HTC och Motorola: "Vi gör inte våra mobiler långsammare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad spelar det för roll vad du ägt? Faktum är att batterier degraderas med tiden och detta är ett problem med tekniken.

Jag har inte påstått att det bara är Apple's batterier som degraderas med tiden. Men det verkar ju bara vara apple som antingen:

1: har telefoner med så höga toppar i effektuttaget att batterierna dör om de inte gör telefonerna långsammare och/eller

2: Har batterier som är så dåliga på att hantera högt strömuttag när de blir gamla att de måste sänka klockhastigheten för att tackla problemet.

Jag vet inte om det är 1, 2, eller båda, men i vilket fall så är det unikt dåligt jämfört med andra tillverkare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte påstått att det bara är Apple's batterier som degraderas med tiden. Men det verkar ju bara vara apple som antingen:

1: har telefoner med så höga toppar i effektuttaget att batterierna dör om de inte gör telefonerna långsammare och/eller

2: Har batterier som är så dåliga på att hantera högt strömuttag när de blir gamla att de måste sänka klockhastigheten för att tackla problemet.

Jag vet inte om det är 1, 2, eller båda, men i vilket fall så är det unikt dåligt jämfört med andra tillverkare.

Bra poänger tycker jag. Om inte andra tillverkare har problem med att telefonerna eventuellt stänger av sig när batteriet blir kass (eller vad anledningen nu må vara) så har Apple onekligen en nackdel där med sina enheter. Hursomhelst tycker jag lösningen att klocka ned enheten något vid tillfällen där den annars skulle riskera att stängas av (har tidigare hänt mig med iPhone vid några tillfällen) är bättre än att enheten plötsligt dör. Däremot är det helt klart något kunderna bör informeras om, eller i alla fall hitta info om på Apples support-sajt. Det som står där nu borde helt enkelt varit där från början.

Inte direkt relaterat, men en fördel med iOS-enheter som jag upplevt jämfört med de Android-enheter jag haft att göra med är att batteriet håller sig mycket bättre när enheten sover. Under natten drar den Nexus 7-platta jag har ur batteriet markant mer än en gammal iPad 2. Men detta kanske har blivit bättre med Android på senare tid? Är fast med Android 6 på Nexus-plattan, så vet inte hur det vore med senare versioner.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Bra poänger tycker jag. Om inte andra tillverkare har problem med att telefonerna eventuellt stänger av sig när batteriet blir kass (eller vad anledningen nu må vara) så har Apple onekligen en nackdel där med sina enheter. Hursomhelst tycker jag lösningen att klocka ned enheten något vid tillfällen där den annars skulle riskera att stängas av (har tidigare hänt mig med iPhone vid några tillfällen) är bättre än att enheten plötsligt dör. Däremot är det helt klart något kunderna bör informeras om, eller i alla fall hitta info om på Apples support-sajt. Det som står där nu borde helt enkelt varit där från början.

Inte direkt relaterat, men en fördel med iOS-enheter som jag upplevt jämfört med de Android-enheter jag haft att göra med är att batteriet håller sig mycket bättre när enheten sover. Under natten drar den Nexus 7-platta jag har ur batteriet markant mer än en gammal iPad 2. Men detta kanske har blivit bättre med Android på senare tid? Är fast med Android 6 på Nexus-plattan, så vet inte hur det vore med senare versioner.

Jag tror funktionen du tänker på är "Doze"? Och de började med den på 6.0 och den utvecklas med nya versioner. Tyvärr så har Android varit bättre på att visa "dolda" batteritjuvar förr i tiden men nu har de låst ner det mesta så man måste ha Root för att kunna se, och det suger.

Den absolut enklaste lösningen om man har en design som tidvis är strömhungrig är väl att ha bättre kvalitet på batteriet. En Iphone är så pass dyr så folk höjer knappast på ögonbrygen åt någon extra hundring.

