Asus z370. Finns inte IDE-mode, kan ej starta OS

Permalänk

Asus z370. Finns inte IDE-mode, kan ej starta OS

Som rubriken lyder.. Har monterat ihop min 8700k med Asus Prime z370.
Kan bara välja ACHI / RAID.

Mina diskar är installerade med IDE-mode så jag kan ej boota på dom, dom finns ju med i bios dock..

Tips? Mottages gärna!! 😅

Permalänk
Medlem

@Henke1989: Har du byggt ny dator lär du väl installera om iallafall. Formellt ska det inte behövas, fast man riskerar ändå att råka ut för underliga problem.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att det troligen är värt att installera om Windows (tänk på att du bör köra Windows 10 för 8700K, om du inte redan gör det).

Om du absolut behöver använda den gamla installationen av någon anledning och kan montera ihop den gamla datorn igen kan du testa följande:

1. Starta Windows på gamla datorn i IDE-läge
2. Kör regedit.exe
3. Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
4. Sätt värdet "Start" till 0
5. Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Pciide
6. Sätt värdet "Start" till 0
7. Stäng av datorn
8. Flytta diskarna till nya datorn och starta i AHCI-läge för att få Windows att installera AHCI-drivrutinerna

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

@Henke1989: Har du byggt ny dator lär du väl installera om iallafall. Formellt ska det inte behövas, fast man riskerar ändå att råka ut för underliga problem.

Har 10år gamla bilder samt lite bokföring som vore bra om det inte försvann 😬

Måste ju gå att lösa!?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag håller med om att det troligen är värt att installera om Windows (tänk på att du bör köra Windows 10 för 8700K, om du inte redan gör det).

Om du absolut behöver använda den gamla installationen av någon anledning och kan montera ihop den gamla datorn igen kan du testa följande:

1. Starta Windows på gamla datorn i IDE-läge
2. Kör regedit.exe
3. Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
4. Sätt värdet "Start" till 0
5. Navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Pciide
6. Sätt värdet "Start" till 0
7. Stäng av datorn
8. Flytta diskarna till nya datorn och starta i AHCI-läge för att få Windows att installera AHCI-drivrutinerna

Sålde dom gamla prylarna innan jag han få hem dom nya.. kan man plugga in OS disken å göra detta på en kompis dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte men gör så istället att du tar backupen direkt på kompisens datorn om du har möjlighet till det och sedan kör en nyinstallation istället.

Permalänk
Medlem

köp en ny disk/ssd och kör den OS på räcker med 250 GB sen kan du enklet överföra det gamla materialet.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke1989:

Har 10år gamla bilder samt lite bokföring som vore bra om det inte försvann 😬

Måste ju gå att lösa!?!

Skickades från m.sweclockers.com

Som @Spixel säger, koppla in disken i en annan dator och kopiera ut det du behöver till en annan disk för att sedan göra en fräsch installation.

Du kan ju även köpa en ny disk och installera Windows 10 på den och sedan koppla in din gamla disk som en ren lagringsdisk. Du vill säkert ändå ha en SSD för att få vettig upplevd prestanda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Henke1989: Det enklaste är om du har en hårddiskdocka för att ansluta interna hårdiskar externt liggandes, dessa är bra att ha med jämna mellanrum... Du lär fortfarande ha en annan dator, fast då går det smidigt och fungerar dessutom med en laptop.