Konstig känsla i tummen när jag spelar

Permalänk
Medlem

Konstig känsla i tummen när jag spelar

Hej!
Någon som har någon aning varför jag får en stickande känsla i underdelen av tummen där jag greppar musen? Är inte en stickande känsla utan det är mer känslan som då man får "sockerdricka" i foten då den har domnat.

Gör inte ont eller nåt och slutar direkt jag släpper musen. För att förtydliga får jag det då jag spelat 10-15 min.

Karpeltunnel syndrom eller va de nu heter stämmer ej in då jag inte får nedsatt funktion eller någon annan typ av smärta.

Permalänk
Medlem

Hur har du armen samt handleden placerad på skrivbordet?
Hade samma problem förr när jag inte satt med hela underarmen på skrivbordet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Hur har du armen samt handleden placerad på skrivbordet?
Hade samma problem förr när jag inte satt med hela underarmen på skrivbordet.

När du säger det så har jag inte hela armen på, hamnar fort långt ut så handleden är nästan på kanten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter som en nerv som kommer i kläm!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Som du säger, kommer en nerv i kläm. När jag la upp hela underarmen blev armen/handen mycket mer avslappnad får se om det var det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Deger: Hej!

Många av kroppens nerver (inklusive medianusnerven - den nerv som innerverar bl.a. tummen) består av en stor samling nervcellsutskott. Tänk dig nerven som en tjock isolerad kabel, som inuti sig rymmer en uppsättning nya kablar med olika funktion: känsel, vibration, smärta, temperatur och muskelarbete.

Anyways, my point: Nervtrådarna som förmedlar känsel inuti en nerv är mest ömtåliga för tryck, och således är det känselstörningar som först ger sig till känna hos en person vars nerv är inklämd. För att du ska uppleva funktionsbortfall (svårigheter att röra armen) krävs det att nervtrådarna som sköter muskelarbete blivit klämda, och dessa tål mer stryk.

Således kan dina symptom vara en mycket mild nervinklämning av medianusnerven (karpaltunnelsyndrom), vilket i ditt fall troligtvis beror på en oergonomisk position av handleden.