Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kraken x62 vs Noctua NH-D14 vs Be Quiet! Dark Rock Pro 3?

Permalänk

Kraken x62 vs Noctua NH-D14 vs Be Quiet! Dark Rock Pro 3?

Hej hej,
Håller på att bygga ihop en renodlad speldator att ha hemma då min stora renderingsburk/speldator flyttat till jobbet.
Burken kommer mest stå inne i mitt lilla minikontor som jag har inne i en stor garderob så ventilationen är väl inte direkt bäst i världen.

Chassi: NZXT 340 Elite
Processor: Coffeelake i7 8700K
Mobo: Asus ROG Strix Z370-E Gaming
2 x 8 Gb (fula gröna) Crucial DDR4 som är över från ett annat bygge
GPU: 1080 Founders edition

Jag köpte en NZXT Kraken x62 på rean nu i helgen men har inte riktigt bestämt mig om jag ska behålla den eller köpa en luftkylare istället.

Det jag verkligen gillar med en AIO kylare är att det blir rymligare i lådan samt känns mindre risky när jag väl flyttar på den jämfört med en enorm luftkylarbest. Bling-blinget i form av "infinity mirror" och ljus är inte högprioriterat för min del.

Ljudnivå är rätt viktigt men å andra sidan när jag väl sitter med datorn kommer jag använda den mest till att spela och då kommer grafikkortet ändå låta mer än en cpu-kylare. Det jag har ruggigt svårt för är dock coil whine och andra ljud som "inte ska var där" så att säga.

Någon som har en x62 som kan dela med sig av sina erfarenheter? Eller någon som har åsikter i övrigt?

(Låter kanske förmätet att säga det men priset spelar ingen större roll för min del i just det här fallet)

Permalänk
Medlem

@fillishave: Alla luftkylare samt även radiatorer (beroende på montering) har en och samma stora fiende, och det är ett grafikkort med eftermarknadskylning. Fördelen och tjusningen med en AIO är då att du kan front eller bottenmontera den så att den suger in kalluft utifrån. Det kan göra oerhört skillnad för processorn när man spelar och grafikkortet är under belastning och dumpar all värme innuti chassit.

Nu har du dock en annan setup att ha i åtanke, ditt 1080 Founders Edition som är en blower style. Ditt grafikkort må bli varmare än ett kort med eftermarknadskylning, men den blåser ut all värme där back så du får inte ett likadant scenario. I ditt fall skulle du kunna montera Kraken X62 i t.ex. toppen och troligtvis uppnå temperaturer mot hållet som front och botten montering.

Dock skulle jag aldrig ha datorn inne i en garderob. Där lär ju vilket system som helst bli varmt efter ett tag. Men det kanske är utanför denna diskussion. Hur som helst, jag hade nog personligen behållt Kraken X62 och kört på den.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Skrivet av Nephitis:

@fillishave: Alla luftkylare samt även radiatorer (beroende på montering) har en och samma stora fiende, och det är ett grafikkort med eftermarknadskylning. Fördelen och tjusningen med en AIO är då att du kan front eller bottenmontera den så att den suger in kalluft utifrån. Det kan göra oerhört skillnad för processorn när man spelar och grafikkortet är under belastning och dumpar all värme innuti chassit.

Nu har du dock en annan setup att ha i åtanke, ditt 1080 Founders Edition som är en blower style. Ditt grafikkort må bli varmare än ett kort med eftermarknadskylning, men den blåser ut all värme där back så du får inte ett likadant scenario. I ditt fall skulle du kunna montera Kraken X62 i t.ex. toppen och troligtvis uppnå temperaturer mot hållet som front och botten montering.

Dock skulle jag aldrig ha datorn inne i en garderob. Där lär ju vilket system som helst bli varmt efter ett tag. Men det kanske är utanför denna diskussion. Hur som helst, jag hade nog personligen behållt Kraken X62 och kört på den.

Halloj
Tack för svaret! Ja det är faktiskt av just den anledningen som jag kört på referenskylare för jag använder även flera grafikkort för att rendera 3d och då blir det helt ohållbart med eftermarknadskylare (körde på 2 st 1080Ti + det 1080-kortet som jag ska sätta i den här datorn i min jobbdator...)
Skulle kanske förtydligat att det är alltså inte är en fristående garderob utan en rätt stor gå-in-garderob där jag har plats för ett fullstort skrivbord, hyllor och sånt så det handlar mer om att det inte går att öppna fönster och flera dörrar för att få genomströmning av luft. Precis ovanför mitt skrivbord sitter dessutom ett ventilationsrör med ventil

Vet att många tidigare AIO höll betydligt högre ljudnivåer med pumpar som gurglade och så men nu har jag googlat runt tills ögen ooglar och det verkar vara lite delade meningar angående x62. Blir bara orolig att alla blir så förtjusta i infinitymirror och snurrande ljus att dom missar att den låter för mycket.

