Hur mycket kompenserar ni?

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket kompenserar ni?

Hej

Vet ej om tråden passar in här eller var den passar in. Frågan ställs främst till folk som jobbar främst inom e-handel eller annan handel som berör privatkonsumenter. Det är även bra att man har någon viss insikt i hur mycket erat företag, som ni ej behöver nämna, krediterar kunder i kompensationer för diverse felsteg Ni orsakar. Jag specificerar några nedan och kom gärna med förslag!

1. Försenade leveranser:

  • 1-6 dagar

  • 1-2 veckor

  • 3-4 veckor

  • Inga belopp utbetalas utan påvisad merkostnad på grund av försening

2. "Tidspassning" (Inte alla branscher utsätts för detta. Kund måste passa tid för att släppa in tekniker t ex)

  • Ingenting

  • 300-500:- utan uppvisad förlust

  • Enbart mot uppvisad förlust av inkomst

3. Konsumentens avtalar tid med installatör av tjänst/produkt. Försening utgör vite mot kund. Hänger delvis ihop med första raden.

  • Krediterar ingenting. Ej accepterat tredjeparts avtal och omkostnad kan undvikas genom att bokning av installatör sker när tjänst anlänt/produkt mottagits och kontrollerats

  • Krediterar mot uppvisad merkostnad

Jag tänkte tre punkter som dem absolut vanligaste i den bransch jag är i.
När ni skriver så önskar jag om ni kunde lämna information om vilken bransch ni är i.

Jag kan svara med den insikt jag har.

Bransch: Bygg/möbel/trädgård

1.

  • 2.5% av varans värde

  • 5% av varans värde

  • 7.5% av varans värde

2.

  • 200:- halvdag (1-4 timmar)

  • 400:- heldag (4-8 timmar)

3. Vi förlikar oss ej med avtal som ej rör oss. Därmed täcks inga sådana kostnader som annan aktör kräver vår kund för.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om att privatkunder får ersättning i samband med leveransstrul.
Inträffar sådant verkligen?

Permalänk
Inaktiv

@henkiii:

Ja det bero ju på företagets inställning. Jag hoppas få fram lite mer information om det via denna tråd

Permalänk
Medlem

Som kund så känner jag att får smaka ordentligt på "Kunden har alltid fel" och gilla läget i alla situationer. Om du hittar någon som faktiskt kompenserar något så blir jag superintresserad!

Permalänk
Inaktiv

@Spiffman: Har skrivit hur det ser ut för den bransch jag jobbar för!

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag har aldrig hört talas om att privatkunder får ersättning i samband med leveransstrul.
Inträffar sådant verkligen?

jag krävde ersättning när tekniker skulle komma och installera vårt bredband (ADSL) i sommarstugan, vid avtalad tid ringer teknikern och säger att han inte har tid att komma. jag hade då kört 16 mil enkel väg samt missat arbete, var lagom glad...
fick god ersättning för det i alla fall.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk

Inget svar på tråden, men måste ändå berätta om ett möte med en kundtjänst som jag tycker är text book på hur man ska sköta det snyggt. Beställde whisky från England. Paketet kom fram genomblött av whisky trots mycket bra packat. Redan på plats påpekade jag att paketet var trasigt, men de kunde inte göra något. Kontakt med Postnord gav inte heller något.

Då kontaktade jag säljaren i England. Skickade in bilder på hur paketet såg ut. Utan några som helst krångel fick jag inte bara nya flaskor av de som hade gått sönder, jag fick dessutom en extra flaska värd cirka 600 kronor. Utan någon som helst kostnad, inte ens frakt. Äntligen ett företag som fattar kundservice.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Som kund så känner jag att får smaka ordentligt på "Kunden har alltid fel" och gilla läget i alla situationer. Om du hittar någon som faktiskt kompenserar något så blir jag superintresserad!

Vi finns. Jag har kompenserat flera gånger. Men det gäller att läsa situationer och varje fall rätt. Vissa vill ha kompensation för ingenting och det är inte gångbart. Däremot är det väldigt sällan kompensation ges ut "per automatik" - det vill säga vi vill ju inte ge iväg pengar och varor hur som helst, kunden måste hävda sin rätt.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

...kunden måste hävda sin rätt.

Precis, och där jag jobbade förr drevs det ett steg längre, kunder som var arga och skällde fick i regel oftare/mer i kompensation.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Inget svar på tråden, men måste ändå berätta om ett möte med en kundtjänst som jag tycker är text book på hur man ska sköta det snyggt. Beställde whisky från England. Paketet kom fram genomblött av whisky trots mycket bra packat. Redan på plats påpekade jag att paketet var trasigt, men de kunde inte göra något. Kontakt med Postnord gav inte heller något.