Dock så är ju nu omstädigheterna som de är och då är det enda vettiga att på något sätt informera kunden om att nuvarande skicket på batteriet ställer till problem och att de bör byta. Det känns inte som det ligger i kundens bästa intresse att klocka ner processorn och låtsas som det regnar, så det är bra att det blir ändring på det nu. Bara tröttsamt att de inte insåg det när de tog beslutet på något möte för länge sedan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har inte påstått att det bara är Apple's batterier som degraderas med tiden. Men det verkar ju bara vara apple som antingen:

1: har telefoner med så höga toppar i effektuttaget att batterierna dör om de inte gör telefonerna långsammare och/eller

2: Har batterier som är så dåliga på att hantera högt strömuttag när de blir gamla att de måste sänka klockhastigheten för att tackla problemet.

Jag vet inte om det är 1, 2, eller båda, men i vilket fall så är det unikt dåligt jämfört med andra tillverkare.

Eller så finns det en hel rad andra förklaringar, bland annat men inte uteslutet till att konkurrenterna hellre plockar billiga poänger än att erkänna att problemet existerar.

Vad vi säkert vet är att Li-Ion-batterier genomgår fysiska förändringar med tiden. Det bildas ett kristalliserat lager på anoden som motverkar strömmen. Blir batteriet tillräckligt dåligt kommer det inte kunna leverera tillräcklig ström.

Det är inte heller en okomoplicerad process, varför det läggs ned mycket forskning på det. Att peka på den ena eller andra tillverkaren är därför bara rent trams.
Kanske har vissa iPhone-modeller batterier som åldras sämre än andra. Kanske inte. Vem vet? Kanske är Apples kunder kinkigare när telefonen börjar bete sig? Kanske skiter Android-tillverkarna i hur telefonerna fungerar efter X antal år? Vem vet?

Faktum kvarstår dock. Problemet handlar i grunden om hur batterierna åldras och finns inget unikt med hur Apples batterier gör det. Problemet gäller samtliga. Sen kan det för all del finnas bättre och sämre modeller men tar inte bort problemet.

Så, anekdotiska historier om hur telefon X minsann fungerar utan problem efter hundra år är irrelvanta. Jag har en iPhone 4s som fortfarande fungerar. Vad spelar det för roll? Bara för att min 4s fungerar betyder inte det att iPhones inte är drabbade av detta problem, eller hur?

Kort och gott: Det finns en jäkla massa tyckande här men det vore tacknämligt med mer fakta och objektivitet. Att Apple sedan kunde skött det snyggare är en helt annan sak.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tror funktionen du tänker på är "Doze"? Och de började med den på 6.0 och den utvecklas med nya versioner. Tyvärr så har Android varit bättre på att visa "dolda" batteritjuvar förr i tiden men nu har de låst ner det mesta så man måste ha Root för att kunna se, och det suger.

Den absolut enklaste lösningen om man har en design som tidvis är strömhungrig är väl att ha bättre kvalitet på batteriet. En Iphone är så pass dyr så folk höjer knappast på ögonbrygen åt någon extra hundring.

Dock så är ju nu omstädigheterna som de är och då är det enda vettiga att på något sätt informera kunden om att nuvarande skicket på batteriet ställer till problem och att de bör byta. Det känns inte som det ligger i kundens bästa intresse att klocka ner processorn och låtsas som det regnar, så det är bra att det blir ändring på det nu. Bara tröttsamt att de inte insåg det när de tog beslutet på något möte för länge sedan.

Menar hur mycket enheten drar när den är ”släckt”, eller lagd i viloläge. Så ”Doze” finns i Android 6? Får se om jag har det på min Nexus 7.

Vet vi att batteriet i iPhone kunde vara av bättre kvalité? Eller menar du högre kapacitet i mAh?

Vet inte om jag tycker det är bättre för den generelle kunden att inte klocka ned telefonen när batteriet är kass och istället låta den stänga ned sig helt plötsligt. Däremot helt klart att man bör informera användarna om vad som sker.

Skrivet av DasIch:

Eller så finns det en hel rad andra förklaringar, bland annat men inte uteslutet till att konkurrenterna hellre plockar billiga poänger än att erkänna att problemet existerar.

