Permalänk
Medlem

Speldator endast för PUBG

Hej. Sålde min stationära dator för ca 3 år sedan men har blivit så oerhört beroende av pubg, mest via videos men även kört lite på internetcafe. Så det är dags för mig att köpa en ny dator.

Eftersom jag har en väldigt snabb Macbook som jag använder som arbetsdator så är det enda behovet jag har av denna datorn gaming. Tanken är att jag kommer spela pubg och kanske CSGO.

Jag tänker att jag kanske skall bygga en dator och skulle behöva tips såklart. Min tanke är att lägga krutet på gpu och cpu såklart.

Jag föredrar att köpa begagnat.

Min tanke hittils är
GPU - Zotac GTX 1060 AMP 6GD5
CPU - I5 7600k
RAM - 8gb borde väl räcka gott?
MODERKORT - ?
HÅRDDISK - 500gb vanlig hårdisk?
CHASSIT - ?
KYLNING - ?
PSU - ?
ODD - enkel skivläsare?

Jag vill komma undan så billigt som möjligt utan att vara dumsnål, och hoppas på att 2500-3000kr räcker som budget förutom cpu och gpu.

Någon som vill ge mig lite tips? Är cpu och gpu tillräckligt bra för att lira pubg och cs med ganska bra fps och grafik?

Befinner mig just nu utomlands och kommer inte in på inets hemsida, så om någon vill göra en kundvagn uppskattar jag gärna om denna görs på exempelvis komplett istället.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ska du spela i 60 eller 120 eller 144hz+?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Ska du spela i 60 eller 120 eller 144hz+?

Förstår inte riktigt frågan. Jag kommer satsa på att ha så hög fps som jag kan, Men kommer inte lägga märkvärdiga pengar på en begagnad skärm, runt 500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Huttius:

Pubg är idag ett så sjukt o-optimerat spel. Ja, 1.0 versionen, på testservern är mycket bättre rent fps mässigt.
Personligen sitter jag på i5 7600k @4.5 ghz, och ett gtx 1080 samt 16gb ram.
Jag får på testservern med blandade inställningar mellan 110-144 fps. Jag kör det mesta på low/medium. Viewdistance och texture kör jag på max om jag minns rätt. Eventuellt att textures ligger på näst högsta. Men jag vill upp i så nära 144 fps som möjligt då jag har en 144hz skärm.

Vad "ganska bra fps och grafik är" är ju en väldigt relativ fråga där svaret kommer variera beroende på vem som svarar. Så där får du ju fundera. Sen kan ingen, förutom ngn med exakt samma setup säga vad du kommer få för fps.

Det enda jag känner rent spontant är att grafikkortet kanske är i underkant? Jag skulle minst satsat på ett 1070 just för att säkra upp lite grann iallafall. Med nya patchar osv så vet man inte vad de gör med spelet. Kanske uppdaterar de grafiken eller texturer osv. Tråkigt att behöva dra ner på grafikinställningarna då

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huttius:

Förstår inte riktigt frågan. Jag kommer satsa på att ha så hög fps som jag kan, Men kommer inte lägga märkvärdiga pengar på en begagnad skärm, runt 500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kör du troligen på en vanlig 60hz skärm och då kan skärmen bara visa 60fps.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

@Huttius:

Vad är din totala budget för allting?
Tror det är enklare för oss att ge tips ifall vi har den infon.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att jag har stabil fps på 60 och inte har fps drops, har inga problem med låg grafik men känns lite dumt att köpa en dator som bara klarar spelet på lågt.

Min budget är runt 7k sammanlagt, jag är utomlands och kan köpa gpu och cpu som jag skrivit för ca 4500-5000. Sedan kanske det blir julrea.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8 gb ram är gränsfall, jag får över 7 med bara spelet igång. (Skype/ Spotify nertabbade i bakgrunden)

Permalänk
Medlem

Bättre du köper Intel Core i3 8350K isåfall, billigare och bättre, men moderkortet kanske kostar mer, har inte tittat.
Jag hade hellre lagt lite extra för att få en 6-kärnig mer framtidssäker cpu.
En grafikkortsflaskhals kan man iaf kompromissa lite med, alternativt byta upp sig längre fram utan att behöva skruva ner hela burken och köpa ny socket osv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

8 gb ram är gränsfall, jag får över 7 med bara spelet igång. (Skype/ Spotify nertabbade i bakgrunden)

Detta. Skulle absolut kört på 16gb.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Detta. Skulle absolut kört på 16gb.

Till och med 16GB är gränsfall tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huttius:

Hej. Sålde min stationära dator för ca 3 år sedan men har blivit så oerhört beroende av pubg, mest via videos men även kört lite på internetcafe. Så det är dags för mig att köpa en ny dator.

Eftersom jag har en väldigt snabb Macbook som jag använder som arbetsdator så är det enda behovet jag har av denna datorn gaming. Tanken är att jag kommer spela pubg och kanske CSGO.

Jag tänker att jag kanske skall bygga en dator och skulle behöva tips såklart. Min tanke är att lägga krutet på gpu och cpu såklart.

Jag föredrar att köpa begagnat.

Min tanke hittils är
GPU - Zotac GTX 1060 AMP 6GD5
CPU - I5 7600k
RAM - 8gb borde väl räcka gott?
MODERKORT - ?
HÅRDDISK - 500gb vanlig hårdisk?
CHASSIT - ?
KYLNING - ?
PSU - ?
ODD - enkel skivläsare?

Jag vill komma undan så billigt som möjligt utan att vara dumsnål, och hoppas på att 2500-3000kr räcker som budget förutom cpu och gpu.

Någon som vill ge mig lite tips? Är cpu och gpu tillräckligt bra för att lira pubg och cs med ganska bra fps och grafik?

Befinner mig just nu utomlands och kommer inte in på inets hemsida, så om någon vill göra en kundvagn uppskattar jag gärna om denna görs på exempelvis komplett istället.

Tack på förhand!

Svaret kan vara Nvidia Cloud.

https://www.youtube.com/watch?v=sDadnAcVRDw

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@mgm3: Vad i hela friden gör du om du använder över 16gb RAM när du bara spelar?
Själv tycker jag att 16gb räcker gott och väl om man bara spelar, håller man på med videoredigering eller musikproduktion så kan 32gb vara användbart

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@Paddglutt: finns väl ingen om bara spelar på sin stationära dator? Eller? [valfri programmeringsapp]/Photoshop igång och lite tabbar på Chrome så har man slängt iväg massvis av minne.

Permalänk
Skrivet av mgm3:

@Paddglutt: finns väl ingen om bara spelar på sin stationära dator? Eller? [valfri programmeringsapp]/Photoshop igång och lite tabbar på Chrome så har man slängt iväg massvis av minne.

Jag spelar bara när jag spelar å jobbar när ja jobbar så njae på det du... Har en jobblaptop annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddglutt:

@mgm3: Vad i hela friden gör du om du använder över 16gb RAM när du bara spelar?
Själv tycker jag att 16gb räcker gott och väl om man bara spelar, håller man på med videoredigering eller musikproduktion så kan 32gb vara användbart

Minst 3 olika spel, photoshop, sony vegas och 124 tabs i chrome.

Samt spotify.

Mindre än det är för mesar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av RivianWolf:

Jag spelar bara när jag spelar å jobbar när ja jobbar så njae på det du... Har en jobblaptop annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också en jobb-laptop men det spelar ingen roll. Sitter man vid en dator som är så optimerad som en gaming-dator är så är det lätt hänt att man börjar med annat. Men det kanske bara gäller för mig. Jag har dålig arbetsdisciplin helt enkelt.

Permalänk

Sitter själv med 80-100 fps med 2x 970 och i7 7700k.
Nya uppdateringen verkar extremt lovande prestandamässigt. Har omkring 20% mer i TTS builden.

Visa signatur

Intel® Core™ i9-9900K
1x Video Card NVIDIA GeForce RTX 3080
RAM 32 GB
Operating System Microsoft Windows 10 (build 15063), 64-bit
Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är väldigt intressant! Hoppas man får tag på betan i tid med att man kommer hem. Dock var det tänkta priset riktigt saftigt. 25 USD för 10/20 timmar beroende på kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com