Permalänk
Medlem

Installera CAM så kan du styra hastighet på fläktar och pump. Jag har en Kraken X61 och kör den i silent mode vilket räcker gott och väl för mig.

Min 2680v2 passerar knappt 50c i silent mode.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Skrivet av Korgan:

Installera CAM så kan du styra hastighet på fläktar och pump. Jag har en Kraken X61 och kör den i silent mode vilket räcker gott och väl för mig.

Min 2680v2 passerar knappt 50c i silent mode.
http://img.techpowerup.org/170810/hwmonitor.jpg

Topp, tack!
Har läst en hel del om att CAM-mjukvaran är, för att uttrycka det milt, rätt buggig. Hur har den betett sig för dig?

Permalänk
Medlem

NH-D14 är bättre än en aio-kylare med normalstor radiator i nästan alla fall utom två, som du nämner riskabelt om datorn ska transporteras ofta, samt utseende om man ska ha chassi med fönster. I övrigt är den tystare, och bidrar mer till att flytta ut varm luft ur chassit till skillnad från en frontmatad aio som snarare värmer upp all inkommande luft. Du har dessutom betydligt längre livslängd på den jämfört med en pump som ofta ger upp inom ramen av ett par år.

För en burk som för det mesta ska stå still, och vara så tyst som möjligt, och inte behöver se ut som en blinkande julgran så är en luftkylare (specifikt nh-d14) bästa alternativet.

Men eftersom du redan köpt en aio så kör på den tills den lägger av, ingen poäng att byta nu.

Permalänk
Medlem

Kraken X62 är bland det tystaste du kan köra.

http://www.guru3d.com/articles_pages/nzxt_kraken_62_review,12...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Imponerande ljudnivå från en aio faktiskt. Men borde inte ljudnivåmätningen ställas i förhållande till aktuell temperatur för att vara fullt användbar?

Permalänk
Medlem

Jag vänder alltid mina fläktar på AIO så luften skyfflas ut ur lådan.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Skrivet av Korgan:

Jag vänder alltid mina fläktar på AIO så luften skyfflas ut ur lådan.

Har du gjort något test för att se om skillnad mellan in/utblås?
Efter att ha sett listan från @Implor så lutar det mot att behålla den jag redan köpt.
Bling, blinget går ju vad jag förstått rätt lätt att stänga av dessutom

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Har egentligen aldrig förstått hypen kring X62. Det är en helt vanlig Asetek AIO. Be Quiet Silent loop, Fractal Design Kelvin och Alphacool byggs av Alphacool OEM med klart bättre pump och som i tillägg kan efterfyllas/bytas ut etc. Silent loop 280 har också bland marknadens bästa radiatorfläktar. De flyttar sjukt mycket luft per decibel. De låter på tok för mycket vid 12V, men sätt de på 7V och de hörs inte.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@fillishave: Jo jag har testat. Ingen expert men verkar bara bli ett fåtal grader skillnad. Kanske 5-6 grader i de tester jag gjorde (med missmatchande fläktar så var inte perfekta läget).

Linus testade med H80i +noctua NF-F12 singel och push/pull och skillnaden blev 10 grader (94.8 vs 84.5)

https://www.youtube.com/watch?v=u8HsjgtMzEg

Men blev ändå bättre med enkelfläktar på en 240mm radiator (H100i) med 71.8c. Så större radiator verkar viktigare än antalet fläktar.

Det krävs mer och mera flöde att kyla en extra grad så någonstans finns gränsen då det inte är värt med flera fläktar.

Finns massa på youtube och kika på om du är intresserad.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Jepp Silent loop 280mm är riktigt fin men ligger någon db över X62 om man kikar på guru3ds lista. Men man ska självklart ta det hela med en nypa salt då ljudmätningar är svåra att göra utan ett riktigt labb.

Dom säger också att båda är helt tysta så i praktiken blir det samma resultat.

Enda jag kan tänkta mig som anledning att man väljer X62 över silent loop är att silent loop är lite för dyr.

Den kostar mera än X62 och du får inge extra bling. Silent loop borde kanske ligga någon hundring under X62 så hade det varit självklart för oss som bara vill ha ett tyst system! :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Silent loop har väl en pump som är tre gånger så stark som Asetek-byggda AIO's. I tillägg är väl radiatorn av koppar om jag inte minns fel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz