Asus z270 ROG Maximus IX Hero + Samsung evo 960 m2 problem

Permalänk
Medlem

Asus z270 ROG Maximus IX Hero + Samsung evo 960 m2 problem

Tjena.

Har införskaffat en m2 Samsung 960 evo 500gb som rubriken lyder.

Problemet:
Jag hittar disken i bios
Jag hittade disken i Windows

Men när jag försöker använda den som systemdisk så finns den inte i Windows installationen. Har uppdaterat bios till senaste versionen och även testat att ändra till pcie mode i bios ( onboard devices confoguration ).

Av vad jag läst så ska disken passa ihop med moderkortet men är det så simpelt att det inte går att använda disken som systemdisk eller har jag missat något simpelt? På polarens dator så tröck jag in den och allt funkade direkt. Jag är ingen superuser så va snäll

Tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk

När du ska välja vilken disk du vill göra installationen på(men det inte går att välja) så finns det en knapp för att installera drivrutiner. Så då ska du göra detta för 960evo disken. Finns på Samsungs hemsida vill jag minnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

När du ska välja vilken disk du vill göra installationen på(men det inte går att välja) så finns det en knapp för att installera drivrutiner. Så då ska du göra detta för 960evo disken. Finns på Samsungs hemsida vill jag minnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla upp det omedelbart

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Kollat videor på youtube men Windows hittar inga drivers på min USB sticka i Windows installer.. Testat fat32 osv.. Jag som gör något fel givetvis men vad jag gör fel vet jag ej :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Har Windows 10 PRO 64bit om det underlättar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Avstängd

@MrRandom: Dyker 960:n upp i Windows installer?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Har du fler diskar inkopplade? Hade samma problem med ett IX Formula och WD M2 idag. Stängde av PCn, drog ut sladden, och sedan kopplade bort alla andra diskar. Nu hittades disken i Windows-install. Körde igenom det och sedan kopplade in resterande diskar när allt var installerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@MrRandom: Dyker 960:n upp i Windows installer?

Tjena.

Den syns i bios, Samsung magician och i diskhanteraren men ej i installer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har du fler diskar inkopplade? Hade samma problem med ett IX Formula och WD M2 idag. Stängde av PCn, drog ut sladden, och sedan kopplade bort alla andra diskar. Nu hittades disken i Windows-install. Körde igenom det och sedan kopplade in resterande diskar när allt var installerat.

Har kopplat ur allt förutom Samsung disken.. Får som sagt upp den i bios som boot option men kan ej installera Windows på den då den inte existerar enligt Windows installer :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Inaktiv

Kanske är en longshot men kan du testa att dra ner typ Ubuntu och se om den kommer upp i den installern? Om så, formatera till fat32 och installera Ubuntu (tror man måste göra det för att formatering ska sparas), sen testa Windows-installern igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Kanske är en longshot men kan du testa att dra ner typ Ubuntu och se om den kommer upp i den installern? Om så, formatera till fat32 och installera Ubuntu (tror man måste göra det för att formatering ska sparas), sen testa Windows-installern igen.

Kan testa men lär isf vänta på att min andra ssd kommer tillbaka då jag har en icke fungerande dator atm eftersom det ej går att installera Windows... haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Inaktiv

Jag hade ett liknande problem nyligen, såg inte ens 960 EVO i UEFI på två system så började misstänka att den var DOA. Gjorde ett försök med att installera Windows på en andra SSD i samma system och initiera M.2 enheten när Windows väl var installerat. Hade varit bra om de bara var att använda när man får dom. Min fjärde M.2 enhet, en var installerad och klar då den kom med en laptop, de två andra använde jag Samsung kloningsmjukvara som verkar sköta initieringen.

Kan vara värt att prova initiering från Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrRandom:

Tjena.

Den syns i bios, Samsung magician och i diskhanteraren men ej i installer

Skickades från m.sweclockers.com

Du kör den i PCI-Express(PCIe) mode? Samt att den är installerad i M.2_1 sloten?

Vad händer om du provat att laddar ner Samsung NVMe driver och lägger på en USB sticka och sen bootar in i Windows Installer. När du kommer till "where do you want to install Windows", välj load driver och hänvisa till USB stickan som drivrutinen ligger på.

Det är inte så pass att du har Intel Rapid Storage Technology aktiverat? Det kan nog förklara varför den inte dyker upp.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du kör den i PCI-Express(PCIe) mode? Samt att den är installerad i M.2_1 sloten?

Vad händer om du provat att laddar ner Samsung NVMe driver och lägger på en USB sticka och sen bootar in i Windows Installer. När du kommer till "where do you want to install Windows", välj load driver och hänvisa till USB stickan som drivrutinen ligger på.

Det är inte så pass att du har Intel Rapid Storage Technology aktiverat? Det kan nog förklara varför den inte dyker upp.

Den är i PCI-e mode och i rätt m2 slot.
Har lagt drivern på en USB sticka men Windows installer säger att det inte finns någon driver på USB stickan. ( Har testat 4 olika stickor i fat32 och alla andra format ) haha.

Ska kolla upp Intel rapid storage technology

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"