onödigt låg max temperatur, ställ upp den i Wattman.
Jag har 85 som max och 75 som mål (standard).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@robbz84: tror du har någ en gallen uppfattning om vad höga temps är. samt med nividia kommer du inte blir gladare med deras gpu boost.
låter det för mycket få du ändra fläktkurvan, oavsett nvidida eller amd. men med det få du acceptera högre temps. det går inte att har båda låg ljudnivå och svala temperaturer om du inte vill att prestanda ska lida.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Har monterat och prova det nya grafikkortet, MSI GTX 1060 gaming x 6gb och det är en stor skillnad i ljud och prestanda. Misstänker att det var något fel på det kortet jag hade från ASUS.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Inaktiv

Altså det är inte luftflödet i chassit det är fel på.

Jag har 1st stillagående 92mm som drar ut luft(+psu) och en stillagående 80mm som trycker in luft. (och du har 5stk 120mm??)

Detta kyler en 6800k och ett smått överklockat 1080ti som båda går på fullvarv med mining dygnet runt nu om vintern.

Ljudnivån är inte alls störande, knappt så man lägger märke till datorn om det inte är helt tyst i rummet och gpu tempen ligger på 72c vilket är helt godkänt.Ca. 18c rumstemperatur.

Om det var kortet med 3stk fläktar på du hade där så var det säkerligen några inställningar som blivit fel. Mina RX480 med radialfläkt kan möjligen tänkas vara lite störande högljudda vid orginal klockfrekvenser och max load, men en 3fläktslösning som jag har på mitt 1080ti så borde kortet knappt vara hörbart, även om det vore en av de sämsta 3fläktslösningarna på markanden. Särskilt med 5stk 120mm fläktar som drar igenom luft??