Nyare grafikkort i äldre dator, dåligt resultat?

Permalänk

Nyare grafikkort i äldre dator, dåligt resultat?

Tjaba,

Fick en några år gammal dator av en kollega som jag har tänkt att använda för lite LAN i hemmet. Jag har nydligen köpt ett 908ti till min huvuddator och fick då över ett ASUS R9 280. Detta är OC varianten som i min stora dator klarat av att spela det mesta på höga inställningar tillsammans med en Intel Core i5 4690K 3,5 GHz och 8 GB ram. Har exempelvis klarat Fallout 4 utan problem med nästa allt på max i runt 60 fps.

Lite specs på den äldre datorn först då:

- Windows 10 (helt fräsch installation)
- Intel Core i7-2600k @ 3.40Ghz
- ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCUII TOP
- 16GB Kingston DDR3 668.69 MHz
- ASUS P8P67 REV 3.1 (https://www.asus.com/Motherboards/P8P67_REV_31/)
- 500w Antec PSU
- två stycken mekaniska hårddiskar

Datorn har tidigare använts i studio och då datorn ursprungligen var köpt färdigbyggd från butik så var jag lite orolig att mitt GPU inte skulle passa i chassit men det gjorde det. Dock längst ner i den andra av moderkortets två PCI-express slots. Jag gjorde rent allt med tryckluft och buntade upp alla kablar snyggt och prydligt. Drivrutiner är uppdaterade på GPU, det fungerar bra att surfa och CS GO rullar på med högsta inställningar i 60fps men det fryser till i 1 sek till och från vilket gör det lite svårt att spela. Det jag blev mest fundersam på är dock Fallout 4 där jag aldrig kan få en stadig 60 fps, även på lägsta inställningar. Istället ligger den på mellan 20-30 fps med GPU load på 100%.

Vad kan vara orsaken tror ni? Finns det något jag kan byta ut för att snabba på det hela?

Permalänk
Snusfri

Överklocka cpu'n och i med en SSD skulle jag säga.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Överklocka cpu'n och i med en SSD skulle jag säga.

Tack för tipset!

Vad skulle det kunna vara som gör att jag får så dålig prestanda i Fallout 4? Får ju en GPU load på 100%, även på lägsta inställningar. CPU ligger på runt 30-60%. Både grafikkortet och processorn borde väl klara av detta spel utan överklockning. Kan det vara moderkortet eller mitt nätagg då grafikkortet fungerade bra i min andra dator?

Permalänk

Liten uppdatering såhär nästan två år senare. Kanske kan hjälpa någon med liknande problem.

Problemet var att ett nyare grafikkort inte fungerade bra med ASUS P8P67 REV 3.1 (https://www.asus.com/Motherboards/P8P67_REV_31/overview/)

Felet avhjälptes när jag flyttade grafikkortet från den svarta PCI 2.0 x 16 till den blå. Detta var inte möjligt i det medföljande chassit då det helt enkelt inte fanns plats för det större grafikkortet. Nu när jag flyttat allt till ett nytt chassi gick det att testa och allt rullar på perfekt. Det verkar som den svarta PCI 2.0 på moderkortet kör i något slags "strömsparläge" om man inte använder den första. Kanske en självklarhet att man ska sånt direkt men men, man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem

1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) står det under specifikationerna, så inte direkt konstigt att du fick dålig prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black) står det under specifikationerna, så inte direkt konstigt att du fick dålig prestanda.

Det konstiga är snarare att ingen vänlig Sweclockare informerade TS om detta långt tidigare. Mina tankar gick direkt till att det skulle kunna vara begränsad bandbredd i den nedersta PCI-E x16-platsen.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Läser man det finstilta så bekräftas problemen ännu tydligare.

1: The PCIEX16_2 slot shares bandwidth with the PCIEX1_1 slot, PCIEX1_2 slot and USB3_34 connector. The PCIEX16_2 runs at x1 mode by default for system resource optimization.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600