Bra 4 bay nas för 4k transcoding, för runt 5000 kr

Permalänk

Bra 4 bay nas för 4k transcoding, för runt 5000 kr

Har kollat lite på Synology DiskStation DS916+ och Synology DiskStation DS918+.

Hur är Asustor AS-204T/4-Bay NAS?

Även kollat på QNAP TS-453Bmini-4G Tower/4Bay/4GB.

Finns det några andra rekommendationer, lite sugen på Asustor saken ovan då jag kommer köpa 4 x 10 tb ironwolf så kommer bli dyrt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Frågan som måste ställas:
Varför transkoda när en riktig mediaspelare är så mycket bättre (och billigare) ?
Och finns det verkligen nånting som orkar med att transkoda 4k i vettig bitrate ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Frågan som måste ställas:
Varför transkoda när en riktig mediaspelare är så mycket bättre (och billigare) ?
Och finns det verkligen nånting som orkar med att transkoda 4k i vettig bitrate ?

Så en NVIDIA SHIELD som gör den från nasen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Så en NVIDIA SHIELD som gör den från nasen?

Japp, en väldigt bra kombination som många här på forumet kör.

Permalänk

Jag tänkte mest när jag är i mina andra bostad och vill streama till den tvn, vilken Nas skulle göra ett bra jobb då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mest när jag är i mina andra bostad och vill streama till den tvn, vilken Nas skulle göra ett bra jobb då?

Shield kan transkoda, och bättre än någon NAS (skulle jag tro).
Om den fixar 4k skall jag låta vara osagt.
Osäker på om det finns någon konsumenthårdvara som klarar att transkoda 4k utan att helt förstöra kvalitén.

Här har du i alla fall en lista på Synology NAS'ar som kan hantera 4k:
https://www.synology.com/hu-hu/knowledgebase/DSM/tutorial/Mul...

Men dom skalar ner till 1080p, och var är då poängen

Permalänk

Om jag köpa denna Synology DiskStation DS916+

"* 4K Ultra HD-videoomkodning" vad det nu innebär, behöver jag en nvidia shield då?

Har kollar på denna också Qnap TS-451A-4G 4-bay NAS "TS-451A har avancerade 8th generations Intel® HD-grafik och stödjer 4K H.264 hårdvaruavkodning och levererar överlägsen realtids 4K och 1080p video-omkodning för att konvertera videor till universalformat som smidigt kan spelas på datorer, mobila enheter och Smart-TV-apparater*."

Denna https://www.asustor.com/product/spec?p_id=21 kan man köra 4x 10 tb men då får man "Maximum Single Volume Size: 16TB"

Det är ju as jobbigt när man ska streama från den, då måste man köra 8tb diskar och sedan, vill köra alla diskar i Raid0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är många 4-bays NAS och mindre som kör huvudet i 16 TB gränsen per logisk volym.

Det har att göra med att det är i många fall är 32-bitas OS i botten eller att använda libbar är det (även om själva CPU:n klarar 64 bitar) och då slår man filsystem-mässigt huvudet i taket vid 16 TB.

filsystemen som sådant (ext4) klarar större storlek men bakomliggande OS med libbar gör inte det i alla lägen (32-bitarsmodeller).

De som hanterar större volymer är ofta baserad på BTRFS filsystem, men även där får man se upp att tex. ARM-versioner av dessa kan ha krångel med sina libbar även om det är 64-bits CPU i dem. Kort sagt måste man försäkra sig väldigt noga om vald NAS klarar större volymer än 16 TB felfritt (och det blir att läsa på resp NAS-tillverkares forum och se vilka klagomål som dyker upp där, vilket ger en indikation om det är problem eller inte) och då finns det risk att din 5000:- budget inte räcker längre och alternativ med självbygge med ett anständig moderkort och chassier börja bli mer lockande - tex. någon av HPE:s burkar (dock inte gen-10 - se trådar angående detta) och moderkort då du kan ha fullvuxna OS, ECC-Ramminne av betydligt större storlek etc.

