Provade 2 skärmar, lagg på huvudskärm när media visas på 2a skärmen.

Permalänk
Medlem

Provade 2 skärmar, lagg på huvudskärm när media visas på 2a skärmen.

Har en äldre 120hz skärm som huvudskärm fortfarande, via DVI.
Provade koppla in en äldre 60hz IPS HP skärm via HDMI.

Men så fort jag kör någon media (ex twitch, mpchc osv) så blir allt slött på huvudskärmen (120hz), det blir hackigt när man scrollar i chrome ex, och allt känns generellt slött och inte responsivt alls. Så fort jag stänger ner det på 2a skärmen så är det åter igen responsivt på huvudskärmen.

Antar att det inte ska vara såhär så.
Är det för båda skärmen är äldre, och anslutna via DVI+HDMI?
Har det med HZ att göra? Men det känns inte så då många har typ spelskärm som main sen skärmar med lägre hz utan detta problemet.

Har Windows 10, GTX 1070.

Skärmköp är i planerna osv så vill veta lite mer vad som kan vara felet innan man köper nya saker också.

Min dator är ju mer än kapabel att driva fler skärmar så, men det är konstig beteende det som kommer och jag har inte hittat något på googlande om detta.
Bara typ att media laggar, men det gör det inte, twitch, media osv flyter på normalt utan hack.

Permalänk
Medlem

Har du mer än en hdmi port? Testa den andra så. Har dör mig att många tillverkare oftast lägger hdmi och dvi på vad som är igentligen samma signal. Så kan tänka mig att dem strypa varandra på bandbred.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Har bara 1 dvi, 1 hdmi 2 DP.
Men intressant information det där med signalen, ska googla lite på det, tackar.

Permalänk
Medlem

När du har en 120hz skärm och en 60hz och den med 60hz används så blir 120 hz 60 hz med. Kan va de lagget du uppstår. Att du ser 60 hertz på din 120hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvispen77:

När du har en 120hz skärm och en 60hz och den med 60hz används så blir 120 hz 60 hz med. Kan va de lagget du uppstår. Att du ser 60 hertz på din 120hz skärm.

Varför skulle huvudskärmen ändra HZ? (Nyfiken då jag har liknande setup)

@TS
Jag har samma problem som dig med Chrome, Har helt slutat använda Chrome för twitch t.ex då det är allmänt segt och bilden inte hänger med ljudet.

Firefox fungerar utan problem

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden. Har nyligen också införskaffat en andra skärm. Vid spel så låser sig huvudskärmen till 60hz, då sekundärskärmen inte går högre än så.

Huvudskärmen: 1440p @ 144hz.
Sekundärskärm: 1440p @ 60hz.

Har provat alla möjliga "fixar". Efter lite sökande så skulle en möjlig workaround vara två grafikkort. Ett som driver huvudskärmen och ett som driver sekundärskärmen.
Problemet kvarstår dock.. Problemet ska tydligen ligga i Microsofts Windows 10 som vägrar lyssna på input och fixa problemet.

Vad jag testat:
- Olika sladdar.
- Ställa in huvudskärm på 120hz. (så den synkar bättre mot sekundära på 60hz)
- Stänga av hårdvaruacceleration.
- Köra sekundärskärm via ett sekundärt grafikkort.
- Tvinga exempelvis Firefox att använda det sekundära grafikkortet (för twitchstreams osv).

Jag har i dagsläget en stående retur på skärmen, då enda vettiga lösningen men otroligt ONÖDIG är att införskaffa en till 144hz skärm.... Några idéer?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)