Då kontaktade jag säljaren i England. Skickade in bilder på hur paketet såg ut. Utan några som helst krångel fick jag inte bara nya flaskor av de som hade gått sönder, jag fick dessutom en extra flaska värd cirka 600 kronor. Utan någon som helst kostnad, inte ens frakt. Äntligen ett företag som fattar kundservice.

Spritföretag har ju låga särkostander, och sedan tror jag inte de behöver betala skatt på gåvor. Så troligen är det nog få andra företag som har råd att vara så pass generösa.

Permalänk
Medlem

Jag skulle förmodligen bli av med jobbet om jag var tvungen att ha kontakt med kunder

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Spritföretag har ju låga särkostander, och sedan tror jag inte de behöver betala skatt på gåvor. Så troligen är det nog få andra företag som har råd att vara så pass generösa.

Så är det ju absolut. Men trots allt så har ju detta kostat företaget. Mer än vad man kan säga om många andra företags kundtjänst

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

[...] Äntligen ett företag som fattar kundservice.

Vad var de för företag? Cred ska cred ha, tänker jag, så de förtjänar lite positiv word-of-mouth.

OT: Marginalerna inom konsumentmarknaden är oftast väldigt låga, därav att det inte finns så värst mycket utrymme för kompensation. Samtidigt så riskerar förstås skadorna att bli långt mycket dyrare om man inte hanterar ärendena rätt.

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian: Master of Malt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Precis, och där jag jobbade förr drevs det ett steg längre, kunder som var arga och skällde fick i regel oftare/mer i kompensation.

Arga och skrikande kunder fick kalla handen av mig.
Anser jag att kunden har fel kommer jag inte ändra mitt beslut i den saken och jag räknar med att min chef har min rygg.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Bransch: IT-hårdvarudistribution

1. Inte alls

2. och 3. Berör inte oss.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lucifer579:

Arga och skrikande kunder fick kalla handen av mig.
Anser jag att kunden har fel kommer jag inte ändra mitt beslut i den saken och jag räknar med att min chef har min rygg.

Fick du någongång inte uppbackning av överordnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thenut:

Bransch: IT-hårdvarudistribution

1. Inte alls

2. och 3. Berör inte oss.

Tillverkningsindustri eller grossist?

Permalänk
Skrivet av anon131444:

Fick du någongång inte uppbackning av överordnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Hände någon gång att chefen var fegare än jag mot kund.
Varav jag påpekade att hans ändring av mitt beslut underminerar mig i min tjänst.
Hände inte igen.

Dock väldigt sällan det går så långt att någon vill tala med chefen.
De som höjer rösten och härjar är ofta de som snart går sin väg.
Antingen i ren ilska eller att de är medvetna om att de inte har rätten på sin sida.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Inaktiv

@lucifer579:
Din chef samt arbetsplats tillhör en ovanlig mognad. Hoppas du är kvar på samma arbetsplats såvida övriga uppgifter ger dig substans!

Permalänk
Skrivet av anon131444:

@lucifer579:
Din chef samt arbetsplats tillhör en ovanlig mognad. Hoppas du är kvar på samma arbetsplats såvida övriga uppgifter ger dig substans!

Lämnade den arbetsplatsen för att kliva inom företaget.
Idag är dock företaget på väg i en riktning jag inte står bakom och därmed ändrar jag min egen riktning.
Tyvärr är inte alltid en chef speglande av en större verksamhet och inte heller människorna bakom chefen.
Framförallt så är ju företag ständigt föränderliga, mycket kan hända och händer på 3 år.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lucifer579:

Lämnade den arbetsplatsen för att kliva inom företaget.
Idag är dock företaget på väg i en riktning jag inte står bakom och därmed ändrar jag min egen riktning.
Tyvärr är inte alltid en chef speglande av en större verksamhet och inte heller människorna bakom chefen.
Framförallt så är ju företag ständigt föränderliga, mycket kan hända och händer på 3 år.

Jag håller med dig. Under den korta tiden så hinner mycket förändras i ett snabbt växande företag. Tyvärr är jag i en position där jag letar mig vidare jag med men av olika anledningar!

Permalänk
Avstängd

Fick faktiskt ett presentkort från cdon nu precis för att ett paket inte skulle komma fram i tid till jul, trots att det redan hade kommit fram i god tid. 50 kronor så inte så mycket, men paketet innehöll bara en grej för 129 så det var ändå rätt rätt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Tillverkningsindustri eller grossist?

Grossist