Borde poliser få bära tjänstevapen, även när de är lediga?

Permalänk
Medlem

Nej. Vad poliserna i Sverige behöver är högre löner.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jag säger nej.
Vi har strikta vapen lagar i och så ska det förbli. Sin pepparspray kan poliserna få ta med hem....

Pepparspray är också ett vapen som regleras i exakt samma lagar. Vad är skillnaden, äpple och päron ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Pepparspray är också ett vapen som regleras i exakt samma lagar. Vad är skillnaden, äpple och päron ju.

Att man inte kan skjuta genom en bil med pepparspray? 50m räckvidd med pistol? En pistol kan döda?

Permalänk
Medlem

Det är trots allt ganska sällan polisen behöver vapen öht.
Även om vi ser till det här uppmärksammade fallet; hade en pistol varit till någon hjälp?
Ytterst tveksamt.

Permalänk

@tBiorrith: Förstår såklart vad du menar och håller givetvis med, men juridiskt är det ingen jättestor skillnad 😄

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Skyddsvästar gör dig inte odödlig, bara svårare att ta kål på. Mig veterligt finns inga västar som tål alla typer av vapen/ammunition. Vidare skyddar inte västen hela kroppen och jag är tämligen säker på att man är ganska mör redan efter en träff i västen även om kulan inte gått igenom.

Hur många stulna LEGALA vapen används i skjutningar varje år? AK-47:or och handgranater lär du inte hitta många av hos jägarna... Vapen smugglas in.

Självklart blir man inte odödlig av en skyddsväst. Man blir inte heller handgranatsäker. Men det blir man inte av att ha vapen hemma. Jag skulle nog tippa på att dom flesta dödsskjutningarna är inte av typen AK47:or. Men visst, det är mestadels insmugglade vapen, men skulle mängden vapen i hem öka skulle kanske det bli ett väldigt attraktivt mål att få tag på. Men om man är på en skytteklubb och ser lite vad dessa entusiaster har hemma så blir man förvånad (första gången jag sköt magnum slog den mig i huvudet för jag var inte förberedd på rekylen )
Men att inte säga att fler legala vapen ute i samhället ger fler i cirkulation i olaglig verksamhet....
Vad gör polisens familj när inte polisen är hemma?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Självklart blir man inte odödlig av en skyddsväst. Man blir inte heller handgranatsäker. Men det blir man inte av att ha vapen hemma. Jag skulle nog tippa på att dom flesta dödsskjutningarna är inte av typen AK47:or. Men visst, det är mestadels insmugglade vapen, men skulle mängden vapen i hem öka skulle kanske det bli ett väldigt attraktivt mål att få tag på. Men om man är på en skytteklubb och ser lite vad dessa entusiaster har hemma så blir man förvånad (första gången jag sköt magnum slog den mig i huvudet för jag var inte förberedd på rekylen )
Men att inte säga att fler legala vapen ute i samhället ger fler i cirkulation i olaglig verksamhet....
Vad gör polisens familj när inte polisen är hemma?

Varför skulle poliserna nekas att bära vapen under fritiden när dom är betrodda att bära dem i tjänsten? Har ju svårt att tro att dom blir skjutgladare på fritiden. Om dom dessutom kunde förvara sin utrustning hemma som NY-polisen så är dom liksom redo direkt när dom lämnar hemmet istället för att först måsta åka till stationen och hämta grejerna. I Finland har polisen med sig förstärkningsvapen (pistolerna har ju inte mycket att sätta emot tyngre vapen på lite avstånd) i bilarna medan i Sverige måste man åka till stationen och hämta. Dessutom är inte alla utbildade på dem och det finns ett begränsat antal.

Det finns redan många legala vapen i landet - av någon märklig anledning används mycket, mycket få av dessa för att begå brott. Sannolikt pga att dessa är registrerade till sina ägare och dessutom finns det krav på hur dom förvaras. Visst stjäls ett och annat legalt vapen vid inbrott mm men det är en piss i havet jämfört med vad som smugglas in.

Eftersom nuvarande lagstiftning uppenbarligen inte fungerar med tanke på antalet skjutningar och illegala vapen (och handgranater som iaf fram tills nyligen räknades som "sprängämnen" och inte vapen) så måste man ju förändra något.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Polisen borde överhuvudtaget inte ha vapen. Det är dit vi ska sträva, inte fortsätta beväpna.

Har du undersökt alla dödsskjutningar som polisen gjort de senaste åren ? Folk som blivit skjutna sittandes inne i bilar, med kniv på 30 meters avstånd etc där de påstått att de varit "hotade" eller att bilisten "försökt köra på dem".

Sverige är ett av få länder i världen som inte har oberoende interna utredningar. Det är polisen själva som utreder dödsskjutningar av polis.

Polisen i sverige har sett lite för mycket hollywood filmer och tror de kan göra vad de vill.

Permalänk
Medlem

@sesese: så du tycker att man ska ha längre fängelsestraff om man har på sig oregistrerat vapen än om man våldtar en man eller kvinna ?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Polisen borde överhuvudtaget inte ha vapen. Det är dit vi ska sträva, inte fortsätta beväpna.

Har du undersökt alla dödsskjutningar som polisen gjort de senaste åren ? Folk som blivit skjutna sittandes inne i bilar, med kniv på 30 meters avstånd etc där de påstått att de varit "hotade" eller att bilisten "försökt köra på dem".

Sverige är ett av få länder i världen som inte har oberoende interna utredningar. Det är polisen själva som utreder dödsskjutningar av polis.

Polisen i sverige har sett lite för mycket hollywood filmer och tror de kan göra vad de vill.

Du verkar ju helt verklighetsfrånvänd, vad baserar du allt detta på? "Sett för mycket på hollywood filmer"? Det är väl precis raka motsatsen mot vad svenska polisen gjort. Vi har i genomsnitt 20 avlossningar av tjänstevapen per år, och i genomsnitt 2 personer avlidna per år under de senaste 3-4 åren. Under de senaste 25 åren har snittet legat på 1 avliden per år. (Källa https://polisen.se/Stockholms_lan/Om-polisen/Sa-arbetar-Polis... )

Visserligen har genomsnittet ökat från 1 till 2 per år, men det är ju bara att kolla på den ökade gängkriminaliteten och sen använda enkel matematik. Dessutom har befolkningen ökat stort de senaste 25 åren, vi är idag över 10 miljoner invånare.

Om du ska gnälla på svensk polisbrutalitet kan du väl först ta en titt på problemen i USA för att få dig en bild över ett riktigt problem.
USA har 100 dödade per 100.000 invånare, Sverige har 0,02 per 100 000 invånare.

Jag skulle vilja se dig jobba natt som polis i förorterna och visitera stoppa grovt kriminella utan något som helst vapen att skydda dig med. Jag tycker definitivt att polisen har rätt att skydda sig om någon viftar med en pistol framför dem.

Du får gärna återkomma med fall under de senaste åren där du tycker polisen har gjort fel, och vad du skulle gjort istället.

Permalänk
Inaktiv

Det är alltså inte så kul att gå omkring med en puffra hela dagarna. Det är en rätt tung klump och man kan få ryggproblem av snedbelastningen.

Säkerheten är också ett stort problem, var gör man av den jämrans puffran hela tiden, man måste ju ha stenkoll på var man har den hela tiden. Stressigt.

Gäller givetvis för kriminella också. Ingen vidare livskvalité när väl det lite häftiga med att bära vapen har övergått i en grå vardag.

Sedan är en pistol rätt värdelös som skydd. Duger mest att hota personer som står bredvid. Ska man skydda sig mot reella hot krävs andra prylar.

Permalänk

Även civila borde såklart få ha vapen, inte rimligt att kriminella samt polis (och militär) ska vara de som "får" använda vapen (kriminella får inte men bryr sig inte).. Tänk scenariot i Frankrike te.x där Islamister tillfångatog massor av människor i en byggnad och kunde sedan gå runt ostört och skära av dom könsdelarna och stoppa in dom i munnen på dom och andra vidrigheter innan de avrättade dom (allt kom inte ens fram i media först eftersom det var så vidrigt). Hade bara några civila varit beväpnade hade man säkert kunna göra något..

