Bra 4 bay nas för 4k transcoding, för runt 5000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag bor själv, och routern ska ha hög Throughput eller spelar det inte någon roll?

Hög troughput har den den ju pga att den har så mycket kraft, tar du på den så lär det ju gå slöare. Sen hur mycket man märker det är en annan fråga.

Men har du redan denna routern?

Skulle jag köpa en NAS för lokal lagring, plex och lite sånt smått skulle jag nog köpt en WD My Cloud Pro, 2 eller 4 diskar beroende på krav på lagring.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Så länge du skickar video utan att koda om det så behövs knappt någon kraft. Du kan till och med ha en RPI 3 som PLEX server även om skanningarna tar lite tid.

Det är transcoding som slaktar samtliga NAS när man försöker koda om redan hårt kodad (typ x264) video i realtid.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag har Shield (16gb) med Plex server. Har kopplat in 2TB HDD via usb 3.0 till den, funkar hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Jag har Shield (16gb) med Plex server. Har kopplat in 2TB HDD via usb 3.0 till den, funkar hur bra som helst.

Men kan shield skriva metadata till usb disken?, fick höra att den inte kunde det. Funderar själv på att koppla in en extern ssd disk. För en extern hdd kan man ju inte låta stå och köra 24/7 eller du bara stänger av den när den inte används? Jag har en 6 tb extern hdd men vågar inte låta den stå nära shielden och tvn, då mina stora högtalare står bredvid, och minns att polarens högtalare avmagnetiserade hans hdd för flera år sedan.

Hur mycket metadata har du? Eller du kanske inte låter din nvida transcoda?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Men kan shield skriva metadata till usb disken?, fick höra att den inte kunde det. Funderar själv på att koppla in en extern ssd disk. För en extern hdd kan man ju inte låta stå och köra 24/7 eller du bara stänger av den när den inte används? Jag har en 6 tb extern hdd men vågar inte låta den stå nära shielden och tvn, då mina stora högtalare står bredvid, och minns att polarens högtalare avmagnetiserade hans hdd för flera år sedan.

Nej det kan den inte, har du ett litet bibliotek kanske det fungerar.

Har själv 500gb till och det fungerar ok, har problem med Anime ibland.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Hög troughput har den den ju pga att den har så mycket kraft, tar du på den så lär det ju gå slöare. Sen hur mycket man märker det är en annan fråga.

Men har du redan denna routern?

Skulle jag köpa en NAS för lokal lagring, plex och lite sånt smått skulle jag nog köpt en WD My Cloud Pro, 2 eller 4 diskar beroende på krav på lagring.

Japp har routern redan, fick den för ett kalas-pris på blackfriday, 2300 kr på Elgiganten. Dock har jag inte koppla in den, väntar på 500 mbit fiber, sitter på Adsl atm och orkar inte brygga min Telia router.

Vadå fixar WD My Cloud Pro transcoding utan problem menar du?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hakd:

Så länge du skickar video utan att koda om det så behövs knappt någon kraft. Du kan till och med ha en RPI 3 som PLEX server även om skanningarna tar lite tid.

Det är transcoding som slaktar samtliga NAS när man försöker koda om redan hårt kodad (typ x264) video i realtid.

Men en Nighthawk x10 borde fixa det galant va?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trevlig:

Nej det kan den inte, har du ett litet bibliotek kanske det fungerar.

Har själv 500gb till och det fungerar ok, har problem med Anime ibland.

Så vad menar han att han har sin externa hdd till då, fattar noll. Du hade alltså 500 GB varianten av shield?

Tror nästan det är billigast att bara byta ut min 16 GB shield mot en sådan och köra plex server. Fast blir så osäker min router borde kunna göra jobbet med en extern disk, då den inte köra android borde den kunna lagra all meta data på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:

Inte transcoding, per automatik.
X86 med fler kärnor är att rekommendera för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Så vad menar han att han har sin externa hdd till då, fattar noll. Du hade alltså 500 GB varianten av shield?

Tror nästan det är billigast att bara byta ut min 16 GB shield mot en sådan och köra plex server. Fast blir så osäker min router borde kunna göra jobbet med en extern disk, då den inte köra android borde den kunna lagra all meta data på den?

Vet inte exakt vad en 16gb inte klarar av, men har haft en 16gb och den fylldes direkt och servern krashade. Köpte därför en 500gb och alla problem löste sig.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Japp har routern redan, fick den för ett kalas-pris på blackfriday, 2300 kr på Elgiganten. Dock har jag inte koppla in den, väntar på 500 mbit fiber, sitter på Adsl atm och orkar inte brygga min Telia router.

Vadå fixar WD My Cloud Pro transcoding utan problem menar du?

Ja det gör den som nämnt innan. WD utvecklade den produkten tillsammans med Plex. Ska enligt utsago klara av fyra simultana transcodes.

Om du inte ska transcodea eller spela upp remote så klarar vad som helst en plex server, men då förstår jag inte meningen med Plex när XBMC funkar minst lika bra om inte bättre.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Ja det gör den som nämnt innan. WD utvecklade den produkten tillsammans med Plex. Ska enligt utsago klara av fyra simultana transcodes.

Om du inte ska transcodea eller spela upp remote så klarar vad som helst en plex server, men då förstår jag inte meningen med Plex när XBMC funkar minst lika bra om inte bättre.

Fyra simultana transcodes, inte illa, vet inte om jag orkar byta in min synology nu dock.

Funkar det bra att connecta flera NAS till kodi eller plex? Tror jag kommer fylla min 20 tb snabbt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tydligen går kan man inte trycka in ett sd kort i nya nvidia shield, men tänkte nog trycka in en SanDisk Ultra Fit 128GB USB 3.0.

Dock tror jag man inte kan lagra metadata på en extern enhet, något med android att göra

Och 500 pro versionen av shield har ju en SHDD som pajar om man kör den 24/7...

Någon som kan kommentera om Nighthawk X10 är en bra plex server? Där borde det bara vara att stoppa in en usb sticka då det inte använder android...

Det var ett litet antal som hade detta problem och nvidia bytte ut dessa, hade inget direkt med att göra om du körde den dygnet runt heller för den delen.

Permalänk
Medlem

Fyra simultana transcodes, inte illa, vet inte om jag orkar byta in min synology nu dock.

Funkar det bra att connecta flera NAS till kodi eller plex? Tror jag kommer fylla min 20 tb snabbt...

Ja om du tex kör plex server på en dator kan du hämta media från flera olika nätverksplatser, så som två nas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska köpa en synology nas överhuvud taget, bättre o lägga ihop delar o bygga en burk själv. Gillar du DSM kan du alltid köra xpenology.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha NAS och Shielden på samma nätverk och kunna spela upp media? Varför i så fall måste du ha Plex? Shielden sitter på en Nvidia Tegra X1 och kan avkoda x265 HEVC 10bit @4k. Plex med transcoding används väl mest för att slippa avkoda direkt på enheten och istället bara ta emot en videoström?

Jag sitter på en Synology DS414 där jag har all media som vanligt CIFS-share (ca 5 TB), spelar upp allt på TVn via en Shield med 16Gb internminne med hjälp av Kodi. Metadatan ligger på ca 1.2 Gb och då är det 491 filmer och 1488 episoder av totalt 29 serier. Jag tror att det även går att lagra metadata på någon USB-ansluten enhet, eventuellt också direkt på lagringsserver. För mig har det funkar helt klockrent. Körde tidigare på samma sätt fast använde RPI istället för Shielden och jag måste säga att Shielden är överlägsen på många sätt, framför allt krånglar den aldrig och dessutom finns det många fina appar.

Permalänk
Medlem

Det vet jag faktiskt inte.
Även som Shielden är avstängd så är Plex servern alltid igång, dvs. min externa HDD står alltid igång också. Gjort så i 1 ½ år skulle jag tro, aldrig varit några problem. Ca 1 TB i mitt bibliotek.
Denna lösningen trycker jag fungerar väldigt smidigt för mig. Om det är något som jag ska nämna negativt är att jag måste plugga in in HDD i en dator när jag ska ladda ner, detta då android på shielden inte tillåter att skriva till extern HDD.

Detta problemet, och ev. metadata problem, kan du enkelt åtgärda genom att formatera din HDD som en del av lagringsutrymmet till din Shield. Är det en SSD så blir det inga större skillnader, men är det en HDD så kan Shielden bli något långsammare.
Med detta kan du även ladda ner direkt till biblioteket på din shield.

Permalänk

Det problematiska är och förblir huruvida Plex på Synology NASen kan/kommer nyttja transcoding. Det utlovas ofta att Synology NASen har 4K transcoding kapacitet men jag undrar alltid vilka kriterier som avgör det. T.ex. upplösningen må vara 4K men video/audio bitrate är låg. Min observation är att det inte tillräckligt med CPU in NASen för att klara av det om den strömmade filens bitrate är för hög.

Alternativa lösningen är att köra Plex Media Server på NASen men sen ha något som tillåter Direct Play (dvs ingen transcoding) - t.ex. NUC + Plex Media Player.

Personligen äger jag en DS2415+ men jag har aldrig använt för något annat än lagring då Plex Media Server ligger sen ett år tillbaka på en PC byggd av lite gamla delar som jag inte iängre nyttjar (mATX format / Z97 / 4790K / några SSD diskar i ett litet chassi). Jag streamar till min Apple TV och iPad utan problem.

Visa signatur

EVGA X99 Micro 2 | 5820K | 32GB Corsair Dominator Platinum 2667MHz DDR4
EVGA GTX 980 Ti FTW ACX 2.0+
EVGA Supernova G2 850 W | NZXT H400i | NZXT Kraken X62

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Ska du bara ha NAS och Shielden på samma nätverk och kunna spela upp media? Varför i så fall måste du ha Plex? Shielden sitter på en Nvidia Tegra X1 och kan avkoda x265 HEVC 10bit @4k. Plex med transcoding används väl mest för att slippa avkoda direkt på enheten och istället bara ta emot en videoström?

Jag sitter på en Synology DS414 där jag har all media som vanligt CIFS-share (ca 5 TB), spelar upp allt på TVn via en Shield med 16Gb internminne med hjälp av Kodi. Metadatan ligger på ca 1.2 Gb och då är det 491 filmer och 1488 episoder av totalt 29 serier. Jag tror att det även går att lagra metadata på någon USB-ansluten enhet, eventuellt också direkt på lagringsserver. För mig har det funkar helt klockrent. Körde tidigare på samma sätt fast använde RPI istället för Shielden och jag måste säga att Shielden är överlägsen på många sätt, framför allt krånglar den aldrig och dessutom finns det många fina appar.

Vill ha plex server för att kunna kolla på min padda när jag sover över i en övernattningslägenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det vet jag faktiskt inte.
Även som Shielden är avstängd så är Plex servern alltid igång, dvs. min externa HDD står alltid igång också. Gjort så i 1 ½ år skulle jag tro, aldrig varit några problem. Ca 1 TB i mitt bibliotek.
Denna lösningen trycker jag fungerar väldigt smidigt för mig. Om det är något som jag ska nämna negativt är att jag måste plugga in in HDD i en dator när jag ska ladda ner, detta då android på shielden inte tillåter att skriva till extern HDD.

Detta problemet, och ev. metadata problem, kan du enkelt åtgärda genom att formatera din HDD som en del av lagringsutrymmet till din Shield. Är det en SSD så blir det inga större skillnader, men är det en HDD så kan Shielden bli något långsammare.
Med detta kan du även ladda ner direkt till biblioteket på din shield.

Nej det går inte att använda extern enhet även om du formaterar det som internt lagringsutrymme för att lagra Plex metadata på om inte Plex har åtgärdat detta nyligen..