Vad vi säkert vet är att Li-Ion-batterier genomgår fysiska förändringar med tiden. Det bildas ett kristalliserat lager på anoden som motverkar strömmen. Blir batteriet tillräckligt dåligt kommer det inte kunna leverera tillräcklig ström.

Det är inte heller en okomoplicerad process, varför det läggs ned mycket forskning på det. Att peka på den ena eller andra tillverkaren är därför bara rent trams.
Kanske har vissa iPhone-modeller batterier som åldras sämre än andra. Kanske inte. Vem vet? Kanske är Apples kunder kinkigare när telefonen börjar bete sig? Kanske skiter Android-tillverkarna i hur telefonerna fungerar efter X antal år? Vem vet?

Faktum kvarstår dock. Problemet handlar i grunden om hur batterierna åldras och finns inget unikt med hur Apples batterier gör det. Problemet gäller samtliga. Sen kan det för all del finnas bättre och sämre modeller men tar inte bort problemet.

Så, anekdotiska historier om hur telefon X minsann fungerar utan problem efter hundra år är irrelvanta. Jag har en iPhone 4s som fortfarande fungerar. Vad spelar det för roll? Bara för att min 4s fungerar betyder inte det att iPhones inte är drabbade av detta problem, eller hur?

Kort och gott: Det finns en jäkla massa tyckande här men det vore tacknämligt med mer fakta och objektivitet. Att Apple sedan kunde skött det snyggare är en helt annan sak.

Också bra poänger.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Tycker den här nyheten har spunnit helt ur proportion på grund av alla missförstånd. Står det mellan att telefonen stänger av sig/startar om eller att den klockas ned och utför uppgiften, så väljer jag nedklockning alla dagar i veckan. För mig är detta samma koncept som throttling och turbo, fast med batteriets hälsa som en komponent, inte bara tdp och temperatur.

Jag kan knappast vara ensam om att ha haft en äldre telefon med dåligt batteri som startat om eller stängts av när man dragit igång hård belastning på en lägre batterinivå. Att undvika detta är givetvis önskvärt.

Apples miss var att de inte var transparenta mot användaren. Om min telefon går med reducerad hastighet på grund av utslitet batteri vill jag också bli informerad om detta. Då kan jag göra ett medvetet val.

Den andra änden är som @johan86c säger, att man inte har någon uppfattning om detaljerna kring implementationen. Till skillnad från throttling av värme, där man kan mäta prestanda över tid, är det svårare att få en uppfattning om hur mycket slitage ett batteri måste få innan detta träder in.

Jag tycker det är synd att det blivit en lynchmobb kring en bra funktion istället för att fokusera på det som spelar roll;
är implementationen vettigt gjord?
är batteriet korrekt dimensionerat?
transparens mot kund är viktigt vid graceful degradation.

Vad jag finner komiskt är hur de andra tillverkarna nu utnyttjar detta missförstånd till att skryta om att deras telefoner minsann inte har något skydd när batterierna börjar bli dåliga. Det är inte häftigare än att skryta om en processor som hänger sig istället för att klocka ned om kylningen börjar krångla.

Fast funktionen väger inte batteritid mot prestanda. När batteriet blir slitet och inte orkar vid hård last, så reduceras prestandan istället för telefonen startas om. Det här är alltså att jämföra mot att en CPU throttlar ned vid överhettning istället för att hänga sig.

Det finns nog ingen användare som frivilligt skulle välja alternativet "omstart" istället för att öppna sin app. Däremot bör man som användare bli informerad om att batteriet nu är så pass slitet att telefonen stundtals throttlas ned för att undvika omstart. I min mening är det en stor miss från Apples sida.

En funktion för att välja batteritid mot prestanda finns redan i iOS. Den informeras du om som användare när den går aktiv och du kan själv forcera huruvida den ska vara på eller av.

Eller så är det en konsekvens av att Apple konstant pushat för låg spänning för att kunna ha så svaga batterier som möjligt. Deras ligger på under 2000 mAh när konkurrenterna oftast har långt mer.