Finns massor av fall i US varje år där civila räddat situationer där massor av dödsfall annars inträffat, men ofta tystas det ner, och svenska tidningar tar i flesta fall inte upp det öht..

Så ja, självklart ska Poliser få ha vapen när det inte är i tjänst. Det är en bra början i alla fall. Det är nya tider och det måste naturligtvis reflekteras i nya lagar. Vi kan inte jämföra dagens klimat med 80 eller ens 90-talet, men inte mycket händer för att reflektera situationen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Avstängd

NEJ, poliser ska inte behöva ha tjänstevapen på sig på fritiden. Detta var en ickefråga för 10 år sen och vad har hänt sen dess? Tyvärr får man inte säga svaret högt för då blir man kallad rasist. SD berättade hur det skulle bli men alla skrek att SD var nazister och rasister, nu har vi haft 10 år av ökad brottslighet och flera förorter som en normal människa inte rör sig i på kvällar. Inte ens BRÅ får ta fram statistik av brotten då det skulle visa felriktade siffror som ingen kan säga ifrån. Bättre då att helt enkelt hålla det hemligt och låta Svenska folket tro att allt är som vanligt.
Nu har många andra partier tagit upp denna fråga som SD varit ensamma om och plötsligt så är det helt rätt att säga problem finns till en viss del i vissa områden.

- Kvinnor törs inte springa i elljusspåren under kvällstid - Sveriges lösning är att man har en beväpnad polis med på löpturen.
- Vår vårdpersonal blir hotade i jobbet - Sveriges lösning är att bygga om vårdcentralerna med en extra flyktväg ut från rummet.
- Man stoppar en bil med ett antal AK-47:or - I Sverige ser man inte detta som ett grovt vapenbrott.
- Man har flera tusen personer i landet illegalt - I Sverige så ger man dessa personer rätt att gå i skolan och ger dem fri tandvård och sjukvård.
- Personer från öst har Sverige som ett varulager och åker med jämna hit och hämtar det som är beställt hemma. Gränserna är öppna så det är ok för en lastbil att åka in och ut i landet med mer eller mindre vad som helst på flaket.
- Poliser tar samma personer om och om igen som rånar, våldtar och knivskär folk men då de är "barn" så kommer de till soc. och är ute efter ett par timmar efter att ha fått mat och en säng att sova i. Ingen funderar varför dessa "barn" har mer skäggväxt än tomten.

Jag tror inte lösningen är att ge poliser rätt att bära pistol på fritiden och tror inte allt beror på lönen även om poliser absolut ska ha mer betalt. Problemet just nu är att inget händer och uppgivenheten att jaga samma personer varje kväll måste kännas hopplöst. Samtidigt att göra detta jobb med risk för ditt eget liv då det idag är rätt enkelt att få tillgång till ett vapen så länge du har pengar, kontakter och internet. I värsta fall går du in på närmaste sportaffär eller möbelvaruhus och köper dig en kniv av valfri sort.

Vad hela Europa behöver så är det att börja samköra sina system och alla som vill in i landet får lämna sitt DNA.
Straffskalor måste helt enkelt höjas och bidragsindragning ska vara ett första steg och nästa gång så är det utvisning på livstid. Även möjlighet att ta ifrån en person uppehållstillstånd måste finnas med. De brottslingar vi har som är Svenska medborgare räcker för detta landet, kommer inte bli bättre av att vi tar in fler som vi dessutom inte har koll på.

Detta blev ett väldigt spretigt inlägg och en del väldigt OT men jag börjar ledsna enormt på vart Sverige är på väg och just nu känns det inte som att lösningen är att ge poliser rätt att ha vapen på sig.
Om det nu är någon som orkat läsa så här långt så vill jag bara säga att jag inte ogillar alla invandrare utan endast dessa personer som helt enkelt inte kan sköta sig och leva efter landets lagar. Är de intresserade att skaffa sig ett jobb och en utbildning här i landet så är det helt ok för mig. Men de ska samtidigt ha samma rättigheter och skyldigheter som vi Svenskar.

