Intel "Cascade Lake-X" hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Intel "Cascade Lake-X" hittar ut på webben

Efter Skylake-X kommer varken Cannon Lake-X eller Ice Lake-X, utan Cascade Lake-X. Det avslöjar nya produktplaner från Intel utan att gå in på närmare detaljer om processorfamiljen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu pumpar båda lagen ut hangarfartyg

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv

Det är HEDP som ersätts med Lake-X eller?

HEDP har egentligen bara ett problem och det är att Intel inte vill att de ska konkurrera med Xeons, för att inte göra detta tvingas de medvetet ta bort saker som ECC stöd, kanske minska cache, sämre IO etc.

När nu nästa HEDP kommer vad kan Intel göra bättre? Självklart sänka priset rejält, det skulle göra hela plattformen väldigt mycket mer intressant. Men bortsett från detta så öka frekvensen, IPC, antal kärnor, nya instruktioner?
Jag ser inte realistisk att Intel med HEDP kommer gå från att "alla" frågar vem är denna processor till för, från wow här har vi riktigt en grym processor.
Men som sagt visst skulle i9-7980XE idag kosta 8000kr så skulle min åsikt om den ändras.

*edit*
Så min gissning är Intel kan utan problem göra en grym Lake-X HEDP processor, men de kommer av rädsla av att förlora på försäljning av xeons att inte göra detta.

Permalänk
Medlem

Nya styrkretsar lika med nytt moderkort ... börja bli lite för dyrt med Intel saker nu..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Stora HEDP-chip på 10nm under 2018? Det tror jag ärligt talat inte på. Intel har talat om 14nm+ och ++ och +++ på alla de senaste presentationerna, så de har tydligt problem med 10nm. Vi får möjligen se Cannonlake, alltså de minsta tvåkärniga CPUerna, på 10nm under 2018.

Jag tror att Cascade Lake är som Coffee Lake fast för HEDP-platformen, dvs på "optimerad" 14nm-process.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

När nu nästa HEDP kommer vad kan Intel göra bättre? Självklart sänka priset rejält, det skulle göra hela plattformen väldigt mycket mer intressant. Men bortsett från detta så öka frekvensen, IPC, antal kärnor, nya instruktioner?

PCIe 4.0, samt antagligen ett större fokus på Optane i DIMM-format om de kan leverera produkter med rimlig livslängd. Fast jag hoppas att de kan sluta låsa bort ECC-stödet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

PCIe 4.0, samt antagligen ett större fokus på Optane i DIMM-format om de kan leverera produkter med rimlig livslängd. Fast jag hoppas att de kan sluta låsa bort ECC-stödet.

Men va. Vem har pratat om PCIe 4.0? Vad är meningen med att pumpa ut de 2018 när AMD ändå kör så pass många fler PCIe banor och när PCIe 5.0 inte är långt borta?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Men va. Vem har pratat om PCIe 4.0? Vad är meningen med att pumpa ut de 2018 när AMD ändå kör så pass många fler PCIe banor och när PCIe 5.0 inte är långt borta?

Så att man kan ta in pcie 5 som nyhet i nästa generation. Inte för att dagens eller morgondagens grafikkort kommer märka någon skillnad men det bryr sig gemene man inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men va. Vem har pratat om PCIe 4.0? Vad är meningen med att pumpa ut de 2018 när AMD ändå kör så pass många fler PCIe banor och när PCIe 5.0 inte är långt borta?

Intel nämnde PCIe 4.0 under hösten (på sin Technology and Manufacturing Day) - inte direkt i samband med detta, men för en annan produkt. Gissar att det borde vara ungefär lagom i tid.

Varför de skall bry sig om PCIe 4.0? Tja, för att det är dubbel bandbredd per pinne, och det är aldrig fel. PCI SIG har som målsättning att göra klart PCIe 5.0 under 2019, men det betyder inte att de lyckas, och det tar åtminstone ett år efter det innan vi har det i produkter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kanske är bra att inte ha namn av samma.

Enda gången namnen har varit med varandra är ju eran Haswell-Refresh och Haswell-E

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är HEDP som ersätts med Lake-X eller?

