Seasonic focus plus 650w platinum eller corsair rm650x ???

Permalänk

Seasonic focus plus 650w platinum eller corsair rm650x ???

Hej!
Som ni ser i titeln så undrar jag vilket nätaggregat av corsairs rm650x och seasonic focus plus 650 platinum som är bäst.
Undrar vad ni tycker om vilken jag ska köpa. Jag vill ha en tyst dator så vilken som är tystast spelar mycket stor roll också.

Tacksam för svar // Mvh Anton

Permalänk
Medlem

Det billigaste

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

@ChipZ: Jo men som jag skrev så är ljudnivån viktig för mig.
Du har ingen vetskap om vilken som låter minst?

Permalänk
Medlem

Seasonic focus plus 650w platinum skulle jag ta. Har tidigare ägt två nätaggregat från RM-serien som haft missljud i olika byggen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

Jag har ett rm550x, jag hör aldrig fläkten, är alltid något annat som överröstar nätaggregatsfläkten

Permalänk
Medlem

Seasonic, finare än så blir det inte

Hade ett super flower förut, leadex 850w platinum. Let som sjutton av coil whine. Sitter nu på ett Seasonic 850w titanium, bästa agget jag någonsin haft! Kan köra 500W load utan att fläkten ens går igång... (tror gränsen är vid 600). Inga missljud, inget coil whine - prima kvalité

Permalänk
Medlem

Är ju t.om. på rea, hade lätt gått för detta
https://www.inet.se/produkt/6902418/seasonic-focus-plus-650w-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagamer:

@ChipZ: Jo men som jag skrev så är ljudnivån viktig för mig.
Du har ingen vetskap om vilken som låter minst?

Har inte det men som någon annan sa, båda kommer nog vara bra mycket tystare än övriga komponenter vid hög belstning

Skrivet av eucalyptus:

RM750x för samma pris på samma affär. https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w
Fördelen med högre effekt är ju att det blir en relativt lägre belastning på nätagget, vilket ju kräver mindre kylning = tystare.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Kan inte säga vilken som är tystast i praktiken, men Seasonic-agget är klart bättre. Ett platinaaggregat för tusenlappen är en no bainer.

@ChipZ Effektiviteten är ju i princip inte bättre på kraftigare nätagg, även om effektivitetskurvor kan skilja sig mellan olika komponenter och konstruktioner. Däremot är effektiviteten högre för ett platinaaggregat än ett guldaggregat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Hade valt Seasonic, mycket bra saker.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Så länge du har en "normal" dator så kommer den ligga i silent mode under belastning.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Däremot är effektiviteten högre för ett platinaaggregat än ett guldaggregat.

2-3% över hela registret. Verkligen en "no-brainer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Fördelen med högre effekt är ju att det blir en relativt lägre belastning på nätagget, vilket ju kräver mindre kylning = tystare.

Nja, lägre relativ belastning kräver inte mindre kylning, men däremot har kraftigare nätagg kanske bättre kylning och är tystare av den orsaken.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala för 750rmx och den har jag ännu inte hört något från fläkten.

Och det är även från att ha spelat battlefield 1, Overwatch etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

2-3% över hela registret. Verkligen en "no-brainer".

Ja faktiskt, om vi räknar vid 50% belastning ska ett Gold vara 90% effektivt och ett platinum 92%, det innebär att du har 10% respektive 8% av energin som blir värme i nätagget, eller 25% mer i Gold än platinum (10/8 = 1.25). Detta förutsätter dock att du har ett aggregat som har dubbla eller mer effekt än vad ditt system drar vid load.
Om vi använder mitt system i sign och kör det genom Inets PSU-kalkylator får vi ut att det drar 321W vid max load, vilket innebär 42% load på ett 750W aggregat och 49% load på ett 650W, alltså befinner sig båda i sin mest effektiva region, och alltså kommer platinum-agget utveckla mindre värme

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Där är väldig skillnad i längden på dessa, seasonic med sina kompakta 140mm längd mot corsairs 180mm.

Beställde själv ett seasonic till mitt In-Win 301c idag 😀

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem

Det är något speciellt med orden "Seasonic" och "Platinum" som får det att rycka i köpfingret.

Var väldigt nära på att beställa deras 650W-agg från Inet, trots att jag är hur nöjd som helst med mitt nuvarande 1000W Gold-agg från NZXT (Super Flower).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Seasonic Focus Plus Gold i ett relativt litet chassi och det enda som jag stör mig på är att några av kablarna är lite stela. Moderkortskabeln har en kondensator i själva kabeln, så om jag skulle bygga mina egna sleevade kablar så skulle jag först behöva ta isär min gamla kabel för att ta reda på vad kondensatorn har för värde.
Jag vet inte om Platinum-modellerna har likadant, men jag skulle gissa det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

@Findecanor: Låter den något??

Permalänk

Jag funderar på seasonic men läste i kommentarerna till recensionen på seasonic focus plus gold att det var en del som klagade på tickande ljud. Borde jag vara orolig får detta och stå över eller borde jag ska till ändå??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagamer:

@Findecanor: Låter den något??

Min är knäpptyst för skrivbordsanvändning - fläkten står still då. När jag belastat burken har andra fläktar låtit mer. Har inte hört något coil whine men jag har lätt tinnitus så jag vet inte om jag kan höra såna höga toner ändå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Tack för hjälpen alla!
Jag slog till på seasonics agg eftersom att den var på rea på inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjagamer:

Tack för hjälpen alla!
Jag slog till på seasonics agg eftersom att den var på rea på inet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag monterade just ett sådant nätagg i min frus dator och den är så gott som helt tyst nu. Nätagget åstadkommer iallafall inget ljud då fläkten står stilla. Kan inte ens vid full stressbelastning belasta nätagget så pass hårt. Sitter bara ett GTX 970 i datorn tillsammans med 8600K.