Paket från USA - utlämnat till fel person, samt fel serviceombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Förresten så är min erfarenhet att folk utomlands i regel packar mycket bättre än i Sverige. Här tror folk att det går att skicka DVD:er i vanliga brevkuvert utan problem…

Nja, det vetifan om det är sant. Beställde 2 modellmotorer för ett tag sen från olika handlare i Europa. Båda handlarna fick för sig att det var helt ok att stoppa förpackningen i en dubbelt så stor kartong med i princip ingen vaddering. Tror du dom kom fram hela? Jag reklamerade givetvis och påtalade bristerna tillsammans med foton, varpå dom skickade nya motorer. Tror du dom nya motorerna var bättre packade? Nejdå, dom kom fram trasiga dom med...

Svenska handlare gör fan likadant. Kan stoppa en hårddisk eller en PS4 i en skitstor kartong så att de kan skramla runt och sen tror dom det kommer fram helt. Fast min favorit är när dom blandar en bunke ömtåliga saker tillsammans med en tung hård pryl sak i en stor kartong i princip utan nåt packmaterial. Det är sååå skoj med byggsatser...

Jag brukar dra iväg ett halvsurt meddelande till såna handlare, dels för att påtala att det är skit att dom gör så och dels för att ha ryggen an aning friare för ev följdskador som visar sig senare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Sånt händer tyvärr. Men det måste vara EDI-överföringen från sändaren som blivit fel. Det är inte så att det är människor som knappar i mottagaren manuellt. Nu har jag inte åäö i mitt namn, men om jag hade det så skulle jag transkribera till a och o istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!

Mycket respons, det räknade jag inte med. Jag har varit kontakt med såväl PostNord som utlämningsstället, paketet har mycket riktigt gått ut - huruvida det faktiskt var adresserat till mig eller inte går att sia om (finns en möjlighet att jag tydligen fått fel kollinummer baserat på era kommentarer).

Jag har hur som haver inte fått något grafikkort för tillfället, ingen avi eller liknande. Min faktura är frusen och ett ärende hos Wish är skapat - får jag inget fram till den 9:e Januari så kommer mitt köp hävas, och förmodligen kommer Wish att reklamera.

Jag har personligen aldrig varit med om att säljaren skickat ut fel kollinummer, men inget är omöjligt. Jag frågade PostNord om de kunde ringa mottagaren av paketet och höra om hen verkligen hade beställt hem ett grafikkort - men det ville/kunde de inte göra - något personnummer eller telefonnummer till mottagaren var uteslutet.

Tråkigt om det nu har försvunnit, tycker dock överlag att processen varit enerverande. PostNord säger att paketet kom till serviceombud, och att de har gett ut det. Serviceombudet i sin tur säger dock att de aldrig mottagit ett paket och säger att det måste vara fel i PostNords system och att de ska göra en felanmälan - och jag är fast i limbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvis_z89:

Hej!

Mycket respons, det räknade jag inte med. Jag har varit kontakt med såväl PostNord som utlämningsstället, paketet har mycket riktigt gått ut - huruvida det faktiskt var adresserat till mig eller inte går att sia om (finns en möjlighet att jag tydligen fått fel kollinummer baserat på era kommentarer).

Jag har hur som haver inte fått något grafikkort för tillfället, ingen avi eller liknande. Min faktura är frusen och ett ärende hos Wish är skapat - får jag inget fram till den 9:e Januari så kommer mitt köp hävas, och förmodligen kommer Wish att reklamera.

Jag har personligen aldrig varit med om att säljaren skickat ut fel kollinummer, men inget är omöjligt. Jag frågade PostNord om de kunde ringa mottagaren av paketet och höra om hen verkligen hade beställt hem ett grafikkort - men det ville/kunde de inte göra - något personnummer eller telefonnummer till mottagaren var uteslutet.

Tråkigt om det nu har försvunnit, tycker dock överlag att processen varit enerverande. PostNord säger att paketet kom till serviceombud, och att de har gett ut det. Serviceombudet i sin tur säger dock att de aldrig mottagit ett paket och säger att det måste vara fel i PostNords system och att de ska göra en felanmälan - och jag är fast i limbo.

Prövade du att ringa till ombudet och höra? jag lyckades nästan få ut namnet på den som hämtat ut det där men tyvärr så hade det gått så lång tid att det inte gick att hitta i systemet.