Min iPhone 6S som är 1 år och 4 månader ska ha tappat 20% av batteriet.

ÄNDÅ i geekbench så ligger jag runt 50% sämre än en ny iPhone 6S.

Mobilen är fan inte 2 år gammal ens!

Hur kunde detta inte vara ett problem på tidigare modeller t ex? Eller andra konkurrenter?

Luktar riktigt illa när hyffsat nya mobilen antingen dör i kylan eller måste kraftigt underklockas för att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Eller så finns det en hel rad andra förklaringar, bland annat men inte uteslutet till att konkurrenterna hellre plockar billiga poänger än att erkänna att problemet existerar.

Vad vi säkert vet är att Li-Ion-batterier genomgår fysiska förändringar med tiden. Det bildas ett kristalliserat lager på anoden som motverkar strömmen. Blir batteriet tillräckligt dåligt kommer det inte kunna leverera tillräcklig ström.

Det är inte heller en okomoplicerad process, varför det läggs ned mycket forskning på det. Att peka på den ena eller andra tillverkaren är därför bara rent trams.
Kanske har vissa iPhone-modeller batterier som åldras sämre än andra. Kanske inte. Vem vet? Kanske är Apples kunder kinkigare när telefonen börjar bete sig? Kanske skiter Android-tillverkarna i hur telefonerna fungerar efter X antal år? Vem vet?

Faktum kvarstår dock. Problemet handlar i grunden om hur batterierna åldras och finns inget unikt med hur Apples batterier gör det. Problemet gäller samtliga. Sen kan det för all del finnas bättre och sämre modeller men tar inte bort problemet.

Så, anekdotiska historier om hur telefon X minsann fungerar utan problem efter hundra år är irrelvanta. Jag har en iPhone 4s som fortfarande fungerar. Vad spelar det för roll? Bara för att min 4s fungerar betyder inte det att iPhones inte är drabbade av detta problem, eller hur?

Kort och gott: Det finns en jäkla massa tyckande här men det vore tacknämligt med mer fakta och objektivitet. Att Apple sedan kunde skött det snyggare är en helt annan sak.

Fast att det just drabbar modeller med snarlik design gör ju att det luktar illa.

Tydligen gör man det inte på 5 modellerna och jag kan heller inte minnas att dessa dog i kylan.

”Dö i kylan” problemet kom med 6:an och det är ju med iOSet efter det som man började gimpa.

Visst, li-on degraderas alltid och det drabbar alla men detta är ju på anmärkningsvärt många mobiler som är 2-3 år gamla. Dessutom är det gravt nerklockade, sett 60% ner.

En Samsung S8 har 3000 mAh, en iPhone 7 har under 2000 mAh.

Många har hyllat att Apple lyckas kräma ut så mycket av ett mindre batteri men nu verkar det stå klart varför, man matar så låg spänning som möjligt vilket då uppenbarligen fått effekter på att den dör vid låga temperaturer för krämet som behövs är för litet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Fast att det just drabbar modeller med snarlik design gör ju att det luktar illa.

Tydligen gör man det inte på 5 modellerna och jag kan heller inte minnas att dessa dog i kylan.

”Dö i kylan” problemet kom med 6:an och det är ju med iOSet efter det som man började gimpa.

Visst, li-on degraderas alltid och det drabbar alla men detta är ju på anmärkningsvärt många mobiler som är 2-3 år gamla. Dessutom är det gravt nerklockade, sett 60% ner.

En Samsung S8 har 3000 mAh, en iPhone 7 har under 2000 mAh.

