Återköp av digitalt spel från Spelbutiken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Det är ju uppenbarligen ett fel i deras hantering av ordern. Du har inte fått det du har betalat för. Självklart skall du anmäla det till kortföretaget. Chargebacks använder man för att sätta press på butiker som inte sköter sig. För övrigt får ni andra läsa på KTL innan ni yttrar er.

Köper du en brödrost men får en pepparkvarn strax innan du betalar så begär ni väl en chargeback om butiken jiddrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är väl att han precis fått det han betalat för? Då varan byttes men priset var detsamma.

Borde ju oavsett gå att reklamera på något sätt, får hoppas ARN är på TS sida.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv

Konsumenttjänstlagen, beskriver uttryckligen att om du inte fått den tjänst du betalat för så skall företaget få chans att leverera rätt tjänst , i annat fall hävs köpet. Konsumentköplagen gäller för varor. Att byta ut varan/tjänsten i betalningsögonblicken gränsar till bedrägligtbeteende. Varan/tjänsten är ju lagd i "varukorgen", sen att varukorgen är virtuell spelar inte roll. Det är ändå inte okej att byta ut den. Konsumentlagarna är till för att skydda konsumenten som ses som den svagare parten i avtalet som uppstår.

Gällande kontakten med kortutgivaren angående Chargeback så kommer kortutgivaren informera att du gör en reklamation.

För övrigt så prövar inte ARN, tvister under 500 kr.

http://www.arn.se/om-arn/tvister-som-vi-inte-provar/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Konsumenttjänstlagen, beskriver uttryckligen att om du inte fått den tjänst du betalat för så skall företaget få chans att leverera rätt tjänst , i annat fall hävs köpet. Konsumentköplagen gäller för varor. Att byta ut varan/tjänsten i betalningsögonblicken gränsar till bedrägligtbeteende. Varan/tjänsten är ju lagd i "varukorgen", sen att varukorgen är virtuell spelar inte roll. Det är ändå inte okej att byta ut den. Konsumentlagarna är till för att skydda konsumenten som ses som den svagare parten i avtalet som uppstår.

Gällande kontakten med kortutgivaren angående Chargeback så kommer kortutgivaren informera att du gör en reklamation.

För övrigt så prövar inte ARN, tvister under 500 kr.

http://www.arn.se/om-arn/tvister-som-vi-inte-provar/

Skickades från m.sweclockers.com

Fast varan byttes innan den lades i korgen.

Det Spelbutiken har gjort är att byta ut en vara mot en annan när en annan egenskap efterfrågades. Som att man har en Gamingmus 3000 i blått i handen, ber butikspersonalen om att få den i svart och så kommer de tillbaka med Gamingmus 2000 i svart. Man tar ju för givet att man får den ursprungliga varan i rätt färg som man frågade efter.

Permalänk
Medlem

Vad är updaten på detta? Har du fått tillbaka pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Givetvis gör banken inte en chargeback, bara för att du säger att något är fel.
Kunden kan ju hävda vad som helst.

Du har helt rätt. När man bestrider en betalning så måste man backa upp det.

Jag gjorde bestred en kortbetalning för några år sen där säljaren inte hade levererat och dessutom strulat en hel del. Bl.a. hade säljaren vid upprepade tillfällen hävdat att det var skeppat och gett mig olika spårningsnummer som inte fungerade. Jag kontaktade tom fraktfirman och fick bekräftat att inget paket med det senaste spårningsnumret hade lämnats in till dom. Till saken hör att det ingick batterier bland mina varor och jag hade betalt rätt rejält mycket extra för expressleverans med flyg och för att skeppa just batterierna med flyg.

När jag så småningom (efter typ 6 veckor) bestred betalningen hos kortutgivaren bifogade jag kopior på vad jag beställt, all konversation med säljaren, svaret från fraktfirman om att inget sånt paket fanns, etc. Därefter kontakta kortfirman säljarens kortfirma och begärde in dokumentation från säljaren. Allt som allt tog det typ 45 dagar från bestridandet tills dess att jag fick tillbaka pengarna.

Skrivet av wargreymon:

Fast varan byttes innan den lades i korgen.

Det Spelbutiken har gjort är att byta ut en vara mot en annan när en annan egenskap efterfrågades. Som att man har en Gamingmus 3000 i blått i handen, ber butikspersonalen om att få den i svart och så kommer de tillbaka med Gamingmus 2000 i svart. Man tar ju för givet att man får den ursprungliga varan i rätt färg som man frågade efter.

