Nödvändigt att ta ut moderkortet när man ska byta processor?

Permalänk

Nödvändigt att ta ut moderkortet när man ska byta processor?

Har nyss beställt en ny processor till min dator. jag har byggt datorn själv sedan tidigare när jag gjorde det då så monterade jag ram processor samt kylare på moderkortet innan jag skruvade dit det. är det nödvändigt att skruva loss moderkortet när man ska ta bort kylaren eller kan man för enkelhetens skull låta det sitta kvar?

övrigt som att uppdatera BIOS osv har jag gjort. om processormodellerna är viktiga i ämnet:

nuvarande processor: intel core i3-6100
nya: Intel Core i7 8700 3.2 GHz 12MB

nuvarande körs med originalkylare vilket den nya även kommer att göra om den inte är värdelös

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oliver_1998:

Har nyss beställt en ny processor till min dator. jag har byggt datorn själv sedan tidigare när jag gjorde det då så monterade jag ram processor samt kylare på moderkortet innan jag skruvade dit det. är det nödvändigt att skruva loss moderkortet när man ska ta bort kylaren eller kan man för enkelhetens skull låta det sitta kvar?

övrigt som att uppdatera BIOS osv har jag gjort. om processormodellerna är viktiga i ämnet:

nuvarande processor: intel core i3-6100
nya: Intel Core i7 8700 3.2 GHz 12MB

nuvarande körs med originalkylare vilket den nya även kommer att göra om den inte är värdelös

Moderkortet kan för det mesta sitta kvar, när du tar bort kylaren. Det kan bli lite mekigt när man skruver tillbaka den sedan, men det går alltid att lösa lite kreativt

Permalänk
Medlem

för att svara på din fråga behöver du inte ta ut moderkortet för att byta processor.

dock kommer den processorn inte fungera med ditt moderkort om du just nu har en i3 6100 då inga moderkort har stöd för båda. coffee lake fungerar just nu endast på z370-moderkort.

Permalänk

@Unknown: hur menar du? ska man plocka fram fogsvansen eller kräver det lite fingerfärdighet bara? någon egen erfarenhet med vad du gjort?

Permalänk
Medlem

Som @versions säger så måste du köpa ett nytt moderkort med (Z370) då ditt nuvarande ej är kompatibelt. I och med att du behöver köpa ett Z-moderkort så borde du även ha köpt en K-modell av processorn.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver_1998:

Har nyss beställt en ny processor till min dator. jag har byggt datorn själv sedan tidigare när jag gjorde det då så monterade jag ram processor samt kylare på moderkortet innan jag skruvade dit det. är det nödvändigt att skruva loss moderkortet när man ska ta bort kylaren eller kan man för enkelhetens skull låta det sitta kvar?

övrigt som att uppdatera BIOS osv har jag gjort. om processormodellerna är viktiga i ämnet:

nuvarande processor: intel core i3-6100
nya: Intel Core i7 8700 3.2 GHz 12MB

nuvarande körs med originalkylare vilket den nya även kommer att göra om den inte är värdelös

Skrivet av versions:

för att svara på din fråga behöver du inte ta ut moderkortet för att byta processor.

dock kommer den processorn inte fungera med ditt moderkort om du just nu har en i3 6100 då inga moderkort har stöd för båda. coffee lake fungerar just nu endast på z370-moderkort.

Som sagt.
i3-6100 och i7-8700 har inga gemensamma moderkort.
Så det tuffaste du kan köra är 6700 eller 7700.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, du behöver inte plocka ut moderkortet för att byta processor.

Däremot har @versions helt rätt, det kommer inte att fungera för ditt nuvarande moderkort har inte stöd för den nya processorn du har köpt.

Permalänk

@versions: den hade jag inte tänkt på men nu när du skrev det läste jag på lite. hade enbart tittat på processorsocket tack för den, nu hann jag avbryta ordern

Permalänk
Medlem

Har aldrig tagit ut moderkortet vid byte av processor.

Permalänk

@versions: när du skrev ''just nu'' fungerar inte coffee lake. kan det komma ett ske ändringar kring det eller får jag helt enkelt se över ett nytt moderkort?

Permalänk
Medlem

du får köpa nytt moderkort eller hitta en bättre skylake eller kabylake processor.
kan behöver uppgradera bios för kabylake så gör det före du byter.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver_1998:

@versions: när du skrev ''just nu'' fungerar inte coffee lake. kan det komma ett ske ändringar kring det eller får jag helt enkelt se över ett nytt moderkort?

Ingen moderkortstillverkare som i framtiden vill kunna leverera Intel plattformar kommer att tillåta coffee lake på nåt annat än z370 och dess efterföljare.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför Intel valt att behålla samma sockelnamn trots att coffee lake kräver mer strömförsörjning?

Inte den första detta förvirrar, har en del vänner som nästan gått på samma misstag och beställt till sina skylake system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oliver_1998:

@Unknown: hur menar du? ska man plocka fram fogsvansen eller kräver det lite fingerfärdighet bara? någon egen erfarenhet med vad du gjort?

Har satt dit kylare med backplates av lite varierande modeller på AIO och luftkylare. Mycket pill, få dit allt innan man börjar fästa etc. Men gångbart.

Permalänk
Avstängd

@oliver_1998: ifall du har haft en i3-6100, så går väl inte det mobot att funka till 8700? är väl bara z370 som applar nya generation av intel-processorer? 6100 funkar till Z170/Z270, men inte till Z370.

8700 är kompitabel med Z370, men inte med Z170/Z270.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver_1998:

@versions: när du skrev ''just nu'' fungerar inte coffee lake. kan det komma ett ske ändringar kring det eller får jag helt enkelt se över ett nytt moderkort?

menade att det kommer komma nya budget-chipsets till coffee lake senare, inte att de äldre kommer få stöd.

Permalänk
Medlem

@oliver_1998: Chassit är ofta i vägen om man inte tar ut moderkortet när man monterar och kontrollerar. Flera fick ned värmen efter att de övertygats att ta ut moderkortet när de monterade om kylaren.