Många har hyllat att Apple lyckas kräma ut så mycket av ett mindre batteri men nu verkar det stå klart varför, man matar så låg spänning som möjligt vilket då uppenbarligen fått effekter på att den dör vid låga temperaturer för krämet som behövs är för litet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte om jag skulle kalla det illaluktande men det indikerar i varje fall att det är problem med en viss design. Och så kan det mycket väl vara. Jag tror själv att så är fallet, men notera här att jag tror och inte vet.
Att iPhone 6 haft dessa problem är väl tämligen välbelagt så det är inte allt för långsökt att tro att Apple gjort detta för att lösa problemet. Tänk dock på att Apple släppt uppdateringar innan iOS 11 som löst problemet för många. Det behöver alltså inte vara så enkelt som att Apple spelat på för små marginaler.
Problemet kan vara mer komplicerat än så. Sedan har Apple valt denna lösning i hopp om att kunderna ska bli nöjda, men istället biter de sig själva i röven.

Min poäng är att det inte är ett enkelt problem med enkla svar. Grundproblemet finns hos alla, det har med batterierna att göra, men sen går det förstås att hantera på bättre eller sämre sätt.

På samma vis som jag inte tyckte det var läge att spy galla över Samsung med deras problem tycker jag inte det är motiverat med Apple.

Permalänk
Medlem

Oavsett så vill jag inte att de klockar ned min telefon bara för att batterier börjar gå mot sista andetaget. Eller om det bara är lite degraderat. Jag vill i så fall själv byta till ett nytt batteri när jag märker att det blir dåligt, så som jag gjorde på alla mina telefoner som jag behållt eller gett till mina barn.

Förstör inte min hårdvara, ffs. Låt mig välja själv.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

För mig är der enkelt.
Apple uppdaterar sina äldre enheter med ny fräsch mjukvara och adresserar ett batteri problem som många batterier uppvisar när de med tiden blir gamla och uppnår slutat av sina laddcykler. Det går sedan att byta batteriet till en relativit låg kostnad och återfå all forna prestanda samt att spara på miljön.
De andra tillverkarna slutar uppdatera sina telefoner långt tididigare trots att det finns hårdvara i dem att hänga med i många år till.

Cementerar bara det faktum Apples enheter har ett andrahandsvärde efter 24 månader medans de flesta andra tillverkare inte har de i mina ögon.
När dessa börjar uppdatera dem kommer jag revidera mina tankar kring detta.

Dock borde Apple ha informerat om detta mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

För mig är der enkelt.
Apple uppdaterar sina äldre enheter med ny fräsch mjukvara och adresserar ett batteri problem som många batterier uppvisar när de med tiden blir gamla och uppnår slutat av sina laddcykler. Det går sedan att byta batteriet till en relativit låg kostnad och återfå all forna prestanda samt att spara på miljön.
De andra tillverkarna slutar uppdatera sina telefoner långt tididigare trots att det finns hårdvara i dem att hänga med i många år till.

Cementerar bara det faktum Apples enheter har ett andrahandsvärde efter 24 månader medans de flesta andra tillverkare inte har de i mina ögon.
När dessa börjar uppdatera dem kommer jag revidera mina tankar kring detta.

Dock borde Apple ha informerat om detta mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Android versioner blir inte utdaterade bara för att de inte blir uppdaterade.
Det är inga problem att behålla en äldre Android mobil flera år efter att modellen utdaterats av tillverkaren.

Framförallt försämras inte hårdvaran som följd av att tillverkaren har en "Planned obsolescence/built-in obsolescence".
Gamla konstverk har också högt andrahandsvärde men det speglar mer köparen än produkten.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Menar hur mycket enheten drar när den är ”släckt”, eller lagd i viloläge. Så ”Doze” finns i Android 6? Får se om jag har det på min Nexus 7.

Vet vi att batteriet i iPhone kunde vara av bättre kvalité? Eller menar du högre kapacitet i mAh?

Vet inte om jag tycker det är bättre för den generelle kunden att inte klocka ned telefonen när batteriet är kass och istället låta den stänga ned sig helt plötsligt. Däremot helt klart att man bör informera användarna om vad som sker.

Också bra poänger.