Har man en liten samling filmer och inte har på allt lull lull Plex kan skrapa klarar man sig med den lilla varianten av Shield.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne), det går alldeles utmärkt att fortsätta diskussionen i denna tråden.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Säger som jag brukar... skaffa media i rätt format från början så behövs ingen så kallad "transcoding".

Kör KODI på en nvidia shield nu som hämtar filmer/serier från en DS213j. Men det fungerar precis lika bra från vilken USB-hårddisk som helst.

Lite onödigt att behöva konvertera saker innan man far någonstans för att se något på telefonen, plattan eller whatever om man sitter på en 3g uppkoppling tex och vill se något.

Fördelen med plex är ju att du slipper tänka på det. Kör man bara lokalt behöver man kanske inte plex dock, då kan kodi vara smidigare.

Allt beror på användningsområde såklart 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Lite onödigt att behöva konvertera saker innan man far någonstans för att se något på telefonen, plattan eller whatever om man sitter på en 3g uppkoppling tex och vill se något.

Fördelen med plex är ju att du slipper tänka på det. Kör man bara lokalt behöver man kanske inte plex dock, då kan kodi vara smidigare.

Allt beror på användningsområde såklart 😊

Precis vad jag menade. Men visst, vissa filmer/serier kanske kan vara svårt att få tag på i rätt format från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Precis vad jag menade. Men visst, vissa filmer/serier kanske kan vara svårt att få tag på i rätt format från början.

Joo precis, man slipper ju tänka på det om man kör Plex. Så länge man har uppkoppling såklart
Ganska smidigt att man kan se en 4K Bluray på 3G uppkoppling på sin mobil om man tältar i skogen. Slipper man tänka på att göra om den innan man far på sin skogstripp!

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden för en liten n00b-fråga, det här med transcoding verkar lite förvirrande, behöver man en transcoding-kompatibel nas, en som med fördel då har intel cpu (räcker celeron?) för att kunna streama mot en smart-tv som har plex inbyggt?

Min tv, en LG 55" EG910V har nämligen en plex-klient inbyggd i sig och den skulle jag vilja använda som uppspelare av diverse materiel men förstår mig inte på om jag skulle kunna klara mig med en billig Zyxel NAS326 eller om det måste måste vara t ex Synology 218+, vad säger ni?

Har idag en egenbyggd nas med intel g3258 cpu etc etc som kör plex media server men vill ha ngt som är nättare och drar mindre ström.

Kanske ska tillägga att allt ska gå via samma interna lokala nätverk.

Och jag kör bara 1080p-material.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en liten dator (i mitt fall en liten Mac Mini) som jag kör som Plex-klient, och sedan kör jag servern på min 24c dual Xeon-server, och även den orkar inte transcoda 4K-material då transcodingen i sig tyvärr är enkeltrådad. Så det spelar ingen roll hur många kärnor du har osv såvida inte alla i familjen glor på var sin film samtidigt som transcodas. Men som i mitt fall så funkar DirectPlay även med 4K/UHD-material utan problem. Dock inte mot AppleTV då Äpplet kräver att HEVC-materialet (x265 för er som inte vet vad HEVC är) är kodat i ett speciellt format. Plex håller dock på att jobba på detta men kräver att de skriver om en stor del av sitt system för att streama ut till klienter.

Jag har själv tänkt på att köra med en Shield då den tydligen skall kunna köra flera transcodes och det i hårdvara utan att behöva betala för Plex, men frågan är hur mycket den kan transcoda samtidigt när det gäller 4K-material. Jag har rätt mycket 4K och behöver få det att fungera smärtfritt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag tror ja kan få mitt svar här.

Jag är på jakt efter en nas jag kan kombinera med en shield jag ska inhandla till vår nya oled 4k TV, har tittat på 418play och 918+.
Vilken av dessa är det ultimata om jag skulle behöva transcodea:a en 4k film till en enhet utanför hemmet? Exempelvis en mobil eller annan tv med 4k/1080p upplösning. Eller är båda NAS alternativen overkill? Isåfall vilken NAS med minst en 4 bay klarar av jobbet som inte ligger så högt i pris som dessa två?

Tack å förhand