Spelar det nån roll? Faktum är att spelbutiken gjorde en bait'n switch här. Han ville köpa en vara och fick valet om hur den skulle levereras. När han valde leveranssätt så bytte dom helt fräckt ut varan mot en annan. Oavsett om det var ett misstag eller kallt beräknande så är det jävligt fult av dom att inte rätta till det när misstaget väl är upptäcktes.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Eldorado: Spelbutiken är medlem i branschorganisationen Trygg e-handel. Du kan klaga hos dom också. Iofs certifieras bara bara domänen retrospelbutiken.se, men dom använder Trygg e-handels logga även på spelbutiken.se, så jag förutsätter att även den domänen ingår i certifieringen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

@Eldorado: Spelbutiken är medlem i branschorganisationen Trygg e-handel. Du kan klaga hos dom också. Iofs certifieras bara bara domänen retrospelbutiken.se, men dom använder Trygg e-handels logga även på spelbutiken.se, så jag förutsätter att även den domänen ingår i certifieringen.

Det är ett bra tips! De brukar bli fart på företaget om Trygg E-handel kontaktar dem. De brukar vilja lösa sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Spelar det nån roll? Faktum är att spelbutiken gjorde en bait'n switch här. Han ville köpa en vara och fick valet om hur den skulle levereras. När han valde leveranssätt så bytte dom helt fräckt ut varan mot en annan. Oavsett om det var ett misstag eller kallt beräknande så är det jävligt fult av dom att inte rätta till det när misstaget väl är upptäcktes.

Legalt sätt antar jag att det gör det då kunden lagt varan i korgen och gått till kassan med den. Notera att bytet gjordes innan varan låg i korgen.

Jag håller helt klart med om att spelbutiken gjort fel och borde rätta till det då deras sida hade dålig navigation som ledde till fel produkt. De har ju garanterat förlorat fler kunder i framtiden genom att bete sig så här svinigt än om de bara erkänt att "ojdå, det var inte bra, här får du rätt produkt".

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Hurtigbullen:

@Eldorado: Spelbutiken är medlem i branschorganisationen Trygg e-handel. Du kan klaga hos dom också. Iofs certifieras bara bara domänen retrospelbutiken.se, men dom använder Trygg e-handels logga även på spelbutiken.se, så jag förutsätter att även den domänen ingår i certifieringen.

Stämmer är samma företag i Varberg jag kan beställa från Spelbutiken och lämna tillbaks varor på deras lager som egentligen är för retrospelbutiken. Sen har de även Coolshop butik jag hade ring upp dem och frågat chatten/mail är inte jättebra de har noll koll.

För övrigt hade jag gjort en kortreklamation visst det tar tid men det kan vara värt det. Olika banker har olika regler för om polisanmälan ska vara med eller inte. Polisanmälan är bara till för att få ett diarienummer.

Har även sett fel på prisjakt lågt pris på Switch spel klickar och dirigeras till PS4 spel med samma titel. Går jag sen och väljer Switch så är priset dyrare än vad det har angetts på prisjakt.

Här är exemplet 3D MiniGolf Nintendo Switch 228:- klickar på länken i prisjakt kommer till PS4 228:-. Klickar jag väl inne där på Switch så får jag det riktiga priset som är...309:-

Permalänk
Medlem

Mycket ryggdunkning trots att TS har haft all möjlighet att se vad som fanns i varukorgen innan han valde att bekräfta beställningen. Lite egenansvar för vad man beställer får man väl ändå ha även om hemsidan inte var optimal.

Klart att anmälan inte leder till något.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av cracko:

Mycket ryggdunkning trots att TS har haft all möjlighet att se vad som fanns i varukorgen innan han valde att bekräfta beställningen. Lite egenansvar för vad man beställer får man väl ändå ha även om hemsidan inte var optimal.

Klart att anmälan inte leder till något.

Allt ser bra ut när man går in via Prisjakt men väljer man sedan "Code via Email" så byts produkten till vanliga Fallout 4 utan någon varning.

Ja hur skulle han se att det var en vanlig kod för 439:- (som ninja ändras vid köp av kod för 439:- utan varning) som kostar bra mycket mindre sen brukar det mesta var billigt på Spelbutiken de brukar ha oftast låga priser. Men visst det är säkert rimligt att betala 439:- för något som man kan köpa för 99:-

Nepotism och ryggdunkade är jag inte intresserad utav däremot fel är jag intresserade av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Mycket ryggdunkning trots att TS har haft all möjlighet att se vad som fanns i varukorgen innan han valde att bekräfta beställningen. Lite egenansvar för vad man beställer får man väl ändå ha även om hemsidan inte var optimal.

Det är möjligt att han hade tillfälle att se att produkten bytts ut, men det fritar ju inte spelbutiken från sitt ansvar. Jag vill minnas att det finns fall ifrån resebranschen där dom lagt till produkter i varukorgen utan att informera om det. Var en del skriverier om det förut vill jag minnas.

Skrivet av cracko:

Klart att anmälan inte leder till något.