Det jag menar är att Apple antingen har valt batterier som inte pallar effektuttaget över tid eller valt en h¨ård/mjukvarudesign som gör att batterier inte "pallar trycket" när de åldras, vilket inte verkar vara fallet med andra tillverkare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

För mig är der enkelt.
Apple uppdaterar sina äldre enheter med ny fräsch mjukvara och adresserar ett batteri problem som många batterier uppvisar när de med tiden blir gamla och uppnår slutat av sina laddcykler. Det går sedan att byta batteriet till en relativit låg kostnad och återfå all forna prestanda samt att spara på miljön.
De andra tillverkarna slutar uppdatera sina telefoner långt tididigare trots att det finns hårdvara i dem att hänga med i många år till.

Cementerar bara det faktum Apples enheter har ett andrahandsvärde efter 24 månader medans de flesta andra tillverkare inte har de i mina ögon.
När dessa börjar uppdatera dem kommer jag revidera mina tankar kring detta.

Dock borde Apple ha informerat om detta mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, min är 1 år och 4 månader gammal - har bara förlorat 20% av batteriet (egentligen 15% då ingen ny är 100%).

Hade det varit 10-20% förlust hade jag kunnat leva med det men en nerklockning på 50%! Sjukt.

Visst, jag fick iOS11....fräscht.

Speciellt när bara öppna Message eller Kontakter numera kan ibland vara en upplevelse som tar 30s+.

Och jag ska vara tacksam att jag får KÖPA nytt batteri billigt.

Inte direkt så att mitt batteri håller längre nu heller...

Unket för en premium mobil. Får bli en plus modell nästa gång så att man får ett riktigt batteri.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det jag menar är att Apple antingen har valt batterier som inte pallar effektuttaget över tid eller valt en h¨ård/mjukvarudesign som gör att batterier inte "pallar trycket" när de åldras, vilket inte verkar vara fallet med andra tillverkare.

Låter mycket slarvigt om det skulle vara unikt för Apples enheter. Tycker nog vi får ha lite mer information innan det dras några slutsatser gällande det. Men visst, är det som du säger är det dåligt.

Skrivet av PalmiNio:

Som sagt, min är 1 år och 4 månader gammal - har bara förlorat 20% av batteriet (egentligen 15% då ingen ny är 100%).

Hade det varit 10-20% förlust hade jag kunnat leva med det men en nerklockning på 50%! Sjukt.

Visst, jag fick iOS11....fräscht.

Speciellt när bara öppna Message eller Kontakter numera kan ibland vara en upplevelse som tar 30s+.

Och jag ska vara tacksam att jag får KÖPA nytt batteri billigt.

Inte direkt så att mitt batteri håller längre nu heller...

Unket för en premium mobil. Får bli en plus modell nästa gång så att man får ett riktigt batteri.

Nedklockining på 50% – var får du det ifrån? Jag har en iPhone 6 som är tre år nu. Den har fortfarande rätt bra batteritid, tycker jag. Absolut att den inte är världens kvickaste i iOS 11 i alla lägen – är säkert drabbad av det där nedklockandet – men hyffsat går det. Verkligen inga 30 sekunder för att öppna Messages. Låter som något större fel på din telefon.

Hursomhelst, hellre nedklockande än att telefonen stänger av sig, vilket jag varit med om med iPhones tidigare (kunde ha 20% kvar och så fimpades luren plötsligt). Så klart ännu bättre om batteriet pallat vara med längre och om det finns sådana batterier att tillgå men Apple väljer att inte använda dem, då är det så klart dåligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Komiskt att jag sitter på just en gammal HTC som numera stänger av sig vid 50% batteri pga hög belastning. Skruva gärna ner mina klockfrekvenser om det fixar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Eller så är det en konsekvens av att Apple konstant pushat för låg spänning för att kunna ha så svaga batterier som möjligt. Deras ligger på under 2000 mAh när konkurrenterna oftast har långt mer.

Men jag skrev ju så här?

Jag tycker det är synd att det blivit en lynchmobb kring en bra funktion istället för att fokusera på det som spelar roll;
är implementationen vettigt gjord?
är batteriet korrekt dimensionerat?
transparens mot kund är viktigt vid graceful degradation.

