Permalänk
Medlem

Svindyra minnen och processorbrist?

Köpte corsair vengance lpx 16GB minnen i somras betalade då 1300 inget kampanjpris eller så. Funderade på att köpa till ytterligare 16GB, men nu kostar samma minnen 2100! Någon som vet anledningen till den våldsamma prisökningen?
Samt köpte i7 kaby lake processor igår, nästan svår att få tag i. En butik sålde slut på 12 st på bara 2 timmar..är det någon brist på processorer just nu?

Permalänk
Skrivet av Eembla:

Köpte corsair vengance lpx 16GB minnen i somras betalade då 1300 inget kampanjpris eller så. Funderade på att köpa till ytterligare 16GB, men nu kostar samma minnen 2100! Någon som vet anledningen till den våldsamma prisökningen?
Samt köpte i7 kaby lake processor igår, nästan svår att få tag i. En butik sålde slut på 12 st på bara 2 timmar..är det någon brist på processorer just nu?

Det är en generell minnesbrist nu, därmed de höga priserna. *foliehatt på* Men förmodligen är problemet i grunden kartellbildning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har gör mig jag läste nån artikel nyligen där en kommentar från någon av producenterna var att inte bygga mer fabriker för dom trivdes med brist som håller priserna uppe?

Varför satsa på dubblad kapacitet till halva priset när man bara kan tuffa på i dagens takt till dubbla priset?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba Du syftar nog på denna artikel: https://www.sweclockers.com/nyhet/24757-datorkomponenter-kan-...

Och ja, du har helt rätt.

Permalänk
Medlem

Sommaren 2016 kunde man köpa 16 gb ddr4 för 8-900kr. Undra hur mycket till det kan öka? Svårt och bojkotta ram, då får man vara utan uppgradering helt. Men i TS fall om han har möjlighet så skippa och uppgradera nu och vänta till priset sjunker igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@BasseBaba Du syftar nog på denna artikel: https://www.sweclockers.com/nyhet/24757-datorkomponenter-kan-...

Och ja, du har helt rätt.

Ja fan se där, dom snackar till och med att höja 20%.
Så surt, jag hade tänkt köra 2x16gb i mitt bygge med typ 4 lax för minnen är ju horribelt.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba
Enligt kommentarer och andra källor så ska man ha i åtanke att 20% höjning på kiselplattor mest troligt inte kommer innebära 20% på slutpriset, utan kan troligen vara en försumbar kostnad då det är en så pass liten del av alltihopa.

Permalänk
Inaktiv

i7 kaby lake är utan refresh är utgående cpuer, om du menar kaby lake refresh så är det nya och de ej har fått upp produktionstakten ännu. Säkerligen är suget större nu när det ä nytt, varvid samma produktionstakt kanske räcker på lång sikt.

Ramminnen så är det hur dystert som helst, priserna går lite upp och ner, men i slutändan handlar det väl om ren tillgång efterfrågan. Nu vid black freday så såldes det nog en hel del rammminnen och annat och nu sinar nog tillgången.

Permalänk

Det har tillkommit mijöskatt på allelktronik också dä dtar ju upp priset lite mins inte hur mycket dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

DDR3 visserligen men 2012 köpte jag 16GB för runt tusenlappen med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag hade tur och hittade ett 16gb kit med TridentZ för 1600 kr, 3200mhz, köpte det, fick det, och dagen efter kostade samma kit 2400 kr Måste ha glömt den artikeln!

På just DDR4-ram är det ju också extremt stor efterfrågan då alla j'kla server-hallar slukar ram. Vi har t.ex bytt ut 10 blad-servrar med 16 x 16gb (256gb), dvs ram i varje blad. I takt med att allt ska upp i molnen blir det extrem efterfråga.

Var det inte också någon översvämning i någon fabrik som gjorde minnen för ett tag sen? Har för mig att priset steg då och inte har kommit ner igen sedan.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har gör mig jag läste nån artikel nyligen där en kommentar från någon av producenterna var att inte bygga mer fabriker för dom trivdes med brist som håller priserna uppe?

Varför satsa på dubblad kapacitet till halva priset när man bara kan tuffa på i dagens takt till dubbla priset?

För om de har högre kapacitet till lägre priser kan man sälja mer? :=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

För om de har högre kapacitet till lägre priser kan man sälja mer? :=)

Känns onödigt om vinsten är densamma.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det har tillkommit mijöskatt på allelktronik också dä dtar ju upp priset lite mins inte hur mycket dock.

Nu ska vi inte ägna oss åt populistisk propaganda. 120 kronor per kilo för elektronik. Vad väger ett par minnestickor är ju då frågan? Halvt kilo kanske, max. Så vi snackar ~60:- vilket är en skatt som betalas av återförsäljaren, det betyder inte automatiskt att en återförsäljare kommer lägga hela kostnaden på konsumenten, även om det är ganska troligt.

Denna prisskillnaden som vi prata om här handlar om andra faktorer, t.ex. de faktum att minnestillverkarna verkar ointresserade av att öka bygga fler fabriker för att öka produktiviteten m.m. Sveriges sorgligt låga krona kan ju också vara en faktor. Bra för våran export men mindre bra för import, som bekant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nu ska vi inte ägna oss åt populistisk propaganda. 120 kronor per kilo för elektronik. Vad väger ett par minnestickor är ju då frågan? Halvt kilo kanske, max. Så vi snackar ~60:- vilket är en skatt som betalas av återförsäljaren, det betyder inte automatiskt att en återförsäljare kommer lägga hela kostnaden på konsumenten, även om det är ganska troligt.