Kort sagt tillverkarna av NAS i entry-level segmentet har inte hängt med att konsumenterna är 'early adaptor' och stoppar in diskar som ligger i yttersta framkanten när det gäller kapacitet (10 och 12 TB-diskar idag - 14 TB i morron) - de verkar fortfarande tro att köpskaran bara petar in 2 och 4 TB diskar i dessa burkar och inte har 'råd' med större - i själva verket så är snarare 'proffsen' som är konservativa med mindre men fler diskar...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det är många 4-bays NAS och mindre som kör huvudet i 16 TB gränsen per logisk volym.

Det har att göra med att det är i många fall är 32-bitas OS i botten eller att använda libbar är det (även om själva CPU:n klarar 64 bitar) och då slår man filsystem-mässigt huvudet i taket vid 16 TB.

filsystemen som sådant (ext4) klarar större storlek men bakomliggande OS med libbar gör inte det i alla lägen (32-bitarsmodeller).

De som hanterar större volymer är ofta baserad på BTRFS filsystem, men även där får man se upp att tex. ARM-versioner av dessa kan ha krångel med sina libbar även om det är 64-bits CPU i dem. Kort sagt måste man försäkra sig väldigt noga om vald NAS klarar större volymer än 16 TB felfritt (och det blir att läsa på resp NAS-tillverkares forum och se vilka klagomål som dyker upp där, vilket ger en indikation om det är problem eller inte) och då finns det risk att din 5000:- budget inte räcker längre och alternativ med självbygge med ett anständig moderkort och chassier börja bli mer lockande - tex. någon av HPE:s burkar (dock inte gen-10 - se trådar angående detta) och moderkort då du kan ha fullvuxna OS, ECC-Ramminne av betydligt större storlek etc.

Kort sagt tillverkarna av NAS i entry-level segmentet har inte hängt med att konsumenterna är 'early adaptor' och stoppar in diskar som ligger i yttersta framkanten när det gäller kapacitet (10 och 12 TB-diskar idag - 14 TB i morron) - de verkar fortfarande tro att köpskaran bara petar in 2 och 4 TB diskar i dessa burkar och inte har 'råd' med större - i själva verket så är snarare 'proffsen' som är konservativa med mindre men fler diskar...

Tack för ett utförligt svar, kanske får tänka om då och kanske kasta in några 4 tb diskar i en billig Nas. Eller funkar det bättre med två stycken 8tb i en 2 bay Nas?

vill inte lägga ut massa cash på något som inte funkar som det ska. Eller tror du att det går att köra 40 tb raid0 med en HPE ProLiant MicroServer Gen8? Har gen 10 en sämre inbyggda kontroller än gen8? Men då måste jag fortfarande köra nvidia shield va?

Tror jag sätter in 2 stycken 8 tb i en Synology DiskStation DS216play, + nvidia shield det borde funka perfekt va?

Visa signatur

Permalänk

Har kollat lite på Synology DiskStation DS916+ och Synology DiskStation DS918+.

Hur är Asustor AS-204T/4-Bay NAS?

Även kollat på QNAP TS-453Bmini-4G Tower/4Bay/4GB.

Finns det några andra rekommendationer, lite sugen på Asustor saken ovan då jag kommer köpa 4 x 10 tb ironwolf så kommer bli dyrt.

Synology DS418play klarar 4k transkoding

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkIII | AMD 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-I | 2x2TB Samsung 990 Pro | Inno3D 5070 Ti | G.Skill 64GB DDR5 6000MHz | Noctua NH-L12 | Corsair SF750 | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

[Synology DS418play]

Klarar den garanterat 40 TB som en enda volym. Någon som har provat ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundensaren:

Den klarar att hantera 4k material.
Men transkodat får du bara 1080p ut, enligt Synology själva:
https://www.synology.com/hu-hu/knowledgebase/DSM/tutorial/Mul...

Självklart så klarar den även att "streama" orginalfilen till en lämplig spelare.
Men det klarar varenda NAS de senaste 15 åren

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil @Svensktiger Samma sak gäller alla synology nasar, de kan som högst transcode 4K UHD till FHD.

I dagsläget så räcker inte din budget för CPU transcoding. Kanske skulle gå att göra med hårdvaru kodning, mao QuickSync, NVEnc eller VCE. Du lär iaf högst osannolikt hitta en färdig NAS lösning som gör något sådant.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av lundensaren:

Tror det blir bäst att köpa en DS 216 play och en nvidia shield.