Det är långt ifrån klart.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Det är inte alls lätt att se vad man har beställt. Tror inte min farsa eller syrra hade fattat det heller:

Länken är till Nintendo Switch versionen för 228:-

Jag kommer in på spelet men missar jag att det är blåmarkerat och bara går på köp nu så har jag faktiskt beställt PS4 versionen.
Kom ihåg flera som beställer på nätet kollar sällan dessa saker utan går på källa 1 prisjakt klickar vidare på "köp nu" för att sedan kolla i slutskedet vad de ska köpa:

Inte helt lätt om man klickar snabbt eller beställer via sin mobil. Det står inte vad för version du har köpt.
Kunden går då på prisjakt som är ursprungskällan som är felaktig det riktiga priset är inte det som prisjakt har utan det är 309:-

Tillika lägg till dyslektiker/el. andra lässvårigheter + de som har svårt för t e x engelska det är inte alls lätt att förstå vad du ska köpa om du bara trycker på länkarna till varan.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tack för alla svar i tråden. Jag har fortfarande inte hört något från Spelbutiken och mitt ärende hos Konsumentverket är fortfarande under granskning. Jag ska kika på det där med Trygg E-handel och se om man kan få hjälp från de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag vill minnas att det finns fall ifrån resebranschen där dom lagt till produkter i varukorgen utan att informera om det.

Det har ju ungefär ingenting med detta att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det har ju ungefär ingenting med detta att göra.

Jo tänka sig det har det faktiskt, men du verkar inte inse det.

I nedanstående citat förutsätter du att varukorgen visade rätt, vilket i så fall innebär att en produkt las i varukorgen som inte var den som webbsidan indikerade skulle läggas till.

Men du kanske menar på att det är skillnad på om en resebyrå lägger till saker i varukorgen som man inte ämnade beställa mot att en spelbutik gör det? För min del tycks det vara sak samma, i båda fallen kan man upptäcka det om man granskar varukorgen och i båda fallen är det lika fult.

Skrivet av cracko:

Mycket ryggdunkning trots att TS har haft all möjlighet att se vad som fanns i varukorgen innan han valde att bekräfta beställningen. Lite egenansvar för vad man beställer får man väl ändå ha även om hemsidan inte var optimal.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Undrar om nån från prisjakt läser tråden. För nu funkar inte länken längre

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Hurtigbullen:

@Tiamat: Undrar om nån från prisjakt läser tråden. För nu funkar inte länken längre

Den fungerar fortfarande för mig, skumt.

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu har Spelbutiken svarat på mitt omdöme på Prisjakt där de ber mig kontakta de via deras hemsida, något jag gjorde kort efter mitt köp men som inte ledde någonstans. Jag hoppas att de nu vill hjälpa mig att lösa detta. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Roliga med butiker, det brukar hända saker när man väl rör om i grytan. Alltid kul. Hoppas nu du får rättelse i detta.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har nu fått en återbetalning av Spelbutiken däremot kvarstår problemet på deras hemsida men de kanske vill att det ska fortsätta fungera på det sättet.

Tack för alla svar i tråden och god fortsättning!

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Eldorado:

Hej!

Jag har nu fått en återbetalning av Spelbutiken däremot kvarstår problemet på deras hemsida men de kanske vill att det ska fortsätta fungera på det sättet.

Tack för alla svar i tråden och god fortsättning!

Va bra att det löste sig.

Permalänk

På vilket sätt har spelbutiken gjort fel? Det låter snarare som prisjakt har länkat fel till deras hemsida. Det är inget som spelbutiken styr över. Står det inte VR på spelet som du köpt (på återförsäljarens hemsida) så är det inte dem som gjort något fel.

Permalänk
Medlem

@Cytoplasm: Det var inte där problemet låg. Han hade valt VR-produkten på hemsidan, men när han bytte leveranssätt till "Kod via email" så byttes även produkten till icke-VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cytoplasm:

På vilket sätt har spelbutiken gjort fel? Det låter snarare som prisjakt har länkat fel till deras hemsida. Det är inget som spelbutiken styr över. Står det inte VR på spelet som du köpt (på återförsäljarens hemsida) så är det inte dem som gjort något fel.

Bra om man läser igenom tråden innan man kommenterar 2 veckor senare..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Hej!

Jag har nu fått en återbetalning av Spelbutiken däremot kvarstår problemet på deras hemsida men de kanske vill att det ska fortsätta fungera på det sättet.

Tack för alla svar i tråden och god fortsättning!

Fint, hade varit så sjukt less om det hänt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldorado:

Hej!

Jag har nu fått en återbetalning av Spelbutiken däremot kvarstår problemet på deras hemsida men de kanske vill att det ska fortsätta fungera på det sättet.

Tack för alla svar i tråden och god fortsättning!

Skönt att det löste sig, synd bara att dom inte har löst problemet på deras hemsida

Visa signatur

Wahoo