HEDP har egentligen bara nästa HEDP kommer vad realistisk att Intel med HEDP kommer gå från att utan problem göra en grym Lake-X HEDP, men de kommer av rädsla av att förlora xeons att inte göra detta.

HEDT = High End DeskTop
Exempelvis datorer med Core i9 eller Threadripper

Nu måste du berätta för mig, vad är HEDP ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

HEDT = High End DeskTop
Exempelvis datorer med Core i9 eller Threadripper

Nu måste du berätta för mig, vad är HEDP ?

High End DeskPot, för överklockningsfantaster?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

HEDT = High End DeskTop
Exempelvis datorer med Core i9 eller Threadripper

Nu måste du berätta för mig, vad är HEDP ?

Det är väl ganska underförstått vad jag menar, men visst här har du wikipedia:
HEDP is an abbreviation for: High Explosive Dual Purpose anti-tank / fragmenting warhead
https://en.wikipedia.org/wiki/HEDP

Nej skämt åsido, jag suger på mycket förkortningar är något jag suger extra mycket på.

Permalänk
Hedersmedlem

2-kärnig K-processor på ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

2-kärnig K-processor på ingång?

Finns, i3-7350K. Känns osannolikt att de skulle släppa en på den plattformen dock. Tvåkärniga processorer är nog utdöende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Så att man kan ta in pcie 5 som nyhet i nästa generation. Inte för att dagens eller morgondagens grafikkort kommer märka någon skillnad men det bryr sig gemene man inte om.

Sedan när är HEDT till för mainstream? Börja tjonga in M.2 SSD i din PCI-E port så ska du se att en flaskhals skapas ganska fort. Samtidigt börjar allt fler chipset kräva mer bandbredd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mpat:

Finns, i3-7350K. Känns osannolikt att de skulle släppa en på den plattformen dock. Tvåkärniga processorer är nog utdöende.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag tänkte om det är en ny på gång, måste ju bli en Pentium på gång i så fall. "6, 4 and 2-core 95W TDP 'K'" står det ju. Om de inte tänker hitta på en i1 eller något.

Permalänk

Antagligen blir den nya Intel cpun 5% snabbare än den förra. Mao, man ser inte så mycket intressant från Intel lägret längre. Man har faktiskt inte gjort det på en evighet (10 år är en evighet inom IT). Det är AMD som står för de nya häftiga sakerna idag. Tack vare AMD tvingas Intel sänka priserna och försöka förbättra sina produkter. Utan AMD hade alla Intel cpuerna varit svindyra vilket ingen kan tycka är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

Antagligen blir den nya Intel cpun 5% snabbare än den förra. Mao, man ser inte så mycket intressant från Intel lägret längre. Man har faktiskt inte gjort det på en evighet (10 år är en evighet inom IT). Det är AMD som står för de nya häftiga sakerna idag. Tack vare AMD tvingas Intel sänka priserna och försöka förbättra sina produkter. Utan AMD hade alla Intel cpuerna varit svindyra vilket ingen kan tycka är bra.

Det är ju bra att Intel finns också. Utan Intel hade AMDs CPUer varit svindyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju bra att Intel finns också. Utan Intel hade AMDs CPUer varit svindyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte minns fel; utan Intel så hade inte AMD funnits. Så ett resonemang att "utan Intel så" går inte. Intel är en förutsättning för att AMD ska existera. AMD blev stora pga de började med x86. Och det var Intel som uppfann x86. Utan Intel, ingen x86 och ingen AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är väl ganska underförstått vad jag menar, men visst här har du wikipedia:
HEDP is an abbreviation for: High Explosive Dual Purpose anti-tank / fragmenting warhead
https://en.wikipedia.org/wiki/HEDP

Nej skämt åsido, jag suger på mycket förkortningar är något jag suger extra mycket på.

Heh... here we have a "Cascade" failure at it's best
Lite kul att du ändå hittade en förkortning som matchade.

Antar väl frågan sen är om Cascade Lake-X också blir failure eller inte
Blir den på 10nm låter det... illa.

Skrivet av Andreaz1:

Ja, jag tänkte om det är en ny på gång, måste ju bli en Pentium på gång i så fall. "6, 4 and 2-core 95W TDP 'K'" står det ju. Om de inte tänker hitta på en i1 eller något.