Vad Sverige behöver är fler poliser....

Ett extra tillägg som är nog så viktigt så här i höstmörkret.
Använd reflex och titta upp från telefonen iallafall i tre sekunder innan du går över en gata.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naikon:

Du verkar ju helt verklighetsfrånvänd, vad baserar du allt detta på? "Sett för mycket på hollywood filmer"? Det är väl precis raka motsatsen mot vad svenska polisen gjort. Vi har i genomsnitt 20 avlossningar av tjänstevapen per år, och i genomsnitt 2 personer avlidna per år under de senaste 3-4 åren. Under de senaste 25 åren har snittet legat på 1 avliden per år. (Källa https://polisen.se/Stockholms_lan/Om-polisen/Sa-arbetar-Polis... )

Visserligen har genomsnittet ökat från 1 till 2 per år, men det är ju bara att kolla på den ökade gängkriminaliteten och sen använda enkel matematik. Dessutom har befolkningen ökat stort de senaste 25 åren, vi är idag över 10 miljoner invånare.

Om du ska gnälla på svensk polisbrutalitet kan du väl först ta en titt på problemen i USA för att få dig en bild över ett riktigt problem.
USA har 100 dödade per 100.000 invånare, Sverige har 0,02 per 100 000 invånare.

Jag skulle vilja se dig jobba natt som polis i förorterna och visitera stoppa grovt kriminella utan något som helst vapen att skydda dig med. Jag tycker definitivt att polisen har rätt att skydda sig om någon viftar med en pistol framför dem.

Du får gärna återkomma med fall under de senaste åren där du tycker polisen har gjort fel, och vad du skulle gjort istället.

Varför skulle jag behöva "återkomma med fall" ? Det räcker med att konstatera att i 99% av fallen hade det räckt med pepparspray eller elchock vapen, något som svenska polisen väntat med till i år för att "pröva" i två år.

Problemet är att det finns folk som du som tror att det bara finns ett sätt att bemöta saker på. Ta brittiska polisen som fortfarande trots terror attentat och annat fortfarande inte allmänt beväpnar varje polis i tjänst med skjutvapen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Police_use_of_firearms_in_the_U...

Och sverige är ett betydligt lugnare land men här ska varenda polis springa omkring med skjutvapen redo att döda ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bemushroomed:

Även civila borde såklart få ha vapen, inte rimligt att kriminella samt polis (och militär) ska vara de som "får" använda vapen (kriminella får inte men bryr sig inte).. Tänk scenariot i Frankrike te.x där Islamister tillfångatog massor av människor i en byggnad och kunde sedan gå runt ostört och skära av dom könsdelarna och stoppa in dom i munnen på dom och andra vidrigheter innan de avrättade dom (allt kom inte ens fram i media först eftersom det var så vidrigt). Hade bara några civila varit beväpnade hade man säkert kunna göra något..

Finns massor av fall i US varje år där civila räddat situationer där massor av dödsfall annars inträffat, men ofta tystas det ner, och svenska tidningar tar i flesta fall inte upp det öht..

Så ja, självklart ska Poliser få ha vapen när det inte är i tjänst. Det är en bra början i alla fall. Det är nya tider och det måste naturligtvis reflekteras i nya lagar. Vi kan inte jämföra dagens klimat med 80 eller ens 90-talet, men inte mycket händer för att reflektera situationen.

Jag tror det är bättre att få bort så mycket vapen som möjligt. Skulle gärna se att inte ens poliser behövde ha vapen men det tror jag är en utopi. Att ha USA:s lösning är absolut inte rätt. Att en person som går in i en skola ska ha större chans att bli stoppad ifall alla vuxna i skolan bär vapen. Är det inte också så att det gör att det finns kanske 100 beväpnade personer som mycket väl skulle kunna börja skjuta också.
Det är polis och militär i detta land som ska ha våldsmonopol och det är dit vi måste komma tillbaka till, idag har vi massor av smågangstrar som anser att de har rättigheten att bära vapen och även att använda dessa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Som någon sade här innan så, polisen, från fall till fall beroende på omständigheterna, främst troligen avseende vilken typ av uppgifter, befattning, mm man innehar/utför.