Permalänk
Medlem

@Elvis_z89: Detta hände mig också.. Köpte ett par motion sensors till min homeautomation på wish. Paketet anlände efter 2-3 veckor till ett ombud 80 mil bort och som det inte vore nog med det så är det någon annan person som hämtat ut paketet! Har reklamerat ärendet till Wish som säger att dem inte kan göra något förrän 25 December som är sista datum för mitt paket att nå mig.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Ett paket försvann och hittades aldrig.stulet?
butiken skickade nytt paket.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom alla svaren så möjligt att detta har varit uppe tidigare, alternativt att någon har bättre koll än jag.

Hur som helst så har jag jobbat på kundtjänstavdelningen på ett e-handelföretag (visserligen svenskt) och där får man vara med om en hel dig skumma saker. En sak som inte hände allt för sällan var, om till exempel ett paket var felsorterat och där av kommit till fel ombud så kunde det hända att personalen på ombudet "råkade" kvittera ut paketet när de i själva verkat skulle scanna in det som mottaget. Då går inte heller någon avi ut att paketet kan hämtas då systemet tror att paketet redan är utlämnat till köparen.

Detta är dock ganska lätt att kontrollera via PostNords hemsida. Står det till exempel "paketet anlände till ombudet 16:06" och sedan "paketet levererades 16:06" så bör det vara någonting sådant.

Det tråkiga är att de paketet kommer att ligga där tills någon hör av sig. Vet inte om det hjälper men kan vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa min fidelios x2 lurar köpte jag dom en måndag, en av mina kompisar köpte följande måndag identiska lurar då hade inte jag fått mina än. Min kompis hörlurar kom 3 dagar senare, då gick jag in och kollade på postens hemsida vart mitt paketet befann sig. Det hade felsoterats flera gånger och befann sig i Skåne medans jag bor i norra Småland. Båda skickades från samma lager. Älskar när sådant händer. UPS har jag haft bäst erfarenheter av men det beror på att budet är väldigt flexibelt.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Elvis_z89:

Hej!

Mycket respons, det räknade jag inte med. Jag har varit kontakt med såväl PostNord som utlämningsstället, paketet har mycket riktigt gått ut - huruvida det faktiskt var adresserat till mig eller inte går att sia om (finns en möjlighet att jag tydligen fått fel kollinummer baserat på era kommentarer).

Jag har hur som haver inte fått något grafikkort för tillfället, ingen avi eller liknande. Min faktura är frusen och ett ärende hos Wish är skapat - får jag inget fram till den 9:e Januari så kommer mitt köp hävas, och förmodligen kommer Wish att reklamera.

Jag har personligen aldrig varit med om att säljaren skickat ut fel kollinummer, men inget är omöjligt. Jag frågade PostNord om de kunde ringa mottagaren av paketet och höra om hen verkligen hade beställt hem ett grafikkort - men det ville/kunde de inte göra - något personnummer eller telefonnummer till mottagaren var uteslutet.

Tråkigt om det nu har försvunnit, tycker dock överlag att processen varit enerverande. PostNord säger att paketet kom till serviceombud, och att de har gett ut det. Serviceombudet i sin tur säger dock att de aldrig mottagit ett paket och säger att det måste vara fel i PostNords system och att de ska göra en felanmälan - och jag är fast i limbo.

PostNord borde kunna hjälpa med att räkna ut om det är fel kollinummer, alla paket som kommer in från utlandet fotograferar de adressen på enligt vad de sagt tidigare när jag varit i kontakt med dem... Ena gången för att räkna ut om en AVI jag fått egentligen var till mig. Adresserad till Linda och mitt efternamn (vår adress och lägenhetsnummer), Linda är mitt andranamn så det var teoretiskt möjligt att det var till mig. De såg telefonnumret på etiketten och tog mitt för att jämföra. Så kunde vi veta att det inte var till mig. Dock kunde de varken hjälpa mig eller mottagaren så att paketet kom rätt utan jag fick ta emot samtliga AVI:er (originalet plus påminnelserna) i stället. Tycker synd om henne som inte fick sitt paket, men adressen var ju tydligt fel. I vår lägenhet hade hon inte bott på minst 10 år, och det fanns ingen passande på området när jag försökte3 med Eniro och liknande...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)