Permalänk
Medlem

Raid 0 i efterhand?

Har en SSD disk som Windows är installerad på men, nu har jag köpt en exakt likadan disk och undrar om man kan göra raid 0 på den befintliga windows installationen eller måste börja om från skratch raida och sedan installera om allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sta1n:

Har en SSD disk som Windows är installerad på men, nu har jag köpt en exakt likadan disk och undrar om man kan göra raid 0 på den befintliga windows installationen eller måste börja om från skratch raida och sedan installera om allt?

Kan nja tveksamt om det går enkelt, du lär nog behöva ghosta disken till nått medium först sen sätta upp raid 0 och sen ghosta tillbaka, någon mening med det nej, du tjänar ingen prestanda på det speciellt inte som systemdisk mer än 100% större risk för krasch...
Raid 0 var nått man körde på snurrdiskarnas tid.

Ska väl nämnas att det mer troligen blir sämre prestanda med raid 0, SSD och det på en systemdisk.

Använd den som separat disk istället, eller raid 1.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Ange gärna namnet på en eller flera ingående komponenter när du ställer en fråga. Olika RAID-implementationer funkar olika, serru.

Om du använder raidfunktionen i Intels chipset så är de här konfigurationerna möjliga att migrera mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sta1n:

Har en SSD disk som Windows är installerad på men, nu har jag köpt en exakt likadan disk och undrar om man kan göra raid 0 på den befintliga windows installationen eller måste börja om från skratch raida och sedan installera om allt?

Beror helt på vad Du kör. Flertalet tillåter att gå från inget till RAID0 under drift.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.