Tyst burk för videoredigering (Ryzen, ca 11K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jambu:

…Men tänkte att om jag har ett agg med högre effekt lär väl tröskeln för noll fläkt också vara högre?…

Så är det.

Vad gäller grafikkort tycker jag att MSI Gaming X RX 580 är det bästa du kan ha ändå. Det är det tystaste du kan få och fortfarande ett bra kort för rendering, och med det priset ger det mest pang för pengen för ditt ändamål. Kortet är halvpassivt, dvs fläktarna går inte igång förrän det når en viss temperatur, och med den väl tilltagna kylaren så står den alltid still vid tomgång och kan dröja förvånansvärt länge innan den börjar snurra vid belastning. För det var ju tystnad du var ute efter då du skulle hålla på med musikproduktion samtidigt.

Skrivet av ågren:


Är deras Focus-serie verkligen något att ha då? Jag läste på en del och jämförde olika modeller när jag skulle köpa ett nytt nätagg och Focus-serien ska tydligen vara deras budgetsegment med ganska spridda omdömen till skillnad från deras dyrare och bättre produkter som de ju är kända för.

Till slut föll valet på RM750x tack vare bra recensioner, erkänt låg ljudnivå och att de är lite lättare att ha att göra med via eventuella RMA-ärenden. Vad jag har förstått vill EVGA att man sköter reklamationsärenden direkt mot dem utan att gå via ÅF och man är då tvungen att stå för alla kostnader associerade med detta, bara fraktkostnaden till Nederländerna (Tyskland?) lär ju äta upp hela värdet.
Ett väl tilltaget nätaggregat är väl att rekommendera om man till stor del är ute efter den semi-passiva delen? Jag gjorde en snabb beräkning på mitt system och kom fram till att jag behövde 750W för att vara säker på att inte överskrida 50% belastning men å andra sidan får man bara korrekta värden genom att faktiskt mäta förbrukningen vilket jag tyvärr saknar utrustning för.

Focus-serien är deras budget, men det är en bra budget, bättre än allt Channel Well skiter ur sig vill jag påstå.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Till slut föll valet på RM750x tack vare bra recensioner, erkänt låg ljudnivå och att de är lite lättare att ha att göra med via eventuella RMA-ärenden. Vad jag har förstått vill EVGA att man sköter reklamationsärenden direkt mot dem utan att gå via ÅF och man är då tvungen att stå för alla kostnader associerade med detta, bara fraktkostnaden till Nederländerna (Tyskland?) lär ju äta upp hela värdet.

Dom vill, men det är inget dom kan kräva av dig som konsument inom de 3 första åren då du har konsumentköpslagen på din sida.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Dom vill, men det är inget dom kan kräva av dig som konsument inom de 3 första åren då du har konsumentköpslagen på din sida.

Jag syftade mest på perioden efter det även om det står på deras grafikkort (ev. alla produkter?) att man ska vända sig direkt till EVGA vid problem, troligtvis då länder utanför EU (t.ex. EVGAs hemmaplan USA) har rätt kass konsumentlagstiftning.

På Inet specificeras garantivillkoren som 'tre år hos Inet, därefter via EVGA' vilket jag kan tycka är rätt klent om man erbjuder tio års garanti. Ska man skicka in ett nätaggregat till deras servicecenter kan man lika gärna kasta det i soptunnan och köpa ett nytt så garantin är mer eller mindre värdelös efter de tre första åren.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@joa Inget problem, så här såg den slutgiltiga kundvagnen ut:

Snappade upp sista PSU de hade av denna så därför är det överstruket här.

Det finns alltid grejer som man skulle vilja ha bättre men jag är i alla fall nöjd med att ha hittat en build som matchar nuvarande budget och behov. Tack igen för input!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Jag syftade mest på perioden efter det även om det står på deras grafikkort (ev. alla produkter?) att man ska vända sig direkt till EVGA vid problem, troligtvis då länder utanför EU (t.ex. EVGAs hemmaplan USA) har rätt kass konsumentlagstiftning.

På Inet specificeras garantivillkoren som 'tre år hos Inet, därefter via EVGA' vilket jag kan tycka är rätt klent om man erbjuder tio års garanti. Ska man skicka in ett nätaggregat till deras servicecenter kan man lika gärna kasta det i soptunnan och köpa ett nytt så garantin är mer eller mindre värdelös efter de tre första åren.

Så kan tyckas, men är relativt säker på att det är samma sak hos övriga tillverkare också.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Så kan tyckas, men är relativt säker på att det är samma sak hos övriga tillverkare också.

Varför specificeras det i så fall enbart på EVGAs produkter? Tittar man t.ex. på Corsair eller Seasonic står det bara tio års garanti och det tolkar i varje fall jag som att tillverkarna, genom ÅF, erbjuder tio års garanti utan att man måste mecka med att själv skicka in produkterna till dem. Det som talar mot detta är trådar i Corsairforumet som berör RMA-ärenden där folk diskuterar vilket fraktsätt som är billigast men villkoren kanske skiljer sig beroende på var produkten är inköpt?

Skrivet av Inet:

Respektive tillverkares garantivillkor gäller, minimum 1 år samt upp till tillverkares angivna garantiperiod beroende på produkt. För Inet AB:s eget datorfabrikat, Inet, lämnar vi 2 års garanti från och med leveransdatum (Taurus köpt from februari 2013 lämnas 3 år), datorn skall vara oss tillhanda senast 2 veckor innan garantitiden löper ut. Förbrukningsartiklar, bläckpatroner, tonerkassetter, batterier, datamedia samt andra artiklar av förbrukningsart är undantagna från normal garanti, på dessa varor lämnas 60 dagars uppackninsgaranti. Alla garantier som specificeras på är giltiga i Sverige och i de fall där produkten behöver skickas till tillverkare utanför Sverige åtar sig Inet AB att bekosta frakt och utföra eventuellt administrativt arbete.

https://www.inet.se/info/9/forsaljningsvillkor

Det står ju i alla fall klart och tydligt i Inets försäljningsvillkor att det är den specificerade garantiperioden som gäller och att de tar på sig ev. fraktkostnader som kan uppstå i samband med garantiärenden. Av någon anledning verkar dock EVGA vara undantagna detta men det kanske är just för att de insisterar på att kunder ska vända sig direkt till dem istället för till ÅF och att de därmed inte ersätter ÅFs utgifter?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Jambu. Det vore intressant att höra lite kring dina erfarenheter när du får den. Speciellt kring tiderna för exportering/rendering av en film i 4k.
Fegade ur lite och funderar lite till. Men din set-up ligger nära till hands.

Skickades från m.sweclockers.com