Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bilden rör sig för fort.

Hej!

Jag är ny medlem här, hoppas att jag lagt tråden i rätt forum.

Jag har ett problem jag inte förstår mig på. När jag streamar från vissa ställen så rör sig bilden för fort. Det är inte märkbart direkt men efter en stund inser man att hastigheten är lite högre än normalt. Jag har googlat detta problem och läst att en del upplevt det på sina tv-apparater men för mig händer detta främst när jag streamar via dator och ipad. Jag har uppdaterat min flashplayer och testat olika webbläsare men det hjälper inte. Är det min uppkoppling som är för dålig eller finns det någon inställning någonstans? Jag har testat på olika datorer men det blir samma resultat så det känns som att det är nåt mer allmänt fel.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vad använder du för skärm?

Permalänk
Medlem

Vart streamar du ifrån?

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Vad använder du för skärm?

Det är lite olika. Jag har två datorer som jag får samma problem med, samma sak på paddan.

Skrivet av Rhames:

Vart streamar du ifrån?

\\Rhames

Främst WWE network och Njpw world. Wrestlingsiter.

Permalänk
Medlem

Det är inte skillnaden mellan 24 och 60 fps du reagerar på?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det är inte skillnaden mellan 24 och 60 fps du reagerar på?

Kan vara kanske, jag har inte så bra koll. Hur ändrar man detta isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangrel:

Hej!

Jag är ny medlem här, hoppas att jag lagt tråden i rätt forum.

Jag har ett problem jag inte förstår mig på. När jag streamar från vissa ställen så rör sig bilden för fort. Det är inte märkbart direkt men efter en stund inser man att hastigheten är lite högre än normalt. Jag har googlat detta problem och läst att en del upplevt det på sina tv-apparater men för mig händer detta främst när jag streamar via dator och ipad. Jag har uppdaterat min flashplayer och testat olika webbläsare men det hjälper inte. Är det min uppkoppling som är för dålig eller finns det någon inställning någonstans? Jag har testat på olika datorer men det blir samma resultat så det känns som att det är nåt mer allmänt fel.

Tacksam för svar!

Hur menar du med att bilden rör sig för fort? Är ljudet distortat, så att strömmen spelas upp för snabbt?
Om ljudet är som det ska så spelas det ju i exakt den hastigheten det ska.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hur menar du med att bilden rör sig för fort? Är ljudet distortat, så att strömmen spelas upp för snabbt?
Om ljudet är som det ska så spelas det ju i exakt den hastigheten det ska.

Ljudet är synkat och således är också det för "snabbt". Bilden blir väldigt onaturlig när någon rör sig fort. Det blir en komisk effekt. Jag lyckades på ett ställe ändra inställningar så att bilden gick i 90% snabbhet så att säga, och då blev det normalt. Så jag antar att bilden rör sig 1/10 "för fort". Ledsen att jag inte kan förklara bättre, men det är väldigt störande iallafall.

Permalänk
Medlem

Alltså är det på tvn det går fort när du streamar från datorn etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Alltså är det på tvn det går fort när du streamar från datorn etc?

Det också, men även när jag tittar direkt på datorn och paddan.

Permalänk
Medlem

Testat kolla samma klipp på Youtube på både datorn o paddan o mobilen. Se om det skiljer sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Testat kolla samma klipp på Youtube på både datorn o paddan o mobilen. Se om det skiljer sig?

Ja, det är samma då, även när jag tittar via VLC så blir det samma effekt.

Permalänk
Medlem

Har du någon Youtube länk till något klipp du tycker går för fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangrel:

Kan vara kanske, jag har inte så bra koll. Hur ändrar man detta isåfall?

Kolla på den här video på datorn och se på om det är problemet https://www.youtube.com/watch?v=ChsT-y7Yvkk Se till att kvaliteten är "1080p60"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt samma sak, eller det låter i alla fall så när OP beskriver sitt problem. För mig var det på Twitch det hände och det har endast hänt på 1 kanal, JoinDota.

För att försöka förklara för er andra så upplevs det som att videon går snabbare än vad den borde. Vi pratar inte om dubbel hastighet eller något annat utan kanske x1.10 hastighet eller i den stilen men ändå tillräckligt för att man direkt ska reagera på att det känns helt fel. Inget fel på ljudet men iofs kan det vara svårt att avgöra om det är x1.10 vi pratar om. När detta hände mig försökte jag kolla på in-game klockan och jämföra med en verklig sekund och om jag minns rätt så matchade de.

Detta var dock länge sedan, säkert mer än 1 år sedan när Twitch fortfarande körde flash och inte html5 för sin video men ändå, det var endast 1 kanal jag upplevde det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Kolla på den här video på datorn och se på om det är problemet https://www.youtube.com/watch?v=ChsT-y7Yvkk Se till att kvaliteten är "1080p60"

Ja, det känns som att det är det det handlar om. Att det på 60 känns som det rör sig onaturligt fort.

Skrivet av cjal:

Jag har upplevt samma sak, eller det låter i alla fall så när OP beskriver sitt problem. För mig var det på Twitch det hände och det har endast hänt på 1 kanal, JoinDota.

För att försöka förklara för er andra så upplevs det som att videon går snabbare än vad den borde. Vi pratar inte om dubbel hastighet eller något annat utan kanske x1.10 hastighet eller i den stilen men ändå tillräckligt för att man direkt ska reagera på att det känns helt fel. Inget fel på ljudet men iofs kan det vara svårt att avgöra om det är x1.10 vi pratar om. När detta hände mig försökte jag kolla på in-game klockan och jämföra med en verklig sekund och om jag minns rätt så matchade de.

Detta var dock länge sedan, säkert mer än 1 år sedan när Twitch fortfarande körde flash och inte html5 för sin video men ändå, det var endast 1 kanal jag upplevde det på.

Vekar vara samma sak som jag upplever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Har du någon Youtube länk till något klipp du tycker går för fort?

Jag skrev nog fel förut. Har inte hittat nåt klipp på youtube med det. Återkommer om det dyker upp där,

Permalänk
Medlem

Tror helt enkelt du är ovan vid hög framerate. Inte att den spelas upp för fort.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Okej. Då är det ju källan du streamar ifrån som är boven. Mest troligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Tror helt enkelt du är ovan vid hög framerate. Inte att den spelas upp för fort.

Kan vara, men tanken är väl inte att folk ska röra sig betydligt snabbare än i verkligheten. Blir ju liksom Benny Hill-effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurono:

Okej. Då är det ju källan du streamar ifrån som är boven. Mest troligast.

Okej, så rådet är att försöka se om det går att ändra frame rate hos källan så att säga?

Tack för svaren förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangrel:

Ja, det känns som att det är det det handlar om. Att det på 60 känns som det rör sig onaturligt fort.

Vekar vara samma sak som jag upplever.

Personligen skulle jag köra på i 60 fps då. Det har bara fördelar och ser endast konstigt ut eftersom vi är vana vid 24/30 fps på grund av filmindustrin. När du väl vant dig vid 60 kommer det tvärtom vara svårt att gå tillbaka till 30 eftersom det ser hackigt ut.

Vet ärligt talat inte om det går att begränsa skärmuppdateringen för videouppspelning. På Youtube går det väl, men då måste man även sänka upplösningen på videon (såvida det inte finns några andra inställningar jag inte sett).

Med det sagt finns det många TV-apparater som har diverse "smoothening"-tekniker som försöker få material med 24/30 FPS att se "jämnare" ut, och det ser ut som skit, så dessa funktioner bör man slå av.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Personligen skulle jag köra på i 60 fps då. Det har bara fördelar och ser endast konstigt ut eftersom vi är vana vid 24/30 fps på grund av filmindustrin. När du väl vant dig vid 60 kommer det tvärtom vara svårt att gå tillbaka till 30 eftersom det ser hackigt ut.

Vet ärligt talat inte om det går att begränsa skärmuppdateringen för videouppspelning. På Youtube går det väl, men då måste man även sänka upplösningen på videon (såvida det inte finns några andra inställningar jag inte sett).

Med det sagt finns det många TV-apparater som har diverse "smoothening"-tekniker som försöker få material med 24/30 FPS att se "jämnare" ut, och det ser ut som skit, så dessa funktioner bör man slå av.

Tack för infon! Jag ska kolla vidare på detta.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag "kanske" hittat problemet, och att det är som en del här trott.

I den här tråden beskrivs samma problem jag upplever, fast då på en tv-apparat.

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=222341

Permalänk
Medlem

Vilket då gör att min fråga blir: Går det att åtgärda detta när man streamar på datorn? Finns det något "motion flow-mode" att stänga av på en dator?

Permalänk
Skrivet av Gangrel:

Vilket då gör att min fråga blir: Går det att åtgärda detta när man streamar på datorn? Finns det något "motion flow-mode" att stänga av på en dator?

Om det inte går aktivera något dumt i grafikkortsdrivrutinen eller kör med en TV som datorskärm ska inget sådant vara på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gangrel: Som @Broken-arrow skriver är de problemen du läst om med Blu-ray inget som finns i en dator. Däremot är omdömen som "det går för fort..." eller "...ser för verkligt ut" väldigt vanligt när många stöter på interpolering för första gången, därför att rörelsen inte ser ut som den gör när den är filmad.

Det är en kombination av hög bildfrekvens av hög slutarvinkel som fångar hela rörelsen på ett sätt som man inte är van med. TV-sändningar och film där endast delar av rörelsen (ofta 50%) fångas och i låg frekvens typiskt 24, 25 eller 30 fps/bilder i sekunden har ett visst intryck. Är det en kamera som filmar 100% av rörelsen med 60 fps kommer rörelsen se annorlunda ut därför att man är ovan med att se material av den typen.

Sedan kan man förstås fundera om inte producenterna av wrestling-klipp medvetet snabbar upp några procent eller så, men jag är alldeles för oinsatt i den kulturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Gangrel: Som @Broken-arrow skriver är de problemen du läst om med Blu-ray inget som finns i en dator. Däremot är omdömen som "det går för fort..." eller "...ser för verkligt ut" väldigt vanligt när många stöter på interpolering för första gången, därför att rörelsen inte ser ut som den gör när den är filmad.

Det är en kombination av hög bildfrekvens av hög slutarvinkel som fångar hela rörelsen på ett sätt som man inte är van med. TV-sändningar och film där endast delar av rörelsen (ofta 50%) fångas och i låg frekvens typiskt 24, 25 eller 30 fps/bilder i sekunden har ett visst intryck. Är det en kamera som filmar 100% av rörelsen med 60 fps kommer rörelsen se annorlunda ut därför att man är ovan med att se material av den typen.

Sedan kan man förstås fundera om inte producenterna av wrestling-klipp medvetet snabbar upp några procent eller så, men jag är alldeles för oinsatt i den kulturen.

Tack för svaret, dock skulle jag snarare säga att det ser för overkligt ut än för verkligt eftersom vissa rörelser får en komisk effekt i och med att de är dubbelt så snabba som "på riktigt".

Permalänk
Medlem

Jag måste återuppliva den här tråden för jag håller på att bli tokig. Jag ska försöka förklara problemet igen. Det konstiga är att det bara kom över en natt.

När jag tittar på en streamingtjänst kan direkt på datorn kan bilden vara normal i ungefär 15-20 minuter, sedan börjar den bli ryckig och konstig. Det laggar alltså inte utan det känns som något frekvensfel. Jag testade i min desperation att ladda ner samma fil som streamingtjänsten visade och också då uppstod samma problem dvs. det fungerar normalt i ungefär 20 minuter och sedan blir bilden ryckig och "snabb". Det har alltid funkat perfekt tidigare, men från ingenstans är det nu samma sak med både mina datorer och min ipad. Jag blir tokig på det. Jag hittar ju ingen annan som upplevt samma problem heller. Bara folk som haft problem då de stremat från dator till tv:n men mitt problem uppkommer alltså direkt på datorn, oavsett mediaspelare, oavsett webbläsare och oavsett flashspelare. Det förstör min upplevelse såpass att jag nu sagt upp mina streamingtjänster. jag vet inte vad jag ska göra. Det verkar ju konstigt om det skulle ha med min uppkoppling att göra. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gangrel:

Jag måste återuppliva den här tråden för jag håller på att bli tokig. Jag ska försöka förklara problemet igen. Det konstiga är att det bara kom över en natt.

När jag tittar på en streamingtjänst kan direkt på datorn kan bilden vara normal i ungefär 15-20 minuter, sedan börjar den bli ryckig och konstig. Det laggar alltså inte utan det känns som något frekvensfel. Jag testade i min desperation att ladda ner samma fil som streamingtjänsten visade och också då uppstod samma problem dvs. det fungerar normalt i ungefär 20 minuter och sedan blir bilden ryckig och "snabb". Det har alltid funkat perfekt tidigare, men från ingenstans är det nu samma sak med både mina datorer och min ipad. Jag blir tokig på det. Jag hittar ju ingen annan som upplevt samma problem heller. Bara folk som haft problem då de stremat från dator till tv:n men mitt problem uppkommer alltså direkt på datorn, oavsett mediaspelare, oavsett webbläsare och oavsett flashspelare. Det förstör min upplevelse såpass att jag nu sagt upp mina streamingtjänster. jag vet inte vad jag ska göra. Det verkar ju konstigt om det skulle ha med min uppkoppling att göra. Eller?

Det kan nog vara så att de börjat strömma i 60 FPS istället för 30 eller kanske 24 FPS och det känns ovant för dig. Fast ryckigt ska det ju inte vara då är det något annat problem.

Vi kan ta The Hobbit-filmen som exempel där många störde sig direkt på den högre FPSen som användes. Det var den första filmen som filmats och visats på bio i 48 FPS istället för den vanliga 24 FPS. Jag såg den på bio och tyckte de första 10 minuterna att det såg overkligt och konstigt ut på nåt vis men när jag vande mig tyckte jag att det var bättre.
Läs stycket "Criticism" här:
https://en.wikipedia.org/wiki/High_frame_rate

Jag tänkte direkt på Soap opera effect när du beskrev ditt problem men det är mer ett TV-problem:
https://www.cnet.com/news/what-is-the-soap-opera-effect/

Som PC-spelare som alltid strävar högre FPS har jag välkomnat den här utvecklingen och gillar den. Speciellt när man kollar på Twitch eller youtube där det är 60 FPS. Känns för min del mycket bättre. Lite synd att du tycker att det är jobbigt.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5