Denna prisskillnaden som vi prata om här handlar om andra faktorer, t.ex. de faktum att minnestillverkarna verkar ointresserade av att öka bygga fler fabriker för att öka produktiviteten m.m. Sveriges sorgligt låga krona kan ju också vara en faktor. Bra för våran export men mindre bra för import, som bekant.

Räknas vikten med eller utan kylflänsar?

Fick nyligen hem nya minnen från G.Skill och jag reagerade på hur mycket de vägde jämfört med ett par gamla minnen utan kylflänsar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinoman:

Nu ska vi inte ägna oss åt populistisk propaganda. 120 kronor per kilo för elektronik. Vad väger ett par minnestickor är ju då frågan? Halvt kilo kanske, max. Så vi snackar ~60:- vilket är en skatt som betalas av återförsäljaren, det betyder inte automatiskt att en återförsäljare kommer lägga hela kostnaden på konsumenten, även om det är ganska troligt.

Denna prisskillnaden som vi prata om här handlar om andra faktorer, t.ex. de faktum att minnestillverkarna verkar ointresserade av att öka bygga fler fabriker för att öka produktiviteten m.m. Sveriges sorgligt låga krona kan ju också vara en faktor. Bra för våran export men mindre bra för import, som bekant.

Swec skrev dessutom i sin artikel att datorkomponenter inte omfattas av kemikalieskatten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Känns onödigt om vinsten är densamma.

Kanske. Men det innebär ju också att man får fler marknadsandelar. Så nästa gång kunden behöver minne, kanske denne köper samma märke igen.

Permalänk

Det är givetvis en socialdemokratisk välfärdskartell, djupt förankrad i näringslivet, som infört snortunga kylflänsar på alla minnen i syfte att driva in mer kemikalieskatt.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Kanske. Men det innebär ju också att man får fler marknadsandelar. Så nästa gång kunden behöver minne, kanske denne köper samma märke igen.

Sen får man hålla större lager, dvs fler utgifter. Vad gör man dagen det skapas ny minnen, då sitter du på dubbla mängden gamla minnen. Naturkatastrofer eller inbrott i lokaler som förstör dubbelt så många minnen.

Att hålla lager är en väldigt dyr och riskabel investering för att ta marknadsandelar med samma vinst.

Permalänk
Medlem

Hmm detta förklarar det hela. Blev så chockad att minnena jag köpte i augusti helt plötsligt blivit 1200 kr dyrare ändes som en så absurd prishöjning
Nu klarar jag ju mig bra på mina 16 GB så jag kommer ju inte uppgradera nu när priset är så fasansfullt...
Och kände mig glad att jag fick tag i två i7 Kaby Lake processorer idag då de är nästan slut idag..Helt galet

Permalänk
Medlem

@Eembla: Tänkte just vara lite spydig och säga att det finns 16gb från 1690kr men de verkar fan ha höjt priset på några veckor! Hade tänkt köpa 2x8gb till sambon men nu vete fan....

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3294850

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eembla:

Och kände mig glad att jag fick tag i två i7 Kaby Lake processorer idag då de är nästan slut idag..Helt galet

Gammal modell så inte konstigt att de tar slut.

Permalänk
Medlem

@Implor: Ja nej det är helt galna priser nu. Nu har de dock sjunkit något i förrgår låg dessa minnen på 2100 kr. https://www.inet.se/produkt/5300528/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Men de är fortfarnde svindyra då jag köpte dessa i augsti för 1199 från inet..

Permalänk
Medlem

@joakim99: Måste väl vara föratt den ändå är tillräckligt ny? Skylake som är äldre är ju lätt att få tag i. Så Kaby Lake blir väl en sorts god medelväg prismässigt mellan Coffe och Skylake tänker jag.

Permalänk
Medlem

Sluta lipa!

Köpte 16GB i maj 2015 och betalade 2 490:- och det var det billigaste alternativet jag kunde hitta då.

Minnespriserna gå alltid upp och ner, bara att köpa läget.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Köpte Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 för 1549kr i mitten på 2015 och nu kostar de 1699kr mao ingen brutal skillnad. Funderar faktiskt på att köpa lite mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Köpte Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 för 1549kr i mitten på 2015 och nu kostar de 1699kr mao ingen brutal skillnad. Funderar faktiskt på att köpa lite mer.

Sant men då var väl DDR4 relativt nytt?

Jag pröjsade 850:- för 2x8GB DDR3 2012
2015 pröjsade jag 1200:- för 16GB DDR3 ECC

Känns som priserna stigit rätt brutalt.

Spanar man dessa som är #1 på prisjakt så har dom dubblat pris på ett år:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3281463

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sant men då var väl DDR4 relativt nytt?

Jag pröjsade 850:- för 2x8GB DDR3 2012
2015 pröjsade jag 1200:- för 16GB DDR3 ECC

Känns som priserna stigit rätt brutalt.

Spanar man dessa som är #1 på prisjakt så har dom dubblat pris på ett år:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3281463

Oj du har rätt Kikar jag på mitt minne runt Maj 2016 så kostade det knappt 700kr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

jag skyndade mig att köpa ddr4 32gb kit (så jag får 64gb) för 3099, billigt nu innan det kommer skena upp en mer en va det gjort.

Permalänk
Medlem

kollar man top 5 minnena på prisjakten så har alla stigit de senaste veckorna

Sjuka priser nu