Tror inte Pentium finns på HEDT. Men efter i9 vs i7 på X299 kaoset så skulle det inte förvåna mig om vi får i3 och i1 där. Om intel tror man vill ha 4C4T på en sådan plattform, måste de väl tro att man också vill ha 2C4T också.

Skrivet av MikaelSwahn:

Om jag inte minns fel; utan Intel så hade inte AMD funnits. Så ett resonemang att "utan Intel så" går inte. Intel är en förutsättning för att AMD ska existera. AMD blev stora pga de började med x86. Och det var Intel som uppfann x86. Utan Intel, ingen x86 och ingen AMD.

Stämmer delvis iaf. Det var ju lite mer öppen tävling på den tiden och en del av instruktionsets som används idag är ju även från AMD.

Sen har du hela 64-bit delen. Utan AMD hade du suttit på IA64, utan bakåtkompatibilitet öht (som jag tror är uppe i 2,5Ghz nu). Tack vare AMD kan du istället köra både 32-bit och 64-bit i samma CPU. Intel betalar licens till AMD för detta, och AMD betalar licens för X86 (32-bit) till Intel. Detta är ju var AMD 64 X2 och Core2Duos 64-bit kom från. Annars hade du suttit med 32-bit P4:an eller någon annan Intel CPU.

Så de typ behöver varandra.

Sen är om jag minns rätt typ P1/486 X86 licensfritt nu, så fritt att tillverka. Och det kommer en dag där X86 delen blir helt licensfri, i teorin iaf. Problemet är ju att en hel del av de nyare instruktionseten behövs, typ SSE, PAE osv. Dessa är inte fria än vad jag vet. AMD och Intel bygger ju även på dessa för att både kunna vidhålla patenten (så inte det är samma CPU i 25 år) och även för att få lite mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är väl ganska underförstått vad jag menar, men visst här har du wikipedia:
HEDP is an abbreviation for: High Explosive Dual Purpose anti-tank / fragmenting warhead
https://en.wikipedia.org/wiki/HEDP

Nej skämt åsido

Borde jag fattat

Intel "Cascade Lake-X"

Är Cascade den kylningen som behövs?
Cascade är väl när man har en kompressor som kyler en annan kompressor som kyler ens CPU.
Lådan till den boxade processorn med kylare måste bli ganska stor och tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

Om jag inte minns fel; utan Intel så hade inte AMD funnits. Så ett resonemang att "utan Intel så" går inte. Intel är en förutsättning för att AMD ska existera. AMD blev stora pga de började med x86. Och det var Intel som uppfann x86. Utan Intel, ingen x86 och ingen AMD.

Nej? AMD är stora för att de har patent på x64. Sedan är det inte garanterat att just Intel drivit fram utvecklingen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Nej? AMD är stora för att de har patent på x64. Sedan är det inte garanterat att just Intel drivit fram utvecklingen.

AMD har ridit på x86 vågen. Utan x86, inget x64 och inget AMD. Det var intel som skapade x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

Om jag inte minns fel; utan Intel så hade inte AMD funnits. Så ett resonemang att "utan Intel så" går inte. Intel är en förutsättning för att AMD ska existera. AMD blev stora pga de började med x86. Och det var Intel som uppfann x86. Utan Intel, ingen x86 och ingen AMD.

AMD var ett pytte-företag tills IBM valde x86 för den första IBM PC. IBM krävde att det skulle finnas en andra leverantör för viktiga komponenter, så Intel letade upp lilla AMD som fick en x86-licens så att Intel kunde säga att det fanns två.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikaelSwahn:

AMD har ridit på x86 vågen. Utan x86, inget x64 och inget AMD. Det var intel som skapade x86.

Men utan Busicom så hade Intel inte kommit fram till x86. Betyder det att Intel rider på Busicoms våg? :<

För om nyskapade är det enda kriterium för ett företag som "inte ridit på vågen.." så är ju Intel inte heller ett företag bättre än AMD. För båda har utvecklat vidare på tidigare företags idér och skapelser. Intel må ha skapat den första mikroprocessorn för vardagligt bruk men de skapade inte den första mikroprocessorn. Så utan denna mikroprocessor så hade inte x86 existerat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |