Helgkampanj Grafikkort GTX 1070 eller TI?

Permalänk
Medlem

Helgkampanj Grafikkort GTX 1070 eller TI?

Tänkte byta ut mitt grafikkort och var inriktad på 1070 Strix OC eller 1070 Gamin X efter att jag läst runt en del så skriver många att Gaming X ska vara tystare och bättre kylning än STRIX OC varianten men min kunskap är väldigt begränsad. Nu i helgen kom kampanjer på STRIX (inte OC) och Gaming X och ett Strix TI OC kort. Vet inte vad för köp som är bäst i längden? Tänkte jag köper ett i helgen och håller i det till mellandagsrean för att se om något mer intressant dyker upp men det är dessa modeller som jag siktat på.

Spelar egentligen bara PUBG/CSGO/Fortnite/Dota. Brukar ha lite streams osv igång på andra skärmen och då märker jag att datorn inte orkar med på samma. Ska tillägga att jag inte är en person som sitter och klockar osv så tror därför att ett OC kanske är bättre val för mig?

Min setup idag är:
Processor: i7-4790k 4ghz
Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB
Ram: 16 gb
Modekort: ASUS Z97-A S-1150 ATX
Nätagg: XFX ProSeries Core Edition 550W PSU

Helgens kampanjer:

MSI GTX 1070 Gaming X: 4599 kr
https://www.komplett.se/product/892082/datorutrustning/pc-kom...

GeForce GTX 1070 Strix: 4 390 kr
https://www.dustinhome.se/product/5010969991/geforce-gtx-1070...

GeForce GTX 1070 TI Strix OC: 4 699 kr
https://www.dustinhome.se/product/5011052235/geforce-gtx-1070...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fy vad dyrt det fortfarande är.. 1070 har börjat på grått hår på nacken. Samma gäller 1060 och 1080

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@SAnDis: Inte läst så mycket om Palit, kanske värt för att få ett 1080?

Permalänk
Medlem

@kotz: Håller med grafikkorten är fan dyra idag men det blir väl så när grafiken ökar och efterfrågan är stor... har själv aldrig varit typen som spelar spel pga av grafik och att det ser bra ut men min dator orkar inte riktigt med PUBG och en stream på andra skärmen samtidigt. Speciellt inte när jag höjer grafiken, kör allt på low typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonty:

@SAnDis: Inte läst så mycket om Palit, kanske värt för att få ett 1080?

Är du ändå uppe och nosar på ett 1070Ti för 4700 så är det lätt värt 300 till för ett 1080.
Palit kortet har 3 års garanti.
Destiny 2 ingår ju också, är du inte intresserad av det, kan du nog få någon hundralapp för det för spelkoden.

Alla tillverkare använder samma "baskort" från nVidia.

Permalänk
Medlem

Tror inte det hjälper så mkt med bättre grafikkort. Processorn som flaskar i spel som pubg

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasRX:

Tror inte det hjälper så mkt med bättre grafikkort. Processorn som flaskar i spel som pubg

970 till 1080 rätt stort kliv.

Men helt rätt, man ska inte basera inköp av hårdvara med ett så kasst optimerat spel som PUBG.

Lite OT:
Tydligen har de släppt(eller ska släppa) en version till Xbox, förstår inte hur man kan göra det när det är Early Access på PC...

Permalänk
Medlem

Låter som jag borde göra lite tester på min processor innan jag köper något då. Det jag fått höra från vänner osv borde processorn klara sig bra har inte ens tänkt i de banorna att den kanske blir flaskhalsen i detta fall. Vet att PUBG är dåligt optimerat och att csgo är processor baserat men jag märker samma problem i flera olika spel, dota, csgo, pubg, fortnite.

Så fort jag har igång något på 2 skärmar alltså spel på skärm 1 och kanske twitch/youtube på skärm 2 så börjar spelen gå trögt men det kanske är processorn som ni säger.

Ska undersöka lite när jag kommer hem idag innan jag gör något förhastat. Har ni något förslag på hur jag bäst mäter om processorn är problemet? Pubg som jag nämde tidigare blir framförallt laggigt när jag kör högre inställningar i grafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

970 till 1080 rätt stort kliv.

Men helt rätt, man ska inte basera inköp av hårdvara med ett så kasst optimerat spel som PUBG.

Lite OT:
Tydligen har de släppt(eller ska släppa) en version till Xbox, förstår inte hur man kan göra det när det är Early Access på PC...

Skämtar du? Enligt min rivatuner overlay ligger jag konstant cappad 100% på graffet med typ 60-70% last på CPU i PUBG. Då har jag ändå en snäppet segare processor än TS. Han kommer få en jätteboost med ett 1080.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

@crumpets: Tack för svaret, vad för program mäter du med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Skämtar du? Enligt min rivatuner overlay ligger jag konstant cappad 100% på graffet med typ 60-70% last på CPU i PUBG. Då har jag ändå en snäppet segare processor än TS. Han kommer få en jätteboost med ett 1080.

Han kör två skärmar med streams på ena vilket belastar processorn mer. Säger inte att det är den som flaskar men det kan vara så.

TS: Ladda ner MSI Afterburner och logga grafikkortet belastning.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Asus Z490 TUF Gaming plus wifi | I7 10700k | Corsair 16Gb DDR4 3000Mhz | Samsung 970 evo 1tb | MSI RTX 3070 Gaming X Trio | Skärm: Acer Predator XB271HU, LG CX 48" OLED

Permalänk
Medlem

@TobiasRX: Bara för att vara extra tydlig om fler läser tråden, jag streamar inte själv utan det räcker att jag har igång streams eller videos på andra skärmen. Tittar mycket på både twitch och youtube streams samtidigt som jag lirar själv och det ger känslan av att spelen går trögt och småhackar typ.

Ska ladda ner afterburner igen och göra lite testar tack för svaret

Permalänk

Helt okej kort, men kylaren är inte fantastisk. Testade ett sådant i min dator och kortet nådde templimit när jag gameade trots att fläktarna varvade rätt högt,. Templimit gjorde att kortet throttlar men det presterade rätt bra ändå.

Mitt Gigabyte gtx 1080 Gaming G1 låter lite mindre och är inte nära på att nå templimit.
Det kan ju också ha varit fel på det Palit Dual kort jag fick hem.
Kan vara bra att veta för de som funderar på kortet tänkte jag!

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

@Pepperflame: Tack, uppskattar alla svar jag får eftersom min kunskap är ganska begränsad och speciellt på grafikkort. Därför jag kollat mycket på strix och gaming x, tror andra kort når samma kvalite kanske i många fall men det är dessa som fått bra respons om temperatur och ljudet från fläktarna

Överväger mellan 1070 ti strix eller 1080 palit som jag fick länkat men vi får se ska köra lite tester på datorn också och läsa runt om Palit kortet.

Permalänk
Medlem

1070 TI strix går att klocka så den matchar 1080.
1080 Palit har sämre kylare och går varmare men är riktigt tysta.

Så det är egentligen en smaksak.
Vänta till mellandagarna annars, sjunker nog några hundra till

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@hakd: Tanken är att jag passar på och skulle något bättre dyka upp så gör jag en retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Skämtar du? Enligt min rivatuner overlay ligger jag konstant cappad 100% på graffet med typ 60-70% last på CPU i PUBG. Då har jag ändå en snäppet segare processor än TS. Han kommer få en jätteboost med ett 1080.

Läs vad jag skriver för fan.

edit:
Du citerar mig men tar bort vital information.
Jag skrev " 970 till 1080 rätt stort kliv. "

Herregud...folk idag....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

1070 TI strix går att klocka så den matchar 1080.

Ja och 1080-kortet är oklockbart eller hur tänkte du där?
Dessutom har 1080-kortet fler CUDA och GDDR5X, inget man kan påverka med O/C av ett 1070.

Ett 1080 för 300:- mer än ett 1070Ti är ett givet köp alla dagar i veckan.
Lägg därtill Destiny 2, som lätt går att sälja för någon hundralapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonty:

@hakd: Tanken är att jag passar på och skulle något bättre dyka upp så gör jag en retur

Finns ingen tvekan. Palit kortet med D2, för under 5k är ett bra pris.

Förstår inte ens att det finns en diskussion om detta.
1070Ti v 1080. 1080 är mycket bättre. (Sett till dagens merkostnad, 300 kr)

Permalänk
Medlem

Hade tagit Palit GTX 1080 Dual och sålt Destiny koden för någon hundralapp. Du kommer inte hitta ett bättre erbjudande på GTX 1080 detta året.

Kylaren är inte bäst på marknaden, men ändå förvånansvärt effektiv och är samtidigt väldigt tyst.
Jag förstår inte hur @Pepperflame lyckas slå i Templimit med kortet när han spelade, måste ha varit i ett chassi med värdelöst luftflöde alternativt något fel med fläktarna/kylpastan på just det specifika kortet.

Mitt eget GTX 1070 Ti Dual (inte 1080, men temperaturerna mellan de två korten skiljer inte nämnvärt) går bara över 80 grader i Unigine Superposition och då ligger fläktarna i ~65% och hörs knappt över resten av datorn.
Under normalt spelande så stabiliserar kortet sig på ~75 grader@55% fanspeed och hörs inte över chassifläktarna.
Edit: Och detta var i överklockat läge @ 2050/8808 MHz. Ej rört spänningen dock, men det brukar inte ge så mycket extra.

Men visst, vill man inte ligga över 65-70 grader så ska man nog leta efter en annan kylare, men då får man vara beredd att betala mer också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja och 1080-kortet är oklockbart eller hur tänkte du där?
Dessutom har 1080-kortet fler CUDA och GDDR5X, inget man kan påverka med O/C av ett 1070.

Ett 1080 för 300:- mer än ett 1070Ti är ett givet köp alla dagar i veckan.
Lägg därtill Destiny 2, som lätt går att sälja för någon hundralapp.

1070 TI är strix med deras värsta kylare
1080 är Palit med deras billigaste kylare

Jag har själv ett palit dual, tysta men någon grövre OC med volt orkar den inte med.
Med volt och max OC maxar mitt ut på 88c och 92c är Inbromsning (aka fps drops) och nu är det vinter, till sommaren så kommer volt OC bli svårt för palit där en strix kylare inte hade haft några problem alls.

Men ska OT inte klocka så är det ju en annan grej.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/RAUnZx7

Gjorde en kort test i PUBG på skärm 1 och twitch på skärm 2
GPU: Jobbade normalt mellan 80-99%
CPU: Låg normalt mellan 50-65%

Ska ladda ner MSI afterburner och se vad den sägerv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

1070 TI är strix med deras värsta kylare
1080 är Palit med deras billigaste kylare

Absolut, så är det.
Fortfarande är 1080-kortet det bättre valet, enligt mig.
Du får ha din åsikt, men sprid gärna korrekt information, då TS uppenbart inte är så insatt.

1080 har fler CUDA och GDDR5X = snabbare minnen och högre bandbredd, redan från scratch.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Tack för svaret

Tror det blir ett 1080 imorgon, gjorde samma test med MSI Afterburner och de ser ut som mitt grafikkort får jobba rätt hårt på cirka 70-99%. Ligger och jobbar rätt hårt medans processorn ligger på cirka 50-75%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Absolut, så är det.
Fortfarande är 1080-kortet det bättre valet, enligt mig.
Du får ha din åsikt, men sprid gärna korrekt information, då TS uppenbart inte är så insatt.

1080 har fler CUDA och GDDR5X = snabbare minnen och högre bandbredd, redan från scratch.

Ett inbromsat kort är ett handikappat kort, har han dåligt lyftflöde och försöker sig på OC så är oddsen stor att det presterar sämre än det vanliga 1070 kortet.

Att stirra sig blind på siffrorna är vanligt (du inkluderad). En snabb googling visar att 1080 Dual går riktigt varmt, även utan OC. - https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/613bxc/got_a_brandne...
"80c @ 70% fläkthastighet"

Det är alltså 3c tillgodo innan kortet börjar bromsa in.

"Du får ha din åsikt, men sprid gärna korrekt information, då TS uppenbart inte är så insatt."
Så MR kunnig, hur insatt är du själv ? har du ägt något av korten i fråga ? Vet du skillnaden på Palit dual eller ett Strix kort när det kommer till kylning alls ?

EDIT: Har både korten samma kylning så är självklart 1080 bättre, men så är inte fallet. Monster vs budget

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ett inbromsat kort är ett handikappat kort, har han dåligt lyftflöde och försöker sig på OC så är oddsen stor att det presterar sämre än det vanliga 1070 kortet.

Så du menar att 1080-kortet är inbromsat och blir omkört av ett 1070Ti.
Ok, if you say so.

Du kan överklocka ett 1070Ti Strix eller 1070Ti GamingX så hårt du vill;
du får ändå aldrig samma bandbredd, antal CUDA eller GDDR5X iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Så du menar att 1080-kortet är inbromsat och blir omkört av ett 1070Ti.
Ok, if you say so.

Du kan överklocka ett 1070Ti Strix eller 1070Ti GamingX så hårt du vill;
du får ändå aldrig samma bandbredd, antal CUDA eller GDDR5X iallafall.

Du kan ha hur många beräkningsenheter och Vram du vill, när kortet bromsar för temp så haglar din FPS ändå.
Då stryps både ström och frekvenser för att skydda för överhettning vilket resulterar i grova fina fps drops.

Du missar helt att Strix (1070 TI) har sin Premium kylare och Palit (1080) har sin billigaste.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du kan ha hur många beräkningsenheter och Vram du vill, när kortet bromsar för temp så haglar din FPS ändå.
Då stryps både ström och frekvenser för att skydda om överhettning vilket resulterar i grova fina fps drops.

Jo jag känner till GPU-boost och nVidias diverse begränsningar.
Men detta händer inte på Palit kortet, åtminstone inte "out of the box".

Det finns ett Palit kort som heter Dual OC, detta är överklockat några procent och har precis samma kylare som kortet vi diskuterar här.
Fungerar utan problem med utsatta frekvenser.

Du verkar tycka 1070Ti Strix är ett bättre köp.
Jag tycker något annat.

Agree to disagree.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du missar helt att Strix (1070 TI) har sin Premium kylare och Palit (1080) har sin billigaste.

Nej, men du missar att läsa vad som skrivs.
Protip; Ta en titt fem-sex inlägg upp.