Diskussionen borde inte ligga kring funktionen, utan huruvida apple gjort implementationen korrekt och om batterierna är rimligt dimensionerade för hårdvaran. Jag tycker också det är direkt felaktigt att undanhålla throttling från kunden.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Idag byter ju folk ut sina mobiler så pass fort att man inte hinner märka av batteriernas degradering?

Min Samsung Galaxy S7, eller vad det nu är för nummer, är ungefär två år gammal och jag har inte riktigt tänkt på om batteritiden förämrats. Den borde ju ha minskats... något annat är rent omöjligt.

Li-ion-batterierna ska ju klara 500 fulla laddcykler, 1000 halva laddcykler... och så vidare.

Jag byter så sällan som möjligt och har en Galaxy S5 (som jag förmodligen måste byta ut väldigt snart eftersom Samsung inte verkar klämma ut några fler systemuppdateringar). Batteritiden är fortfarande riktigt bra, håller uppåt en vecka om jag inte glor på en massa video.

För övrigt anser jag att alla telefontillverkare ska tvingas ha enkelt utbytbara batterier, precis som förr. Jag hoppas på en lag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Att Samsung inte förnekar att de skulle göra sina gamla telefoner långsammare talar istället för att de gör precis vad Apple gör.

Samsung: “We do not reduce CPU performance through software updates over the lifecycles of the phone.”
Svårt att förstå vad det betyder?

Skrivet av RVX:

Haha, tillverkarna tar verkligen varje chans dom får att kasta skit på äpplet.
PS. Sitter och skriver detta på en nyinköpt HTC i detta nu, så det blir fan till att dom talar sanning

Skickades från m.sweclockers.com

Det är The Verge som ligger bakom detta och inte tillverkarna som går ut och kastar skit på Apple. Dom blev tillfrågad av The Verge och dom bara svarar tillbaks.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Komiskt att jag sitter på just en gammal HTC som numera stänger av sig vid 50% batteri pga hög belastning. Skruva gärna ner mina klockfrekvenser om det fixar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja sådant är roligt, jag själv har erfarit problemet hos många olika telefoner och tillverkare. Även hos vissa laptops med kassa batterier har jag märkt av det.

Tar själv hellre nedklockning istället för avstängning, däremot vill jag gärna få en pop up som säger att de gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det är The Verge som ligger bakom detta och inte tillverkarna som går ut och kastar skit på Apple. Dom blev tillfrågad av The Verge och dom bara svarar tillbaks.

Sant, men att dom samtidigt framstår som lite bättre är inget dom säger nej till.
Hade dom haft is i magen hade dom inte svarat då det är en så pass dum fråga och nånting som bara Apple kan tänkas göra.
Dom utnyttjar situationen helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Såvida funktionen i sig förlänger batteriets livstid och kapacitet genom denna metod så är jag inte emot den, snarare tvärtom. Prestandan in dagens mobiler räcker ju för det mesta till gott och väl från start, tvivlar på att det blir en märkbar skillnad om den klockar ner sig lite för ett bespara batteriet en för tidig död.

Sitter just ju bredvid min gamla G4 som antingen drabbats av sin andra boot-loop bugg eller så är det nåt majure malfunction med batteriet. Den stänger nämligen av sig precis som du beskriver så fort nåt tyngre drar igång, kameran räcker för att krascha den. Testade nyss.

Uhm... Antar att du inte haft en iPhone?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sant, men att dom samtidigt framstår som lite bättre är inget dom säger nej till.
Hade dom haft is i magen hade dom inte svarat då det är en så pass dum fråga och nånting som bara Apple kan tänkas göra.
Dom utnyttjar situationen helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska dom inte svara på det? Att köra med inga kommentarer är ännu värre. Folk kan tro att dom döljer något och kanske göra samma sak som Apple har gjort.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Varför ska dom inte svara på det? Att köra med inga kommentarer är ännu värre. Folk kan tro att dom döljer något och kanske göra samma sak som Apple har gjort.

