Hur fungerar en IDE-HDD?

Permalänk

Hur fungerar en IDE-HDD?

Hej Sweclockers!

Sitter med en gammal IDE-hårddisk min kompis fick från sina föräldrar, och vi försöker klura ut hur denna kan anslutas till en modern datorn via USB på enklast möjliga sätt. Då jag personligen aldrig använt en IDE-hårddisk blev jag lite nyfiken på hur den fungerar i största allmänhet. Den är nästan identisk med bilden på den här sidan https://www.computerhope.com/jargon/i/ide.htm med undantag för "Jumpers"-anslutningen som ser lite annorlunda ut. Det jag undrar är därför vad dessa 3 anslutningar (IDE Interface, Jumpers, Power Connection) gör (även om Power Connection kanske är lite självförklarande), samt vilka av dessa man behöver koppla in för att ansluta hårddisken till en dator?

Tack på förhand och ha en underbar helg!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoxerRobban:

Hej Sweclockers!

Sitter med en gammal IDE-hårddisk min kompis fick från sina föräldrar, och vi försöker klura ut hur denna kan anslutas till en modern datorn via USB på enklast möjliga sätt. Då jag personligen aldrig använt en IDE-hårddisk blev jag lite nyfiken på hur den fungerar i största allmänhet. Den är nästan identisk med bilden på den här sidan https://www.computerhope.com/jargon/i/ide.htm med undantag för "Jumpers"-anslutningen som ser lite annorlunda ut. Det jag undrar är därför vad dessa 3 anslutningar (IDE Interface, Jumpers, Power Connection) gör (även om Power Connection kanske är lite självförklarande), samt vilka av dessa man behöver koppla in för att ansluta hårddisken till en dator?

Tack på förhand och ha en underbar helg!

Mvh

Lättaste är nog att köpa en sån här:
https://www.24.se/datortillbehor/usb-datortillbehor/adapters-...
Där finns de anslutningar ni behöver för att koppla in och starta upp.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Här finns info angående jumpers på disken
http://www.kitchentablecomputers.com/hdrive2.php

Permalänk
Medlem

Vill du ansluta disken via USB är det nog lättast/prydligast att använda ett kabinett, givet antagandet att du inte vill montera disken i datorn. Går säkert att hitta på Ebay, sök på "PATA 3.5" disk enclosure" eller nåt sånt.

Sedan är frågan förstås om det någonsin blir värt pengarna. Kan inte påminna mig om att ha sett större IDE-diskar än typ 500GB, om ens det.

Det har dock blivit något av en trend att bygga retroburkar, och det har uppstått en viss marknad för IDE-diskar. Det kanske finns någon som vill byta till sig din IDE-disk mot en SATA-disk, som du kan stoppa direkt i en modern dator?

"IDE Interface" är dataöverföringsgränssnittet med 40 poler. Motsvaras av den mindre L-formade kontakten på en SATA-disk.

"Power Connection" är en dead giveaway ja. 4-polig Molex, motsvaras av den större L-formade kontakten på en SATA-disk, som har fler poler, då den har fler poler för 5V och 12V, samt lägger till 3.3V.

"Jumpers" är inte en kontakt i meningen att du kopplar in någon kabel på den. Det är en pinheader, med vilken du konfigurerar disken genom att kortsluta polerna i olika kombinationer mha jumpers (den vita och den gröna grunkan på bilden), som du elektriskt kan se som strömbrytare. Typexempel är konfiguration av master/slave/cable select. Du kan ha två diskar per IDE-interface på moderkortet till skillnad från med SATA, det sista alternativet "cable select" bestämmer vilken disk som ska vara slave och master beroende på vilken kontakt på kabeln de är inkopplade på. Ibland finns också en speciell jumpersetting för single drive, dvs en ensam hårddisk på en IDE-kanal. Det brukar också gå att jumpra en del diskgeometriparametrar för kompatibilitet med äldre datorer, typ om disken ska köra LBA eller ej, etc.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Perfekt, precis vad jag letade efter! Tack så mycket:)

Permalänk
Medlem

@BoxerRobban:

Hur du gör:
Jumpern ska var i Master (MS) eller Cabel Select (CS) läget när man bara har 1 disk kopplad till en sån kabel/adapter. Bild och text förklaring för hur jumper ska sitta nånstans på disken eller på kretskortet.

Hur det funkar:
Antar de andra svarat tillräckligt om det.

Historia:
I datorer var det ofta Master och Slave läget som funkade medan Cabel Select nästan aldrig funkade. Med USB Adaptrar var det ofta tvärtom Cabel Select som gällde. Åtminstone när jag själv testat.

Överkurs 2 diskar:
Disk 1 på Master, Disk 2 på Slave
eller
Båda diskar på Cabel Select (CS) läget

Permalänk
Skrivet av panpo98:

@BoxerRobban:

Hur du gör:
Jumpern ska var i Master (MS) eller Cabel Select (CS) läget när man bara har 1 disk kopplad till en sån kabel/adapter. Bild och text förklaring för hur jumper ska sitta nånstans på disken eller på kretskortet.

Hur det funkar:
Antar de andra svarat tillräckligt om det.

Historia:
I datorer var det ofta Master och Slave läget som funkade medan Cabel Select nästan aldrig funkade. Med USB Adaptrar var det ofta tvärtom Cabel Select som gällde. Åtminstone när jag själv testat.

Överkurs 2 diskar:
Disk 1 på Master, Disk 2 på Slave
eller
Båda diskar på Cabel Select (CS) läget

Tack så mycket för info:)