Nvidia Titan V i prestandatester – sopar mattan med Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

"Inte för spel" säger en del förståsigpåare... Nähä men varför krossar det alla andra kort på marknaden i spel då? Ner från höga hästen nu. Det är ett kort som självklart är bra för spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Hemsidan är nu uppdaterad:

BERÄKNAT AVSÄNDNINGSDATUM: 30/12/2017

Permalänk
Medlem

Det är inte en produkt som är tänkt att sälja i stora volymer, uppenbarligen. Antagligen kan man inte ens tillverka några större volymer, därav priset. Det är en produkt för att visa marknaden, aktieägarna och konkurrenterna vad som komma skall. Att vissa får en fis på tvären p.g.a prislappen är humor.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Inte för spel" säger en del förståsigpåare... Nähä men varför krossar det alla andra kort på marknaden i spel då? Ner från höga hästen nu. Det är ett kort som självklart är bra för spel.

Det är väl aldrig någon som sagt att det inte är bra för spel, eller kan du länka några sådana påståenden?

m6000 var inte gjort för spel

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att amd inte har nått liknande då hade nog det här blivit billigare.

Lite aftonbladet rubrik över det hela. Sopar mattan då tänkte jag direkt nu jävlar är det 2x 1080 ti prestanda i ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tråkigt att amd inte har nått liknande då hade nog det här blivit billigare.

Lite aftonbladet rubrik över det hela. Sopar mattan då tänkte jag direkt nu jävlar är det 2x 1080 ti prestanda i ett kort.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har ju sitt Vega FE.
https://pro.radeon.com/en/product/radeon-vega-frontier-editio...

Det kanske inte är menat att användas till samma grejer?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Är skalan från 0-9? Ovanligt, jag skulle använda 5/7 istället.

5/10/100 isåfall skulle jag säga aldrig sett 7 eller 9.

OnT: Fett kort..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

AMD har ju sitt Vega FE.
https://pro.radeon.com/en/product/radeon-vega-frontier-editio...

Det kanske inte är menat att användas till samma grejer?

Citat:

Radeon Vega Frontier Edition delivers up to 172% faster performance than NVIDIA GeForce Titan Xp

i lol'd

172% mer papperslansering kanske.

Permalänk
Avstängd

Jag hade hoppas på mer kraft ur den men hoppas att dom uppdatera driver så att man får ut mer kraft ur den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Jäklar..tänk sen när denna prestanda blir hos mellanklassens kort.

Om 5-6 är lär vi nog få se ngt sådant. Eller är jag helt ute 8ch cyklar?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av iben301:

Förstår inte, vad är felet med det? Samma med bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso, men detta är ett så löjligt skrytkort att det finns inte.
Alla får tycka vad de vill, men 30k+ för ett grafikkort är bara ett PR-trick i min bok.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Inte för spel" säger en del förståsigpåare... Nähä men varför krossar det alla andra kort på marknaden i spel då? Ner från höga hästen nu. Det är ett kort som självklart är bra för spel.

Det är ett grafikkort, hela arkitekturen kortet är byggt till är bra för spel. Självklart är det då också bra för spel.
Sedan avslöjar ju priset att kortet inte är riktat till spelkonsumenter främst.

Det är skillnad på att inte vara riktat till spelkonsumenter och vara dåligt på spel. Det är inte samma sak.

Permalänk
Avstängd

En sak jag kom tänka på man får max köpa två st men den saknar SLI hur tänkte dom där?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

En sak jag kom tänka på man får max köpa två st men den saknar SLI hur tänkte dom där?

//i.imgur.com/3pd9dY1.png

För det första, flera datorer. För det andra, två kort i samma dator till annat än spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

En sak jag kom tänka på man får max köpa två st men den saknar SLI hur tänkte dom där?

En till speldatorn och en till htpc:n?

Dom rike dom kan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Var det inte även Volta som ryktades vara minst 2x prestanda/W mot pascal? Kanske att den är det i beräkningar (vi får se), men tror knappast vi kommer få så radikalt minskad strömförbrukning att det väger upp övriga förbättringar, ända upp till 2x perf/W i spelgrafik. Iaf inte om man tittar på benchmark-resultaten i nyheten.

Är väl alltid så med Nvidia. De kör ju samma graf år ut och år in också. Byter bara ut namnen på korten. Kolla grafen för Maxwell:
https://www.techpowerup.com/img/10-09-21/139a.jpg
vs
http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2015/03/Pascal1...

Det viktiga i en Nvidia graf är att nya kortet är längst upp till höger. Då vinner man och kan hypa sönder skiten.

Kollar man spec på Volta ser det ut som skit, rent ärligt. Kretsytan är 2x så stor, ändå inte ens 2x fler transistorer från förra generationen och då är 16nm -> 12nm inräknat. Inte heller 2x CUDA kärnorna vs Titan XP.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24886-nvidia-sjosatter-tita...

Så jag förstår verkligen inte motiveringen till priset. Kanske för superdatorer där länder mäter d**ksize och inte bryr sig om pengar.

Permalänk
Master of Overkill

Sicket sjukt kort!
Men vattenblock krävs och hoppas EK gör ett.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

I grunden ämnat för beräkningar och inte som polygon spottare. Medioker kylare, ofullständig krets och på alla sätt nedbantad design gentemot motsvarande beräknings kort ur Tesla serien, ingen SLI eller NVLink stöd för grafik tillämpningar och därtill löjligt hög prislapp... ofattbart att någon blir upphetsad av den här produkten över huvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Är skalan från 0-9? Ovanligt, jag skulle använda 5/7 istället.

Skrivet av xcluzive:

5/10/100 isåfall skulle jag säga aldrig sett 7 eller 9.

OnT: Fett kort..

Tänkte mig en 10-gradig skala som börjar på 0, kändes rätt självklart för mig men 1-10 är väl vanligare.

Skrivet av superegg:

En sak jag kom tänka på man får max köpa två st men den saknar SLI hur tänkte dom där?

//i.imgur.com/3pd9dY1.png

SLI är främst för spel? Det här kortet är väl främst ett beräkningskort?

Permalänk
Medlem

Ja priset må ju vara i en helt ny division men gud vad det finns gamingprestanda i Volt att förvänta oss.

Kul att få se den första GPUn där 4K faktiskt är möjligt i de flesta titlar utan att behöva offra alla FPS och kvalitetsinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja priset må ju vara i en helt ny division men gud vad det finns gamingprestanda i Volt att förvänta oss.

Kul att få se den första GPUn där 4K faktiskt är möjligt i de flesta titlar utan att behöva offra alla FPS och kvalitetsinställningar.

Kommer bli minst sagt spännande hoppas cpuer inte börjar flaska bara :/

Can’t wait to see 1180 osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jäklar..tänk sen när denna prestanda blir hos mellanklassens kort.

Fast å andra sidan kommer spelen vara så pass mycket mer tungdrivna när det här väl blir ett mellanpresterande kort. Men ja, jag längtar!

Skrivet av Ozzed:

"Inte för spel" säger en del förståsigpåare... Nähä men varför krossar det alla andra kort på marknaden i spel då? Ner från höga hästen nu. Det är ett kort som självklart är bra för spel.

Bara för att något fungerar till en viss sak betyder det inte att den är skapt med det i huvudsakligt syfte.

Jag kan utan problem använda min Koenigsegg Agera RS som pendlingsbil, den skulle till och med vara bra på det. Men är det dess huvudsakliga syfte? Nä... Samma sak verkar det vara med detta kort.

Skrivet av xcluzive:

5/10/100 isåfall skulle jag säga aldrig sett 7 eller 9.

Det är en sån där internetgrej som kidsen kör med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har precis köpte en 1080Ti, kul...

köp ett till då så piskar du titan V på fingrarna för halva priset.

Permalänk
Medlem

Eller så kör man två Geforce GTX 1080 Ti, vilket bör ger mer prestanda till betydligt lägre prislapp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

För 30k ska den sopa mattan

För 30k ska det fan sopa hela jävla huset tvätta och diska bättre än en rysk postorder brud man kan få för samma pengar om postnord inte tappar bort henne på vägen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Man får ju verkligen hoppas på bättre prestanda på spelkorten för detta är ju uselt.
Det är större prestanda hopp mellan ett 1080 och ett 1080TI än från 1080TI och Titan V.
Men som sagt detta är ju inte ett spelkort, så det blir säkert bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja priset må ju vara i en helt ny division men gud vad det finns gamingprestanda i Volt att förvänta oss.

Kul att få se den första GPUn där 4K faktiskt är möjligt i de flesta titlar utan att behöva offra alla FPS och kvalitetsinställningar.

Kretsen är nästa dubbelt så stor mot Titan XP. Jag ser inga större möjligheter för en liknande krets under $1000 för konsumentbruk typ 1180Ti . En nedbantad Volta för spel skulle väl inte imponera så värst. Titankort har väl alltid varit top of the line för gaming om man har plånbok därför.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Vet inte varför det gnälls så mkt om priset, gnäller ni när Ferrari släpper nya bilar för över en miljon när det finns bilar som presterar likvärdigt för 300k?

Kortet är knappast tänkt för vanliga gamers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Är väl alltid så med Nvidia. De kör ju samma graf år ut och år in också. Byter bara ut namnen på korten. Kolla grafen för Maxwell:
https://www.techpowerup.com/img/10-09-21/139a.jpg
vs
http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2015/03/Pascal1...

Det viktiga i en Nvidia graf är att nya kortet är längst upp till höger. Då vinner man och kan hypa sönder skiten.

Kollar man spec på Volta ser det ut som skit, rent ärligt. Kretsytan är 2x så stor, ändå inte ens 2x fler transistorer från förra generationen och då är 16nm -> 12nm inräknat. Inte heller 2x CUDA kärnorna vs Titan XP.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24886-nvidia-sjosatter-tita...

Så jag förstår verkligen inte motiveringen till priset. Kanske för superdatorer där länder mäter d**ksize och inte bryr sig om pengar.

Kretsytan är inte riktigt 2ggr så stor. Jag tror inte dom säljer några Titan V med alla cuda kärnor aktiverade ännu. Det brukar ju vara så när Nvidia släpper en ny GPU. Dom brukar inte lyckas få till det första gången, utan först när dom gjort optimeringar (revisioner) i kretsen. Dvs. det blir inte tillräckligt många hela (fullt fungerade kretsar) för att det skall gå att massproducera. Och i slutändan blir det väldigt dyrt eftersom antalet fungerande kretsar (GPU'r) som dom kan använda till dom bästa korten är få. Sedan stänger dom naturligtvis även av ett eller i vissa fall flera kluster med Cuda-kärnor för att få en hyfsad tillgång till fungerande kretsar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen. Sedan läste jag prislappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.