GW Persson Uttalar sig fö om just dendär händelsen med den beskjutne polismannen i ett avsnitt av veckans brott. (Troligen efter att TS postat då jag gissar att tråden är halvgammal)

Hemvärnet, ja.
Hemvärnsmän bör givetvis förfoga över sina tjänstevapen på vanligt vis.
Här finns det inte ens någonting att diskutera anser jag.

(Känner bara till ett enda fall där hemvärnsvapen figurerat och det var ett fall där en troligen tungt drogpåverkad person direkt anföll personen i fråga med en yxa helt oprovocerat i dennes hem, situationen gav helt enkelt inget val och skotten var inte dödande. Hade det varit jag hade det nog gått betydligt mer illa för gärningsmannen då jag hade behövt använda mer osnygga metoder att försvara mig.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Som någon sade här innan så, polisen, från fall till fall beroende på omständigheterna, främst troligen avseende vilken typ av uppgifter, befattning, mm man innehar/utför.

GW Persson Uttalar sig fö om just dendär händelsen med den beskjutne polismannen i ett avsnitt av veckans brott. (Troligen efter att TS postat då jag gissar att tråden är halvgammal)

Hemvärnet, ja.
Hemvärnsmän bör givetvis förfoga över sina tjänstevapen på vanligt vis.
Här finns det inte ens någonting att diskutera anser jag.

(Känner bara till ett enda fall där hemvärnsvapen figurerat och det var ett fall där en troligen tungt drogpåverkad person direkt anföll personen i fråga med en yxa helt oprovocerat i dennes hem, situationen gav helt enkelt inget val och skotten var inte dödande. Hade det varit jag hade det nog gått betydligt mer illa för gärningsmannen då jag hade behövt använda mer osnygga metoder att försvara mig.)

Då det mig veterligen finns rätt så rigorösa regler hur ett vapen ska förvaras i hemmet om så är fallet att du har rätt att ha det hemma så kan du inte få fram det i en krissituation. Jag är ingen jägare eller annat men vet att du ska ha vapnet inlåst i ett säkerhetsskåp, slutstycke ska förvaras urtaget. Det är inget man bara sliter fram på 10 sekunder.
Nu vet jag inte hur just denna händelse du tar upp har gått till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Varför skulle jag behöva "återkomma med fall" ? Det räcker med att konstatera att i 99% av fallen hade det räckt med pepparspray eller elchock vapen, något som svenska polisen väntat med till i år för att "pröva" i två år.

Problemet är att det finns folk som du som tror att det bara finns ett sätt att bemöta saker på. Ta brittiska polisen som fortfarande trots terror attentat och annat fortfarande inte allmänt beväpnar varje polis i tjänst med skjutvapen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Police_use_of_firearms_in_the_U...

Och sverige är ett betydligt lugnare land men här ska varenda polis springa omkring med skjutvapen redo att döda ?

Näe men din uppfattning verkar vatra lite väl vukortsbaserad--- https://en.wikipedia.org/wiki/Police_use_of_firearms_in_the_U...

Bobby's är bara en liten del av polisstyrkan i Storbrittanien. De har även paramilitära styrkor som hjälper till vid större ingripanden. Däremot har de mycket fler alternativa vapen att ta till, så som taser, pepparspray etc. Less Lethal - är något vi borde se mer av i Sverige håller hjag med om. Men sitt inte och insinuera saker. Se sedan på polistätheten, Sverige har 192/1000 England/Wales har 302/1000 invånare.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_dependenc...

Försökt att förbättre tonläget i ett lite väl uppbrusat inlägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Intressant tanke, jag är FÖR att en liten del av befolkningen ska bära vapen för att kunna försvara de andra ifall någon galning går bananas.