Visa signatur

Permalänk

Finns bara ett val i mina ögon, NAS för lagring sen en Plex server.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Har provat på plex men tycker faktiskt Synologys egna funkar bättre.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkIII | AMD 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-I | 2x2TB Samsung 990 Pro | Inno3D 5070 Ti | G.Skill 64GB DDR5 6000MHz | Noctua NH-L12 | Corsair SF750 | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Plex har värdelöst 4K UHD stöd, vägrar directplay ens på enheter som klarar av det utan problem.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Plex har värdelöst 4K UHD stöd, vägrar directplay ens på enheter som klarar av det utan problem.

Humm jag streamar 4K i alla fall, fast kanske inte direct play... nu blir jag osäker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

är det så? Låter inte likt plex.. Detta lär dom uppdatera inom kort varjefall..
Det kommer nog gå hand i hand med när folk behöver 4k stöd på riktigt dvs när man kan börja rippa UHD diskar på riktigt..
Just nu har de väl inte riktigt knäckt UHD skyddet än så säkert inte många som använder funktionen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Humm jag streamar 4K i alla fall, fast kanske inte direct play... nu blir jag osäker.

Kan hända att ditt material håller sig inom de extremt snäva gränserna plex har för 4K UHD som jag länkade tidigare. Enligt Plex sida så ska den köra transcode till 1920x1080, men min plex installation kör transcode till 3840x2160. (Manuellt kollat transcode filerna.) Mindre trevligt när den försöker göra det med samma libx264 parametrar som vid övrigt material. Så antingen får jag dra ner kvalitén för allt så jag kan använda plex för tyngre material eller så kan jag inte se hög kvalités material. Mindre roligt. Kan förstå om inte Plex lirar rätt med 8K material, men 4k är väl knappast ovanligt idag?

Skrivet av Nima2001:

är det så? Låter inte likt plex.. Detta lär dom uppdatera inom kort varjefall..

Folk har varit mindre nöjda med detta i några år nu. :/ Verkar inte vara någonting Plex är så aggresiva på att lösa. Min känsla är att de faktiskt inte brytt sig om uppspelningen på ett bra tag nu utan fokuserar bara på sina premium funktioner. (Säger detta som premium kund tills för två veckor sedan.) Att gå in i 2018 utan att stödja 4K UHD på en media spelare är väldigt illa. Tusan, de stödjer inte ens kodning till HEVC eller iaf VP9. Har börjat lacka på den totala bristen utav konfigueringsbarhet så kör dubbla mediaservrar. (Den andra är UMS.)

Skrivet av Nima2001:

Det kommer nog gå hand i hand med när folk behöver 4k stöd på riktigt dvs när man kan börja rippa UHD diskar på riktigt..
Just nu har de väl inte riktigt knäckt UHD skyddet än så säkert inte många som använder funktionen

Bluray 4K UHD är knäckt sedan länge, så den motiveringen håller nog inte riktigt.

Stavning
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Synology är överlägsna.

Permalänk
Medlem

@philipborg:
Är det knäckt sedan länge? Hur länge då? Har för mig att jag kikade på detta för ett tag sen och då trodde jag det var knäckt med för det existerade torrent material såg man. Men det var fortfarande inte knäckt utan det fanns bara sätt att kopiera det på ett sätt.. Men dom hade inte knäckt det på helt rätt och korrekt sätt då varjefall

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Blev en synology ds218play, vet inte om jag gjorde rätt val eller inte, då jag misstänker att jag måste köpa en nvidia shield i alla fall. Var nära att köpa en ds216j, för 1000 kr mindre, men stödjer bara 18 tb.

På förpackningen till ds218 play står det 4k 10-bit transcoding och på baksidan står det4k h265 tansdcoding to 1080p or lower resolution.

Man blir ju inte klok, kanske intebhöver transoding sp länge man inte ska kolla på en mobiltelefon? Utan den kör native 4k eller hur? Jag har en 4k oled tv så kanske inte behöver transcoda då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev en synology ds218play, vet inte om jag gjorde rätt val eller inte, då jag misstänker att jag måste köpa en nvidia shield i alla fall. Var nära att köpa en ds216j, för 1000 kr mindre, men stödjer bara 18 tb.

På förpackningen till ds218 play står det 4k 10-bit transcoding och på baksidan står det4k h265 tansdcoding to 1080p or lower resolution.

Man blir ju inte klok, kanske intebhöver transoding sp länge man inte ska kolla på en mobiltelefon? Utan den kör native 4k eller hur? Jag har en 4k oled tv så kanske inte behöver transcoda då?

Inte 17 transkodar du om du skall spela upp filer lokalt

Och sörj inte ett eventuellt köp av en Shield, det är troligen den bästa mediaspelaren just nu.
Snart kommer du att undra hur du klarade dig utan den

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: synd bara att plexs shield app inte är särskilt bra, utan man måste använda kodi för vissa mediafiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@philipborg:
Är det knäckt sedan länge? Hur länge då? Har för mig att jag kikade på detta för ett tag sen och då trodde jag det var knäckt med för det existerade torrent material såg man. Men det var fortfarande inte knäckt utan det fanns bara sätt att kopiera det på ett sätt.. Men dom hade inte knäckt det på helt rätt och korrekt sätt då varjefall

När det kommer till säkerhetsintrång så handlar det oftast om att kringå snarare än att bryta rakt igenom, även om det finns nyckel läcknings fall där allt knäckts. I dagsläget har 159 Bluray 4K UHD filmer knäckts, vilket med tanke på hur dåligt utbudet är skulle jag säga är knäckt. Speciellt med tanke på att fler knäcks varje vecka. Arbetet har pågott bakom stängda dörrar i snart 2 år men gick public cirka 3 månader sedan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Inte 17 transkodar du om du skall spela upp filer lokalt

Och sörj inte ett eventuellt köp av en Shield, det är troligen den bästa mediaspelaren just nu.
Snart kommer du att undra hur du klarade dig utan den

Rätt sugen på en shield nu när den är nedsatt på komplett. Vad är det som gör den så bra?

Visst måste det gå att köra raid 0 med 2st 10 tb diskar på en ds218 play, hittar ingen information.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du har inte riktigt förstått det där med nvidia shield Plex och synology server och hur de samverkar.
Du har nu en enkel svag NAS. Perfekt. Nu köper du en nvidia shield. Din nvidia shield sköter ALLT med plex, det enda den behöver NASen till är för att komma åt filerna, alltså ren lagring.
Om du nu behöver transkoda t.ex. till mobil eller surfplatta eller äldre TV osv. Då kör du även DET via plex, Alltså nvidia shield, och den i sin tur hämtar filmen från NASen. Men den hanterar allt själv.

Tro oss när vi säger att allt du behöver är en NAS för lagring (styrka kvittar) och en Nvidia shield. Sen kan du titta på i stort sett vad du vill, när du vill, hur du vill. Det är alltså Shielden som står för allt du vill göra och den är skitbra så då är du klar.

Skrivet av philipborg:

När det kommer till säkerhetsintrång så handlar det oftast om att kringå snarare än att bryta rakt igenom, även om det finns nyckel läcknings fall där allt knäckts. I dagsläget har 159 Bluray 4K UHD filmer knäckts, vilket med tanke på hur dåligt utbudet är skulle jag säga är knäckt. Speciellt med tanke på att fler knäcks varje vecka. Arbetet har pågott bakom stängda dörrar i snart 2 år men gick public cirka 3 månader sedan.

Gött att höra.. god jul!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Du har inte riktigt förstått det där med nvidia shield Plex och synology server och hur de samverkar.
Du har nu en enkel svag NAS. Perfekt. Nu köper du en nvidia shield. Din nvidia shield sköter ALLT med plex, det enda den behöver NASen till är för att komma åt filerna, alltså ren lagring.
Om du nu behöver transkoda t.ex. till mobil eller surfplatta eller äldre TV osv. Då kör du även DET via plex, Alltså nvidia shield, och den i sin tur hämtar filmen från NASen. Men den hanterar allt själv.

Tro oss när vi säger att allt du behöver är en NAS för lagring (styrka kvittar) och en Nvidia shield. Sen kan du titta på i stort sett vad du vill, när du vill, hur du vill. Det är alltså Shielden som står för allt du vill göra och den är skitbra så då är du klar.

Gött att höra.. god jul!

Okey tack då förstår jag. Blir en shield då också då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okey tack då förstår jag. Blir en shield då också då.

Annan valfri htpc funkar bra också tex en intel nuc.