Jo, men om dom svarar som dom gör nu så får dom oavsett medvind och kastar samtidigt skit på motståndarna. Som jag sa, dom utnyttjar situationen helt enkelt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Uhm... Antar att du inte haft en iPhone?

Uhm nej, men vad har det med saken att göra? Det gäller alla telefoner, prestanda är i dom flesta fall alldeles tillcäcklig och är det då inte bättre att spara batteriet en tidig död?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Uhm nej, men vad har det med saken att göra? Det gäller alla telefoner, prestanda är i dom flesta fall alldeles tillcäcklig och är det då inte bättre att spara batteriet en tidig död?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad det har med saken att göra?
Då har du inte heller märkt hur mycket långsammare den går efter nedklockning.

Du skrev
"tvivlar på att det blir en märkbar skillnad om den klockar ner sig lite för ett bespara batteriet en för tidig död."

Vilket är fel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad det har med saken att göra?
Då har du inte heller märkt hur mycket långsammare den går efter en nedklockning.

Du skrev
"tvivlar på att det blir en märkbar skillnad om den klockar ner sig lite för ett bespara batteriet en för tidig död."

Vilket är fel.

Nej det är inte fel, då jag inte angivit några exakta siffror.
Så vilket är fel? Är väl förutsatt att man vet hur mycket den faktiskt den klockar ner sig? Att det blir en skillnad i prestanda om den underklockar, det säger sig självt. Men vart märker du specifikt av detta mer än i benchmarks, tester osv? Är det jag menar, allt annat än på pappret så tror jag att prestandan som ändå finns kvar räcker till om batteriet skonas.
Du väljer medvetet att misstolka mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilket är fel? Är väl förutsatt att man vet hur mycket den faktiskt den klockar ner sig? Att det blir en skillnad i prestanda om den underklockar, det säger sig självt. Men vart märker du specifikt av detta mer än i benchmarks, tester osv? Är det jag menar, allt annat än på pappret så tror jag att prestandan som ändå finns kvar räcker till om batteriet skonas.
Du väljer medvetet att misstolka mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Var man märker det? Du märker det vid vanligt användande och inte enbart i benchmarks. Jo, det är fel. Du skrev att du tvivlar på att det blir en märkbar skillnad, vilket det blir.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Var man märker det? Du märker det vid vanligt användande och inte enbart i benchmarks. Jo, det är fel. Du skrev att du tvivlar på att det blir en märkbar skillnad, vilket det blir.

Nej det är inte fel. Med märkbar skillnad menade jag mer på att det inte blir en så stor skillnad att hela telefonen förblir oanvändbar, har aldrig sagt att det inte blir nån skillnad. Men för all del, jag kan uppdatera mitt inlägg så du kanske blir till fröjds.
Återigen väljer du att misstolka.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Komiskt att jag sitter på just en gammal HTC som numera stänger av sig vid 50% batteri pga hög belastning. Skruva gärna ner mina klockfrekvenser om det fixar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en ca 7 år gammal HTC Desire liggande, för skojs skull laddade jag den till ca 60% och körde Passmark. System poäng ca 650 och den stänger inte av mitten av testet eller efter. Om den throttlade eller inte, vet jag inte. Men 650 poäng är normalt vad gäller Passmark för HTC Desire.
Batteriet behöver jag inte säga i vilket skick den är på efter 7 års tid.
Samma med gammal S6 som har minst över 600 laddnings cykler och den varken throttlar eller stänger av vid 30% batteri kvar medan kör geekbench.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Uhm nej, men vad har det med saken att göra? Det gäller alla telefoner, prestanda är i dom flesta fall alldeles tillcäcklig och är det då inte bättre att spara batteriet en tidig död?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det som avses är nog att en äldre iPhone i princip blir "bricked" efter några år. Appar som knappt går att starta osv. Är ganska vanlig på de äldre. Jag bytte själv ut min 4:a för att jag knappt kunde öppna mail, FB, kameran och webbläsaren. Jag spelar ju inte ens utan använde den som surf/mail/telefonapparat.