Krav ska dock vara att personen krävs skjuta guld precis som vanlig medborgare och inte automatisk få en pistol för att han haft en kurs på 8 timmar.

Det har vi redan. De kallas för poliser.

Permalänk
Avstängd

Det skall förvaras i ett säkerhetsklassat skåp, med urtaget slutstycke, som du säger.
Detta fall var mycket länge sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna, och jag vet ej hur reglerna ser ut idag, men hemvärnet deltar inte i offensiva insatser i fredstid, däremot måste man i vissa befattningar ha ständig beredskap att kunna rycka ut extremt snabbt.

De gjorde fö ett fantastiskt jobb i samband med översvämningskatastrofen i en grannstad här för ett antal år sedan, även tex sökande efter försvunna personer (merparten personer som gått vilse i skogen och liknande), osv.

Jag har mycket stor respekt för hemvärnsmännen och det jobb de utför i det tysta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

NEJ.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Jag tror det är bättre att få bort så mycket vapen som möjligt. Skulle gärna se att inte ens poliser behövde ha vapen men det tror jag är en utopi. Att ha USA:s lösning är absolut inte rätt. Att en person som går in i en skola ska ha större chans att bli stoppad ifall alla vuxna i skolan bär vapen. Är det inte också så att det gör att det finns kanske 100 beväpnade personer som mycket väl skulle kunna börja skjuta också.
Det är polis och militär i detta land som ska ha våldsmonopol och det är dit vi måste komma tillbaka till, idag har vi massor av smågangstrar som anser att de har rättigheten att bära vapen och även att använda dessa.

Vapen finns i sådant överflöd tyvärr att det omöjligt kan bli så att polis/militär blir de som får våldsmonopol, alldeles för sent för de tankegångarna!

Nej de stora vinnarna på att vi har det såhär är de kriminella, terrorister osv som ostört kan döda civila. Polisen kan bli bättre dock, men inget pekar mot det, allt pekar mot att det blir sämre och to.m att man medvetet försöker förstöra polisväsendet, ingen tror väl på allvar att te.x Dan Eliasson sitter där han är pg.a någon slags kompetens och kan begå misstag efter misstag och ändå sitta kvar..

Det går att låta civila bära vapen utan att det går överstyr på något sätt.. Schweiz är ett bra exempel. Jag tror man har mer att tjäna på det än att förlora på det, mycket pg.a att det helt enkelt finns så mycket vapen i omlopp att det inte spelar någon större roll alls om det kommer ut fler vapen, det är inte där riskerna ligger alls om vi ser till rent dödande, man kan döda med en gaffel om det nu är dödandet man är ute efter, men för beskydd är vapen suveränt och framförallt är det en markör mot kriminella eller te.x våldtäktsmän - räkna med att du kan bli skjuten om du försöker något.. många kommer tänka till både en och två ggr innan de hoppar på en ensam kvinna eller åldring, te.x detta eftersom det kommer med livet som insats istället för en 99% chans att komma undan med det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Vapen finns i sådant överflöd tyvärr att det omöjligt kan bli så att polis/militär blir de som får våldsmonopol, alldeles för sent för de tankegångarna!

Nej de stora vinnarna på att vi har det såhär är de kriminella, terrorister osv som ostört kan döda civila. Polisen kan bli bättre dock, men inget pekar mot det, allt pekar mot att det blir sämre och to.m att man medvetet försöker förstöra polisväsendet, ingen tror väl på allvar att te.x Dan Eliasson sitter där han är pg.a någon slags kompetens och kan begå misstag efter misstag och ändå sitta kvar..

Det går att låta civila bära vapen utan att det går överstyr på något sätt.. Schweiz är ett bra exempel. Jag tror man har mer att tjäna på det än att förlora på det, mycket pg.a att det helt enkelt finns så mycket vapen i omlopp att det inte spelar någon större roll alls om det kommer ut fler vapen, det är inte där riskerna ligger alls om vi ser till rent dödande, man kan döda med en gaffel om det nu är dödandet man är ute efter, men för beskydd är vapen suveränt och framförallt är det en markör mot kriminella eller te.x våldtäktsmän - räkna med att du kan bli skjuten om du försöker något.. många kommer tänka till både en och två ggr innan de hoppar på en ensam kvinna eller åldring, te.x detta eftersom det kommer med livet som insats istället för en 99% chans att komma undan med det.

Och som ett brev på posten så kommer dödsskjutningarna att öka. Fler som har tillgång till vapen när de blir arga/fulla kommer att innebära att fler skjutningar kommer att ske i affekt. Antalet skjutningar där någon felaktigt tror att ett brott håller på att begås kommer också att öka. Typexemplet är fall i USA där fadern i huset skjuter någon som brutit sig in i huset...och som sedan visar sig vara sonen kommit hem sent eller något liknande. Är det den väg vi vill gå?

Permalänk
Avstängd

Det mesta av det som figurerar är illegala vapen, så det spelar absolut noll roll hur mycket man än skärper nuvarande vapenlagstiftning, det enda som händer är att man klämmer åt de som redan sköter sig och följer lagen, de som använder vapen i kriminella sammanhang berörs över huvud taget inte av det. (har en del inblick i det så tror mig ha hyfsat på fötterna om det...).

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Som någon sade här innan så, polisen, från fall till fall beroende på omständigheterna, främst troligen avseende vilken typ av uppgifter, befattning, mm man innehar/utför.

GW Persson Uttalar sig fö om just dendär händelsen med den beskjutne polismannen i ett avsnitt av veckans brott. (Troligen efter att TS postat då jag gissar att tråden är halvgammal)

Hemvärnet, ja.
Hemvärnsmän bör givetvis förfoga över sina tjänstevapen på vanligt vis.
Här finns det inte ens någonting att diskutera anser jag.

(Känner bara till ett enda fall där hemvärnsvapen figurerat och det var ett fall där en troligen tungt drogpåverkad person direkt anföll personen i fråga med en yxa helt oprovocerat i dennes hem, situationen gav helt enkelt inget val och skotten var inte dödande. Hade det varit jag hade det nog gått betydligt mer illa för gärningsmannen då jag hade behövt använda mer osnygga metoder att försvara mig.)

I Täby 2006 avlossades ett femtiotal skott från en ak4 bland bostadsområden. Det var en hemvärnsman på fyllan, han skottskadade en kvinna och sköt sedan sig själv. Efter det förbjöds hemvärnsmän som bodde i stadsdelar att förvara vapen i hemmet. Det känns förövrigt helt meningslöst att låta hemvärnsmän ha sina ak4 hemma, exakt dem helautomatiska vapen som kriminella skulle vara intresserade av, säljer förmodligen för fina priser på svarta marknaden också. Bättre att dem förvaras på centrala militärbaser. I Norrland är det möjligtvis vanligt med förvaring hemma, då det kan vara väldigt långt till närmaste centrala militäranläggning.

Anledningen till att poliser skulle få bära vapen var pga det finns en hotbild från gängkriminella i förorter, dessa accepterar knappast att klockan slagit 16.00 och arbetsdagen är slut. Hemvärnsmän har ingen hotbild.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

I Täby 2006 avlossades ett femtiotal skott från en ak4 bland bostadsområden. Det var en hemvärnsman på fyllan, han skottskadade en kvinna och sköt sedan sig själv. Efter det förbjöds hemvärnsmän som bodde i stadsdelar att förvara vapen i hemmet. Det känns förövrigt helt meningslöst att låta hemvärnsmän ha sina ak4 hemma, exakt dem helautomatiska vapen som kriminella skulle vara intresserade av, säljer förmodligen för fina priser på svarta marknaden också. Bättre att dem förvaras på centrala militärbaser. I Norrland är det möjligtvis vanligt med förvaring hemma, då det kan vara väldigt långt till närmaste centrala militäranläggning.

Anledningen till att poliser skulle få bära vapen var pga det finns en hotbild från gängkriminella i förorter, dessa accepterar knappast att klockan slagit 16.00 och arbetsdagen är slut. Hemvärnsmän har ingen hotbild.

Ok, nä, det jag tänkte på var på gamla CG (Carl Gustaf) tiden, det var händelsen med yxmannen (en man som oprovocerat försökte döda en äldre hemvärnsman med en yxa, har för mig att det började med att personen högg sig in genom hans ytterdörr).
Det kan nog ha varit före 2006.

Edit, iaf var AK-4 ännu i bruk då jag har för mig att CG fortfarande fanns i mobförråd samt för tränings skytte, etc.

Djäkla fånerier kring tjänstepistoler och sådant innan också tycker jag, men det ser förmodligen bra ut på papperet...

Är det nära avstånd kan man ju tänka sig att behovet av att förvara vapen hemma minskar dock, men å andra sidan så torde mobförråd och liknande vara mer attraktivt för kriminella ligor att försöka sig på tycker man, så såsom jag ser det blir det en smula tveeggat i realiteten.
Äldre hemvärnsvapen var inte så attraktiva i de kretsarna, inte heller äldre tiders automatvapen, var mest ett fåtal inhemska gangstrar som använde CG på 60 talet vill jag minnas.

Fanns tex ryska pistoler (från ett flertal länder) som var både billigare och kraftigare (som de som var dumma nog att skjuta med dem troligen fick erfara i form av uppfläkt skinn på händerna för de som inte var vana... Tippar på att ett och annat finger rykt också på en del busar... Men näven en komplett idiot kan i allafall avlossa skott med dem, i den bemärkelsen att det smäller... Jag är riktigt imponerad av hur förlåtande konstruktionen egentligen är på moderna pansarskott och liknande med tanke på hur busarna använde dem då de fans ute... Nu får de väl mest veva runt med gamla handgranater från Balkan tippar jag på... ) samt mycket lättare att komma över på 80 talet.
Att komma över en gammal kalle är ju inte heller direkt svårt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Att man inte kan skjuta genom en bil med pepparspray? 50m räckvidd med pistol? En pistol kan döda?

Skrattade lite när jag läste det.

Hur många poliser kan träffa något som inte står still på det avståndet? Hur många kan ens träffa något som står still?

Nä, pistolen är ett närstridsvapen och enda garanterade avståndet att träffa på är 0m, allt annat är rätt svårt.

EDIT: Jag har inga skjutvapen modell tjänstevapen men har provskjutit en del, kanske 500-1000 skott iaf. Men de som behärskar det bra brukar skjuta 10 000 per år. De riktigt duktiga ofta mycket mer.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nej, jag ser inget positivt med att tillåta detta.

Skrivet av Hybenos:

Måste även ta in den faktorn att det är sämre nu än innan gällande rekryteringen. Vad jag menar med det är att det har på senare åren sänkts väldigt många krav inkl ålder på intagningen. Man har sänkt intelligensprov, slopat en hel del av kunskapsbaserade prov. Så rent teoretiskt skulle vi kunna ha en nyutexaminerad polis som är 20 år med vapen på sin fritid bara för att man kan?

Det här är vad jag är rädd för. Fler och fler okvalificerade dumskallar som tillåts bli poliser (på samma vis som det har blivit med läraryrket) är inte bra på något vis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Någon hävdar att vi skall gå mer mot amerikanarnas förhållning till vapen.

Kan vara bra att veta att för handeldvapen i USA så är användningen i runt 90% av fallen mot någon du känner. I runt 60% av fallen är det mot dig själv. Den i särklass vanligaste användningen är alltså självmord följt av någon olycka/tramsig konflikt med närstående.

Det är detta som är den praktiska verkligheten av att inneha handeldvapen. Att motivera innehavet med att skydda sig mot kriminalitet är mest ett lätt romantiskt önsketänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Att motivera innehavet med att skydda sig mot kriminalitet är mest ett lätt romantiskt önsketänkande.

Precis. Synd att det är många som tror på detta, utan att tänka lite längre.

Visa signatur

5950X, 3090